Beantwoorden
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

Ik heb dit probleem al heel lang, maar was er nog niet aan toe gekomen om hier een onderwerp voor te maken (ik "hoopte" tot nu toe op een software update die het zou oplossen, maar ik ben het wachten wat beu). Het probleem is volgens mij met TV-box software versie 4.21 of 4.22 begonnen. In ieder geval had ik "vroeger" dit probleem niet (ter info: ik heb al ruim 1,5 jaar een TV-box, ik was één van de testers).

Even mijn set-up schetsen:

TV-netweters-Page-1.png

 

Link, voor het geval het plaatje niet zichtbaar is:

https://drive.google.com/file/d/1d9dN2IM5xmpo5HAaH5-ci8v3OC7YOi80/view?usp=sharing

 

Ik heb dus 3 toestellen (naast de Telenet TV-box ook nog een NVIDIA SHIELD en een Nintendo Switch), alle 3 aangesloten aan mijn soundbar, die via 1 aansluiting aan mijn TV hangt. Dankzij de wonderen van HDMI CEC / ARC hoef(de) ik ("vroeger") de afstandsbediening van mijn soundbar nooit te gebruiken: via de volume knoppen op de afstandsbediening van de TV-box bedien ik het volume van mijn TV (wat dan vervolgens weer via de soundbar gaat), en als ik de TV-box aan/uit zet volgen de TV en soundbar ook netjes.

 

Maar ondertussen werkt het dus niet meer zoals het hoort, en moet ik toch weer de afstandsbediening van de soundbar er bij pakken. Concreet heb ik deze twee problemen:

 

1. Als ik de TV-box (en dus ook de TV en soundbar ineens) aan zet, krijg ik beeld en geluid zoals het hoort, maar vlak daarna wordt het on-screen menu van de soundbar geactiveerd om de HDMI ingang te selecteren (dit menu gaat niet vanzelf weg, ik moet er uit gaan via de afstandsbediening van de sound bar).

 

2. Als ik de TV-box aan zet terwijl de vorige keer een andere input actief was (bijvoorbeeld Nintendo Switch was actief de vorige keer dat de TV uitgezet werd), switcht hij niet automatisch meer naar de TV-box maar blijft hij op de vorige actieve HDMI input staan. Ik kan hem alleen manueel switchen naar de TV-box via de afstandsbediening van de soundbar.

 

Update: even toevoegen dat ik deze problemen niet altijd heb. Probleem 1 heb ik ongeveer 30% - 40% van de tijd, probleem 2 ongeveer 70% - 80% van de tijd, gok ik.

 

Update 2: ik heb al een factory reset van de TV-box gedaan, dat heeft ook niet geholpen.

 

Zoals ik al schreef zijn deze problemen in de loop van de tijd opgetreden en had ik die vroeger niet. Ik vermoed dat er tijdens de verdere ontwikkeling van de software van de TV-box bugs in de HDMI controle zijn geslopen. Ik hoop dat deze problemen (mede via mijn bug report?) in een toekomstige software versie opgelost kunnen worden.

Om af te sluiten nog 2 extra opmerkingen:

 

1. Voordat iemand roept dat het wel aan mijn soundbar of TV zal liggen: met de Nintendo Switch en NVIDIA SHIELD heb ik nooit deze HDMI switch problemen gehad: elke keer als ik de input activeer (via de home knop op de afstandsbediening van het respectieve toestel) wordt er netjes naar deze input geswitcht. Geen gedoe met de soundbar of zijn afstandsbediening.

 

2. Een beetje gerelateerd aan mijn vorige opmerking: ik blijf het ontzettend jammer vinden dat de TV-box niet mogelijkheid heeft om de HDMI switch te doen als hij aan staan (bv. met de home knop, zoals mijn andere toestellen dat doen). Ik heb dit al eerder gesuggereerd...
https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/HDMI-switch-naar-TV-box-via-home-knop-of...

