Beantwoorden
Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

Online veiligheid: geef ons jullie mening

Onze collega's zijn bezig met een onderzoek naar online veiligheid 🔐. Graag horen ze ook de mening van jullie, onze Netweters. Via dit onderwerp willen we eerst eens peilen naar algemene zaken, in een volgende post zullen we wat meer Telenet specifieke vragen stellen.

Wat we graag van jullie willen weten 🔎

• Waar denk je aan als we het hebben over online beveiliging?
  • Hoe belangrijk is online beveiliging voor jou?
  • Wat zijn typische zaken waarvoor je online beveiliging zou gebruiken?
  • Wat verwacht je dat online beveiliging oplost?
  • Ken je software (gratis en betalend) die hierin uitblinkt?
  • Welke software gebruik jij?
  • Waar blinkt die dan in uit?
  • Welke informatie verwacht je terug te krijgen van je online beveiliging?

Het zou fijn zijn als jullie op deze vragen wat antwoorden en meningen kunnen geven.
Zo kunnen we beter begrijpen wat voor jullie het allerbelangrijkste is als het gaat over online veiligheid en hoe jullie ernaar kijken. 

Bedankt alvast! 🙏

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

7 reacties
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Online veilig zijn is veilig online zijn zonder virussen en als kan Hackers maar goed dat is altijd een probleem dat laatste. Daarnaast verwacht ik goede software die mijn pc virus vrij houd. 

• Waar denk je aan als we het hebben over online beveiliging?

Dan denk ik aan goede software om virussen buiten te houden en wachtwoord hacking. Ook om online alles te kunnen zien en doen zonder je zorgen te moeten maken.

• Hoe belangrijk is online beveiliging voor jou?

Beveiliging online is erg belangrijk voor ons. Denk aan bankieren online , betalen online , website die gemaakt word. Alles wordt thuis online gedaan.

• Wat zijn typische zaken waarvoor je online beveiliging zou gebruiken?

Online bankieren , online shopping , Cloud oplossingen voor foto's en andere zaken die we gebruiken. 

• Wat verwacht je dat online beveiliging oplost?

Wachtwoord hacking als virussen buiten te houden. Ook spam berichten tegen gaan die je alles proberen achter halen.

• Ken je software (gratis en betalend) die hierin uitblinkt?

Nee

• Welke software gebruik jij?

Safespot+ en ook nog een eigen Firewall. Daarnaast de Firewall op de modem zelf.

• Waar blinkt die dan in uit?

• Welke informatie verwacht je terug te krijgen van je online beveiliging?

Als er een wachtwoord hack is geprobeerd of is gebeurt of er een virus op de pc binnen gekomen is. 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@Suzy 

Waar denk je aan als we het hebben over online beveiliging?
Dan denk ik aan dingen als hackpogingen, virussen, phishingmails en het beschermen van je persoonlijke gegevens. Maar ook aan veilig internetbankieren, sterke wachtwoorden en ervoor zorgen dat niemand zomaar mee kan kijken met wat je online doet.

Hoe belangrijk is online beveiliging voor jou?
Heel belangrijk. Je doet tegenwoordig zóveel online, van bankzaken tot social media en werkdingen,dat je gewoon wilt dat alles goed beschermd is. Het is eigenlijk net als een goed slot op je huis, maar dan digitaal.

Waarvoor gebruik je online beveiliging meestal?
Voor alles waarbij ik iets van mezelf moet invullen of versturen:

• Inloggen op accounts
  • Online betalingen
  • Wachtwoorden opslaan
  • Veilig internetten op openbare wifi
  • Tegenhouden van spam of verdachte links

Wat hoop je dat online beveiliging voor je oplost?
Dat ik niet hoef te stressen over of m’n accounts of gegevens zomaar te pakken zijn. Ik wil beschermd zijn tegen virussen, datalekken, rare websites of mensen die proberen binnen te dringen.

Ken je software (gratis of betaald) die goed werkt?
Ja, een paar favorieten (3 favorieten):

• Bitdefender  (Netgear Armor) , voor virussen ,cryptomining protection, online threat prevention,advanced threat defense,vulnerability,firewall,antispam,ransomware remediation, Digital Identity Protection  (betaald, maar goed)
  • Malwarebytes
  • Brave browser, die blokkeert standaard trackers en advertenties

Wat gebruik jij zelf?

