Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

We hebben hier dus 3 verschillende IPv6 implementaties:

  1.  Modem only (CV7160E): werkt als designed: router krijgt een /56 prefix (via PD), WAN poort krijgt een /64 adres (SLAAC)
  2.  HGW (CH7465LG-TN): werkt als designed: achterliggende router krijgt een /60 prefix uit het /56 prefix van de HGW, en de WAN poort krijgt een /64 adres uit het LAN van de HGW.
  3.  E-router (CV8560E): design is hetzelfde als de HGW, alleen het werkt niet 😮.

Het eigenaardige is, dat dit niets te maken heeft met de instellingen, want met dezelfde router IPv6 instellingen blijkt het wel te werken op de HGW, maar niet op de E-router- zoals blijkt uit verschillende posts in deze topic.

En wij die dachten dat de E-router eigenlijk een "HGW zonder WiFi" was … maar blijkbaar zijn er meer verschillen dan alleen "geen WiFi" ...



Ik kan alleen maar akkoord gaan met de conclusie van @Ex-Netweter .

De IPv6 problemen die gebruikers ondervinden met deze modem zijn gewoon te talrijk en komen op teveel verschillende toestellen voor.

En de vergelijking met de andere homegateway (met Wifi) gaat perfect op.

In principe moet je dan inderdaad je router met dezelfde instellingen kunnen gebruiken op de CV8560e, als het voordien werkte op de andere HGW.

 

En we spreken over eindgebruikers.  Het hoort imho aan Telenet toe om het voor de gebruiker zo transparant mogelijk te maken. 

 


@Ex-Netweter  schreef:

Het zou dan ook heel hulpzaam zijn als de personen die beweren dat het "werkt zoals designed" (Telenet via @Suzy  en de engineer via @Steven-E ) hier enkele screenshots zouden kunnen posten, zoals:

  1. de IPv6 instellingen van één werkende router (pfsense, Mikrotik, Asus …).
  2.  de resulterende IPv6 status (/64 SLAAC adres en /60 prefix).

Wie aanvaardt de uitdaging 😊?


Ik heb helaas geen rechtstreeks contact met die Telenet engineer.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Fritzbox 7590 revision is International 7.13. FB 7490 rev 7.12 werkt ook. FB regio staat wel ingesteld op Nederland, anders gebeurt update niet omwille van Proximus VDSL restricties (maar deze zijn hier uiteraard niet van toepassing). Ik heb beide draaiend op een CV8560E. De FB deelt mooi IPV6 adressen uit in een /60 range van de CV8560E /56 range.

Zie ook mijn post van 23-03-2020 18:04 in deze thread

morpheus
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb net mijn modem only CV6181E gewisseld voor de CV8560E. Mijn eigen router is een EdgeRouter X.

 

Waar ik voorheen met de modem only zowel een IPv4 als een IPv6 kreeg op de "internet" interface, is dit na de wissel niet meer het geval. Ik heb geen enkele instelling veranderd aan de router. De MAC passthrough is geactiveerd via Mijn Telenet, want ik heb een publiek IPv4 adres gekregen op de router.

 

RTljxfiiYh.png

 

Voor wat het waard is, dit zijn de instellingen gerelateerd aan IPv6 op de eth0 interface:

  • duid: <leeg>
  • rapid-commit: enable
  • prefix-length: /56
  • eth1
    • host-address: <leeg>
    • prefix-id: <leeg>
    • service: <leeg>
  •  switch0
    • host-address: ::1
    • prefix-id: :1
    • service: slaac

Ter verduidelijking: in switch0 zijn de interfaces eth1 - eth4 opgenomen. Enkel eth1 wordt momenteel gebruikt, die gaat naar een 16p switch.

 

Net als @igvfer krijg ik geen IPv6 te zien op https://whatismyipaddress.com/. Een test uitgevoerd op https://test-ipv6.com/ geeft hetzelfde resultaat.

YannickV
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb het zelfde type router, en via ssh het commando 'ip a' geeft volgende info op eth0

 

4: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000
link/ether 18:e8:29:2d:25:b0 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 94.225.*.*/20 brd 94.225.79.255 scope global eth0
valid_lft forever preferred_lft forever
inet6 fe80::1ae8:29ff:fe2d:25b0/64 scope link
valid_lft forever preferred_lft forever

 

Ik heb jouw config ook eens toegepast maar dat gaf geen ander resultaat.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@morpheus  schreef:

Ik heb net mijn modem only CV6181E gewisseld voor de CV8560E. Mijn eigen router is een EdgeRouter X.

