Beantwoorden
jan60
Freshman Beetjesweter
Berichten: 12
Complimentendag Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps

Onlangs heb ik een krachtiger abonnement gekozen, All Internet plus Gigaspeedboost, maar meer dan 520 Mbps haal ik maar zelden. Op verzoek van Telenetmedewerkers eerst nieuwe kabel tussen modem en pc gestoken en vervolgens een nieuwe modem gaan halen, maar dat maakt geen verschil. Dan een technieker laten langskomen: pc, kabels en modem zijn ok, dus daar ligt het niet aan. En dan lijkt de ondersteuning te stoppen. Als binnenshuis alles ok is, kan het probleem enkel buitenshuis liggen, dus in het gedeelte van Telenet. Een kennis met dezelfde configuratie op een ander adres haalt constant 950 Mbps.

Mijn vraag is welke andere stappen ik nog kan ondernemen om de oorzaak van dit probleem te vinden en te zorgen dat er iets aan gedaan wordt.

Titel gewijzigd door Frederik (mod) | Vorige titel: downloadsnelheid gigaspeedboost

0 Likes
47 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps

@jan60 je hebt een kabel vervangen tussen modem en pc, maar welke categorie van kabel gebruik je ? 

CAT5E of eerder een CAT6?

Vermits het ook aan de modem kan liggen is mijn vraag, welke modem gebruik je van Telenet ? CV8560E ,CH8568LG of de nieuwe F@ST3896LG-TN

Eén van die modems moet je hebben om te kunnen genieten van de volledige boost optie. (Eurodocsis 3.1 modem).

Indien je een andere modem van Telenet hebt zal je blijven steken op de lagere snelheid.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps

 Als zijn snelheid piekt op 520MBps heeft hij zeker een docsis3.1.

Docsis3.0 worden gecapt op 400Mbps.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps

Test eerst eens uit of je tussen 2 pc's een bestandsoverdracht van 118 megabyte per seconde haalt.
Misschien is je pc gewoon te traag.

De maximaal haalbare snelheid is trouwens verschillend per adres en kan je testen op https://shop.telenet.be/shop/nl/speed

Als je overtuigd bent dat Telenet jou een te trage verbinding levert en als je na contact met de Telenet-klantendienst niet tot een oplossing komt, kan je klacht indienen bij https://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps

@Ex-Netweter De maximaal haalbare snelheid is trouwens verschillend per adres en kan je testen op https://shop.telenet.be/shop/nl/speed

 

Op mijn adres zou ik maar 580Mbps halen en 35Mbps up

 

Ik haal vlot 950Mbps down en 40Mbps up en meer.

Ik gebruik een Belkin E5 = 12 meter lang tussen modem en mijn PC

https://www.speedtest.net/result/d/6ab94f44-a97f-41da-b4a0-720c9caa306d

 

Als is deze link van Telenet

Waardeloos

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps

@Ex-Netweter 

Telenet zegt dat je tot 1gbps kunt halen, mits alles in verweging te nemen. Afstand, toestel, drukte, bekabeling in en uit huis enz.. ze hebben nooit gezegd gegarandeerd of minimum 1gbps.

En die link van jou is compleet nutteloos, sorry dat ik het moet zeggen. Die getoonde waardes daarop van schatting op mijn adres klopt geen jota van.

Screenshot_20230227-172230_Chrome.jpg

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Jeankok
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Complimentendag Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps

De snelheid die je haalt ligt er aan of je toestel het aankan. Apple tv bedraad aangesloten 900 Mbps, oude windows laptop bedraad aangesloten 450 Mbps. TV bedraad aangesloten 600 Mbps.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps

@Jeankok 

Lees men tekst nog eens goed. Dat staat er ook bij onder het woord "toestel"

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Jeankok
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Complimentendag Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps

Er staat toestel maar verder geen voorbeelden.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps


@jan60  schreef:

Dan een technieker laten langskomen: pc, kabels en modem zijn ok, dus daar ligt het niet aan. En dan lijkt de ondersteuning te stoppen.


Welke snelheid haalde de technieker wanneer hij zijn laptop aansloot direct aan de HGW? Normaal doen ze dat.

