Beantwoorden
Jamingo
Professional Meerweter
Berichten: 126
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Nieuwe modem op komst?

Blijkbaar is er een nieuwe modem of access point op komst?

iemand hier meer weet van?

 

F70C1760-5CF2-42B8-AB88-1F9E74C005DA.jpeg

7682E0E4-D9CC-456B-B517-C992FE5B234F.jpeg

Update deze info heb ik al over gevonden:

 

Dit kabelmodem is voorzien van 3x 1 Gbps LAN poorten, 1x 2,5 Gbps LAN poort, WPA3 en WiFi 6

https://mediacomcc.custhelp.com/euf/assets/documents/modem%20user%20guides/sagmecom_fast3896_datashe...

Tags (2)
33 reacties
Ib2
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Nieuwe modem op komst?

Hallo 

Ik kan me voorstellen dat het dezelfde modem is die door Virgin Media in het VK wordt gebruikt?

 

https://youtu.be/Jo-41JaBtXY


(excuseer me voor mijn Nederlands, ik ben Franstalig)

 

 

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Nieuwe modem op komst?

Hopelijk ondersteunt het nieuwe modem model ook "briding" (mac apssthrough).

Mijn UDM-pro beschikt over een SFP+ WAN aansluiting.  Ik vraag me af of ik daar dan een 10GBASE-T-X in kan steken, en deze met de 2.5GB LAN port van de nieuwe HGW kan verbinden.

 

Naar het schijnt zou het werken met de AQS-107-B0C2-CX


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Stadhuis2
Experienced Meerweter
Berichten: 111
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Nieuwe modem op komst?

Je pense que vous avez raison et surtout votre néérlandais est parfait, il faut donc pas vous excuser

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Nieuwe modem op komst?


@Arnie  schreef:

Hopelijk ondersteunt het nieuwe modem model ook "briding" (mac apssthrough).

Mijn UDM-pro beschikt over een SFP+ WAN aansluiting.


Ik zou mij niet teveel illusies maken.

Als Telenet een nieuwe modem/router op de markt brengt, zal dat vooral zijn:

  1. ter vervanging van de huidige Docsis 3.1 HGW (CH8568LG) - waar iedereen toch hoogst mistevreden over is.
  2. en omdat deze WiFi-6 ondersteunt.

De 2.5 Gbps LAN poort is wellicht niet de focus (deze zit tegenwoordig standard op alle nieuwe Sagemcom toestellen, zoals bijvoorbeeld de nieuwe Proxumus "internet box" (opvolger van de B-box3).

Voor klanten met een eigen router zal de huidige E-router (modem/router zonder wifi met bridge functie) nog wel een lange tijd meegaan denk ik.

 

Wat betreft de bridge functie: eigenlijk ondersteunen alle huidige Telenet modems Mac-passtrough (gezien de Mac-passtrough lijst gebruikt wordt voor het bridgen van de digicorders). Maar deze ingebouwde functionaliteit is niet beschikbaar voor de gebruiker (gezien geen modem toegang).

Het enige verschil met de E-router is dat Mac passtrough beschikbaar gemaakt wordt via "Mijn Telenet".

Een kleine moeite dus voor Telenet om dit ook op andere modellen beschikbaar te maken 😊.

 

Maar een beetje overkill hé om een WiFi6 router te gebruiken als bridge en dan de WiFi uitschakelen ??

 


@Arnie  schreef:

Mijn UDM-pro beschikt over een SFP+ WAN aansluiting.  Ik vraag me af of ik daar dan een 10GBASE-T-X in kan steken, en deze met de 2.5GB LAN port van de nieuwe HGW kan verbinden.



Ja natuurlijk. Iedere SFP+ 10GBASE-T-X zou toch moeten werken als die aan de SPF+ standard voldoet?

Ook een GPON SFP+ module voor als je naar fiber gaat 😊...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Nieuwe modem op komst?


