Beantwoorden
RobertVanesch
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
De vlam zit erin. Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?

Iemand ervaring met Mesh Wifi Netwerk en mogelijke conflicten met Access Point?

Vriendelijke groeten,
Robert Vanesch

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Mesh wifinetwerk

0 Likes
15 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?

Bij gebruik van een mesh oplossing staan de verschillende AP's met elkaar in verbinden, en kunnen de client van de één naar de andere AP overzetten. Alle AP's in een mesh netwerk dienen daarom compatibel met elkaar te zijn. Een niet mesh AP's zoals in de HGW ingebouwd zou ik dus zeker uitschakelen.

Het "probleem" is dat veel mesh oplossingen gebruik maken van een eigen centrale NAT router. Dit zorgt regelmatig voor problemen, vooral omdat die router functie bij veel merken niet uitgeschakeld kan worden. Met een Telenet HGW heb je al een NAT router in huis, en is er dus geen reden er een tweede achter te plaatsen. Dubbele NAT kan problemen geven, en het betekent ook dat er niet eenvoudig een verbinding mogelijk is tussen apparaten achter de mesh-router, en de apparaten direkt verbonden aan de HGW.

Kies je dus voor zo een oplossing dan is het raadzaam alle apparatuur (behalve een eventuele aanwezige digi-box/-corder) achter de mesh router aan te sluiten.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?

@Arnie Je kan een Mesh systeem ook in AP mode zetten achter een router van Telenet. De router van Telenet zal de IP adressen uitdelen in dat geval.

De satelieten (AP's) zullen wel met elkaar cummuniceren. De AP's moeten wel van hetzelfde type zijn of compatibel, want anders zal dit inderdaad niet werken. 

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?


@kristofDW  schreef:

@Arnie Je kan een Mesh systeem ook in AP mode zetten achter een router van Telenet.

 


Bij bijvoorbeeld de Google Nest blijkt dat niet mogelijk te zien, wanneer je meerdere AP's gebruikt (en met enkel maar één AP is er natuurlijk geen sprake van mesh). Inderdaad bij andere merken is het wel mogelijk. Oppassen dus.

 

Zie hier voor Google: https://support.google.com/googlenest/answer/6240987?hl=en&co=GENIE.Platform%3DAndroid


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?

Zowel de modem als het AP van Telenet zijn zo'n enorme prullen dat ik adviseer alle wifi van Telenet uit te schakelen en zowel Wifi als DNS door het Google Mesh systeem te laten doen. Mijn Wifi is sindsdien veel sneller, stabieler, en reikt verder. 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?

Mijn wifi van Telenet werkt prima. Ik zou het niet vervangen door iets anders.

 

Zulke subjectieve pro- en contra-opinies hebben geen enkele meerwaarde.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?

Misschien als je 5 toestellen hebt op een kleine oppervlakte. Ik kan objectief vaststellen dat mijn rookmelders vroeger constant  offline gingen, mijn wasmachine had geen bereik, en er was amper bandbreedte over door de buren. Het AP werkte ook heel slecht. Sinds ik alles vervangen heb, werkt het perfect.

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?

Ik denk dat er hier al genoeg problemen verschenen zijn met nest wifi. Ik heb ook korstondig geprobeerd met een ap van telenet, maar da is dikke brol.

Ik heb een velop MX12600 systeem en dat werkt fantastisch.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?

De enige problemen waar ik van weet is dat je die Telenet decoder voor Google router moet steken (geen ervaring mee, ik heb geen Telenet decoder want die toestellen zijn waardeloze prullen, ik gebruik een Common Interface module rechtstreeks in mijn TV.).

 

Maar Google Nest WiFi werkt voor de rest echt wel perfect.

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?

@Ex-Netweter De problemen zijn hier op het forum te vinden, en dan nog te zwijgen over het gebrek aan privacy

0 Likes
Ex-Netweter
 

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?

Ga dat niet opzoeken, maar ik blijf bij mijn statement: Telenet Wifi = dikke prul met amper dekking en bandwith, en het AP maakt het zelfs nog erger. Dat het voor u werkt is fijn natuurlijk, het is niet dat het mijn wens is extra kosten te moeten maken voor iets dat soweiso al teveel kost aan abonnementsgeld.

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?

@Ex-Netweter Ik kan je zeker vinden dat de basis van telenet niet voldoende is voor geavanceerde toepassingen. Ik heb het twee weken geprobeerd op de wifi van telenet met een ap en van zodra meer dan 27 toestellen connectie maakten had ik miserie.

Over de google wifi is hier ook al genoeg over problemen geschreven en zou ik aan niemand aanraden.

En als je vind dat telenet te duur is, ga dan naar scarlet, da is het goedkoopst en kom dan eens vertellen over de vergelijking

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?


@Ex-Netweter  schreef:

Ga dat niet opzoeken, maar ik blijf bij mijn statement: Telenet Wifi = dikke prul met amper dekking en bandwith, en het AP maakt het zelfs nog erger. Dat het voor u werkt is fijn natuurlijk, het is niet dat het mijn wens is extra kosten te moeten maken voor iets dat soweiso al teveel kost aan abonnementsgeld.


Het is niet de taak niet van een internet provider om jou goede WiFi te leveren.

De taak van een internet provider is om internet te leveren, aan de gevraagde snelheid, het beloofde volume, aan de afgesproken prijs. De rest "krijg" je erbij, en als je betere WiFi wenst, dan moet je daar zelf voor zorgen (dat maakt deel uit van jouw lokaal netwerk).

Ex-Netweter
 

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?

"Krijg" je erbij? Daarom dat ze Mesh aanbieden en Access Points en een WiFi router / modem zeker?

 

Hoeveel "krijg" jij om hier te astroturfen is eigenlijk de vraag.

 

 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Mesh wifi-netwerk en mogelijke conflicten met AP?


@Ex-Netweter  schreef:

"Krijg" je erbij? Daarom dat ze Mesh aanbieden en Access Points en een WiFi router / modem zeker?

 

Hoeveel "krijg" jij om hier te astroturfen is eigenlijk de vraag.


@Ex-Netweter toch even op inpikken wat je hier zegt en vooral verduidelijken. Op De Netweters wordt er niemand "betaald" om voor Telenet een goed woordje te doen. Iedereen mag hier op een vriendelijke manier zijn mening en kennis delen. En zo zullen er ook regelmatig threads zijn waar leden het oneens zijn met elkaar, dat is niet anders buiten deze community.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.