Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Mijn e-router werd een viertal weken geleden voorzien van de nieuwe beta firmware en ik ondervond soms problemen met Teams meetings (slechte verbinding) en VPN verbindingen die constant wegvielen. Ook games, zoals GTA V Online, gaf problemen. Nadat ik in een sessie kwam vlogen alle spelers er na één minuut uit. En dit iedere keer opnieuw.

 

Het probleem leek zich voornamelijk voor te doen bij pakketten die het STUN protocol gebruiken (na een snelle blik in packet tracer). Bovendien trad dit probleem pas na een week of twee op en was dan ook aanhoudend. Door de e-router opnieuw te starten verhielp ik tijdelijk het probleem.

Dit probleem trad eveneens op toen ik de tijdelijke patch had. Toen mocht ik echter niet aan de e-router instellingen komen in mijn telenet en moest ik nog uitzoeken waar het probleem zat.

 

Nadat ik de gefragmenteerde IP-pakketten blokkeerde in mijn telenet (zowel IPv4 en IPv6) verdween het probleem in Teams vrijwel onmiddellijk na het opslaan (ik zat in een meeting). Sindsdien heb ik geen noemenswaardige problemen meer gehad met mijn verbindingen. Alle eerder vermelde problemen zijn verdwenen. Hopelijk blijft dit zo!

 

Dit zijn zowat mijn bevindingen over de beta firmware.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Waardevolle info @VinzzB !


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kccoyote
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Afgelopen nacht om 1h verloor de modem verbinding. @-lampje knipperde, geen internet, geen telefoon. Kabel had nog signaal want TV-kanalen kwamen nog wel door.

Paar keer gepowercycled, geen verschil. Ben dan om 2h30 maar in m'n bed gekropen.

Vanmorgen terug signaal, maar ipv6 werkte niet. Nogmaals gepowercycled en nu werkt het weer terug.

Misschien was het gewoon toeval, maar het was quasi perfect om klokslag 1h00. Ik vermoed dus dat er 'iets' gebeurd of gepland stond, maar er is me niets verteld. 

@Suzy kan je dit bevestigen?

NB: Ondertussen naderen we de kaap van een jaar dat ik dit ipv6 probleem op de CV8560E gemeld heb (februari 2020) en nog is er geen algemene oplossing. Hallo Telenet? "we moeten het nog eens testen" klinkt aannemelijk voor een kwartaal, niet voor een jaar 😕

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb een mail gehad dat mijn Nest Cam de cloudverbinding is verloren rond 2u30 deze nacht.

Misschien ook gerelateerd aan een ingreep op de modem ?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@kccoyote  

Ik werk ook tot de nacht en dan ben ik thuis gekomen en ik had dan vanaf 02 uur ook geen internet thuis. Denk dan eerder een update want ik heb ook de dosis 3.1 E-router dus kan een update geweest zijn. Nu heb ik ook weer terug internet. Heb het gemerkt door dat mijn Mesh wifi uit gevallen was en ik dus geen tv meer kon zien op de tablet. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Vandaag, na één maand geen problemen gehad te hebben, is plots mijn IPv6 PD weg op mijn LAN netwerk. Het zend weer solicit pakketten zonder antwoord van telenet...

 

- Wan kabel uittrekken en insteken: helpt niet

- Release WAN IP and renew Wan IP: helpt niet

- Herstarten van eigen router: helpt niet.

- Herstarten van e-router telenet: werkt wel, LAN ontvangt terug ipv6 PD.

 

Er loopt dus nog iets fout bij het vernieuwen van IPv6 leases na enkele weken.

 

Verder valt me ook op dat de snelheden beter zijn nadat de e-router herstart werd.

Resultaten vòòr het herstarten van de e-router (stond 1 maand aan):

VinzzB_0-1611775598806.png

 

Resultaten na herstarten van e-router:

VinzzB_1-1611775610491.png

 

Nu zijn die speedtest ook niet altijd even betrouwbaar. Soms haal ik wel degelijk de 1Gbit, maar dat is eerder uitzondering ipv standaard (op speedtests). Wat mij wel al opviel is dat de telenet speedtest server bijna altijd slechter af is dan andere speedtest servers. Bij bepaalde downloads haal ik wel gemakkelijker de 1Gbit snelheden.

 

 

0 Likes
Monnolo11
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Say what?! Alles op zijn plek! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Verkrijg je 1GB via LAN-kabel of wifi?
Wat is de maximale snelheid die je haalt op wifi (in stabiele omstandigheden)?

0 Likes
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Dag @Monnolo11 ,

 

Ik sluit mijn pc steeds aan met een kabel. Dat wekt het minste frustraties op en werkt het best / snelst. 😊 Dit wil uiteraard niet zeggen dat ik geen WiFi in huis heb. Ik gebruik het gewoon nauwelijks.

 

Vandaag gaan de tests goed, ik haal testsnelheden van 867Mbit down op verschillende speedtest nodes (met kabel).

 

Om toch min of meer op je vraag te antwoorden heb ik eens een speedtest uitgevoerd via mijn Samsung S9 phone (heeft een a/b/g/n/ac radio). Deze is verbonden met een WiFi access point (Almond+). Verder wil ik er wel op wijzen dat er heel wat variabelen zijn waardoor het WiFi signaal kan fluctueren. Ik woon bijvoorbeeld in een dichtbevolkte omgeving waardoor er redelijk wat wifi signalen in de buurt zijn (bijna alle 2.4Ghz kanalen zijn opgebruikt). Dit beïnvloed alleszins de snelheden.

 

Resultaat:

- Op de 2.4Ghz band: 90Mbit / 37Mbit

- Op de 5Ghz band:  195Mbit / 37Mbit.

 

We dwalen nu wel wat af van het IPv6 / e-router topic (dat geen WiFi aan boord heeft). Het lijkt me beter om een nieuw topic aan te maken als je er nog over wil discussiëren.

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik wou het ook net zeggen.

Best on topic blijven. Dit topic is net gecreëerd om het enkel over IPv6 op de E-router te hebben 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Monnolo11
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Say what?! Alles op zijn plek! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Hartelijk dank voor uw gedetailleerde reactie @VinzzB . Dit zal me helpen om de komende weken te beslissen welke operator ik moet kiezen.

0 Likes
Warlord_Zico
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Nog geen nieuws, over de uitrol van de nieuwe firmware?

thesource
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Het blijft heel stil aan de overkant...

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik geef jullie hier graag nog eens een update omtrent de nieuwe firmware waarop iedereen wacht. De collega's die hieraan werken hebben me verteld dat hij zal uitgerold worden naar het hele netwerk op maandag 15/02. 

 

Maar ze hebben ook gezegd dat het nog niet helemaal perfect is. Deze firmware is een stap vooruit, maar er zullen sowieso nog improvements gebeuren in de komende releases. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

thesource
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Super, Thx voor de feedback...

 

0 Likes
thesource
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Deze ochtend direct gechecked en ja hoor, IPV6 is up and running 🙂 

 

Had eerst nog wat rare hickups, adressen waren uitgedeeld maar ipv6 test websites bleven maar klagen. Orbi router even gedisabled voor IPV6 en terug aangezet en dan bleek het toch te lukken.