@m-jan20 schreef: Je kan niet alles op “persoonlijke ervaring” steken, vind ik. Als het aan al deze klanten ‘hun persoonlijke ervaring’ ligt en het toevallig allemaal dezelfde klachten zijn in toevallig dezelfde regio…….misschien is het dan wel een probleem van de masten en niet van de ontvangers… Maar wie zijn dan "al deze klanten"? Om hoeveel gaat het? Wat zijn dan exact de problemen? Elke persoon met wat kennis zal begrijpen dat je met de informatie in het interview van die districtsburgemeester absoluut niets bent. Het is een typisch politiek interview. Er zijn weinig echte harde cijfers en om iedereen te vriend te houden noemt hij praktisch alle regio's van zijn district op. Dat is uiteraard heel slim bekeken voor de volgende verkiezingen maar je wordt zeker de volgende keer niet meer serieus genomen. Die opgenoemde regio bevat in totaal maar liefst vier zendlocaties en meestal is dan nog net gekozen om de zendlocaties bij de buurgemeente te plaatsen. De meeste van de antennes in die omgeving zijn al voorzien van nieuwe apparatuur met zelfs ondersteuning voor 5G. Zulke werkzaamheden zijn al maanden in voorbereiding en worden niet zomaar uitgevoerd. Er is een studie, een installatie en uiteraard de metingen achteraf waarbij er eventueel bijgestuurd kan worden indien nodig. Om de opvolging van het netwerk te realiseren worden ontzettend veel data op een privacy vriendelijke manier verzameld. Dat doet elke operator om zo meteen problemen te ontdekken en zelfs te voorkomen. Dat kan gaan van heel eenvoudige zaken zoals het aantal gelukte gesprekken, het aantal mislukte gesprekken, het aantal verbroken verbindingen, het slaagpercentage van een netwerkverbinding, de snelheid van een netwerkverbinding, de sterkte van de signalen (RxLev, RSCP), de signaalkwaliteit (Rxqual, Ec/no, SINR), het aantal intra cell switchovers,... Ook jouw smartphone verstuurt nuttige data wanneer hij communiceert met een basisstation. Al deze informatie wordt gebruikt om een digitale scorekaart voor de zendlocaties, antennes,... te maken. Het is zelfs mogelijk om onderscheid te maken tussen buitenshuis, binnenshuis en al rijdend. Die scorekaart kan vergeleken worden met hoe het gisteren was, hoe het vorige maand was,...Je weet dus of er ergens een verbetering of een verslechtering is gerealiseerd. Als zo'n scorekaart in alarm komt weet men dat er iets aan de hand is. Door al de data kunnen analisten diepgraven in het systeem om net uit te zoeken waar en wat het probleem is. Meestal zijn die mensen al aan de slag vooraleer je hebt gemerkt dat er iets niet goed meer werkt. Het is niet omdat een paar mensen een lokaal klankbord hebben gekregen met zelfs de steun van een districtsburgemeester dat het ook effectief een probleem is voor eenieder. Er zijn de afgelopen weken nog vernieuwde apparatuur her en der geïnstalleerd en als ik me niet vergis zijn of zouden er zelfs straatwerken in die regio zijn om het Telenet netwerk te verbeteren. Er wordt dus daar wel goed geïnvesteerd door Telenet. Werkzaamheden die al maanden in voorbereiding waren nog voor die mensen hun beklag deden. Jammer dat die districtsburgemeester niet vermeldt dat Telenet hun netwerk in zijn district blijft verbeteren. Ik heb nog nooit iemand een topic weten te starten over het feit dat hij/zij de bank applicatie in een winkel wel kon gebruiken. Het is maar hoe je dergelijke meldingen interpreteert. Er zullen vast en zeker problemen zijn voor sommige mensen op bepaalde locaties. Vooral binnenshuis blijft het allemaal een uitdaging. Maar voor de overgrote meerderheid zal het allemaal wel meevallen en jammer genoeg hoor je die niet.
... Meer weergeven