24749
netweters
|
152308
antwoorden
|
20690
vragen
|
Even voorstellen. Gezin met 3 kinderen. Tweeverdieners met dagjob. Fiber 200 in combo-pack.
In de krokusvakantie (één week) hebben de zoon en ik een paar dagen goed gegamed. En onze eerste ooit waarschuwingsmail ivm Fair Use Policy is binnen. Eerste klacht ooit bij Telenet ook.
Ik snap en ben voorstander van Fair Use als die technisch noodzakelijk is. Maar dat mag gerust eens uitgelegd worden, waarom is dat noodzakelijk? Bvb. in vergelijking met Nederland, waar het dan blijkbaar zonder kan (zie hier en hier)? Zou het kunnen dat het lokale netwerk na de grote netwerf dat perfect aankan maar dat Telenet weigert zelf méér te betalen aan hun bandbreedte-provider (Tier1 / Tier2)? Dat er dus helemaal geen technische noodzakelijkheid is, maar dat het een puur economisch gegeven betreft?
Fair Use is er om de "gewone" gebruiker te beschermen tegen de abnormale "grootverbruikers" (piraten!). De gewoonten van die gewone gebruiker veranderen echter, zeker als men naar de jongere generaties kijkt. Alles is streaming, of dat nu muziek, series, films of gaming is. Streaming kun je niet inplannen onafhankelijk van je consumptie, zoals je dat met one-off downloads kunt doen.
Gelukkig is er de grote netwerf geweest om aan de gewijzigde klantenbehoeften tegemoet te komen. Iedereen werd even zoet gehouden ivm de storingen en overlast want het zou allemaal beter worden. "Bedoeling is de snelheid van het internet gevoelig op te drijven naar 1 GB per seconde. De prijs voor de klanten blijft volgens het bedrijf gelijk." - HLN, 2017 <--> Giga Speedboost @ 15 EUR / maand extra
Ook bij elke prijsverhoging is het standaard antwoord overigens dat Telenet dient te blijven investeren in het netwerk om klaar te blijven voor de toekomst.
Alleen... Iemand is vergeten de Fair Use Policy van 750 GB / maand mee te draaien met die toekomst. Graag asap aanpassen. De Paasvakantie komt eraan. Die duurt twee weken. We willen graag gamen.
The future is now.
Opgelost! Ga naar oplossing.
@m-jan20 schreef:Hoeveel betaal je nu (inclusief btw) voor internet & tv? En hoeveel zou alleen internet zijn?
Huidig: klik buro met digitale tv, zonder mobiel: 98,30 EUR/maand incl. kabelabonnement, digicorder huur, BTW. Link:
https://www2.telenet.be/nl/business/producten-diensten/klik/klik/?prd=buro
Alleen internet wordt straks
62,92 EUR / maand, link:
https://www2.telenet.be/nl/business/producten-diensten/internet/business-fibernet/bestel-bfn/
Gegeven dat ik op Fiber kan aangesloten worden, is het verschil met andere aanbieders dan wel vrij groot: EDPnet biedt afhankelijk van de gewenste snelheid 34,95 EUR/mnd (110/10) of 44,95 EUR/mnd (500/50). Beide onbeperkt volume. Zelfs de duurste optie hier is bijna 30% goedkoper dan Telenet... Link:
@robatoras schreef:Ik wil gewoon eerlijk zijn,dat er veel kan bij Telenet en laat je niet altijd iets wijs maken door
mensen die zeggen ik denk , of horen zeggen.
Met alle respect, je hebt niks anders gedaan dan dingen aandragen in de trant van ik heb eens gelezen dat... Ik wou duidelijkheid alvorens een contract af te sluiten, geen abnormale reflex zou ik denken, maar de officiële berichtgeving is ofwel 750 GB ofwel 5 TB, met enkel de 750 GB ook echt neergeschreven. En in de Telemeter staat geen FUP. Maar of je daar iets uit mag afleiden... Er is op heden geen enkel bewijs wat de FUP voor mijn contract nu werkelijk is. En ik voel me daar allesbehalve comfortabel bij. De prijs is er maar ik weet eigenlijk niet zeker waar ik voor betaal...
@robatoras schreef:Proficiat @JayVee dat je een oplossing hebt gevonden.
