24769
netweters
|
152550
antwoorden
|
20720
vragen
|
Dag allen
Ik heb sinds kort een F@ST3896LG-TN modem van Telenet. Ik merk dat mijn buren hun WiFi op hetzelfde kanaal zit als die van mij, dus zou dat graag aanpassen. Ik zou ook 2.4GHz willen uitschakelen want dat heb ik niet nodig. Als ik hiernaar Google, dan vind ik dat dat mogelijk zou moeten zijn, maar mijn MyTelenet heeft geen opties hieromtrent. Het "Experten-menu" is veel beperkter dan ik mij herinner van vroegere modems. 192.168.0.1 of 192.168.1.1 werken ook niet ("Cant reach this page").
Is er met de nieuwe modems geen manier meer om tot het expertenmenu te komen en een en ander aan te passen?
Bedankt
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Kanalen kiezen, frequentie-banden uitschakelen op F@ST
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ik heb sinds kort een F@ST3896LG-TN modem van Telenet. Hoewel ik op zich tevreden ben van snelheid en signaalsterkte (zelfs tot achter in de tuin), laat de consistentie erg te wensen over. Het ene moment haal ik tussen 1-3Mbps op WiFi en het andere tussen de 100-200Mbps. Dit gebeurt op al mijn apparaten (desktop, Pixel 8 Pro telefoon, Google Chromecast with Google TV), en zowel ver af (desktop staat een verdiep hoger) als dichtbij (TV staat in de living, in rechte lijn met de modem - volle zichtbaarheid). Even wachten lost het probleem meestal tijdelijk op, maar een tijdje later is het probleem er dan toch weer. Het is dus echt "op en af". En nee, er staan geen downloads op noch enig P2P-verkeer.
Ik heb de modem reeds opnieuw opgestart (net zoals alle apparaten), en de modem van plaats veranderd, maar zoals gezegd gebeurt het ook met apparaten die er vlakbij in de buurt staan.
Mijn volgende stap zou zijn om te kijken of het met een ander WiFi-kanaal opgelost zou zijn, maar dat lijkt bij de nieuwe modems niet instelbaar te zijn?
Ik heb de klantendienst gecontacteerd maar nog geen antwoord... Alle hulp welkom!
Bram
Het is niet mogelijk om het signaal op te splitsen bij deF@ST3896LG-TN modem, dus kan je het ook niet uitschakelen.
@BramVanroy Ik heb je 2 berichten samengevoegd omdat ze min of meer over hetzelfde gaan. Problemen met Wi-Fi en (het ontrbreken van) de instellingen ervan
Ook kanalen kan niet zelf kiezen, doet de modem voor jou.
Jammer dat dat verstopt zit. Dat dat de standaard is, snap ik. Maar dat gebruikers de mogelijkheid niet hebben om toch een ander kanaal te kiezen stoort me. In mijn geval zie ik duidelijk dat niet het beste kanaal gekozen wordt - het is hetzelfde kanaal als mijn buren hebben en je ziet dus een sterke overlap in signalen.
even mijn ongezouten mening geven....
Telenet ziet graag zijn klanten als 'dom'. Wat ik ook aan de ene kant begrijpelijk vind, zoals, ouder mensen, mensen zonder IT kennis laat of gewoon er niet naar willen kijken maar gewoon geld er tegen kletsen en gedaan. Maar er zijn ook ander mensen zoals mij zelf die wel een stapje verder willen. Telenet wilt helemaal niet dat mensen zitten de klooien in de instellingen, dus halen ze alles eruit. Alleen de basis is wat u nu krijgt.
Niet getreurd, u kan zelf het heft in eigen handen nemen door bv. Bridging mode te gaan gebruiken. LET OP! Deze gaat alleen met de modem CV8560E (voor zover ik weet 🙂 ). U krijgt een IP van de modem en de rest is voor uzelf. Firewall, DNS, DHCP, ... enz., maar ook WI-FI kan U volledig zelf gaan beheren zoals U dat wilt. Wilt je dat niet? Dan zal de de instellingen van telenet moeten volgen en u zich daaraan moeten aanpassen.
De keuze is aan u 🙂
@Janvier123 schreef:even mijn ongezouten mening geven....
Telenet ziet graag zijn klanten als 'dom'. Wat ik ook aan de ene kant begrijpelijk vind, zoals, ouder mensen, mensen zonder IT kennis laat of gewoon er niet naar willen kijken 🙂
Jouw mening is juist, maar Telenet "ziet" zijn klanten niet als dom, maar 95% van de klanten zijn ook dom (ik ben 72, in jouw definitie behoor ik ook tot die groep domme 🤔).
