Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2587
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2587
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@NofanTasi ik volg je.
Maar ik kom nogmaals terug op het "speed profile" dat de ISP naar de modem moet kunnen pushen.

Als ik Basic Internet heb, dan zal Telenet de snelheid willen configureren volgens de specs van een Basic Internet klant, en niet de specs van bijv een All internet klant.  Dat zal niet meer kunnen als iedereen kan kiezen welke modem hij gebruikt.

Enkel en alleen om deze reden denk ik niet dat Telenet dit ooit zal toelaten.

Als ze van hogerhand zouden gevraagd worden om dit wel te doen, dan hebben ze alvast een valabel technisch argument om dit te weigeren.

 

Zie ook dit artikel, waaruit duidelijk blijkt dat er een speed profile vanuit de ISP naar de modem gepushed wordt.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:

@NofanTasi ik volg je.
Maar ik kom nogmaals terug op het "speed profile" dat de ISP naar de modem moet kunnen pushen.

Als ik Basic Internet heb, dan zal Telenet de snelheid willen configureren volgens de specs van een Basic Internet klant, en niet de specs van bijv een All internet klant.  Dat zal niet meer kunnen als iedereen kan kiezen welke modem hij gebruikt.

Enkel en alleen om deze reden denk ik niet dat Telenet dit ooit zal toelaten.

Als ze van hogerhand zouden gevraagd worden om dit wel te doen, dan hebben ze alvast een valabel technisch argument om dit te weigeren.

 

Zie ook dit artikel, waaruit duidelijk blijkt dat er een speed profile vanuit de ISP naar de modem gepushed wordt.


@Steven-E  ik volg je ook (dank overigens voor het invers gevolg)

Leg eens uit waarom, en hoe, Telenet een bepaald profiel niet wil pushen naar een alternatief device.

Ik denk (en heb ondervonden): als het werkt, dan meteen met alle toeters en bellen. Ik vermoed zelfs dat Telenet (en eender welke ISP ter wereld, met eender welke technologie), in 'modem-only' connectie, zich niet bezighoudt met de 0.01% gebruikers die, volkomen terecht, weliswaar misschien niet gesupporteerd, de optimale, overigens totaal onschuldige, shortcut vinden, en bewandelen.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2587
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@NofanTasi  schreef:

Zie ook dit artikel, waaruit duidelijk blijkt dat er een speed profile vanuit de ISP naar de modem gepushed wordt.


@Steven-E  ik volg je ook (dank overigens voor het invers gevolg)

Leg eens uit waarom, en hoe, Telenet een bepaald profiel niet wil pushen naar een alternatief device.

 


Omdat Telenet dat device niet onder controle heeft. Je geeft zelf aan een alternatieve firmware op je Fritzbox te installeren. Dan kan je even goed zelf gaan prutsen met je modemprofiel en je potentiëel je snelheid verhogen (ik speel even advocaat van de duivel).

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Een heel terecht argument. Ik heb ook wat ervaring met DSL in Duitsland, en heb daar bijvoorbeeld in een Fritzbox (middels freetz-ng) TR069 uitgeschakeld, zodat de provider geen wijziging aan kan brengen in de router. Ze pushen anders de fw-upgrades, met default config.

 

Als het speed-profiel voor kabel in de router zit (waar anders?) komt die met een eigen router onder je eigen controlle, iets wat de ISP natuurlijk niet wenst. Los nog van andere zaken zoals de voip credentials (die zou ik graag weten, om voip tot mijn asterisk te brengen).


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RMO
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
On a roll... Tien op tien! A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Arnie  schreef:

Als het speed-profiel voor kabel in de router zit (waar anders?)


Als ik het goed voorheb wordt in landen waar de keuze van modem vrij is de snelheid beperkt dmv throttling in de upstream gateway.

 

Maar dat is een complexere setup en vereist meer "intelligentie" in de routers in de last mile, wat op zich ook een kost heeft voor de ISP.

0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Arnie  schreef:

Een heel terecht argument. Ik heb ook wat ervaring met DSL in Duitsland, en heb daar bijvoorbeeld in een Fritzbox (middels freetz-ng) TR069 uitgeschakeld, zodat de provider geen wijziging aan kan brengen in de router. Ze pushen anders de fw-upgrades, met default config.

