Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Klopt. Ik heb er ook geen verklaring voor.

Gisteren nog eens opnieuw getest: het gedrag is effectief zo.

Zonder de ICMPv6 rule komen de "IPv6 echo request" pakketjes niet tot op mijn firewall.

Zodra de regel er weer staat, werkt het weer onmiddellijk.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb een test gedaan, en kan inmiddels mijn vermoeden bevestigen. De IPv6 firewall rules betreffen enkel het direct connected /64 prefix.

Om een IPv6 host, direct verbonden aan de CV8560E vanaf het internet te kunnen pingen (ping6) is het nodig de accept ICMPv6 firewall rule toe te voegen via mijn telenet.

 

De rule is niet nodig voor het kunnen pingen van hosts in een andere prefix, die gebruikt wordt achter de eigen router. De default setting van de firewall is om die door te laten

 

Mijn telenet geeft overigens de indruk dat het wel mogelijk is om een rule aan te maken om ICMPv6 voor achterliggende hosts te blokkeren. Dit werkt echter niet. Zelfs met de rule aktief kan ik nog steeds mijn PC pingen.

 

ICMPv6-block-rule.png

 

Er is trouwens wel een verschil merkbaar. Default gedrag van de firewall op ICMPv6 voor direct verbonden /64 prefix is drop. De bovenstaande rule veranderd dit in block, wat dan resulteerd in een "Destination unreachable: Port unreachable" error. Optie drop is overigens ook beschikbaar.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Monnolo11
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Say what?! Alles op zijn plek! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Hallo @Arnie, als ik me niet vergis, heb je een FritzBox. Zijn er instellingen die u daar moest instellen om de ICMPv6 correct te laten werken? Ik haal momenteel "slechts" 18/20 zelfs met de ICMPv6 accepteer regel setup in MijnTelenet.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Arnie  schreef:

Ik heb een test gedaan, en kan inmiddels mijn vermoeden bevestigen. De IPv6 firewall rules betreffen enkel het direct connected /64 prefix.

Om een IPv6 host, direct verbonden aan de CV8560E vanaf het internet te kunnen pingen (ping6) is het nodig de accept ICMPv6 firewall rule toe te voegen via mijn telenet.

 

De rule is niet nodig voor het kunnen pingen van hosts in een andere prefix, die gebruikt wordt achter de eigen router. De default setting van de firewall is om die door te laten


Mysterie opgelost. Nice investigation @Arnie !

Ja, dus idd met mijn NDP Proxy gebruik ik achter mijn eigen router eigenlijk IPv6 adressen uit dezelde /64 als die van de CV8560E LAN.  En dan is de firewall van Mijn Telenet dus wel van toepassing.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Monnolo11  schreef:

Hallo @Arnie, als ik me niet vergis, heb je een FritzBox. Zijn er instellingen die u daar moest instellen om de ICMPv6 correct te laten werken? Ik haal momenteel "slechts" 18/20 zelfs met de ICMPv6 accepteer regel setup in MijnTelenet.


Ik heb mijn Fritzbox 4040 vervangen door een UDM Pro. De Fritzbox heb ik nog wel, en ik zal die terug eens aansluiten, om screensheet te kunnen maken.  Helaas kan ik deze router niet gelijktijdig aktief hebben met de UDM Pro. De CV8560E van Telenet accepteert maar één router die IPv6 PD aanvraagt. Van zodra de Fritzbox PD onderhandeld zal IPv6 voor hosts achter de UDM stoppen.

 

Maar ik kan bevestigien dat het inderdaad nodig is de "forwarding" van ICMPv6 te accepteren in de Fritzbox. De default is drop. Als ik me goed herinner is het onder IPv6 forwarding, een tick box aanzetten voor pin6. Ik zal straks eens kijken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb remote toegang tot een andere Fritzbox (7490) en heb daar even een screenshot van kunnen pakken. Die heeft de Duitse taal-instelling, maar zal ook makkelijk in de internationale te vinden zijn.

Onder Internet -> Freigaben, daar nieuwe regel toevoegen, de bewust host selecteren, en een vinkje zetten bij ping6.

 

Zoals im bovenstaande posts staat, de ping6 "freigabe" hoeft enkel op de Fritzbox gedaan te worden. De firewall van de CV8560E is niet van belang.

