Beantwoorden
Jawi
Professional Weetjesweter
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Wanneer bridge modus beschikbaar voor F@ST3896LG-TN?

Hello,

Alweer even geleden dat bridge mode en F@ST3896LG-TN in een thread staan.

Vandaar tijd voor een update!

Concrete vraag voor de 11e maand van 2024: wordt bridge mode ondertussen ondersteund door Telenet op de F@ST3896LG-TN ???

Door de 2.5Gbps poort is dit namelijk een leuker alternatief dan de CV8560E...

Zou mooi zijn dat er vanuit Telenet zelf een bevestiging volgt (of eventueel een schatting wanneer dit wel ondersteund gaat worden...)

Dank!

Gr. Jawi

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Bridge modus eindelijk beschikbaar voor F@ST3896LG-TN

32 reacties
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Die 2.5 Gbps poort zal je niet verder helpen hoor. Je bent en blijft beperkt tot want de snelheid is van je internetabonnement.

Hoogstens kan dit nuttig zijn voor interne communicatie op je netwerk voor zover al je toestellen 2.5 Gbps ondersteunen.

Maar voor je communicatie van buitenaf naar binnen of omgekeerd heeft dit weinig of geen nut momenteel.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@igvfer  schreef:

Hoogstens kan dit nuttig zijn voor interne communicatie op je netwerk voor zover al je toestellen 2.5 Gbps ondersteunen.

Lokaal verkeer op het eigen netwerk passeert niet via de router, dus daar zal het ook niet helpen.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

enkel wel als het van de (2.5gbe) switch naar een op wifi van de router aangesloten apparaat gaat toch

Arnie
Professional Allesweter

@thomasdb  schreef:

enkel wel als het van de (2.5gbe) switch naar een op wifi van de router aangesloten apparaat gaat toch

@thomasdb, dat is inderdaad correct. Het verkeer passeert niet de router-functie, maar wel de ingebouwde switch en access-point. Dus simpel gezegd, ja het passeert wel door het apparaat. Dat zal echter niet de 2.5 gbps aansluiting werkelijk belasten.

Arnie | Krak
ChristofM
Expert Moderator
Champagne, lezer van het jaar! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

We hebben dit wel nagevraagd of hier al nieuws over is. We houden jullie op de hoogte. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewChristof | Expert Moderator

Jawi
Professional Weetjesweter
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Heel fijn @ChristofM, thanks !

Dan weten we waar we aan toe zijn en/of hoe lang we nog moeten wachten voor een vervanger van de CV8560E.

Arnie
Professional Allesweter

@Jawi  schreef:

Dan weten we waar we aan toe zijn en/of hoe lang we nog moeten wachten voor een vervanger van de CV8560E.

@Jawi, waarom wil je eigenlijk iiever de F@ST3896LG- dan de CV8560E? Welk voordeel denk je uit deze omwisseling te verkrijgen?

Ik zie eigenlijk maar 2 verschillende tussen beide modelen, welke beide in mijn ogen echter geen voordeel bieden:

1. De CV8560E heeft geen wifi - maar de meeste gebruikers die dit model voor MAC-passthrough gebruiken, verzorgen ook zelf een eigen wifi network, en dan wil je meestal juist dat het modem zich niet als rogue AP gedraagd. Indien de modem wifi zou hebben, zou je die het liefste uit kunnen schakelen.
  2. De F@ST3896LG- kan via een 2.5gbps verbinding met je eigen router verbonden worden (aangenomen je eigen router ondersteund dit ook, bijvoorbeeld via een SFP+ aansluiting). Dit biedt geen enkel voordeel. De zwakste schakel in de keten is voor het moment toch nog de WAN internet verbinding over coax.

Arnie | Krak
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Arnie  schreef:

@Jawi  schreef:

@Jawi, waarom wil je eigenlijk iiever de F@ST3896LG- dan de CV8560E? Welk voordeel denk je uit deze omwisseling te verkrijgen?