 

Als het speed-profiel voor kabel in de router zit (waar anders?) komt die met een eigen router onder je eigen controlle, iets wat de ISP natuurlijk niet wenst. Los nog van andere zaken zoals de voip credentials (die zou ik graag weten, om voip tot mijn asterisk te brengen).


Je mag 2 zaken niet verwarren:

  1. de isp die via TR069 toegang heeft tot jouw router
  2. de provisioning van een modem

 

Als je vergelijkt met DSL:

  • Ik heb een Fritz!Box VDSL2 modem die supervectoring aankan.
  • Mijn ISP is Proximus.
  • Proximus heeft géén toegang tot mijn modem (TR-069 volledig uitgeschakeld).

En toch is het Proximus, die de speed op mijn DSL verbinding kan bepalen:

  •  de DSLAM bepaalt het maximum profiel dat mijn modem krijgt (vb 100/40).
  •  het DLM process kan mijn snelheid verhogen/verlagen.
  •  Ik heb volledige toegang tot mijn modem, maar dat wil niet zeggen dat ik zelf mijn speed kan instellen ☹️.

Buiten het instellen van de lijnsnelheid, kan Proximus mijn internet verkeer 'throttelen' (bij mij beperkt tot 60/4 wegens mijn abonnement).

 

Zo gaat het ook bij de kabelmodems:

  •  Tijdens het opstarten van de kabelmodem (eigen modem of ISP modem) gebeurt er een "handshake".
  • Op basis van het MAC adress (en serienummer) weet Telenet bij welke klant de modem hoort, en stuurt de modem een provisiong file
  •  Hierbij bepaalt de provider de snelheid waarop de modem mag werken (= het aantal download en upload kanalen).
  •  Hoewel je op een eigen kabelmodem volledig toegang hebt tot de instellingen (en TR069 uitgeschakeld hebt), kan je als klant niet zelf je snelheid bepalen (dat gebeurt tijdens de handshake).
  •  Een kabelmodem klant kan ook het CM-MAC-adres van zijn kabelmodem niet wijzigen (spoofen).

Buiten het profiel dat de kabelmodem krijgt (vb 400/40) kan de provider jouw internetverkeer nog "throttelen" (zoals Telenet dit doet bij P2P verkeer tijdens spitsuren).

Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:

Als ik Basic Internet heb, dan zal Telenet de snelheid willen configureren volgens de specs van een Basic Internet klant, en niet de specs van bijv een All internet klant.  Dat zal niet meer kunnen als iedereen kan kiezen welke modem hij gebruikt.

Of je nu een eigen kabelmodem hebt, of de Telenet modem, dit blijft hetzelfde

De provider bepaalt jouw snelheid, en daar kan je als gebruiker niet mee prutsen, zelfs niet met een eigen kabelmodem.

 


@Steven-E  schreef:

Enkel en alleen om deze reden denk ik niet dat Telenet dit ooit zal toelaten.

Als ze van hogerhand zouden gevraagd worden om dit wel te doen, dan hebben ze alvast een valabel technisch argument om dit te weigeren.


Ze zullen het niet "gevraagd" worden, het zal gewoon door Europa opgelegd worden, en daar zal niets te weigeren zijn 😊.

  • Sommige landen (vb Duitsland) hebben de Europese richtlijnen niet afgewacht, en dit al opgenomen in de eigen wetgeving.
  • In Nederland bijvoorbeeld heeft een provider (KPN) zelfs niet gewacht op de wettelijke regeling, en heeft nu al (pro-actief) zijn netwerk opengesteld voor alternatieve hardware (en geven ze al de logon gegevens vrij).

Dat komt eraan, zelfs met tegensparteling van de providers, alleen een kwestie van tijd 😊

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2587
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

Of je nu een eigen kabelmodem hebt, of de Telenet modem, dit blijft hetzelfde

De provider bepaalt jouw snelheid, en daar kan je als gebruiker niet mee prutsen, zelfs niet met een eigen kabelmodem.


