24748
netweters
|
152269
antwoorden
|
20687
vragen
|
Ik heb momenteel een Digicorder HD en een WIGO S abonnement met een limiet van 200 GB per maand. Via de Digibox kan ik opnames opslaan in de cloud en een week terugkijk-tv gebruiken. Via mail wordt ik regelmatig door Telenet aangespoord om mijn Digibox in te ruilen voor een "TV-box IP". Ik heb begrepen dat TV-BOX IP enkel een netwerkaansluiting heeft en geen coax.
Telt het dataverbruik van de TV-BOX IP mee in mijn maandelijkse volume? Volgens de klantendienst is het antwoord "ja". Dat vind ik een serieus nadeel, ik moet dan wellicht overschakelen naar een duurder abonnement, zonder limiet. Op de website van Telenet vind ik hier geen info over. Als het klopt dan vind ik het misleidend en dan blijf ik het liefst gewoon mijn bestaande Digibox HD gebruiken, kan dat? Is er een einddatum? Ik zie ook weinig meerwaarde in de functies van de TV-BOX IP ten opzichte van mijn huidige Digibox HD, het gaat dan vooral over stembediening, kleinere afmetingen en een lager stroomverbruik. Zijn er ook echte voordelen? (mijn huidige TV ondersteunt geen 4K en ik heb geen interesse in betalende streamingdiensten zoals Netflix of Streamz)
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Bob2 de digibox zal nog minstens 5 jaar ondersteund worden, dus je kan hem nog wat behouden,
telenet wil snel de coax tv uitzetten zodat ze dan hun internet snelheid verder kunnen verhogen en het netwerk stabieler maken zonder problemen.
@Bob2 schreef:Telt het dataverbruik van de TV-BOX IP mee in mijn maandelijkse volume? Volgens de klantendienst is het antwoord "ja". Dat vind ik een serieus nadeel, ik moet dan wellicht overschakelen naar een duurder abonnement, zonder limiet.
TV kijken (zenders, films en series op aanvraag en Streamz in het tv menu) telt niet mee, apps (Netflix, Disney+, Streamz app, Prime Video, YouTube, HBO Max, ...) gebruiken telt wel mee.
Dat is goed nieuws en eigenlijk ook logisch. Is die info ergens officieel terug te vinden op de Telenet website?
@Bob2 schreef:Dat is goed nieuws en eigenlijk ook logisch. Is die info ergens officieel terug te vinden op de Telenet website?
Op https://www2.telenet.be/residential/nl/producten/telenet-tv/tvbox/apps-op-de-tv-box/ staat (speciefiek voor apps):
"Telt het verbruik mee met de Telemeter?
Het verbruik van Streamz, Netflix, Disney+, Prime Video, Apple TV, HBO Max, YouTube, VRT Max, Go Play, VTM GO, RTL Play en DAZN telt mee voor je Telemeter."
Je vraag is hier al meermaals voorbij gekomen. Conclusie is dus idd dat enkel de apps meetellen.
Zie ook dit antwoord van @Suzy
Met een Digibox opnemen? En dan nog in the cloud? Nog nooit van gehoord. Hoe doe je dat?
Ik heb twee digicorders en daarmee kan ik wel opnemen. maar dan wel lokaal op de ingebouwde harde schijf, niet in the cloud. Dat laatste is volgens mij voorbehouden aan de TV-Box.
EDIT: ik vermoed, afgaande op uw eerste zin, dat je eigenlijk (op de eerste zin na) in uw post verkeerdelijk over een Digibox spreekt en dus eigenlijk een Digicorder bedoelt. Maar ook die kan niet in the cloud opnemen, die neemt op zijn eigen interne harde schijf op.
Of ben ik dan zo verkeerd ingelicht?
Mijn toestel is inderdaad een HD Digicorder en geen Digibox. Sorry voor de verwarring!
Het is een recent toestel (2 jaar oud of zo) en je kan er opnames mee bewaren in de cloud. Mijn vorige Digicorder had een harde schijf.
Dat klinkt als een TV-box (v1 of v2 coax model)
Voorbeeld foto's: Telenet-decoders: technische specificaties | MyTelenet
Ik vermoed, net als @WG94 , dat je eigenlijk wel een TV-Box in huis hebt. Een digicorder, hoe recent die ook mag zijn, plaatst zijn opnames op een interne harde schijf. Opnames in de cloud, dat is weggelegd voor de verschillende versies van de TV-Box.
Heb je wel degelijk een digicorder, dan zijn opnames toch op een interne harde schijf hoor ...