 

Waar ik voorheen met de modem only zowel een IPv4 als een IPv6 kreeg op de "internet" interface, is dit na de wissel niet meer het geval.

 

Voor wat het waard is, dit zijn de instellingen gerelateerd aan IPv6 op de eth0 interface:

  • duid: <leeg>
  • rapid-commit: enable
  • prefix-length: /56

 

Kan je eens proberen de prefix length te veranderen naar /60 ?

/56 is sowiezo niet correct als je een E-router hebt.

 

en probeer dit eens: (hier gevonden). Ik veronderstel dat dit een DHCPv6 prefix delegation request triggert.

 

admin@stig-home:~$ release dhcpv6-pd interface eth0
Stopping daemon...

admin@stig-home:~$ delete dhcpv6-pd duid 

admin@stig-home:~$ renew dhcpv6-pd interface eth0
Starting new daemon...  

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@morpheus  Voor zover ik zie is er zeker bij mij iets heel raar aan de hand met deze modem. Zelfs op het standaard HGW netwerk, dus niet via mijn eigen  Edge router, krijgen mijn apparaten wel een IPv6 adres toegewezen met prefix xxxx:xxxx:xxxx:xx00. Dus de standaard /64 prefix.

Intern kan ik surfen naar deze IPv6 adressen.

Maar ik kan niet surfen naar externe IPv6 adressen, evenmin een tracert of ping. Voorheen met mijn vorige HGW werd er naar elk domein gesurfd, getracert of gepingd naar het IPv6 adres als dit voorhanden was. Dat gebeurde standaard en domeinnaam werd automatisch vertaald naar het IPv6 adres. Nu krijg ik Transmit error: code 1231

Ik heb ondertussen een intern contact aangesproken bij Telenet en die gaat maandag mijn account een nakijken.

Hopelijk weet ik maandag meer.

PS ik zie dat jij op ethernet1 wel een IPv6 adres hebt. Bij mij niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Snarie  schreef:

Fritzbox 7590 revision is International 7.13. FB 7490 rev 7.12 werkt ook. FB regio staat wel ingesteld op Nederland, anders gebeurt update niet omwille van Proximus VDSL restricties (maar deze zijn hier uiteraard niet van toepassing). Ik heb beide draaiend op een CV8560E.


Als het werkt op zowel de 7590 als de 7490 (07.13/07.12), dan moet het volgens mij ook wel werken op de 4040 (07.14). Kwestie van de juiste instellingen?

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@igvfer  schreef:

[...]

Intern kan ik surfen naar deze IPv6 adressen.

Maar ik kan niet surfen naar externe IPv6 adressen, evenmin een tracert of ping.

[...]

Ik had zelfde probleem en toen ook nog een werkende EDPnet IPv6 connectie (ik zat midden in transitie van EDPnet naar Telenet en had de luxe om in beide richtingen vanuit beide providers te testen). Ik kon vanuit EDPnet het WAN adres van de router (achter de CV8560E) pingen maar niet de interne devices hun LAN adres. Sterker: als ik dergelijk LAN adres pingde kwamen, als ik me goed herinner, geen paketten toe op de router WAN interface. Alsof routing in de war was. Maar dit was een paar maand geleden en is misschien is een en ander verschillend vandaag.

Het zou handig zijn als je iemand kende met werkende IPv6 connectie om die persoon nu te vragen je te ping-en of te traceroute-en en vervolgens te zien wat er al dan niet op je router aan paketten aankomt en waar die paketten al dan niet ge-forward-ed of ge-drop-ed worden. Ik kan hierbij desnoods als tester fungeren, laat eventueel weten hoe en wanneer, maar je vindt wellicht iemand in je kennis kring.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@igvfer  schreef:

@morpheus  Voor zover ik zie is er zeker bij mij iets heel raar aan de hand met deze modem. Zelfs op het standaard HGW netwerk, dus niet via mijn eigen  Edge router, krijgen mijn apparaten wel een IPv6 adres toegewezen met prefix xxxx:xxxx:xxxx:xx00. Dus de standaard /64 prefix.

