Beantwoorden
JonasCous
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

Hallo,

 

Ik kocht recent een TP-link netwerk switch (TL-SG108) om de enige ethernetpoort die in mijn bovenkamer toekomt te kunnen gebruiken voor zowel de digibox als mijn laptop (voor betere prestaties bij online gamen tov wifi). Deze ethernetswitch zou moeten "plug-and-play" zijn zonder dat hiervoor manuele configuratie nodig is. Echter wanneer ik probeer om via deze ethernetswitch te verbinden krijg ik enkel een "unidentified network" met "No internet". Volgens de standaard windows troubleshooter zou het probleem zijn: "Ethernet" does not have a valid IP configuration.

Ik veronderstel dat er ergens een IP conflict ontstaat maar ik vind niet hoe ik het moet oplossen. Vandaar had ik graag een beetje hulp gehad.

 

Groeten,

Jonas

 

 

 

0 Likes
20 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

Normaal gezien moet je enkel de kabel die van je router komt verbinden op de switch en dan een van de andere 7 poortjes naar je PC en eentje naar je digibox. Raar dat dit niet werkt.

Toch de netstroom adapter niet vergeten aan te sluiten?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

Is de modem een HGW of een modem-only?  In het laatste geval moet de switch vóór de router aangesloten worden en deze (de switch dus) rechtstreeks met de digicorder verbinden.

 

En inderdaad, een gewone switch is P & P, niks in te stellen. Moet onmiddellijk werken. En alle poorten van die switch zijn gelijkwaardig, het maakt niet uit welke kabel ge in welke poort plugt.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

Die ethernetpoort in de bovenkamer, die is toch rechtstreeks verbonden met de modem (modem-only; HGW of modem/router) van Telenet, niet?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

Die hint van @igvfer is ook wel na te gaan: heb je de stroomadapter wel aangesloten op de switch? Indien niet gaat het natuurlijk niet werken .... Gefrustreerde smiley


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JonasCous
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

Ja hoor, de ethernet switch is aangesloten op netstroom en de lichtjes branden naar behoren (alsof er effectief internet is). Volgens mijn telenet gaat het hier over een "Wireless modem 3.0 (DOCSIS)". De ethernet poort/kabel die boven toekomt zit inderdaad rechtstreeks in de modem, komt dan toe in de switch om dan naar zowel de pc als de digibox gaat. Op deze manier doet de digibox het wel maar dus internet via de pc niet. 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

- Werkt uw PC als ge die rechtstreeks aansluit op de kabel naar de Telenet modem

-Als ge uw PC aansluit via de switch en schakelt de PC in, zie je dan lampjes pinken voor de aansluiting van uw PC en de aansluiting naar de telenet modem


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 311
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

Vervang de netwerkkabel van de ethernet switch naar jouw pc eens door een andere netwerkkabel.

0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

  1. Heb je de TN modem al herstart?
  2. Verwissel de netwerkkabels zoals @Area57_1 aanhaalt. 
    De kabel die nu tussen de switch en de digirecorder loopt gebruiken tussen pc en switch. Deze is zeker goed omdat de digicorder wel werkt. Heb je met de pc nog steeds geen verbinden dan moet je ergens anders gaan zoeken
    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

Afgaande op wat ik lees zijn er volgens mij twee mogelijkheden:

 

Vermits de digicorder naar behoren werkt is de switch OK. Dus ligt het aan de PC of zijn verbinding:

  1. De kabel van de switch naar de PC is niet OK
  2. De netwerkkaart van de PC is niet OK.

Er is in theorie nog een derde mogelijkheid: niet alle poorten van de switch zijn OK.

Deze drie mogelijkheden zijn eenvoudig te testen door om te wisselen tussen kabels en poorten en proberen. 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

Voor de volledigheid: je schrijft: de digibox doet het wel. Heb je de interactiviteit getest? Want een digibox werkt ook wel zonder internetverbinding, alleen is hij dan niet interactief. Dat is heel eenvoudig na te gaan: ga naar de programmagids en ga naar de toekomst. Zonder interactiviteit geraak je maar twee dagen ver, met interactiviteit is dat twee weken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dedeke
Professional Meerweter
Berichten: 131
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

zoek er niet te lang naar, zend hem terug, bestel een andere en zie of het probleem aanhoudt.....

indien niet => switch simpelweg kapot.

Als je inderdaad interactief bent zonder de switch (digibox) moet de plug and play switch hetzelfde effect geven, maar dan op x aantal toestellen als er poorten op de switch zijn......

laatste optie is idd slechte kabel, test eens je laptop met diezelfde kabels rechtstreeks aan je modem van telenet en besluit dan zelf?

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

@Janneke_Dust, ik heb je gisteren een privébericht gestuurd, maar denk niet dat je het al gezien hebt. 

Bekijk je het even? Thanks!


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
a167314
Freshman Meerweter
Berichten: 54
WOW, overzichtelijk! π-DAY! Alles op zijn plek! Star Wars Day

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

Je bent zeker dat dit een UNMANAGED switch is?

zo ja, moet je deze aansluiten aan aan LAN poort van de telenet router.

De netwerkkabel van de digibox moet je aansluiten op de Telenet router.

Het zijn 2 aparte netwerken.

Volgens de info die je in je bericht geeft heb je mijn inziens een MANAGED switch die je eerst moet configureren en een Ip adres geven. Dit IP adres moet je "vast" maken of "DHCP reservation" in de telenet router, dan pas kan je hem gebruiken.

Het aansluiting die ik heb beschreven blijft dan hetzelfde.

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen geldige IP bij installatie netwerk switch

@a167314 Als je de originele vraagstelling leest zie je daar het type switch staan: TL-SG108 .Dit is een eenvoudige, unmanaged switch van €30 ...

 

Niks mis mee, zou gewoon moeten werken ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes