Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Laat ons dit IPv6 topic niet verder bevuilen met een discussie over de vrije hardwarekeuze ...

Dat is een aparte discussie 🙂

Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Suzy  en andere testers.

De nieuwste firmware werkt stabiel sinds meer dan 1 week nu (Fritzbox 7590). Wel jammer dat een 2de router de setup breekt. Eigenlijk is de /60 prefix beperkt tot 1 router welke op zijn beurt nog 16 sub-LANs /64 kan bedienen. Conclusie: nieuwe firmware OK, maar voor verbetering vatbaar: ja

boetn1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Allen,

 

Ik heb een Docsis3.1 E-Router in bridged modus gekoppeld aan mijn Ubiquitu Dream Machine. Ik ben al de gehele avond aan het proberen om ipv6 werkende te krijgen maar ik slaag er maar niet in. Ik heb al zowel met een /56 en een /60 op men WAN geprobeerd. Het lijkt er me echter op dan men WAN altijd een /64 adres toegewezen krijgt.

 

Zijn er enige suggesties wat ik eventueel mis doe of wat ik nog kan proberen?

 

Alvast bedankt!

0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@boetn1 Afwachten tot er een nieuwe FW update uitgerold wordt die dit probleem oplost

Als je eens door deze topic had gebladerd, dan had je kunnen lezen dat IPv6 (nog) niet werkt op een eigen router achter de CV8560E 

 

Met of zonder bridge mode maakt geen verschil. Mac passtrough heeft alleen effect voor IPv4.

0 Likes
boetn1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Ex-Netweter heb heel stuk van het topic doorlezen hoor. Zag gewoon af en toe passeren dat mensen het wel aan de praat gekregen hadden waaronder op een udm pro. Vandaar mijn vraag.

 

Is er al een zicht op de release datum voor deze nieuwe firmware?

0 Likes
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Update ivm nieuwe firmware:

Met volgende testopstelling is adres uitreiking als volgt:

E-router -> Fritzbox 7590 -> Interne netwerk 2x -> Draytek 2925 dual wan router => testcomputer

 

Hoodip adres 2a02:1811:xxxx:8d00:... => voor alle devices direct verbonden met E-router

Fritzbox deelt 2a02:1811:xxxx:8d20:... => voor alle devices direct verbonden met Fritzbox LAN

Fritzbox deelt 2a02:1811:xxxx:8d21:... => voor alle devices direct verbonden met Fritzbox Guest Lan

 

Op Fritzbox staat "Delen van het door de internetaanbieder toegewezen IPv6-netwerk worden doorgegeven aan downstreamrouters." aan

 

Draytek port based VLAN: WAN1->LAN1 alle devices in 2a02:1811:xxxx:8d2d:... range

Draytek port based VLAN: WAN2->LAN2 alle devices in 2a02:1811:xxxx:8d29:... range

 

Zoals reeds gemeld zijn er 16  /60 netwerken beschikbaar .../8d20 tem ../8d2f en 1 ../8d00

 

Alles werkt perfect op ieder aangesloten device.

 

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Snarie  schreef:

Zoals reeds gemeld zijn er 16  /60 netwerken beschikbaar .../8d20 tem ../8d2f en 1 ../8d00


De Fritzbox kan inderdaad zelf ook Prefix delegation, maar doet dit uit de enkele /60 prefix die deze van telenet ontvangen heeft; 8d20.

De prefixen 8d21 t/m 8d2f zijn /64 prefixen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thesource
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Heeft er iemand enig idee of en hoe we gaan kunnen zien of onze router de nieuwe firmware gekregen heeft eens die gereleased wordt?

 

In mijn telenet staat er onder het ? icoon 'Modemtype en firmware versie"

 

Er staat echter enkel DOCSIS 3.1 E-Router, ik dacht dat die 3.1 hoorde bij het modem type of is dat de firmware versie?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@thesource 

Dat is de hoogste Docsis versie die door dit apparaat ondersteund wordt.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@thesource  schreef:

Heeft er iemand enig idee of en hoe we gaan kunnen zien of onze router de nieuwe firmware gekregen heeft eens die gereleased wordt?


Ik heb daar ook al naar gezocht, maar denk niet dat wij zelf kunnen kijken welke SW versie er op onze router actief is.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@thesource  schreef:

Heeft er iemand enig idee of en hoe we gaan kunnen zien of onze router de nieuwe firmware gekregen heeft eens die gereleased wordt?


Heel eenvoudig:

  1. Gewoon afwachten en deze topic in de gaten houden. Ik neem aan (lees: hoop) dat de Netweters de eersten zullen zijn die geïnformeerd worden dat Telenet gestart is met het uitrollen van de firmware update (nietwaar @Suzy 🙂) ??
  2. Van zodra de uitrol van de fix gestart is, kan je al IPv6 activeren op jouw router. Je zal wel vlug merken wanneer je een /60 prefix krijgt (router logs in de gaten houden?) 😊

@Hallo_iedereen Gelieve massaal uw (IPv6) ervaringen/problemen te melden in deze topic!

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Wees gerust. Zodra de definitieve software er is, wordt het hier gemeld.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

SInds 1 dec is mijn Telenet router ook voorzien van de meest recente software versie. Ik kan nu dus terug mijn.telenet gebruiken, zonder gevaar dat de "patch" verloren gaat.

Net als met de patch lijkt alles goed te werken. De fritzbox ontvangt een /60 prefix, en gebruikt deze om IPv6 aan de achterliggende LAN's aan te bieden.

 

Net als bij de patch soms gebeurde heb ik nu een enkele keer gehad dat de DHCPv6 renew voor de prefix niet werkte. Een reset van de Telenet router, en een reconnect vanaf de Fritzbox loste dat probleem op.

 

Vraagje voor freetz gebruikers:

Ik zou graag de prefix en de TTL timers in de gaten houden, en hiervoor gebruik maken van een script om wireshark te starten en te stoppen.

De prefix zelf en de prefix lengte zijn makkelijk te vinden:

$ ssh root@router sed -n -e 2p -e 3p /tmp/dhcpv6.leases
prefix = 2a02:1811:xxx:x750::;
prefixlen = 60;
$ 

Enig idee waar de timers te vinden zijn? De zijn wel via GUI te vinden, maar dat is lastig in een script te parsen. Een CLI commando zijn handiger zijn.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Deze nacht, omstreeks 4u45 begon mijn modem verschillende keren te resetten.

Soms had ik enkel IPv6 en dan weer enkel IPv4 en dan weer beide. Het ging alle kanten op...

 

Na een tijdje (±30min) kreeg mijn router enkel nog een private 192.168... adres toegewezen.

Ik heb dan enkele uren (+5u) gewacht maar ik ontving geen publiek IP meer..

 

Uiteindelijk ben ik via mijn smartphone op de mijn.telenet pagina's gaan kijken en zag ik dat mijn Pass through mac adres er niet meer in stond. Ik ging er dus vanuit dat er een of andere update gepusht werd naar de e-router en dat ik het mac adres terug mocht invullen op de mijn telenet pagina.

 

Nu blijkt dat mijn IPv6-PD connectiviteit toch verdwenen is (door mijn aanpassing in mijn telenet wsl). Geen idee wat er aan de hand was. De Wan link ging verschillende keren volledig down of had 100% packet loss.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@VinzzB, ben je een gebruiker van de IPv6 patch of de beta-firmware versie?

 

In geval van het laatste kun je een factory-reset van de e-router doovoeren (een 8 tal seconden de reset toets gedrukt houden, tot de leds blinken, dan loslaten). Dit zal hopelijk helpen het probleem op te lossen. Daarna moet je dan wel weer even terug het mac adres ingeven.

 

Als je de patch had, dan moet die terug opnieuw ingebracht worden. Het beste dat even via @Suzy vragen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes