Beantwoorden
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

Ik heb dit probleem al heel lang, maar was er nog niet aan toe gekomen om hier een onderwerp voor te maken (ik "hoopte" tot nu toe op een software update die het zou oplossen, maar ik ben het wachten wat beu). Het probleem is volgens mij met TV-box software versie 4.21 of 4.22 begonnen. In ieder geval had ik "vroeger" dit probleem niet (ter info: ik heb al ruim 1,5 jaar een TV-box, ik was één van de testers).

Even mijn set-up schetsen:

TV-netweters-Page-1.png

 

Link, voor het geval het plaatje niet zichtbaar is:

https://drive.google.com/file/d/1d9dN2IM5xmpo5HAaH5-ci8v3OC7YOi80/view?usp=sharing

 

Ik heb dus 3 toestellen (naast de Telenet TV-box ook nog een NVIDIA SHIELD en een Nintendo Switch), alle 3 aangesloten aan mijn soundbar, die via 1 aansluiting aan mijn TV hangt. Dankzij de wonderen van HDMI CEC / ARC hoef(de) ik ("vroeger") de afstandsbediening van mijn soundbar nooit te gebruiken: via de volume knoppen op de afstandsbediening van de TV-box bedien ik het volume van mijn TV (wat dan vervolgens weer via de soundbar gaat), en als ik de TV-box aan/uit zet volgen de TV en soundbar ook netjes.

 

Maar ondertussen werkt het dus niet meer zoals het hoort, en moet ik toch weer de afstandsbediening van de soundbar er bij pakken. Concreet heb ik deze twee problemen:

 

1. Als ik de TV-box (en dus ook de TV en soundbar ineens) aan zet, krijg ik beeld en geluid zoals het hoort, maar vlak daarna wordt het on-screen menu van de soundbar geactiveerd om de HDMI ingang te selecteren (dit menu gaat niet vanzelf weg, ik moet er uit gaan via de afstandsbediening van de sound bar).

 

2. Als ik de TV-box aan zet terwijl de vorige keer een andere input actief was (bijvoorbeeld Nintendo Switch was actief de vorige keer dat de TV uitgezet werd), switcht hij niet automatisch meer naar de TV-box maar blijft hij op de vorige actieve HDMI input staan. Ik kan hem alleen manueel switchen naar de TV-box via de afstandsbediening van de soundbar.

 

Update: even toevoegen dat ik deze problemen niet altijd heb. Probleem 1 heb ik ongeveer 30% - 40% van de tijd, probleem 2 ongeveer 70% - 80% van de tijd, gok ik.

 

Update 2: ik heb al een factory reset van de TV-box gedaan, dat heeft ook niet geholpen.

 

Zoals ik al schreef zijn deze problemen in de loop van de tijd opgetreden en had ik die vroeger niet. Ik vermoed dat er tijdens de verdere ontwikkeling van de software van de TV-box bugs in de HDMI controle zijn geslopen. Ik hoop dat deze problemen (mede via mijn bug report?) in een toekomstige software versie opgelost kunnen worden.

Om af te sluiten nog 2 extra opmerkingen:

 

1. Voordat iemand roept dat het wel aan mijn soundbar of TV zal liggen: met de Nintendo Switch en NVIDIA SHIELD heb ik nooit deze HDMI switch problemen gehad: elke keer als ik de input activeer (via de home knop op de afstandsbediening van het respectieve toestel) wordt er netjes naar deze input geswitcht. Geen gedoe met de soundbar of zijn afstandsbediening.

 

2. Een beetje gerelateerd aan mijn vorige opmerking: ik blijf het ontzettend jammer vinden dat de TV-box niet mogelijkheid heeft om de HDMI switch te doen als hij aan staan (bv. met de home knop, zoals mijn andere toestellen dat doen). Ik heb dit al eerder gesuggereerd...
https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/HDMI-switch-naar-TV-box-via-home-knop-of...

... en toen te horen gekregen dat het niet mogelijk was, maar het blijft toch een gemis, en moeilijk te begrijpen, terwijl de Nintendo Switch en de NVIDIA SHIELD (en vermoedelijk andere Android TV-boxen ook) dit al zo lang kunnen.

 

20 reacties
Tonyvh
Freshman Meerweter
Berichten: 52
Say what?! On a roll... De 3 wijzen! Tien op tien!

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

Dit hele gedoe is niets nieuws hoor ..... ook in Nederland met de ziggo-box zijn er mensen met dezelfde problemen.
Ik in mijn opstelling Philips TV - TV-Box en Samsung-soundbar, moet meerdere keren per avond de soundbar terug selecteren als geluidsbron (soms moet ik zelfs de soundbar terug laten detecteren)

Meestal na een software-update van de tv ben ik een weekje gerust, alvorens de problemen opnieuw beginnen.

Ik ben ook tester van de TV-box geweest en tot voor enkele maanden was er geen enkel probleem, plots na een software update van de TV-box (weet niet meer dewelke) begon de miserie

dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

@Tonyvh : Alvast een kleine troost voor mij dat ik niet de enige ben. 😉

 

HDMI-CEC is blijkbaar toch een complex ding.

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

@dsuls  nee tussen het ontkoppelen en uit laten zit geen verschil daarom dat ik ook zei misschien is het mij ontgaan en ja het is mij dus ontgaan sorry. 

Ik denk wel dat het aan de software ligt van de Tv Box omdat ik ook een sounbar heb. Ik heb geen Pop-Up naar een hoofdmenu en dergelijke maar ik ervaar wel dat als ik de tv box aanzet niet altijd direct geluid heb via de soundbar. Dan wacht ik wel even maar ik moet de Tv  Box geheel opnieuw opstarten en dan heb ik pas geluid. Zal niet geheel in jou buurt komen maar het kan er wel mee te maken hebben dat er iets mis is in de software. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22


@dsuls  schreef:

@janne_man  schreef:

Probeer toch eens om de hdmi te steken tussen tv-box en tv en uiteraard de hdmi-arc te laten tussen tv en soundbar.

Welke ongemakken heb je bij deze opstelling?


Ik had al een antwoord geschreven, maar blijkbaar is dit bericht verdwenen?
...


@dsuls blijkbaar was je antwoord onterecht als spam gemarkeerd door ons platform. Ik heb je uitgebreid antwoord net terug publiek gezet. Sorry voor de verwarring! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

@Suzy : Bedankt! Kan je soms ook iets zeggen over mijn vraag aan jou in dit onderwerp (of bug reports of regressies via deze weg ook bij het development team kunnen geraken)?

 

 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22


@dsuls  schreef:

@Suzy : Aangezien dit functionaliteit is die ruim een jaar goed heeft gewerkt en nu sinds enkele maanden problematisch is, lijkt dit een regressie in de TV-box software. Is dit iets wat kan doorgeven worden aan het ontwikkel team?

Weet je of er soms updates aan zitten te komen met fixes gerelateerd aan HDMI controle?


@dsuls Ik zal deze thread met je bevindingen eens doorsturen, maar kan niet beloven dat er specifiek op jouw situatie een antwoord zal komen.

 

Wel kan ik vertellen dat de 4.25 software versie momenteel getest wordt intern. We zullen dus hoogst waarschijnlijk van versie 4.22 naar versie 4.25 gaan. Wanneer exact, daar heb ik nog geen zicht op. Zodra ik weet wat er in de nieuwe versie zit, zal ik dit uiteraard delen in een topic zoals altijd. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.