 

portfreigabe-ipv6-fb.png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik begrijp volkomen dat velen, terecht, eindelijk tevreden zijn met de /60 IPv6 delegation bug fix (ik vermoed met DHCPv6 ondersteuning, maar wat 'officiele' Telenet changelog uitleg zou welkom zijn) op de CV8560E (E-router). Maar: sorry, ...  dit is natuurlijk absoluut geen generieke oplossing voor huidige CV7160E /56 gebruikers die ooit naadloos van modem-only 3.0 docsis naar snellere router 3.1 docsis zullen moeten, of willen, kunnen migreren. Ik zal dan ook graag ooit hier een petitie starten om (op welke manier dan ook, idealiter met eigen kabel device) de pure modem-only functionaliteit transparent te helpen vrijwaren voor gevorderd, mits betaling uiteraard, Telenet gebruik (zoals vast IPv6 addres, inclusief globaal DNS) in volledig eigen IP addres beheer, zonder, overigens onnodige, tussen liggende Telenet router inmenging. Just my 0.2$, maar, ik meen het: voor mij is dit alsof Telenet de meerderheid nu blij maakt met een dode (in werkelijkheid dood geboren) mus, een mus, weliswaar, die onovertroffen acrobatisch kon, en altijd kan, en zal kunnen, vliegen, indien nog, of terug, levend, en vrij ... Tot zover mijn huidige 'IPv6 op de CV8560E (E-router)' thread commentaar.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Dag @NofanTasi , ik ben het met je commentaar eens. Deze oplossing is weliswaar beter dan niets, voor de consument die een eigen router achter een modem-only had, en gemigreed is - de "oplossing" komt met beperkingen;

 

  • via PD ontvang je maar één /60 prefx. Een andere wordt (deels) gebruikt voor direct connected. De overige 14 /60 prefixes vervallen. Dit gaat hopelijk binnenkort met een /57 PD verbeteren.
  • Momenteel ontvang je niet altijd dezelfde prefix - ook dit zal verbeteren als we een /57 PD gaan krijgen
  • Met een echte modem-only staat de volledgie /56 tot je beschikken, straks enkel nog maaar de bovenste helft (/57). Afhankelijk van je addressing-scheme zal je misschien je eigen netwerk moeten herinrichten / hernummeren

Niettemin ben ik tevreden met de huidige fix, en zal nog blijer zijn vanaf dat we /57 ontvangen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thesource
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Na een maand is het hier blijkbaar gedaan met IPV6. Mijn devices (incl router zelf) hebben allen mooi een IPV6 adres maar testen op IPV6 test sites lukken niet meer... Zal vanavond als de rest slaapt eens een modem restart doen en zien of het dan opgelost is.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@thesource  https://test-ipv6.com is al een hele tijd down vandaag.

Probeer eens https://ipv6-test.com

of één van de mirrors van test-ipv6.com: http://test-ipv6.csclub.uwaterloo.ca/mirrors.html.nl_NL


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
beuntje
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Sinds vandaag een CV8560E. Kan het dat er (nog steeds?) geen IPv6-support is bij gebruik met een Google Nest Wifi-router?

Nevermind, vermoedelijk een bug (router was ook verdwenen bij "Verbonden apparaten" op Mijn Telenet), na een reboot van de modem gefixt!

0 Likes
headincloud
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Zelfde probleem hier, IPv6 is er uit gegaan.

 

Ga straks eens rebooten om te zien of dat het probleem oplost.

0 Likes
xtra-be
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Net ook een e-router ontvangen.

 

Kan iemand zeggen wat de instellingen zijn voor pfsense om ipv6 te configureren?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@xtra-be  schreef:

Net ook een e-router ontvangen.

 

Kan iemand zeggen wat de instellingen zijn voor pfsense om ipv6 te configureren?


Ik vermoed dat je hier wel iets mee bent: https://forum.netgate.com/topic/130720/not-getting-ipv6-address-on-wan-unless-prefix-delegation-size...
Meer bepaald het antwoord van 13 mei 2018 20:52

 

Vraag wel een /60 prefix ipv een /56.
Geen idee wat er gebeurt als Telenet straks de prefix size wijzigt (er zouden plannen zijn om de prefix voor prefix delagation te wijzigen van een /60 naar een /57)


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:
Vraag wel een /60 prefix ipv een /56.

Een bron binnen Telenet liet me weten dat het geen rol speelt wat je vraagt. De vraag wordt genegeerd - je krijgt een /60 aangeboden.

De vraag is immers enkel maar een "Prefix-Length Hint", waaraan geen gehoor gegeven hoeft te worden (RFC8168);

The servers are free to ignore the prefix-length hint values depending on server policy.



   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.