• Bitdefender password manager
  • Het volledige Netgear Armor paket (zoals hierboven beschreven)
  • VPN (via Netgear orbi en firewall)
  • Brave browser
  • Malwarebytes als extra check naast m’n virusscanner

Wat hierboven staat gaat alleen over software, maar qua hardware heb ik ook nog een hardware-firewall en een monitoring-NUC die zelfstandig draait.

Wat vind je goed aan die tools?
Ze doen wat ze moeten doen zonder gedoe.

Wat wil je graag terugzien van je online beveiliging?
Ik wil weten of er iets verdachts gebeurt,bijvoorbeeld als iemand probeert in te loggen op mijn account. (Digital Identity Protection) en meldingen als m’n gegevens ergens zijn gelekt. Gewoon een beetje grip houden op wat er online met mijn info gebeurt.

Eigenlijk draait het erom om dingen zichtbaar te maken die dat normaal gesproken niet zouden moeten zijn.😉

KristofDW | Krak
  carpé diem.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Bescherming van data tegen hacking, online betalingen, phishing, malware, ... Maar net zo goed privacy, encryptie, veilige wachtwoorden, 2FA, ...

Toch wel belangrijk.

Wat zijn typische zaken waarvoor je online beveiliging zou gebruiken?

Websites bezoeken, e-mails, online betalingen, ... In feite alles wat je online doet zonder in te boeten op privacy. Qua online banking ben ik wel redelijk gerust, omdat daar voldoende bescherming is. De zwakste schakel, dan ben je zelf.

Wat verwacht je dat online beveiliging oplost?

Dat het me beschermt zonder dat ik daar zelf veel voor moet doen. Pop-up meldingen in geval van verdachte gebeurtenissen en keuze door de gebruiker om al dan niet toch tot actie over te gaan.

Ken je software (gratis en betalend) die hierin uitblinkt?

Ja.

Welke software gebruik jij?

Practice Safe Hex; de zwakste schakel, dat is de gebruiker zelf. Klik niet ondoordacht op dingen. Als iets te mooi is om waar te zijn (bijv. een onbeperkt Telenet Fiber 10 Gbps abo voor 20 euro/maand), dan is het meestal niet waar.

• UAC (User Account Control) - hoogste instelling onder Windows.
  • Windows Defender Firewall; ik heb indertijd ZoneAlarm gebruikt tot het bloatware werd. Intussen vertrouw ik gewoon op de Windows Firewall.
  • Microsoft Defender; vroeger installeerde ik AVAST, maar dit is intussen bloatware en bovendien zijn ze veroordeeld voor het verkopen van data aan derden. Veel mensen geven intussen aan dat Defender voldoende is.
  • Explorer/Verkenner ingesteld op het tonen van file types (EXE, CMD, BAT, ...); dat gebeurt niet standaard. Als alternatief gebruik ik FreeCommander.
  • Mozilla Firefox met NoScript en uBlock Origin als default browser en een portable Fx met enkel uBlock Origin (omdat NoScript de neiging heeft om sites te "breken"). Fx is ingesteld met een Primary Password om wachtwoorden te beschermen. Onder Chrome werkt uBlock Origin overigens niet meer.
  • Tor Browser; privacy.
  • Mozilla Thunderbird, mailclient, Primary Password, geeft de keuze om afbeeldingen (HTML) al dan niet te tonen.
  • KeePass, vooral voor wachtwoorden te bewaren. KeePass2Android kan deze database gebruiken voor op de smartphone. Je kan de key bewaren op je PC en smartphone en OneDrive gebruiken voor de database.
  •  2 Raspberry Pi's met Pi-Hole en Unbound als DNS server. Dit beschermt tegen ads, malware, telemetrie, ... Gratis en degelijk. Via PiVPN en WireGuard kan ik met mijn smartphone veilig online, in principe ook op een "open" netwerk, omdat op deze manier via een VPN Pi-Hole gebruikt wordt.
  • Google Authenticator (Android) voor 2FA; klinkt misschien raar, maar in tegenstelling tot Microsoft Authenticator zou deze geen trackers bevatten.
  • Signal (Android) - privacy door encryptie. Open source in tegenstelling tot WhatsApp.
  • Safeonweb app (Android)
  • Een eigen domein met mailhosting en een catchall ingesteld. Zo kan ik bij het registreren op sites een unieke login/username gebruiken voor elke site. Het domein is gekoppeld aan https://haveibeenpwned.com/. Krijg ik spam op een adres, dan kan ik dat makkelijk blokkeren en vervangen door een ander.
  • Encryptie op PC (VeraCrypt, BitLocker) en smartphone (Pixel, standaard encryptie).