Ik begrijp de hele dsicussie ook niet.

Voor gebruikers die een eigen router gebruiken achter een bridged modem heeft Telenet één Docsis 3.1 modem die hiervoor ontworpen is: de CV8560E

Waarom zou je hiervoor een "vervanger" willen? Ik zie geen toegevoegde waarde voor nog een andere Docsis 3.1 modem met bridge support ??

Een Docsis 3.1 vervanger voor de verouderde CV7160E (EMTA-modem) zou natuurlijk wel welkom zijn, maar met de onlangs ingevoerde modemvrijheid kan iedereen die dat wenst een echte Docsis 3.1 "modem-only" aanschaffen om zijn CV7160E up te graden 🤔

PS @Moderator

De titel van deze topic is misleidend, bridge modus is NIET beschikbaar voor F@ST3896LG ...

FilipD
Ex-Moderator
Waar zijn die handjes? WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Hey @flip1953 ,

Thanks om te laten weten. @ChristofM heeft het al aangepast. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewFilip | Ex-Expert Moderator

Sylvesterke
Professional Beetjesweter
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Volgens mij kan deze modem (CH7465LG-TN) niet in bridging modus gezet worden, denk ik...

Klopt dat?

Ik heb deze functie wel degelijk nodig voor een nieuwe setup van het interne netwerk. Moet of kan ik dan een andere modem vragen?

Inhoud gewijzigd door Suzy (admin) | Reden: aanvulling o.b.v. vorige titel, nu samengevoegd met ouder onderwerp

Steven-E
Experienced Meesterweter
Jij bent een pro! Ere-Krak Krak 2021 Krak 2022

Idd, enkel de CV8560E ondersteunt dit vandaag. 
Deze heeft wel geen wifi aan boord.

Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
Arnie
Professional Allesweter

Een vraag, vergelijkbaar met deze recente discussie omtrent de Fast3896LG:

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Wanneer-bridge-modus-beschikbaar-voor-F-S...

Misschien kan er een topic over "bridging" gepinned worden. Er zijn al verschillende goede topics voorbij gekomen met uitleg over wat deze functie is, hoe in te stellen, en welk type modem het ondersteund.

Dat de CV8560E geen wifi heeft lijkt mij voor "bridge" gebruikers geen nadeel te zijn. Zij kiezen er immers voor een eigen router te gebruiken, en dus eigen LAN's te voorzien.

Arnie | Krak
Sylvesterke
Professional Beetjesweter
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ik had al eens gezocht maar niet echt mijn antwoord gevonden. Blijkbaar niet hard genoeg gezocht want ondertussen had ik toch zelf al het antwoord gevonden.

Mijn excuses.

Dit terzijde, vind ik het spijtig dat ze niet alle modems (ook die mét wifi) in bridge mode kunnen laten zetten.

In mijn geval gaat het inderdaad (uiteraard) om een eigen setup waarbij het niet van belang is dat er geen wifi in zit. Er wordt eigen switch, router en wifi geplaatst.

ChristofM
Expert Moderator
Champagne, lezer van het jaar! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

We hebben ondertussen meer informatie hierover ontvangen. Bridgemode zal in de loop van dit jaar, 2025, beschikbaar worden voor  F@ST3896LG-TN. Tot dit hiervoor beschikbaar is, raden we wel de modem-only aan: CV8560E. Ook deze modem kan tot 1Gbps. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewChristof | Expert Moderator

Arnie
Professional Allesweter

@ChristofM  schreef:

Tot dit hiervoor beschikbaar is, raden we wel de modem-only aan: CV8560E. Ook deze modem kan tot 1Gbps. 

De CV8560E is geen modem-only. Het is een router, echter zonder WLAN / WIFI. De CV7160E, ook EMTA modem genoemd was een echte modem-only.

De bridge functie van de CV8560E is een alternatief, maar maakt dit nog geen modem-only.

Arnie | Krak