Als je die groep volledig toegang zou geven tot alle mogelijke modem instellingen, dan mag je de Helpdesk en technische diensten verdubbelen, om alle problemen op te lossen waarbij klanten het verprutst hebben.
Een dichtgetimmerde modem, en zo weinig mogelijk verschillende modellen, is toch ideaal voor een betaalbare support?
@Janvier123 schreef:Niet getreurd, u kan zelf het heft in eigen handen nemen door bv. Bridging mode te gaan gebruiken. LET OP! Deze gaat alleen met de modem CV8560E🙂
Inderdaad, voor die groep die denkt dat ze wel slim genoeg zijn om hun eigen hardware te beheren zijn er 2 perfecte oplossingen:
De klantendienst heeft voor mij de frequenties wel opgesplitst in twee aparte netwerken 2.4GHz en 5GHz. Interessant genoeg had iemand van de klantendienst dit al uitgevoerd waarna er nog twee andere helpdeskpersonen antwoordden "dat dit technisch niet mogelijk is". Dat klopt dus overduidelijk niet, aangezien iemand anders van de klantendienst dit wel heeft klaargespeeld. Ik had dus "geluk" dat ik toevallig toch een keer iemand aan de lijn had die wel wist hoe dat moest. Waarschuwing: je verliest hierdoor wel de 360-functionaliteit en de 360-pods zouden ook niet meer werken volgens de klantendienst (maar die heb ik niet).
De kanalen kan je ook nog steeds veranderen, dat kan via MyTelenet en vind je terug onder Modem > Netwerkveiligheid > Signaal.
Het zit dus goed verborgen, maar het gaat tot mijn genoegen dus wel.
Na het opsplitsen van het netwerk en enkel te verbinden met het 5GHz-netwerk, is mijn probleem ook volledig opgelost! Ik ben er dus erg blij mee.
Hey @BramVanroy ,
Eerst en vooral goed om te lezen dat je hiermee blij bent. Echter moet ik hier wel meegeven dat de persoon van de klantendienst in dit geval niet de procedure heeft gevolgd. Het opsplitsen van de signalen op de F@ST-modem is standaard niet toegelaten, omdat dit de hele 360° functionaliteit wegneemt. Voor de zekerheid heb ik het nogmaals nagevraagd, dus ik kom er nog wel op terug.
Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar betrokkene heeft duidelijk aangegeven om die 360° functionaliteit niet nodig te hebben.
Is het dan niet menselijk en mogelijk om die splitsing toch door te voeren wanneer er expliciet om gevraagd wordt? Ik vind dat, wanneer de klant duidelijk aangeeft van een bepaalde functionaliteit niet nodig te hebben en die wil opofferen om een andere functionaliteit wel te krijgen, waar is dan het probleem? Ik zou dat zelfs klantvriendelijkheid noemen.
Allemaal uitgaande van de veronderstelling dat de klant duidelijk kan aangeven dat hij weet wat hij doet en duidelijk aangeeft akkoord te zijn met de technische impact op zijn systeem.
Wat denk je daarvan?
Ik volg je zeker op vlak van klantvriendelijkheid, Stefaan. Met je opmerking ga ik ook verder en challenge ik even achterliggend. Zodra er meer geweten is, kom ik met verdere informatie terug in dit topic. Bedankt voor je terugkoppeling!
Diegene die binnen Telenet de beslissing genomen heeft op voor dit model niet toe te laten de wifi 6 uit te zetten heeft volgens de theorie een juiste beslissing genomen, Al zeer vlug kon vastgesteld worden dat de werkelijkheid een andere waarheid heeft als de theorie.
Verdient de medewerker die de klant helpt, en dus voorrang geeft aan de werkelijkheid op de theorie, een blaam?
Verdient de medewerker die de klant helpt, en dus voorrang geeft aan de werkelijkheid op de theorie, een blaam?
In een vereniging / bedrijf waar de navelkijkers de plak zwaaien wel, ja.
In een vereniging / bedrijf waar het gezonde verstand heerst uiteraard niet ....
De medewerker heeft zijn best gedaan om te helpen
Bij de volgende update van de modem zal het terug weer bij oude zijn omdat ze zeggen dat eigenlijk niet kan
Anders zijn ze achter de schermen iets aan het testen voor de toekomst er waren al veel problemen met de modem
Mensen zagen geen oplossing voor probleem
En mensen met budget kopen een eigen modem en het was opgelost