Dat kan je zeker wel. Het komt er op neer om de config file die via TFTP wordt gedownload door de modem te onderscheppen, te decrypteren, aan te passen, weer te encrypteren en in je modem te plaatsen. Alles hangt er van af welke security maatregelen de ISP neemt (sterkte van encryptie, juist gebruik van certificaten).  Indien dit goed is ingeregeld, dan kan het inderdaad niet.
Maar we dwalen nu echt wel af van het IPv6 stukje 😉

Ik wil hier eventueel offline wel over discussiëren, maar hier niet. 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
morpheus
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Nog nieuws onder de zon? Of zit iedereen gewoon in de zon? 😆

0 Likes
RMO
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
On a roll... Tien op tien! A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik ben intussen volledig overgestapt van pfSense naar OPNsense.
Wel iets interessant tegen gekomen. Na mijn initiële overstap kreeg ik een andere /60 PD van de router. De originele prefix was xxxx:xxxx:xxxx:xx60 /60, maar ik kreeg dan xxxx:xxxx:xxxx:xx50 /60. OK, op zich geen issue en logisch dat de PD anders is omdat de DUID van de OPNsense anders was dan die van pfSense.

Ik word vanochtend wakker en ik check ff mijn IPv6 adres : plots terug uit xxxx:xxxx:xxxx:xx60 /60, dus de originele PD. Ik weet dat de PD elke 24 uur ververst wordt, dus ja die kan wel eens veranderen, maar is het toeval dat deze plots terug de originele is, houdt de modem PDs bij in een tabel en deelt die ze uit in een bepaalde volgorde, waardoor de oude pfSense DUID na een tijd uit de tabel verdween en mijn OPNsense plots de "eerste" uit de tabel terug kreeg? Of verandert de PD zowiezo om de x aantal tijd en is het puur toeval dat nu terug de oude PD gegeven wordt? (immers maar 15 verschillende keuzemogelijkheden, want xx00 wordt door het eigen IPv6 subnet van de router gebruikt) De techneut in mij zou het graag weten 😄

Op zich ook geen ramp, ware het niet dat ik dus NPTv6 voor sommige van mijn interne subnets (server subnets die ULAs krijgen via DHCPv6 reservations of static IPv6, client subnets gebruiken SLAAC) intussen gebruik, waardoor ik dus de translation prefix in de NPTv6 settings moest veranderen.

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Als ik goed begrijp is de lifetime van een delegated prefix eindig, wat niet wil zeggen dat het moet veranderen noch hoe het moet veranderen.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Sinds 3 dagen is het game over met IPV6 op Fritzbox 7590 na CV8560E (FB mac passthrough). Dit op 1 locatie regio Oudenaarde. Ander FB490, regio Oostende, voorlopig nog steeds OK.

Op niet werkende setup steeds: FB krijgt IP adres van Telenet router, maar prefix delegation werkt niet meer: Internetverbinding IPv6 kon niet tot stand worden gebracht: geen antwoord van de DHCPv6-server (SOL)

@Suzyen andere . Enige update ivm de status van CV8560E update?

0 Likes
Cloudz
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Can confirm - niets gewijzigd aan de config en 't is gedaan met werken. Wel nog een IPv6 aan de WAN kant van mijn OPNSense maar niets meer op de LAN. 

Werkte voor mijn vakantie nog zonder problemen.

 

0 Likes
snixel
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your second party! De kop is eraf! It's your first party! Hi there!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Sinds vorige week ook eigenaar van een e-router en krijg het maar niet voor elkaar om op mijn eigen Asus router ipv6 werkend te krijgen erachter.

Nochtans voorheen altijd vlekkeloos gewerkt op een proximus lijn.

 

Wat ik niet zo goed begrijp van de workaround hier in dit topic: Je moet de e-router resetten maar je mag dan geen reconnect doen? Het probleem is echter dat ik sowieso een reconnect moet doen van mijn eigen router, want anders blijft ik zitten met een IP in de 192.168.0.X range van de e-router.

 

Of zijn de juiste stappen e-router resetten -> bridging activeren -> dan pas eigen router aansluiten?

0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@snixel  schreef:

Sinds vorige week ook eigenaar van een e-router en krijg het maar niet voor elkaar om op mijn eigen Asus router ipv6 werkend te krijgen erachter.


Daar gaat deze (15 pagina's lange) topic toch over!

Tot nader order werkt IPv6 PD (nog) niet met de CV8560E

  • De bridging is alleen voor IPv4 (router krijgt een publiek IPv4 adres).
  • Voor IPv6 is de design dat je router een /60 prefix krijgt van de CV8560E, maar dat werkt voorlopig niet.

De workaround in deze topic is alleen van toepassing voor enkele test users die van Telenet een fix gekregen hebben via een gewijzigde configuratie.

0 Likes