Dat durf ik nog niet zeggen. Hoeveel bedraagt de FUP echt en waarom is dat niet een duidelijke voorwaarde in de kleine lettertjes (bewijs, officiële berichtgeving)? Is de werkelijke FUP voldoende voor mensen in mijn situatie (gezin, streaming)? Ik had een probleem na enkele dagen gamen in de krokusvakantie. In de zomervakantie kan er al eens wat meer gegamed worden. En mijn zoon is nog jong, we gamen alleen samen, dus hij moet nog wachten tot ik vrij ben (fulltime job) of vakantie heb. Voor mensen met tieners, zoals hier al ter sprake gekomen, ligt de situatie nog anders.
Er is voorlopig een mouw aan gepast, zodat mijn vrouw ongestoord kan les geven van thuis en we niet bang moeten zijn om s avonds nog iets van entertainment te streamen.
Maar gegeven de prijs is dit voor mij niet meer dan een zeer tijdelijke tussenstap.
Telenet stelt zwaar teleur. De snelste zijn ze. Om je op smalband te zetten.
JayVee stelt zwaar teleur. De snelste zijn ze. Om je op smalband te zetten.
Ze zijn de snelste,24 op 24 met hun zwaardere formules.en smalband kan je vermeiden,die mogenlijk geeft Telenet.
Wat heb je aan 3TB bij de concurentie als je niet eens voorruit geraakt of een enkeling aan amper 90Mbps
De meerderheid haalt geen 75Mbps.Afstand Rop Trekt je snelheid behoorlijk omlaag.De prijs die je maandelijks betaald wordt niet verminderd qua snelheid die je maar haalt, of wel.
Kijk HDtv of 2 TV's en wat schiet er dan nog over van in het beste geval 90Mbps om te downloaden of te gamen.
Fup 5TB is er NIET bij business.Voor zo 'n zaken vraag je doorverbinding naar de Technische dienst,die weten meer dan de klantendienst.Hebben soms ook een zwijgplicht.
Eerst hebben ze 3TB*met *bij veranderd naar onbeperkt zonder *,en nu terug naar een fup met 5TB*.Prietpraat .Dat zou pas schande zijn.
Afwachten dus🤔
@robatoras je vergelijkt, koppig, enkel met koper. Ik vergelijk met FTTH want dat is voor mij beschikbaar.
Strafste? Het particulier abonnement biedt nog geen 2u effectief maximaal gebruik per maand in de piekuren. Je moet al een heel bijzondere use case hebben om dan nog bij Telenet als strafste uit te komen, als FTTH deel uitmaakt van de vergelijking.
Deze tread verzandt weer in een oeverloos ping-pong tussen @robatoras en de rest van de Netweters.
Ik denk dat het niet veel zin heeft om deze discussie aan te houden. Er komt sowieso altijd een antwoord, en we weten allemaal op voorhand wat dit antwoord zal zijn: volledig naast de kwestie, telkenmale hetzelfde verkondigen en niet lezen wat er al geschreven is.
Doet me denken aan een vlieg die je een mep wil geven, maar je hebt een vliegenmepper met een gat in 😉
Lees ze dan niet.Doe je toch zelf😂
Steven-E Enkel wat Telenet zegt, daar kunnen we iets mee.
En wat zegt Telenet🙄 wacht al bijna 4 weken
En wat jij wil zal nog niet voor morgen zijn.
Mischien na de volgende prijsaanpassing.(verhoging)
Waarom denk je dat ze de de smalband snelheid dubbel hebben verhoogd naar 20/2Mbps
Omdat ze niet van plan zijn de 750GB in de piek te verhogen.
@robatoras je vergelijkt, koppig, enkel met koper. Ik vergelijk met FTTH want dat is voor mij beschikbaar.
Dan is je probleem toch opgelost,daar kan fibernet300/20Mbps fup niet tegenaan.en beterkoop.🤔
En je bent van mijn gezeur verlost🤗
Afgezien van het feit of FUP juist is of niet kan ik best begrijpen dat ze hun netwerk willen ontlasten van powerusers.
Als ik zo eens kijk naar een particuliere aansluiting dan zie ik dat ze 2048 klanten in een netwerk van 1 router steken.
Dat wil zeggen dat bij maximale belasting met xDSL gebruikers (met een gemiddelde van 75 Mbps) de router 2048 * 75 de router 153 Gbps te verwerken krijgt.