Intern kan ik surfen naar deze IPv6 adressen.

Maar ik kan niet surfen naar externe IPv6 adressen, evenmin een tracert of ping. Voorheen met mijn vorige HGW werd er naar elk domein gesurfd, getracert of gepingd naar het IPv6 adres als dit voorhanden was. Dat gebeurde standaard en domeinnaam werd automatisch vertaald naar het IPv6 adres. Nu krijg ik Transmit error: code 1231

Ik heb ondertussen een intern contact aangesproken bij Telenet en die gaat maandag mijn account een nakijken.

Hopelijk weet ik maandag meer.

PS ik zie dat jij op ethernet1 wel een IPv6 adres hebt. Bij mij niet.


@igvfer , welke IPv6 adressen krijgen je interne machines dan toegewezen?  Een echt publiek adres, of enkel een link local adres?  In een normale situatie moet een host beide adressen hebben.

Enkel een link local (deze adressen beginnen met fe80:), dan is er iets mis met "prefix delegation" . (link local adressen worden niet gerouteerd op het internet, zoals dit ook het geval is voor IPv4 private IP addresses RFC1918).

@igvfer , kan je dit eens bevestigen, dus welke adressen krijgen je interne machines?  De eerste nibbles van het IPv6 adres kan je hier zonder problemen posten hoor 😉

 

En daar wringt volgens mij hier overal het schoentje: prefix delegation aan de praat krijgen, dus de /60 prefix waarvan sprake.  Ik heb dit allemaal proberen te beschrijven in deze post (eerder in dit topic).

 

PS: Toestellen die je rechtstreek aansluit op de Telenet router krijgen effectief een publiek /64 adres, maar daar is geen prefix delegation voor nodig. Dit is enkel nodig bij een eigen router/firewall.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

fwiw en recap: de device LAN adressen zijn publiek (en toegekend door je router (of andere route advertiser die je aanmaakt op je LAN, zo je wil)), maar ze zijn (in tegenstelling tot het router WAN adres) niet bereikbaar.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@NofanTasi  schreef:

fwiw en recap: de LAN adressen zijn publiek (en toegekend door je router), maar ze zijn (in tegenstelling tot het WAN adres) niet bereikbaar.

 


Je eigen router bedoel je toch he? (niet de E-router van Telenet).

De meeste consumer routers hebben standaard wel enkele firewall regels actief.

Meestal is dat:

  • van binnen naar buiten alles toegelaten
  • van buiten naar binnen niets toegelaten

En als je dit gedrag wil overrulen, moet je zelf regels toevoegen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:

@NofanTasi  schreef:

fwiw en recap: de LAN adressen zijn publiek (en toegekend door je router), maar ze zijn (in tegenstelling tot het WAN adres) niet bereikbaar.

 


Je eigen router bedoel je toch he? (niet de E-router van Telenet).

 

 

De meeste consumer routers hebben standaard wel enkele firewall regels actief.

Meestal is dat:

  • van binnen naar buiten alles toegelaten
  • van buiten naar binnen niets toegelaten

En als je dit gedrag wil overrulen, moet je zelf regels toevoegen.


Eigen 'router' achter (toen) Telenet CV8560E (als modem), geen firewall(s) op router of andere devices (om testen niet te beinvloeden). Ik testte verschillende combinaties van router, software, hardware en daemons voor dhcp, delegatie en advertising (dat laatste o.a. ook op een dedicated lan server). Het product van het aantal mogelijkheden voorradig liep in de tientallen (welke ik niet allen testte), maar ik had steeds zelfde resultaat.

Een ding nog: soms werkte het ineens, pakweg 's avonds, wel en dan de volgende morgen niet meer. Alsof er een timeout overschreden werd. Nogmaals, dit was allemaal snel natte vinger test werk op een paar dagen tijd in een hurry om de (bedrijf, fixed IP) overgang EDPnet naar Telenet te voltooien. Wellicht vandaag onvermijdelijk niet meer up to date 100% relevante informatie (en elke setup is anders). Uiteindelijk kwam noodzakelijkerwijs de CV7160E en alles was in een keer opgelost (ik vermoed sterk dankzij het extra /128 point-to-point WAN prefix). Dit alles staat elders in andere, oudere, post threads min of meer, o.a. door mezelf, beschreven.