... en toen te horen gekregen dat het niet mogelijk was, maar het blijft toch een gemis, en moeilijk te begrijpen, terwijl de Nintendo Switch en de NVIDIA SHIELD (en vermoedelijk andere Android TV-boxen ook) dit al zo lang kunnen.

 

20 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

Kan je ons juist het type van de soundbar even doorgeven aub?

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

@dsuls kan zijn dat dit is door een update van de HDMI versie op de telenetbox en dat je soundbar niet goed meer overweg kan ermee.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

Bedankt voor de antwoorden! De soundbar is een Sony HT-ST5000:

https://www.sony.be/nl/electronics/luidsprekerelementen/ht-st5000/specifications

 

Het is een vrij moderne soundbar (een kleine 3 jaar geleden uitgebracht, volgens mij), en redelijk high-end (ondersteunt o.a. 4K, Dolby Atmos en eARC), dus ik zou zeggen dat hij een HDMI update wel moet kunnen ondersteunen?

 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

@dsuls het is een HDCP 2.2 versie, weet niet welke versie de telenet box ondertussen ondersteund maar ze hebben een tijdje geleden de HDMI versie moeten aanpassen omdat bepaalde tv's geen beeld meer gaven, misschien is dat ook een afscheiding er van dat je problemen hebt ermee.

 

heb je al eens getest met de box alleen aan de tv aangesloten of je dit ook dan heb die problemen, dan kan je al uitsluiten wat het wel of niet veroorzaakt de problemen,

als het met je tv alleen aangesloten op de telenet box niet voorkomt dan kan je denken dat je geluidsbar voor de problemen zorgt door de HDMI aanpassingen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

@dsuls 

Nog niet zo lang geleden is er een update uitgebracht van de firmware van je soundbar. Is die geïnstalleerd?

dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22


@Master-Magic  schreef:

heb je al eens getest met de box alleen aan de tv aangesloten of je dit ook dan heb die problemen, dan kan je al uitsluiten wat het wel of niet veroorzaakt de problemen,

als het met je tv alleen aangesloten op de telenet box niet voorkomt dan kan je denken dat je geluidsbar voor de problemen zorgt door de HDMI aanpassingen.


Euh... dit lijkt me niet echt een nuttige test. Uiteraard ga ik dan de problemen niet meer zien. Kijk nog eens goed naar de specifieke problemen die ik beschreven heb:

1. Hoe kan nu het menu van de soundbar verschijnen als de soundbar niet aangesloten is?

2. Hoe kan ik nu problemen krijgen met het switchen van andere inputs naar de TV-box als de TV-box het enige toestel is dat aangesloten is?

 

Dat is zo'n beetje zeggen als:

"Mijn versterker werkt niet met mijn TV-box."
"Haal de versterker eens weg. Werkt het dan wel, ligt het aan de versterker".

 

Ik ben er nog niet van overtuigd dat de soundbar iets "mis" doet, omdat de andere toestellen geen problemen geven. Overigens vermoed ik dat het ondersteunen van HDMI CEC commando's los staat van de HDCP versie. HDCP gaat vooral over de encryptie, toch?

 

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22


@janne_man  schreef:

@dsuls 

Nog niet zo lang geleden is er een update uitgebracht van de firmware van je soundbar. Is die geïnstalleerd?


De soundbar is geconfigureerd om automatisch updates te downloaded en te installeren, en ik heb recent (een paar weken geleden) nog manueel vanop de soundbar gecheckt of er updates waren, en die waren er niet.

 

Desondanks zal ik later vandaag expliciet de versie nog eens checken en vergelijken met wat jij hebt doorgestuurd, bedankt!

 

dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

Net even gecheckt, en die update voor de soundbar is inderdaad geïnstalleerd.

 

Ik kan er misschien ook al bijvertellen dat ik ook al een factory reset van de soundbar geprobeerd had.