Bij Telenet waar alle gebruikers tussen 100 en 300 Mbps zitten, dus gemiddeld 200Mbps, moet een router al 409 Gbps verewerken. Als er dan 5% powerusers beginnen te downloaden (+- 100) dan verhoogt dit ineens met 80 Gbps. Dus 100 dergelijke klanten claimen al de capaciteit van 1000 xDSL klanten.
Wetende dat er meestal geen routers gezet worden met de max. capaciteit dan zie je direct waar het wringt.
Want niet iedereen zit op hetzelfde tijdstip op internet maar tijdens de piekuren zal dat pakweg het dubbele of meer zijn dan tijdens de daluren.
Op zich is het volume geen probleem maar de tegenovergestelde sanctie is elke dag wanneer je + 25GB (30 x 25) versast in de piekuren je snelheid te verlagen. Daarom zetten ze ergens een begrijpelijke grens.
Voor consumerklanten hebben ze op die manier +- 800 routers nodig. Maar ze hebben er een pak meer want corporate klanten worden maar met 64 op een router gezet. Dit om hen de beloofde snelheid en capaciteit te kunnen waarborgen.
Met hoeveel ze op een router zitten bij businessklanten weet ik niet, daarvoor zou ik het IPadres + gateway van een businessklant moeten weten.
Dat zijn de eerste lijn routers (dichtst bij de klant). Die zijn dan nog eens verbonden naar andere routers op het Europese netwerk en dan verder op het wereld netwerk.
Hopelijk lost Telenet dit op. Door meer routers te plaatsen of iets dergelijks. FTH zit met hetzelfde probleem daarom zie je praktisch nog geen aanbieders die meer dan 400 Mbps verkopen in die categorie. Temeer dat dit dan meestal 400 dows en 400 up is wat neerkomt op 800 Mbps. Wat ook de reden is waarom ze aansluiten met 2 single fiber.
Hopelijk halen de mistevredenen hun gram maar ik vrees dat zelfs als ze de FUP verhogen naar 3 TB we binnen 1 à 2 jaar met dezelfde verhalen zitten. Tenzij ze de prijs sterk verhogen voor powerusers.
Ik heb besloten om deze thread even af te sluiten, gezien we hier al meermaals in dezelfde discussie terecht zijn gekomen en we allemaal ondertussen alle zijdes van het verhaal genoeg hebben gehoord.
Heb om duidelijkheid gevraagd intern (collega's die bezig zijn met de business producten). Zodra ik deze heb ga ik jullie eindelijk kunnen vertellen welke business producten je als particuliere klant zonder btw-nummer nu effectief kan en mag nemen alsook welke FUP er nu effectief van toepassing is op die business producten.
Geen zorgen, erna zal ik de thread terug openstellen. 😉
Goed nieuws! Ik heb eindelijk uitsluitsel voor jullie over welke FUP er gehanteerd wordt bij de Business producten. Ook heb ik een antwoord gekregen op de vraag: mag je als residentiële klant business producten nemen?
Welke FUP wordt er gehanteerd bij business producten?
Beperkt volume
Business Fibernet S / KLIK S / KLIK buro S hebben een beperkt volume van 200 GB.
Onbeperkt volume
Business Fibernet / KLIK / KLIK buro hebben een onbeperkt volume zonder dat er hierop een FUP van toepassing is.
Kan/mag je als residentiële klant business producten nemen bij Telenet?
Dit kan en dit mag, mits je als klant bereid bent de meerprijs te betalen. Hou er wel rekening mee dat je enkel kan genieten van de extra specs, niet van de business voordelen (A-desk, same day repair, ...). Wil je ook van de business-voordelen gebruik maken? Dan is een btw-nummer vereist.
Ondertussen werden er ook enkele pagina's op de Business website aangepast, zodat ze nu een eenduidig antwoord brengen naar de klant. Ook intern zullen we ervoor zorgen dat deze informatie nu duidelijk wordt gemaakt voor alle kanalen.
Hopelijk brengt dit duidelijkheid voor iedereen. 😉
Eindelijk het bewijs wat ik al zo lang aanhaalde
Business fiber S 200GB fup
Business 300/30Mbps en 1000/50Mbps onbeperkt zonder fup
Bedankt Suzy