@flip1953  schreef:


Ja natuurlijk. Iedere SFP+ 10GBASE-T-X zou toch moeten werken als die aan de SPF+ standard voldoet?

Ook een GPON SFP+ module voor als je naar fiber gaat 😊...


 

Ik heb hierover nog wat verder gelezen. Niet alle SFP+ modulen ondersteunen 2.5GBps. Vaak is het 10GB of 1GB.

Ondertussen op amazon een positief berichtje gevonden dat de QSFPTEK 10GBASE-T SFP+ goed zou werken met een UDM-pro.

 

Maar zoals je schreef. Dat is wellicht nog niet aan de orde. Zelfs al zou ik een modem met 2.5Gbps poort ontvangen is het maar de vraag of het enig nut heeft die snelheid te gaan gebruiken tussen de eigen router en de HGW. Dit is enkel dan zinvol als de internet snelheid ook verhoogt wordt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Nieuwe modem op komst?

Even een extra vraag aangaande dit nieuwe type van modem, is er al weet wanneer deze op de markt gaat verschijnen. 

Nu even een oud topic vanonder het stof halen: wat de CH8568LG betreft, zijn er hier mensen op het forum die ondertussen 

de nieuwe software update aan het testen zijn, is het geluid van de ventilator nu al beter? 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe modem op komst?

@fieldoxide 

Mijne staat nog altijd op dezelfde plaats en zoals voordien merk ik er niks van. 

Nee ik kan er dus niks over vermelden of dit wel of niet beter is.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stadhuis2
Experienced Meerweter
Berichten: 111
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Nieuwe modem op komst?

Die van mij staat nog steeds vlak naast mijn zetel en ik kan bevestigen dat hij inderdaad heel wat stiller is geworden. De koeling draait uiteraard nog steeds maar het geproduceerde geluid is nauwelijks nog hoorbaar en is dus niet meer storend.

fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Nieuwe modem op komst?

@Stadhuis2 Ik ben toch nog wat terughoudend om te wisselen naar dit model. 

In het verleden heb ik twee van deze modems uitgeprobeerd ( voor de software update) maar dit kwam toch als zeer storend over. 

De modem stond toen achter mijn tv. 

Sindsdien maak ik gebruik van de CV8560E in combinatie met een Google Nest wi-fi en ben daar zeer tevreden over. 

Dat neemt uiteraard niet weg dat ik zeker interesse heb om over te schakelen naar dat nieuwe type modem dat men bij Telenet aan het uittesten is. 

In mijn situatie zou ik dan 1 toestel kunnen verwijderen ( Google Nest), gezien de dure energieprijzen is dit zeker mooi meegenomen. 

0 Likes
Jamingo
Professional Meerweter
Berichten: 126
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Nieuwe modem op komst?

Vanaf 2024 begint Telenet met de uitrol van de Docsis 4.0-technologie. Daardoor kan het de capaciteit van zijn hybride netwerk, dat uit glasvezel- en coaxkabels bestaat, optrekken.

 

Tijdens een demonstratie toonde Telenet hoe het downloadsnelheden van 8,5 gigabit per seconde zal kunnen garanderen op zijn hybride netwerk van glasvezel- en coaxkabel. Die laatste kabel dient meestal voor het laatste stuk van de straatkant tot in de huiskamer. 'Dit is een Europese primeur', zegt Micha Berger, chef technologie bij Telenet.

 

De demonstratie is belangrijk voor Telenet om te tonen hoe performant zijn hybride glasvezel/coaxnetwerk is. Zeker nu concurrent Proximus de druk opdrijft door in heel België voetpaden open te breken om zijn oud en traag kopernetwerk te vervangen door glasvezel. Het wil tegen 2028 70 procent van alle Belgen van een glasvezelaansluiting voorzien. Vandaag ligt de dekking rond 15 procent. Glasvezelnetwerken beloven een snelheid van 10 Gbps.