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22


@dsuls  schreef:

@Master-Magic  schreef:

heb je al eens getest met de box alleen aan de tv aangesloten of je dit ook dan heb die problemen, dan kan je al uitsluiten wat het wel of niet veroorzaakt de problemen,

als het met je tv alleen aangesloten op de telenet box niet voorkomt dan kan je denken dat je geluidsbar voor de problemen zorgt door de HDMI aanpassingen.


Euh... dit lijkt me niet echt een nuttige test. Uiteraard ga ik dan de problemen niet meer zien. Kijk nog eens goed naar de specifieke problemen die ik beschreven heb:

1. Hoe kan nu het menu van de soundbar verschijnen als de soundbar niet aangesloten is?

2. Hoe kan ik nu problemen krijgen met het switchen van andere inputs naar de TV-box als de TV-box het enige toestel is dat aangesloten is?

 

Dat is zo'n beetje zeggen als:

"Mijn versterker werkt niet met mijn TV-box."
"Haal de versterker eens weg. Werkt het dan wel, ligt het aan de versterker".

 

Ik ben er nog niet van overtuigd dat de soundbar iets "mis" doet, omdat de andere toestellen geen problemen geven. Overigens vermoed ik dat het ondersteunen van HDMI CEC commando's los staat van de HDCP versie. HDCP gaat vooral over de encryptie, toch?

 



@dsuls  schreef:

@Master-Magic  schreef:

heb je al eens getest met de box alleen aan de tv aangesloten of je dit ook dan heb die problemen, dan kan je al uitsluiten wat het wel of niet veroorzaakt de problemen,

als het met je tv alleen aangesloten op de telenet box niet voorkomt dan kan je denken dat je geluidsbar voor de problemen zorgt door de HDMI aanpassingen.


Euh... dit lijkt me niet echt een nuttige test. Uiteraard ga ik dan de problemen niet meer zien. Kijk nog eens goed naar de specifieke problemen die ik beschreven heb:

1. Hoe kan nu het menu van de soundbar verschijnen als de soundbar niet aangesloten is?

2. Hoe kan ik nu problemen krijgen met het switchen van andere inputs naar de TV-box als de TV-box het enige toestel is dat aangesloten is?

 

Dat is zo'n beetje zeggen als:

"Mijn versterker werkt niet met mijn TV-box."
"Haal de versterker eens weg. Werkt het dan wel, ligt het aan de versterker".

 

Ik ben er nog niet van overtuigd dat de soundbar iets "mis" doet, omdat de andere toestellen geen problemen geven. Overigens vermoed ik dat het ondersteunen van HDMI CEC commando's los staat van de HDCP versie. HDCP gaat vooral over de encryptie, toch?

 


Uit uw eerste draad over dit onderwerp heb ik begrepen dat je wenst dat de tv aangaat als je de tv-box aanzet.

Probeer toch eens om de hdmi te steken tussen tv-box en tv en uiteraard de hdmi-arc te laten tussen tv en soundbar.

Welke ongemakken heb je bij deze opstelling?

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22


@janne_man  schreef:


Probeer toch eens om de hdmi te steken tussen tv-box en tv en uiteraard de hdmi-arc te laten tussen tv en soundbar.

Welke ongemakken heb je bij deze opstelling?


Dat zou prima werken als ik alleen maar een TV-box had, maar ik heb ook nog een Nintendo Switch en een NVIDIA SHIELD! In die opstelling die jij voorstelt zou ik, elke keer ik van input wil veranderen, én op de soundbar de input moeten wijzigen én op de TV. Veel onhandiger dan mijn huidige set-up, zou ik zeggen.

 

En ik vraag me af of je wel echt mijn problemen hebt begrepen. Ik herhaal ze hier nog eens:

 

1. Als ik de TV-box (en dus ook de TV en soundbar ineens) aan zet, krijg ik beeld en geluid zoals het hoort, maar vlak daarna wordt het on-screen menu van de soundbar geactiveerd om de HDMI ingang te selecteren (dit menu gaat niet vanzelf weg, ik moet er uit gaan via de afstandsbediening van de sound bar).

 

2. Als ik de TV-box aan zet terwijl de vorige keer een andere input actief was (bijvoorbeeld Nintendo Switch was actief de vorige keer dat de TV uitgezet werd), switcht hij niet automatisch meer naar de TV-box maar blijft hij op de vorige actieve HDMI input staan. Ik kan hem alleen manueel switchen naar de TV-box via de afstandsbediening van de soundbar.

 

Zoals ik al in mijn oorspronkelijk bericht aangaf, moest ik - vóór de problemen opdoken - nooit iets bedienen op de soundbar. Ik had de afstandsbediening hiervan niet nodig, en had dus een heel eenvoudige bediening.

 

En deze set-up heeft meer dan een jaar perfect gewerkt! Het is pas sinds enkele maanden geleden dat dit stuk gegaan is (waardoor ik nu tóch weer terug de afstandsbediening van de soundbar nodig heb, naast die van de TV-box).

 

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

@Suzy : Aangezien dit functionaliteit is die ruim een jaar goed heeft gewerkt en nu sinds enkele maanden problematisch is, lijkt dit een regressie in de TV-box software. Is dit iets wat kan doorgeven worden aan het ontwikkel team?

Weet je of er soms updates aan zitten te komen met fixes gerelateerd aan HDMI controle?

 

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22


@janne_man  schreef:

Probeer toch eens om de hdmi te steken tussen tv-box en tv en uiteraard de hdmi-arc te laten tussen tv en soundbar.

Welke ongemakken heb je bij deze opstelling?


Ik had al een antwoord geschreven, maar blijkbaar is dit bericht verdwenen?

Anyway, ik zal het kort houden: deze opstelling is handig als je alleen de TV-box hebt. Van zodra je andere media toestellen hebt (zoals in mijn geval, met de Nintendo switch en de NVIDIA SHIELD), is het erg onhandig omdat je dan zowel op de soundbar als op de TV de input moet veranderen telkens je naar een ander toestel wilt gaan.

In mijn opstelling is het juist heel handig dat je nooit iets met de soundbar moet doen en dus ook nooit de afstandsbediening van de soundbar nodig hebt. Je kan alles doen met enkel de afstandsbediening van het media toestel (TV-box) zelf. Heel makkelijk.

 

En deze opstelling heeft ruim een jaar lang goed gewerkt. Het is alleen sinds enkele maanden dat deze problemen opgedoken zijn.

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

@dsuls  misschien is het mij ontgaan hoor , maar als je de tv box ontkoppelt en dan de Nintendo Switch en de Nivedia Shield gebruikt gebeurd die HDMI switch dan wel en zie je dan je POP -UP menu van je soundbar niet ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

HDMI switching problemen sinds 4.21 of 4.22

@patrick37 Ik had dat volgens mij al aangegeven in mijn bericht:

 

1. Voordat iemand roept dat het wel aan mijn soundbar of TV zal liggen: met de Nintendo Switch en NVIDIA SHIELD heb ik nooit deze HDMI switch problemen gehad: elke keer als ik de input activeer (via de home knop op de afstandsbediening van het respectieve toestel) wordt er netjes naar deze input geswitcht. Geen gedoe met de soundbar of zijn afstandsbediening.

 

Misschien een iets directer antwoord op je vraag: als ik de TV-box gewoon uit laat staan en ongemoeid laat, en ik gebruik enkel de SHIELD en Switch, werkt het switchen (en aan-/uitzetten) altijd en krijg ik nooit het pop-up menu van de Soundbar te zien.

 

Volgens mij is er niet veel verschil tussen enerzijds de TV-box uit laten staan en anderzijds de TV-box fysiek loskoppelen, of wel?

 

0 Likes