Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik bevestig hier ook dat de update gisteren 15:46 werd geïnstalleerd op mijn modem. Als router gebruik ik een Fritzbox 7590 met rev 7.21. De Fritzbox ontvangt een /60 prefix uit de /56 range van de E-router.

De prefix werd deze nacht automatisch en met succes vernieuwd (zelfde ip range). Alle toestellen (Windows, Android, Linux) in het interne netwerk verkrijgen een IPv6 adres uit de /60 range/. Routing is OK (IPV6 preferred)

https://ipv6-test.com/ geeft score van 18/20 (no icmp, slaac no, native ipv6). Speedtest ipv6=ipv4.

Guest Access netwerk op Fritzbox krijgt andere prefix.

Log na 36uur:

verbonden sinds 20.11.2020, 15:46 uur, Telenet,
IPv6-adres: 2a02:1811:xxxx:700::bdae, Geldigheid: 198016/57089s,
IPv6-prefix: 2a02:1811:xxxx:760::/60, Geldigheid: 229889/57089s
Alles werkt dus perfect. Prima zo. Later deze week test ik nog een Draytek 2925, niet in ipv4 bridge mode (gewoon verbonden op andere poort E-router). Ieder voorstel om andere testen uit te voeren zijn welkom.
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Snarie  schreef:

Guest Access netwerk op Fritzbox krijgt andere prefix.


De Fritz!Box heeft dus via IPv6PD 2 verschillende /60 prefixen gekregen? Mooi 😊...

 


@Snarie  schreef:
Alles werkt dus perfect. Prima zo. Later deze week test ik nog een Draytek 2925, niet in ipv4 bridge mode (gewoon verbonden op andere poort E-router). Ieder voorstel om andere testen uit te voeren zijn welkom.

Indien je toevallig ook de TV-Box gebruikt ...

Hoe performen TV-Boxen achter de Fritz!Box? Ipv6? opnames delen? etc ...

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:
Indien je toevallig ook de TV-Box gebruikt ...

Hoe performen TV-Boxen achter de Fritz!Box? Ipv6? opnames delen? etc ...


TV boxen hebben geen harde schijf. Dus denk ik dat er lokaal niets gedeeld kan worden, vóór of achter een eigen router.  Elk toestel haalt zijn opnames immers zelfstandig op vanuit de cloud.
Of bedoel je iets anders?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kccoyote
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Als iets werkt, valt er meestal niet veel meer over te zeggen he 😁

Router krijgt zijn eigen ipv6 adres en een /60 prefix - ik beloof dat ik hier terug sta als het niet meer zou werken! 😄

 

Als je specifieke vragen hebt, mag je ze altijd stellen.

0 Likes
Scotchy
Professional Weetjesweter
Berichten: 31
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Wat niet lijkt te werken, is om meerdere / 60 prefixen te vragen, hetzij via één router, hetzij via meerdere routers achter de E-router.

Voorbeeld: Mijn MAC-passthrough-router vraagt en ontvangt het / 60-prefix. Als ik een andere router op de E-router aansluit, zal deze ook om een prefix vragen en een andere ontvangen (niet degene die wordt gebruikt door mijn eerste router). Dit verbreekt echter blijkbaar de routering naar de eerste router.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Scotchy   Uiteraard niet. Want je kan geen 2 routers via die mac pass trough aanmelden. Die 2e router krijgt aan de WAN zijde een IPv6 adres uit het subnet dat de e-modem gebruikt. Net zoals alle PC's en laptops die je daar zou op aansluiten. Die zullen allemaal dezelfde prefix krijgen eindigend op 00.

 

Ik veronderstel dat je nu wel aparte prefixen hebt eentje op de telenet e-modem en een aparte via uw eigen router. Op uw eigen router zal je 16 subnets kunnen maken gaande van 0 tot F. /60 prefix.

Misschien krijgen we die mogelijkheid in de toekomst ook op de e-modem.

Als je 16 subnetten kunt maken, daar kan je toch wel iets mee denk ik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Scotchy
Professional Weetjesweter
Berichten: 31
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

sorry als het onduidelijk was.

U kunt inderdaad (en dit wordt verwacht) een prefix aanvragen, zelfs zonder de Mac Passthrough. Het / 56 prefix van de E-router moet 15 verschillende / 60 prefix delegaties mogelijk maken. Op dit moment kan slechts één van deze tegelijk actief zijn, waardoor in feite slechts één router na de E-router voor IPv6 wordt gedwongen.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Scotchy  Ik ga mij daar niet over uitspreken. Maar het is wel zo dat je via die mac Passtrough wel tot 15 VLAN's kon toewijzen. Dus prefix/60 met als laatste 4 bits 0001 tot 1111 of hex 1 tot F.

Als je een aparte LAN op de e-modem gaat kunnen toewijzen dat zal voor later zijn denk ik.

Is de prefix nu verschillend op de eigen router dan op de Telenetrouter? Want in wezen gebeurt het toewijzen van prefixen (= publieke gedeelte) redelijk analoog met het toewijzen van publieke IPadressen in IPv4. Het waren maar de mensen met een modem only die meerdere publieke IPadressen kregen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb dat op mijn gepatchte e-router ook al eerder vastgesteld. Mijn Fritzbox kan perfect 2 prefixen ontvangen, voor zijn 2 LANs.

Als ik ook nog een mikrotik op de e-router aansluit ontvangt deze een derde prefix, maar de routing naar de 2 prefixen achter de Fritzbox stopt met werken.