 

De demo moest ook duidelijk maken waarom Telenet blijft geloven in coaxaansluitingen bij mensen thuis. Tijdens de demo werd Docsis 4.0 in de schaal gelegd met glasvezeltechnologie. 'Onze kabeltechnologie toont dezelfde downloadsnelheden als full fiber', zegt Berger.

 

Bron: De Tijd

Jamingo
Professional Meerweter
Berichten: 126
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Nieuwe modem op komst?

Heb ondertussen een filmpje gevonden met hun nieuwe modem op de achtergrond.

https://youtu.be/-0Gj53fOVUg

Jamingo
Professional Meerweter
Berichten: 126
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Nieuwe modem op komst?

Ondertussen nog wat meer info gevonden over hun nieuwe modem:


- de officiële naam is: Broadcom 3390S.

- Bij Virgin Media zijn ze begin dit jaar aan het testen er een testpubliek.

 

ook bij onze noorderburen zijn ze onlangs gestart bij een testpubliek https://community.ziggo.nl/t5/Producttesten/Test-ons-nieuwste-modem/m-p/1011425 , hopelijk zal Telenet ook volgen 🙂 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe modem op komst?

@Jamingo 

https://www.broadcom.com/products/broadband/cable/modems/bcm3390

deze dus, en vrees ervoor dat we gaan kunnen testen, is hier al eens bevestigd geweest door @Suzy dat we geen modems kunnen testen. 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jamingo
Professional Meerweter
Berichten: 126
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Nieuwe modem op komst?

Inderdaad, het zou mij gek lijken dat Virgin en Ziggo wel beperkt publiek gaan testen en Telenet niet…

Misschien was bij mijn eerste post in maart er nog geen sprake van om dit testen maar nu wel? 🤷🏼‍♂️

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Nieuwe modem op komst?


@Jamingo  schreef:

Inderdaad, het zou mij gek lijken dat Virgin en Ziggo wel beperkt publiek gaan testen en Telenet niet…


Gezien we spreken over dezelfde modem zal deze dus al uitvoerig getest zijn door de Engelsen en de Nederlanders tegen de tijd dat deze door Telenet geïntroduceerd zal worden. Vlaamse proefkonijnen hebben ze dus niet meer nodig 😀.

Trouwens @Suzy heeft al laten weten dat Telenet nooit modems test bij klanten ...

PS - Enige tijdje geleden heb je hier een persmededeling gepost over de Docsis 4.0 testen. 


@Jamingo  schreef:

Vanaf 2024 begint Telenet met de uitrol van de Docsis 4.0-technologie. Daardoor kan het de capaciteit van zijn hybride netwerk, dat uit glasvezel- en coaxkabels bestaat, optrekken.

Tijdens een demonstratie toonde Telenet hoe het downloadsnelheden van 8,5 gigabit per seconde zal kunnen garanderen op zijn hybride netwerk van glasvezel- en coaxkabel. Die laatste kabel dient meestal voor het laatste stuk van de straatkant tot in de huiskamer. 'Dit is een Europese primeur', zegt Micha Berger, chef technologie bij Telenet.

Bron: De Tijd


Nu vraag ik mij af waarom je de nieuwe modem zo graag wil testen. De Broadcom BCM3390 is een Docsis 3.1 modem (downstream 32 Docsis 3.0 kanalen + twee Docsis 3.1 192MHz OFDM kanalen, upstream 8 Docsis 3.0 QAM kanalen + twee 96MHz OFDM-A kanalen)

  1. Als modem kan deze niet meer wat jouw huidige modem (CV8560E of CH8568LG) kan. Enige verschil is WiFi6?
  2. Als Telenet - volgens jouw link hierboven - van plan is om Docsis 4.0 uit te rollen vanaf 2024, waarom komt er dan nog een Docsis 3.1 modem? Tegen de tijd dat deze "nieuwe" modem de klanten bereikt, hebben we al Docsis 4.0?

Ik probeer de logica te begrijpen 🤔