Beantwoorden
Ragdd
Experienced Weetjesweter
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. It's your ninth party! Nog geen reader's digest? :-)

Omschakeling Telenet digicorder naar TV box.

Hi

Ik en paar vrienden worden bijna om de paar maanden gecontacteerd via email of brief om onze oude digicoder en digiboxen te ruilen naar tv box
Ik ben er tegen omdat ik geen baas meer ben over m'n opnames en ook moet je constant verbonden zijn met het internet voor de TV box.
Nu kan je onbeperkte opnemen en opnames een jaar bewaren, maar wat houd Telenet tegen om die voorwaarden te veranderen en enkel mogelijk te maken door extra te betalen?
Ook zie ik regelmatig klachten over de Tv-box (geen verbinding, stoppen met afspelen) waar ik met digicorder geen last van heb.

Daarom een paar vragen want bij Telenet en Telenet winkel maken ze je van alles wijs.

Uit de brief:
"Oude decoder krijgt geen updates meer"
Sinds wanneer zal dit zijn, is er een datum?
Zie https://www.hln.be/tech/telenet-klanten-kunnen-tot-eind-2026-tv-blijven-kijken-zonder-internetabonne...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/17/telenet-tv-zonder-internet/

"12 maand gratis huur"
Wil zeggen dat ik minder zal betalen voor je One-more abonnement want nu zit de huur van m'n Digicorder erin.
Op factuur staat geen bedrag, maar vroeger wel en dacht dat het 6 of 8  euro BTW inclusief was per maand.
Dus je krijgt volgens mij geen jaar gratis want je betaalt 11,26 euro per maand voor tv box wat dubbel is van oude digicorder.
Ik lees dat je 2de tv-box helft bedraagt van 11,26 per maand, dus voor 2 tv boxen (living + keuken) betaal ik 16,89 euro inclusief BTW per maand.
Vriend kreeg deze promo via een brief, kunnen alle Telenet klanten van deze promo genieten die geen brief hebben gekregen of niet meer hebben?

“Heb je meerdere decoder, dan ruilen die gratis om.”
Dus ook aangekochte digicorder en digiboxen of enkel gehuurde toestellen?
Indien ook aangekochte, krijgen we ook jaar lang gratis huur tv-box in de plaats voor die aangekochte toestellen?
Wat met de opnames op gehuurde digicorders, kan ik deze nog ergens bekijken na de omruiling.
Indien aangekocht digicorder niet worden geruild, kan ik nog de opnames erop bekijken (opnemen zal natuurlijk niet meer lukken).

"Indien je oude decoder niet vervangt, verlies je toegang tot bepaalde functies zoals terugkijk TV en de Telenet TV app."
Wanneer verlies je als digicorder gebruiker die functies, is er een datum?
Wat heeft de Telenet TV app te maken dat je nog de oude digicorder gebruikt, het voelt aan als een mes op de keel om toch te veranderen naar TV-box.

Opgenomen programma's blijven een jaar beschikbaar of is het minder.

Indien ik toch moet veranderen, dacht ik om TV-box te nemen in de living waar nu gehuurde digi-corder staat.
In de keuken zou ik kijken voor een Android mediaspeler waar ik Telenet TV app op zet.
Dit zal goedkoper zijn op de lange duur dan 2 TV-boxen te huren.
Iemand ervaring met gebruik van een Android mediaspeler en Telenet TV app.
Ik weet dat je kan casten van smartphone of tablet, maar mediaspeler en een echte afstandsbediening is handiger voor de oudere mensen.
Ik heb dit bij een oudere ersoon als ingesteld omdat hij toch Play Sports kan kijken en toch oude digicorder ook kan geebruiken.

Enigste voordelen van die TV-box is kleiner formaat en lager stroom verbruik.
Ook kan coax kabel van tussen de muuraansluiting en de decoder.
Ikzelf heb maar de standaard zenders en neem niet zoveel op.
Negatieve aan die Tv-box is dat je enkel kan huren en dus Telenet om de x tijd de huur kan verhogen.
Ook opnemen is nu zonder limiet in aantal opnames en dacht 1 jaar beschikbaar.
Ook hier kan Telenet die voorwaarden veranderen ten nadelen van de klant.
En als laatste kan je maar TV kijken of opnames als je online bent, bij een internet probleem heb je geen TV.
Nu wel met mijn oude digicorder.