De tv box ip telt niet mee in verbruik
Alles dat je hebt digicorder en de rest zal nog een tijdje blijven werken je bent niet gehaast om te ruilen
Dit is ook een voorstel is geen verplichting
@StefaanH schreef:Ik vermoed, net als @WG94 , dat je eigenlijk wel een TV-Box in huis hebt. Een digicorder, hoe recent die ook mag zijn, plaatst zijn opnames op een interne harde schijf. Opnames in de cloud, dat is weggelegd voor de verschillende versies van de TV-Box.
Heb je wel degelijk een digicorder, dan zijn opnames toch op een interne harde schijf hoor ...
Ja en neen, want al die opnames staan ook in de Cloud 😊
Sommige mensen denken dat hun opnames in de Cloud bewaard worden, gezien ze via de Telenet TV App - vanop een andere locatie dan thuis - naar hun opnames kunnen kijken, opnames kunnen programmeren enz ...
En in werkelijkheid kijk je dan niet naar je opnames vanop de harde schijf, maar vanop een "Cloud copie" van je opnames, toch?
Maar zoals we allemaal vermoeden, heeft @Bob2 hoogstwaarschijnlijk een TV Box v1?
Dat zou dus willen zeggen dat Telenet nu ook al gegonnen is met hun oudere TV Boxen (coax) in te ruilen voor een TV Box IP ???
De transitie coax naar IP gaat precies sneller dan verwacht 😁
Ik heb nog eens goed gekeken naar mijn toestel en het is een Digicorder (op de doos staat "HD Digicorder" en ook in de menu's staat bv "instellingen Digicorder"). Dus de opnames zullen dan toch niet in de cloud staan zoals ik eerst dacht.
Ik heb nog eens opnieuw gevraagd aan de klantendienst of het dataverbruik van de TV-box meetelt, met verwijzing naar de info op dit forum, en ik kreeg dit antwoord:
Da's niet wat daar staat, Bob. Gewoon TV-kijken telt wel mee als verbruik. Opnames, terugkijk-tv en de TV-theek tellen niet mee als verbruik. 😊 Laurence
Klopt dit wel? Dus live tv kijken via de TV-box IP zou dan toch meetellen voor het dataverbruik? Vreemd...
Eigenlijk zou Telenet toch ergens duidelijk moeten uitleggen wat er wel en niet meetelt.
Neen ze weten het niet
Het telt niet mee
live kijken ook niet
Dit is de e-mail dat je krijgt elke maand
We hebben het bakje al en telt niet mee
@Bob2 schreef:Ik heb nog eens opnieuw gevraagd aan de klantendienst of het dataverbruik van de TV-box meetelt, met verwijzing naar de info op dit forum, en ik kreeg dit antwoord:
Da's niet wat daar staat, Bob. Gewoon TV-kijken telt wel mee als verbruik. Opnames, terugkijk-tv en de TV-theek tellen niet mee als verbruik. 😊 Laurence
Dat is nog meer onlogisch.
Waarom zou TV kijken wél meetellen maar op aanvraag niet 🤔 @Moderator kan dit verduidelijkt worden (misschien ook op de Telenet site, en indien de klantendienst hier 2x fout was; kan het juiste antwoord ook duidelijk gemaakt worden aan de klantendienst?)
Telenet zou inderdaad de regels eens op de website moeten zetten. Ik vind wel terug wat er meetelt in het dataverbruik bij de TV-box (namelijk de externe apps, zoals Netflix, VRT Max, GoPlay,.... - dat is logisch) maar wat er niet meetelt, staat blijkbaar nergens beschreven.
Heb zonet nog eens nagevraagd bij de klantendienst of ze zeker zijn en ze blijven zeggen dat live tv kijken meetelt in het dataverbruik. Op basis van in de reacties hierboven denk ik dat het niet klopt, ik vind het heel verwarrend en weet niet wat ik nu mag geloven.
Ik verwees naar het bericht op https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/Internetverbruik-nieuwe-tv-box/td-p/5082...) en kreeg dit antwoord:
Daar ben ik zeker van, Bob. Zeker omdat het zo dus ook bevestigd werd via de link die je doorstuurde. Deze opmerking werd vanuit Telenet gegeven, dus live kijken wordt als verbruik meegeteld. Opnames, terugkijk-tv en de TV-theek dus niet. Wat bedoel je juist wat niet meetelt? Alle apps waarbij je streamt zullen ook als verbruik meetellen. Dus, Netflix, Disney+, HBO, Streamz, Prime, VRT Max, GoPlay, YouTube, etc. Of over wat heb jij het specifiek? Laurence