 

fwiw: ik koos uiteindelijk voor, en gebruik nu, een meer dan voldoende krachtige x86_64 dual  ethernet mini-pc met OpenWrt als software.

 

Ik raad aan om end-to-end te testen met een andere connectie die wel werkt. Dan komt de zwakke schakel in de ketting misschien automatisch of waarschijnlijk toch sneller te voorschijn. Idealiter zou men onderweg de Internet IPv6 routing moeten kunnen raadplegen voor de prefixen maar ik weet niet hoe (daarvoor is wellicht access nodig tot een aantal routers).

 

{*niet* 'like'-en aub}
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:


@igvfer , welke IPv6 adressen krijgen je interne machines dan toegewezen?  Een echt publiek adres, of enkel een link local adres?  In een normale situatie moet een host beide adressen hebben.

Enkel een link local (deze adressen beginnen met fe80:), dan is er iets mis met "prefix delegation" . (link local adressen worden niet gerouteerd op het internet, zoals dit ook het geval is voor IPv4 private IP addresses RFC1918).

@igvfer , kan je dit eens bevestigen, dus welke adressen krijgen je interne machines?  De eerste nibbles van het IPv6 adres kan je hier zonder problemen posten hoor 😉

 

En daar wringt volgens mij hier overal het schoentje: prefix delegation aan de praat krijgen, dus de /60 prefix waarvan sprake.  Ik heb dit allemaal proberen te beschrijven in deze post (eerder in dit topic).

 

PS: Toestellen die je rechtstreek aansluit op de Telenet router krijgen effectief een publiek /64 adres, maar daar is geen prefix delegation voor nodig. Dit is enkel nodig bij een eigen router/firewall.


Het zijn geen link local adressen. Het zijn effectief volledige IPv6 adressen. Voor mijn camera's zijn dat prefix/64 + 64 bit op basis van het Mac adres. Voor een windows PC prefix/64 + 64bit gemaakt op de windows manier. Dus ook met een pak temp IPv6 adressen.

Voorheen zag ik dat ik automatisch via IPv6 naar externe sites enz. ging. Nu alleen nog via IPv4.

De toekenning v6 adressen is blijkbaar OK maar daar stopt het mee.

Via mijn eigen router met publiek IPadres totaal geen IPv6. Volgens mijn contactpersoon zou ik daar aan de WAN zijde een v6 adres moeten krijgen prefix /64 met ID 00. Aan de LAN zijde zouden dit v6 adressen moeten worden met prefix /60 met een eigen ID tussen 1 en f. Later zou dit /56 moeten worden met eigen ID tussen 01 en ff. Zelfs met de tips die je hier al gegeven hebt lukt het totaal niet.

Waar ik voorheen 10/10 had voor IPv6 bereikbaarheid is dit nu 0/10

test01.PNG

 

test02.PNG



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
morpheus
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@igvfer  schreef:

Ik heb ondertussen een intern contact aangesproken bij Telenet en die gaat maandag mijn account een nakijken.

Hopelijk weet ik maandag meer.

PS ik zie dat jij op ethernet1 wel een IPv6 adres hebt. Bij mij niet.


Ik ben benieuwd naar de uitleg!

Ik heb de router nu net herstart en de IPv6 adressen zijn op elke interface verdwenen.

0 Likes
morpheus
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:

Kan je eens proberen de prefix length te veranderen naar /60 ?

/56 is sowiezo niet correct als je een E-router hebt.

 

en probeer dit eens: (hier gevonden). Ik veronderstel dat dit een DHCPv6 prefix delegation request triggert.

 

admin@stig-home:~$ release dhcpv6-pd interface eth0
Stopping daemon...

admin@stig-home:~$ delete dhcpv6-pd duid 

admin@stig-home:~$ renew dhcpv6-pd interface eth0
Starting new daemon...  

 


Volgende zaken uitgevoerd:

  • Prefix op /60 gezet, reboot: geen IPv6
  • Renew dhcpv6-pd, reboot: geen IPv6
  • Prefix terug op /56, renew dhcpv6-pd, reboot: geen IPv6

De DUID is inderdaad (een klein beetje ...:xx:xx:....) verschillend met een andere prefix.