Als laatste vraag, zijn er verschillende modellen Telenet TV-boxen of 1 model beschikbaar.

Mvg
Dimitri

45 reacties
JoeriW
Freshman Weetjesweter
Handje vol! Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Correctie, dit is de V1 of V2, ondertussen is er ook een V3 - de mini box met IP only (zogezegd van Arris maar die info kan ik niet verifieren). 

Hoe dan ook, Telenet blijft heel spaarzaam met hun technische details. Helpt niet om je als klant gerust te stellen.

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

@JoeriW  schreef:

Wat dat precies inhoudt, vind ik nergens terug. Valt dan het bekijken van oude opnames uit? Het bekijken van Telenet via de TV app?

Je zal de app in z'n geheel niet meer kunnen gebruiken, alle beschikbare functionaliteiten (tv kijken, opnames, terugkijk tv) zullen dus niet meer beschikbaar zijn via de app of website.

@JoeriW  schreef:

Klinkt in ieder geval weer als pestgedrag om mensen te pushen naar hun TV box die niemand wilt.

Ik vind het persoonlijk ook wel wat pestgedrag, maar ben overigens tevreden TV-box (v1) gebruiker...

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

@JoeriW  schreef:

Correctie, dit is de V1 of V2, ondertussen is er ook een V3 - de mini box met IP only (zogezegd van Arris maar die info kan ik niet verifieren). 

Hoe dan ook, Telenet blijft heel spaarzaam met hun technische details. Helpt niet om je als klant gerust te stellen.

V1: Arris (type ontgaat me even)

V2: Humax 2008C-STB-TN

IP: Arris VIP7002W (er zou ook al een tweede IP model in omloop zijn, maar daar heb ik nog niemand over horen praten)

Telenet-decoders: technische specificaties | MyTelenet 

WG94 | Krak
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Ook de programmagids zoals nu verdwijnt. Blijft enkel de DVB-C programmagids (tussen 24 en minder dan 48 uur).

WG94

Is dat al op 7 april? Dacht dat dat later pas ging zijn

WG94 | Krak
waterrat1978
Professional Meerweter
Jij #DTV. Goed bezig! Lees je nog iets anders? ;-) WOW! Full speed writing!

Gebruikers van een digicorder zullen dan dus bv de website van telenet.tv niet meer kunnen gebruiken.

Volgens mij zal er nog 1 uitzondering zijn.

Tot nu toe kon je op de website van telenet.tv zonder inloggen wel nog de tv-gids 2 weken in de vooruit raadplege.is wel het enige wat je kan doen als je niet inlogt.

Misschien ga je op die website zonder inloggen de tv-gids nog verder kunnen nakijken,ook als je nog een digicorder hebt.

Telenet kan dit zien als een basis functie op die website.rnkel de tv gids 2 weken in de vooruit kunnen raadplegen,enkel dat dan.

JoeriW
Freshman Weetjesweter

Stopzetten van een online account gewoon omdat die een digicorder heeft, dat is volledige onwil en niet een noodzakelijke wijziging door technologie. Ik werk zelf in de IT - ooit zelfs nog getwijfeld om voor Telenet te werken maar echt, nee, dit bedrijf deelt niet mijn waarden en manier van omgaan met klanten - en dit is pure pestgedrag idd om de resterende klanten op digicorder te laten overstappen naar hun TV-box. 

Ze kunnen al een minimum effort doen en op zijn minst data op die cloud data accounts laten openstaan tot het einde van het contract, of totdat de gebruiker zelf die data verwijderd. Maar ik vermoed dat ze afspraken gemaakt hebben met content providers over die 30 dagen tijd, en omdat ze gezien hebben dat veel gebruikers programma's jarenlang laten staan op hun digicorder. Het doel is dus gewoon hun storage totaal zo laag mogelijk te houden, ergo de kosten zo laag mogelijk te houden.

Wij zullen wellicht dan stoppen met Telenet TV op 7 april en zorgen dat we via streaming verderkijken.

Deze keer is het de push teveel geweest. Ik hoop oprecht dat duizenden anderen me volgen.

StefaanH
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Krak 2018 Een echt antwoordkanon jij!

@JoeriW 

Ik kan u goed volgen in uw redenering, maar met één ding ben ik toch niet helemaal akkoord met u:

Het feit dat veel klanten hun opnames heel lang laten staan op hun digicorder klopt helemaal, maar daar ligt Telenet niet wakker van. dat is namelijk fysisch op de digicorder, daar heeft Telenet geen last van noch kosten aan.

