Beantwoorden
Steven-E
Experienced Meesterweter
Jij bent een pro! Ere-Krak Krak 2021 Krak 2022

Klachten over Telenet (internet) meer dan verdubbeld

Vanmiddag in het VTM Nieuws (vanaf 15m30s): Telenet spreekt van een "lokaal probleem", maar wie rondvraagt, merkt al snel dat de storingen juist heel wijdverspreid zijn.
Het netwerk blijkt op talloze plaatsen overbelast, en heeft upgrades nodig. En daar wringt het schoentje: het kabelnetwerk wordt vandaag beheerd door Wyre, waar Telenet moet aankloppen. Maar dat mag allerminst de bezorgdheid zijn van de klant.
Als inwoner van Bierbeek was ik zelf slachtoffer en heb ik aan den lijve ondervonden hoe machteloos je staat als individuele klant. Pas na een buurtbevraging en een flinke escalatie kwam er eindelijk beweging in de zaak.

Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
5 reacties
LordCoeCoe
Freshman Veelweter
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Topicvreter! BINGO!

Ik had deze ochtend geen internet, waarschijnlijk door de zware regen. Volgens de app is mijn internet nog altijd offline, maar eigenlijk werkt het alweer.

Ik zal eens om compensatie vragen aangezien mijn internet nog "offline" is volgens hun systeem. Misschien krijg ik alweer 10 euro korting 😛

Steven-E
Experienced Meesterweter
Jij bent een pro! Ere-Krak Krak 2021 Krak 2022

Het is opvallend dat de stijging in meldingen samenvalt met de lancering van Telenet's 2.5 Gbps-abonnement. Ik weet niet hoe populair deze formule is, maar ik kan me goed voorstellen dat een handvol 'heavy users' op één node al voldoende is om de limieten van het netwerk te bereiken.

De capaciteitsproblemen spelen al langer, maar deze nieuwe abonnementen lijken de bestaande bottlenecks alleen maar verder te vergroten.

Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

Max 2 en een 3de is teveel 😉

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
LordCoeCoe
Freshman Veelweter
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Topicvreter! BINGO!

Ondersteunen de "kabels" en "nodes" max 10 Gbps per straat of per omgeving? Dus als 4 personen per node toevallig Battlefield 6 zitten te downloaden dan krijgt de rest van de klanten gewoon geen data meer? 

Ik heb dit keer €11 gekregen als compensatie. Nieuwe record.

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

• Met het huidig gebruik van het frequentiespectrum (40 Docsis 3.0 kanalen + één Docsis 3.1 2048QAM kanaal (664-852 MHz) is de download capaciteit van een node ca 3.7 Gbps. Twee gebruikers die aan 2.5 Gbps (proberen) te downloaden trekken al de node dicht (zelfs als deze "maar" aan 2-2.5 GBps downloaden).
  • Sommige nodes gebruiken al het Docsis 3.1 frequentiespectrum tot 950 MHz, daar verhoogt de capaciteit tot ca 4.7 Gbps. Dit is nog altijd onvoldoende voor 2 gebruikers van 2.5 Gbps.
  • Als Telenet dit nog verder uitbreidt tot 1.2 Ghz, dan krijgen we een totale gedeelde dowloadcapacitiet van max 7 Gbps, maar dat is (verre?) toekomstmuziek.
  • En last-but-not-least, als DVB-C (TV) er volledig uitgaat, en alles naar Docsis 3.1 gaat (van 200MHz tot 1200 MHz), zitten we nog niet aan 10 Gbps (max 9 Gbps). Dit zouden dan 5 paralelle OFDM kanalen zijn van 192 MHz (960 MHz).

Dat zijn puur theoretische waarden, gerekend met een netto efficiëntie van 9,55 Mbps per MHz

De coax kan dus nooit de snelheidsrace winnen op fiber,  waar 10Gbps nu al mogelijk is.