Beantwoorden
Flipje001
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging

Dag beste Netweters , ik zeg nou ,ga mijn modem only ook eens vervangen wegens niet halen van snelheid,na aanpassing van naar Wigo9 en de optie om je eigen router te gebruiken in combinatie met bridging functie , maar helaas modem is volgens telenet juist ingesteld op mijn telenet zijnde 24*8 DOC3 EMTA docsis , maar kan geen instellingen vinden voor mac adres in te voeren van mijn router, gebeld met de klantendienst van Telenet , wordt ik ook geen stap vooruit mee geholpen. melden mij dat alles correct werkt.hopelijk wordt ik wat op weg geholpen door jullie ervaringen met de Modem CV8560E ,hoe dit voor elkaar te krijgen.

Alvast dank

Beste groet. Flipje.

   
0 Likes
68 reacties
Flipje001
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging

nou dat is de bedoeling voor mij met de CV8560E een Mac Passtrough instellen met het mac adres van mijn eigen router Ip4 , Ip6 is bij mijn router uitgeschakeld,heb ik ook niet nodig. als ik maar bij men 2.xx range kan blijven in men eigen netwerk is voor mij voldoende.

maar moet de Mac Passtrough wel in te stellen zijn natuurlijk , nu gaat het (nog) niet wegens verkeerde instelling in mijn telenet. hopelijk weten we morgen meer.

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging


@Flipje001  schreef:

maar moet de Mac Passtrough wel in te stellen zijn natuurlijk , nu gaat het (nog) niet wegens verkeerde instelling in mijn telenet. hopelijk weten we morgen meer.


Inderdaad, je 'mijn telenet' denkt dat je een CV7160E hebt, terwijl je een CV8560E hebt. Success!

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Flipje001
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging

dankjewel Igver , stelt mij al wat gerust daarmee , nu het telenet debacle nog oplossen. Grtjs.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging


@NofanTasi  schreef:

@Flipje001  schreef:

maar moet de Mac Passtrough wel in te stellen zijn natuurlijk , nu gaat het (nog) niet wegens verkeerde instelling in mijn telenet. hopelijk weten we morgen meer.


Inderdaad, je 'mijn telenet' denkt dat je een CV7160E hebt, terwijl je een CV8560E hebt. Success!


Ik denk dat ik dat al twee pagina's geleden gezegd heb dat daar het probleem zit .... 🤔


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Flipje001
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging

BESTE MENSEN  , PROBLEEM OPGELOST  !!!!!!!

 

Dag beste netweters , het probleem is gelukkig opgelost met de CV8560E bridging

Na vele telefoontjes naar klantendienst ,waar men hopeloos van wordt en geen moer mee geholpen,

ben ik deze morgen naar een ander Telenet center in de buurt geweest , en in 5 sec is het opgelost !!!!  5 sec ? , ja die mensen zagen direct wat het probleem was ,hebben dat aangepast en huppekee , thuisgekomen modem herstart , nu komen de instellingen erdoor die je kan aanpassen.

mac adres van mijn eigen router opgegeven ,bewaard , herstart , en boem mijn eigen netwerk met eigen router weer online.via een publiek Ip4adres.   het probleem !!  misschien voor nog mensen eventueel nuttig.  op de doos van de CV8560E staan 2 Mac adressen zijnde MTA mac id en HFC mac id , en op de modem zelf 3 mac adressen MTA + HFC+GW , nou heeft ie waarschijnlijk alle drie de mac adressen ingevuld, en voila de zaak marcheert.  dus mensen ik ben blij dat het terug gaat. heb nu snelheid ven ongv 285 voor abonnement all internet 300. niet slecht.

mag ik jullie allen van harte bedanken voor jullie steun en informatie ,en tips omtrent dit probleem

en jullie tijd hier aan te spenderen.  met dit forum kunnen we inderdaad veel van elkaar leren,en problemen oplossen , klantendienst voor gewone zaken , en T centers voor meer it gerichte zaken.

ben nu voorzien met de modem voor eventueel speedboost ,en Tvbox in de toekomst.

 

Met van harte groeten aan iedereen. Flipje.

 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging

@Flipje001  fijn om te delen wat de oplossing was en heel fijn ( meer zelfs dan dat ) dat het ook echt opgelost is. Je kan altijd de post aanduiden die je het meeste geholpen heeft zo kunnen we andere Netweters ook helpen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging

De telenet-center medewerkerster die mij enkele maanden geleden hielp had hier ook een probleem mee.

In hun scherm moeten ze schijnbaar 3 mac-addressen ingeven, terwijl ze er op de doos maar 2 kunnen vinden.

Haar collega wist raad; als ik het goed begrepen had vulde ze in het derde veld het tweede mac-address in, +1.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging

@Arnie  bij een provisionering is het heel belangrijk dat je weet welke mac adressen. Het is niet zo dat erbij een provisionering altijd drie mac adressen wordt ingegeven. 

 

Het provisionerings proces is als volgt :

 

Docsis 3.1 E-router of een modem only de gekende EMTA : HFC en MTA mac id. 

Docsis modem met wifi ( hgw 😞 HFC , MTA en de HGW mac id. 