Als hij dan 900+ haalde, is de Telenet installatie in orde, en zal zich het probleem binnenshuis bevinden. Dat kan verschillende oorzaken hebben.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps

@Jeankok 

Omdat toestel alles kan zijn?? En by the way het is al derest ook dat meespeelt, dus je post heeft geen meerwaarde maar soit.

Maar be my guest, noem maar gerust -> alle toestellen op. Als dat je gelukkig maakt ben ik ook blij👍

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
jan60
Freshman Beetjesweter
Berichten: 12
Complimentendag Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps

Hallo, bedankt voor je antwoord.

Ik heb op aanraden van een telenetmedewerker een kabel cat 7 aangesloten en mijn nieuwe modem is een ch8568lg. Mijn pc kan die downloadsnelheid van 1000 Mbps gemakkelijk aan. Volgens de telenettechnieker die is langsgeweest en alles nog eens nagemeten heeft, werkt alles binnenshuis goed. 

Hij heeft echter geen verklaring gegeven voor de veel lagere snelheid van 500 Mbps en dus ook geen oplossing. Een kennis met dezelfde configuratie haalt wel 950 Mbps!? 

 

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps

@jan60 

Dan zal die de NUI en de kabel van NUI naar modem ook wel getest hebben.

Als hij hetzelf met zijn toestel heeft getest en ook niet aan de 8a900mbps geraakt, kan jeje pc uitsluiten

Cat7 is goed voor UTP kabel.

Mss probleem aan de aftakking die naar je huis loopt? Maar mag een gewone technieker niet aankomen om stukje te vernieuwen. Dat moet een swat-technieker doen

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps

@robatoras DOCSIS 3.0 kan in principe ook 1Gbps aan maar DOCSIS 3.1 FULL DUPLEX zou zelfs symmetrische snelheden leveren, dus zowel 1 Gbps down- en 1 Gbps upload.

Heb wel al gemerkt dat bij DOCSIS 3.0 dit soms wat trager loopt in combo met een eigen router, vandaar mijn vraag 😁

De lagere snelheden kunnen zelfs liggen aan interferenties van de toestellen die ernaast staan. Ook al heb je een snelle internetlijn of snelle router.

Beste even kijken of je geen drops hebt op de lijn. Je kan dit doen door een ping -t www.google.be te doen in uw CMD (command-line interface). Van zodra je een time-out hebt weet je dat er drops zijn.

Als je niet direct weet hoe je een ping moet doen, hierbij een uitleg : https://nl.wikihow.com/Een-IP%E2%80%90adres-pingen

Niet alle mensen hebben een IT achtergrond 😉 vandaar deze link.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Gigaspeedboost haalt maximum 520mbps


@robatoras  schreef:

 Als zijn snelheid piekt op 520MBps heeft hij zeker een docsis3.1.

Docsis3.0 worden gecapt op 400Mbps.


Gelieve te stoppen met dit soort onjuiste informatie te verspreiden 😫. De situatie met de 400Mbps cap is:

  1. klanten die overstappen naar One Up moeten een Docsis 3.1 modem gebruiken om 1 Gbps te halen. De oude Docsis 3.0 modem (vb CH7465LG-TN) wordt inderdaad gecapt.
  2. klanten die vroeger de "All Internet + TV Iconic" formule hadden, en die vorige maand overgezet werden naar "Giaga Internet + TV Iconic) moeten ook de nieuwe Docsis 3.1 modem gebruiken (deze wordt opgestuurd).
  3. Alle andere formules die een Giga speedboost optie nemen, kunnen hun Docsis 3.0 modem behouden, het systeem zal deze modem rebooten en op 1 GBps zetten

bron: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Nieuwe-modem-voor-Gigabit-snelheden-in-Gi...

Het is dus niet juist om te zeggen dat je altijd een Doccis 3.1 modem nodig hebt om de hogere snelheden te halen. Dat hangt gewoon van de fomule af.

@jan60 Heel waarschijnlijk val je in de 3de groep (klanten met een Giga speedboots optie), en wordt jouw modem niet gecapt. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat jouw "lijn" 1 Gbps aankan 🤔