Uw bezorgdheid is terecht. In een beschaafd land worden bemiddelingsprocedures in eerste instantie gebruikt en als dat niet helpt zijn er nog rechtbanken. Dus bekijk de pagina die @Suzy opgegeven heeft in haar reactie en dien een klacht in bij de Ombudsdienst Telecommunicatie. Ik raad u aan om objectieve argumenten te gebruiken. De beste argumenten die je hebt is inderdaad het grote prijsverschil. De slechtste argumenten die je kan gebruiken dat zijn alle andere opmerkingen die je tot nu toe al gegeven hebt. De ombudsdienst stuurt uw klacht door naar Telenet (dat wordt bij Telenet door een andere dienst behandeld). Telenet antwoord aan de Ombudsdienst en jij krijgr van de Ombudsdienst de reactie van Telenet. Hoogstwaarschijnlijk zal Telenet volledig bij zijn standpunt blijven. Je reageert naar de Ombudsdienst dat je niet akkoord gaat met het voorstel van Telenet. Er is een redelijke kans dat Telenet een zekere tegemoetkoming doet, (voorbeeld een tijdelijke korting op iets). Je zal dan moeten beslissen hoe hard je het speelt en wat voor jou aanvaardbaar is. Je kan zelf een voorstel formuleren (bijvoorbeeld dat je zonder internetabonnement van Telenet je de app kan gebruiken. Je moet rekening houden met de gewijzigde manier van doorsturen van het signaal (vanaf 1 december 2025). Vanaf die datum zendt Telenet de signalen die je wenst niet meer uit via dvb-c. Dit moet je aanvaarden. Vanaf die datum wordt het signaal gestreamd via het internet (hiet ga je weer eens vallen op het woord internet, omdat het enkel om de verbinding gaat tussen Telenet en u). Het dvb-c signaal is broadcast: wordt naar iedereen met een kabelaansluiting gestuurd, het alternatief dat er komt is mogelijk multicast maar ook unicast voor zij die niet op het netwerk van Telenet aangesloten zijn. Deze technische zaken kan je onmogelijke doen veranderen in uw voordeel. Ik durf te veronderstellen dat, als het een multicast signaal zal zijn, dit signaal minstens de kwaliteit zal hebben van het huidige dvb-c signaal. Als er geen akkoord bereikt wordt, kan je nog altijd een procedure beginnen voor de vrederechter. Je kan beginnen met een gratis verzoeningsprocedure, maar die zal je allicht niet verder brengen dan het voorstel waarmee je niet akkoord kon gaan. Je kan Telenet laten dagvaarden voor de vrederechter. Je zal in eerste instantie wel de dagvaardingskosten moeten betalen. Je hoeft geen advocaat te nemen. Let wel de vrederechter is een burgerlijke rechtbank en behandelt enkel burgerlijke betwistingen. Overtuigd van je eigen gelijk kan je een strafklacht indienen met burgerlijke partijstelling. Ik vrees dat de Procureur des Konings niet geneigd gaat zijn om dat te behandelen en dat dit zal geseponeerd worden. Als je veel geld hebt kan je uiteraard ook Telenet rechtstreeks dagvaarden voor de strafrechter (politierechtbank). Je mag je zelf verdedigen, maar een advocaat is toch aanbevolen. Als je ook een zaak begonnen bent bij de vrederechter, zal deze niet behandelt worden zolang de strafklacht niet beëindigd is (strafrecht heeft voorrang op burgerlijk recht). Zowel voor de gerechtelijke procedure bij de vrederechter als bij de politierechter dat als je geen gelijk krijgt je slechts veroordeelt wordt tot het minimum bedrag aan rechtplegingsvergoeding. Enkel bij een compromis zijn er winnaars. Via het gerecht heb (zware) verliezers. Een bemiddeling is een korte procedure. De rechtbank is een lange procedure (uitgezonderd de gratis verzoeningsprocedure bij de vrederechter).
... Meer weergeven