Waar blinkt die dan in uit?

Zie hierboven. Soms zorgen ze voor een extra handeling, maar meestal moet ik er als gebruiker niet veel voor doen, eenmaal als het geïnstalleerd en ingesteld is.

Welke informatie verwacht je terug te krijgen van je online beveiliging?

Melding bij verdachte zaken, resultaten van (automatische) scans, tips voor veilig online, ...

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

De digital bescherming van mijn gezin, in de breedste zin.

Minstens even belangrijk als fysische bescherming.

Wat zijn typische zaken waarvoor je online beveiliging zou gebruiken?
Online bescherming moet permanent zijn. Het moet het gezin beschermen tegen virussen, hacken, spam, kortom tegen alles wat ongewenst is.

Wat verwacht je dat online beveiliging oplost?
In eerste instantie verwacht ik dat ongewenste zaken voorkomen worden, dat er bij doorgaan naar potentieel gevaarlijk een tweede waarschuwing is waarbij een reactie noodzakelijk is.

Ken je software (gratis en betalend) die hierin uitblinkt?
Nadat mijn laptop besmet wat door een virus, niettegenstaande ik een gratis antivirusprogramma gebruikte slaagde ik er niet in (zoals verschillende vorige keren) om het virus weg te krijgen. Uiteindelijk ben ik erin geslaagd door een gratis online scan van Norton.

Welke software gebruik jij?
Sinds die moeilijk weg te krijgen virus, gebruik ik Norton op al mijn toestellen. Geen enkel antivirus programma zal altijd alle virussen stoppen. Enkele commerciële pakketten horen tot de beste.

Waar blinkt die dan in uit?
Ook in deze materie komt er in de loop van de jaren van alles bij dat verder gaat dan antivirus, zoals verwittiging van geïnstalleerde programma's die niet bijgewerkt zijn.

Welke informatie verwacht je terug te krijgen van je online beveiliging?
Ik krijg veel informatie terug die ik uiteindelijk niet meer bekijk. Het is zo met alle informatie geen krijgen is niet goed, teveel krijgen is ook niet goed: dat vraagt teveel energie om er het voor mij nuttige ui te halen.
Ik verwacht wel dat ik een verwittiging als één van mijn gezin-e-mailadressen met wachtwoord ergens op een lijst staat.

Niet geautomatiseerde bescherming.

Op het internet bescherm ik mij door maximaal cookies te verwerpen (en dat kan verschrikkelijke lastig en tijdrovend zijn met gemakkelijk vijfhonderd a duizend en zelfs meer parasieten). Ik kijk naar de url in de adresbalk.

Met e-mail bescherm ik mij door het niet automatisch openen van bijlagen en niet aanvaarden van externe inhoud. Dat oogt minder mooi, maar dat verandert niet de boodschap.

Alle mail, al dan niet in de spam folder beoordeel ik zelf op spam en het komt voor dat ik de broncode bekijk (ik geef toe dat dit moeilijk te doen is voor de modale gebruiker) en merk dan als spam of als gewenst. De meest spam stuur ik door naar verdacht@safeonweb.be.

Wat ik bijkomend wens is het fysiek blokkeren van camera en microfoon. Op laptop is de camera permanent afgedekt, tenzij bij zelf gebruik. Op tablet en smartphone is dat te omslachtig en heeft ook zijn nadelen.

Wat ik nog te onregelmatig doe: mijn backup op drie verschillende plaatsen bewaren. Gewoon schijfjes van 2 TB.

lucas
Experienced Weetjeslezer
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

gracias

patrick37
Professional Superweter

@lucas 

Wat je mening hier in ? 

Want een leeg bericht zijn we niet veel mee. 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
DeMMi
Expert Moderator
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? Topicwurm!

Hoi @lucas, ben je nog op zoek naar hoe De Netweters juist werkt en hoe je reacties en topics moet posten? 🙂 Onze Community Gids kan je hierbij helpen! Neem hier eens een kijkje. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewDeMMi | Expert Moderator