Voor mij was dit enkel een test, en geen opstelling die ik echt wilde gaan gebruiken. Toch verbaasde het me wel dat het niet werkte. De e-router schijnt dus enkel maar Prefix-Delegation via één enkele router op het netwerk toe te laten.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@igvfer  schreef:

Uiteraard niet. Want je kan geen 2 routers via die mac pass trough aanmelden.


@igvfer de MAC passthrough heeft enkel betrekking op het IPv4 gebeuren.

IPv6 staat hier volledig los van. Dit moet allemaal werken zonder MAC passtrough in te stellen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@igvfer  schreef:

Maar het is wel zo dat je via die mac Passtrough wel tot 15 VLAN's kon toewijzen. Dus prefix/60 met als laatste 4 bits 0001 tot 1111 of hex 1 tot F.


Voor alle duidelijkheid; MAC of IP passthrough betreft enkel IPv4, en "bridged" al het IPv4 voor het specifieke MAC adres direct door de router, zonder het te routeren. Met IPv6 heeft het niets te maken. IPv6 wordt werkelijk gerouteerd.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Arnie @Steven-E  Ik snap er niets meer van. De e-modem is en blijft een router, tout court. Die router krijgt aan de WAN zijde een IPv6 prefix /60 met LAN 0 als extensie of hoe je het ook noemt. En dan kan je, volgens mij, via de router een LAN toewijzen. In dit geval een extra 15 stuks. In dat geval heb je inderdaad 16 verschillend IPv6 /64 prefixen. Dat is volgens mij de bedoeling met Prefix Delegation. Dat je met een modem only totaal verschillende prefixen krijgt. Akkoord en dan kan je per prefix terug 16 LAN's opzetten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Scotchy
Professional Weetjesweter
Berichten: 31
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@igvfer  schreef:

@Scotchy  Ik ga mij daar niet over uitspreken. Maar het is wel zo dat je via die mac Passtrough wel tot 15 VLAN's kon toewijzen. Dus prefix/60 met als laatste 4 bits 0001 tot 1111 of hex 1 tot F.

Als je een aparte LAN op de e-modem gaat kunnen toewijzen dat zal voor later zijn denk ik.

Is de prefix nu verschillend op de eigen router dan op de Telenetrouter? Want in wezen gebeurt het toewijzen van prefixen (= publieke gedeelte) redelijk analoog met het toewijzen van publieke IPadressen in IPv4. Het waren maar de mensen met een modem only die meerdere publieke IPadressen kregen.

 


Ik vermoed dat je IPv6-prefix bedoelde in plaats van VLAN's, want anders slaat wat je zei nergens op.

 

Samengevat krijgt de E-router een /56 global public prefix van het netwerk van Telenet. Minus het /64 prefix dat het zichzelf toewijst, betekent dit dat het 255- /64 prefixen of 15-/ 60 prefixen moet kunnen delegeren.

 

Ik zei net dat hoewel de E-router blijkbaar accepteert om veel verschillende /60 prefixen te delegeren, maar alleen de laatste routeert die het heeft toegewezen.

 

We bespreken hier alleen GLA (Global Assigned Address), dus alle IP's worden openbaar gerouteerd.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Scotchy  Wat er op neer komt dat de eerste 56 bits hetzelfde zijn, de volgende 4 bits voorlopig door Telenet bepaald worden en de volgend 4 bits, die kan je instellen in je router. Het zou toch al te gek zijn dat die automatisch worden toegewezen of niet? En inderdaad Telenet stuurt alles door naar LAN 0 tot F naargelang de vraag en uw router routeert verder.

Trouwens maakt het niet uit of het VLAN of LAN' s zijn. Alleen de werking is enigzins anders. Kort gezegd, je kan verschillende VLAN over een kabel sturen, je kan maar 1 LAN per kabel sturen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@igvfer  schreef:

Ik snap er niets meer van. De e-modem is en blijft een router, tout court. Die router krijgt aan de WAN zijde een IPv6 prefix /60 met LAN 0 als extensie of hoe je het ook noemt.


Neen, dat is niet juist. De e-router ontvangt vanuit telenet een /56 prefix voor de LAN zijde. Welk adres de e-router voor zijn WAN port ontvangt weet ik niet. Aangezien er bij IPv6 geen sprake is van NAT is dat adres ook niet zo makkelijk te achterhalen - misschien via een trace-route.

Je PC's en andere devices communiceren naar en op het netwerk tenslotte met het hun toegekende adres, zonder dat dit ergens in het traject vertaald wordt door NAT.

 

In mijn geval is de ontvangen /56 prefix 6700, wat dus betekend de range:

aaaa:bbbb:cccc:6700:0000:0000:0000:0000 - aaaa:bbbb:cccc:67ff:ffff:ffff:ffff:ffff

De /56 prefix kan verdeelt worden in 16 prefixes van /60. De e-router zal voor de direkt geconnecteerde devices addressen verdelen uit de eerst /60 prefix. Je eigen router ontvangt er hier één van voor de WAN interface. In mijn geval is dat een adres uit de prefix 6700.

Dit adres wordt via SLAAC aan de router toegekend.

Mijn eigen router vraagt vervolgens via DHCPv6 een prefix aan voor zijn LAN interface. Hiervoor ontvangt deze prefix 6740 / 60 van de e-router. Binnen deze prefix zal mijn eigen router adressen via SLAAC uitgeven aan achterliggende hosts.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.