Met de TV-Box (alle versies) is het een ander verhaal, dat zijn opnames in de cloud. Daar heeft Telenet dus wel kosten aan ... Daarom dat ook die limiet in de tijd in ingevoerd. Plus dat je, in tegenstelling tot de digicorder, bij het huren van meerdere toestellen geen extra stockageruimte toegekend krijgt. Hetgeen in mijn ogen niet correct is. Hetgeen in mijn geval (twee digicorders die mijn wederhelft steeds bomvol propt en sommige opnames zo goed als permanent laat staan 😁) dus ook het hoofdargument is om nog steeds niet overgestapt te zijn.

Voor de rest kan ik u helemaal bijtreden.

StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
JoeriW
Freshman Weetjesweter

En ik kan u ook goed volgen in uw redenering 🙂 Maar weet wel dat de storage van de voorlopig nog steeds zeer low-res TV (max 1080p wat een decennium achter loopt tegenwoordig) materiaal echt wel te verwaarlozen is. Zelfs met de stijgende kosten voor storage, zijn de gemiddelde storagekosten in the cloud 0,10 euro / GB / maand. Dus ze kunnen écht wel wat meer moeite doen voor een toestel van rond de 50 euro aankoopkost te verhuren aan 14 euro de maand...

Dit is echt typisch Telenet. Ze besparen op alles bij de klant, verhogen continu ook nog eens hun prijzen ver boven toelaatbare index waarden, en staan dan versteld dat ze zo slecht beoordeeld worden op klantvriendelijkheid en hun diensten.

JoeriW
Freshman Weetjesweter

PS en dan zwijg ik nog van het verplicht reclame te kijken op een dienst waar je 22 euro betaalt voor wat je (met reclame, in zelfde kwaliteit en zonder Telenet) ook gratis online kan zien. Om toch maar wat meer inkomsten te kunnen binnenrijven. Die beslissing heeft hen gegarandeerd meer gekost dan het heeft opgeleverd want sindsdien dalen hun abonnees zorgwekkenderwijs, wat op zich weer de reclameinkomsten doet dalen. Topmanagement, echt top.

luc55
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Dat verplicht reclame zien is enkel bij Vtm En play en is ook bij de andere aanbieders 

Zoals je ziet in het kranten artikel proberen de aanbieders ook de tv bakje te wisselen 

Vanaf 1 aanbieder begint volgen de anderen ook en een tv app moet je nu al standaard bij geven anders heb je niet veel aan 

https://www.hln.be/tech/telecomoperatoren-vervangen-volop-oude-tv-decoders-maar-waarom-zou-je-die-ub...

Zoals je merkt wordt er niet veel meer over gepraat tegen vroeger  omdat mensen een andere oplossing hebben gevonden 

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@luc55 enkel terugkijk tv is bij dpg media (vtm) en play zenders met reclame en niet doorspoelen, bij opnames 1 minuut reclame bij VRT, dpg media en play.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
StefaanH
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Krak 2018 Een echt antwoordkanon jij!

Dat klopt helemaal en dat is juist mijn probleem. Ik neem niks op (mijn wederhelft doet dat wel 😁) en ben dus aangewezen op terugkijk TV. Hetgeen als gevolg heeft dat ik dus nooit naar VTM of play zenders kijk. Jammer, want er zijn best wel series of programma's die ik graag zou kijken / volgen, maar verplichte reclame zonder doorspoelen is voor mij een definitieve NO-GO.

StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
lenie
Experienced Beetjesweter
Goed gevonden! It's your fifth party! Primeur! Pageturner!

Het wordt nog straffer!
Als je tv kijkt via een oude digicorder of digibox, kan je vanaf 7 april geen tv meer kijken op 'al je toestellen' via de telenet tv app, ook al betaal je TV_ICONIC!
Wat het ene met het andere te maken heeft weet ik niet, maar dit lijkt weer een manier van Telenet om de klanten naar de TV-Box te DWINGEN!
Ook zou je niet meer kunnen genieten van terugkijk-TV! En het wordt vanaf 16 maart ook nog eens duurder voor minder...

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@lenie dit is hier op het forum in een topic al paar keer gemeld, dat is geen nieuws meer 😉 

maar ik snap je frustratie, zit in hetzelfde schuitje, en nog velen.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400