 

Ik heb die provisioneringen altijd gedaan en dus elke cijfer elke dubbele punt en letter is belangrijk. Geef je iets verkeerds in is het hele proces om zeep en krijg je dus dit soort dingen als de topic starter aangeeft.

 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging

@patrick37 

Blijkbaar wil je nog altijd niet toegeven dat je verkeerd zat, door te stellen dat de E-router maar 2 MAC adressen heeft, en dat een toestel met 3 MAC adressen altijd een HGW met WiFi is 🤔.

 

Voor de geïnteresseerden, hier een woordje uitleg over die MAC adressen:

  • Het HFC MAC adres is het MAC adres van de modem (dus het COAX gebeuren). Een echte modem-only (zoals die er vroeger was) heeft dus één MAC adres: het HFC MAC adres.
  • Het MTA MAC adres is het MAC adres van telefonie adapter (ATA). Een e-MTA modem (wat wij verkeerdelijk een "modem-only" noemen) heeft dus altijd 2 MAC adressen: het HFC MAC adres voor het modem gedeelte, en een MTA MAC adres voor het telefonie gedeelte. Voorbeeld: CV7160E (e-MTA Docis3)
  • Het GW MAC adres (ook GATEWAY MAC adres) is het MAC adres van de router. Een toestel met modem, telefonie èn een router heeft dus altijd 3 MAC adressen: het HFC MAC (= modem), het MTA MAC adres (= VoIP) en het GW MAC adres (= router). Voorbeeld: een HGW met WiFi (CH7465LG-TN), de E-router zonder WiFi (CV8560E).

Hoe dit bij Telenet intern geprovisioneerd wordt, is eigenlijk niet relevant. Maar het is onjuist te stellen dat alleen de HGW (met WiFi) 3 MAC adressen heeft ...

En misschien spreekt Telenet intern over een "HGW" MAC adres, maar de juiste naam is een "GW" MAC adres of "GATEWAY" MAC adres (gateway is een router, met of zonder WiFi).

 

Ter illustratie: het label van een HGW (bron: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/hoe-weet-ik-welk-type-modem-ik-heb/)

 

1591713151624.jpg

 

Ex-Netweter
 

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging


@Flipje001  schreef:

misschien voor nog mensen eventueel nuttig.  op de doos van de CV8560E staan 2 Mac adressen zijnde MTA mac id en HFC mac id , en op de modem zelf 3 mac adressen MTA + HFC+GW , nou heeft ie waarschijnlijk alle drie de mac adressen ingevuld, en voila de zaak marcheert.  


Eigenlijk logisch.

De MAC passtrough gebeurt op de Gateway (de router): er wordt namelijk een bridge gemaakt tussen het "passtrough toestel" en de WAN van de gateway.

Logisch dus dat Telenet ook het GW Mac adres moet inbrengen om deze functie beschikbaar te maken in Mijn Telenet.

Maar niet alleen de Max passtrough, maar ook alle andere router functies (port forwarding etc) worden hierdoor zichtbaar in Mijn Telenet 😏 ....

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging

Dit alles wijst er gewoon op dat een medewerker zowel technisch als administratief wat op de hoogte moet zijn. En zijn producten kennen, deze van nu en uit het verleden. En eerlijk, ik heb het jarenlang gedaan, verschillende mensen wegwijs gemaakt en er waren erbij die het nooit leerden, ander die het na enkele weken leerden maar velen leerden het ook nooit, maar waren of zijn goede verkopers en dat geeft nogal eens de doorslag.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging


@Ex-Netweter  schreef:

@patrick37 

Blijkbaar wil je nog altijd niet toegeven dat je verkeerd zat, door te stellen dat de E-router maar 2 MAC adressen heeft, en dat een toestel met 3 MAC adressen altijd een HGW met WiFi is 🤔.

 


@Ex-Netweter je hebt gelijk. Maar het is hier geen kwestie van willen toegeven of je juist bent of niet.
Patrick probeert naar best vermogen te antwoorden. Missen is menselijk.  Een simpele aanvulling met de juiste informatie is dan voldoende.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging

@Ex-Netweter  toegeven of niet toegeven daar gaat het niet om. Je had ook gewoon een aanvulling kunnen maken op het geen waar ik geen rekening mee heb gehouden en dat is het Bridging gedeelte waar ook een provisionering voor nodig is. En dan was dat ook voldoende geweest als je de aanvulling had gemaakt. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging

Eigenlijk is bridging hier niet echt relevant.  (Het is trouwens "mac passthrough", bridging is nog iets anders. 😉 )

Wat wel speelt is het feit of het toestel een routerfunctionaliteit in zich heeft of niet.

 

Enkel de homegateways hebben een ingebouwde router, zo ook de CV8560e.  Dit is ook een homegateway, weliswaar zonder wifi.

Dus bij een homegateway moet Telenet 3 MAC adressen provisonen, bij een modem-only (die ook telefonie biedt) slechts 2. 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Nieuwe modem CV8560E aangesloten maar geen bridging

@Steven-E schreef

Eigenlijk is bridging hier niet echt relevant.  ( bridging is nog iets anders). 

 

 Is dat de reden waarom Smac2.7 niet werkt.Met een modem only + eigen router wel.

 

 

0 Likes