Laten we nu geen nieuwe fake news over 5G lanceren. 5G Is er de dag van vandaag en zal overal verder worden uitgerold. Er is dus ook geen protest of proces lopende. Beide Amerikaanse partijen, de vliegtuigmaatschappijen en de telecomoperatoren steken de koppen bij elkaar om onderzoek te voeren of eventueel de radarhoogtemeters hinder gaan ondervinden van de 5G frequentie in de C-band (3,7 tot 4,2Ghz). Dat is ook de frequentie die Telenet gebruikt en vele andere landen. Die radar hoogtemeters gebruiken een frequentie (4,2 tot 4,4Ghz) net boven de populaire C band van de 5G netwerken. De RTCA (Radio Technical Commission for Aeronautics) gaf al meer dan een jaar geleden een waarschuwing dat deze frequenties elkander kunnen verstoren en dat meer onderzoek nodig is. Afgelopen zomer kwamen de bezorgdheden van de RTCA opnieuw in de kijker te staan. Maar het orgaan dat verantwoordelijk is voor het reguleren van radio-, televisie-, draad-, satelliet- en kabelcommunicatie, de FCC had de veiling voor de 5G frequenties al uitgevoerd. De dag van vandaag worden er allerlei richtlijnen gecreëerd om de vlucht veilig te laten uitvoeren. Dat begint al met de passagiers eraan te herinneren om al hun mobiele apparaten uit te schakelen of in vluchtmodus te zetten. Het lijkt een stomme regeling maar het is echt belangrijk. Zeker in noodsituaties. Spijtig dat veel passagiers hier de dag van vandaag zich niets meer van aantrekken. We mogen niet vergeten dat de veiligheid steeds een prioriteit heeft. Maar er wordt al 15 jaar gewerkt aan de uitrol van het 5G spectrum en werkt deze al in 40 landen. Dat de Amerikanen nu pas aan de alarmbel luiden is gewoon omdat daar de 2 grote telecoms hun netwerk willen opstarten. In 2017 is er al wat onderzoek gedaan over de gevoeligheid van deze radarhoogtemeters. De conclusies was toen dat als er een frequentiescheiding bestaat tussen deze signalen en het 5G netwerk dat dit voldoende is om de veiligheid te garanderen. Er was een klein deel van de radarhoogtemeters die problemen hadden met de out of band frequenties waarbij deze inderdaad wat gevoeligheid vertoonden. Verder onderzoek in live omstandigheden is echter uitgebreider getest in Noorwegen, Finland en Frankrijk. Hier konden ze helemaal geen negatieve invloed op diverse radarhoogtemeters opmerken. Niettegenstaande blijft de veiligheid primeren. Al dit onderzoek leidt gewoon tot meer richtlijnen omtrent het gebruik van 5G. Zo heeft Canada beperkingen opgelegd omtrent de plaatsing van 5G zendmasten in de buurt van luchthavens. Andere landen hebben maatregelen genomen om interferentie van deze radarhoogtemeters te beperken. Zo zou het best kunnen dat je in de buurt van luchthavens 5G kan gebruiken met de frequenties van het 4G netwerk. Er komen dus duidelijkere richtlijnen voor de luchtvaart en de telecomsector maar een onzekere toekomst voor 5G zit er zeker niet in.
... Meer weergeven