24747
netweters
|
152259
antwoorden
|
20683
vragen
|
Ik heb momenteel een Digicorder HD en een WIGO S abonnement met een limiet van 200 GB per maand. Via de Digibox kan ik opnames opslaan in de cloud en een week terugkijk-tv gebruiken. Via mail wordt ik regelmatig door Telenet aangespoord om mijn Digibox in te ruilen voor een "TV-box IP". Ik heb begrepen dat TV-BOX IP enkel een netwerkaansluiting heeft en geen coax.
Telt het dataverbruik van de TV-BOX IP mee in mijn maandelijkse volume? Volgens de klantendienst is het antwoord "ja". Dat vind ik een serieus nadeel, ik moet dan wellicht overschakelen naar een duurder abonnement, zonder limiet. Op de website van Telenet vind ik hier geen info over. Als het klopt dan vind ik het misleidend en dan blijf ik het liefst gewoon mijn bestaande Digibox HD gebruiken, kan dat? Is er een einddatum? Ik zie ook weinig meerwaarde in de functies van de TV-BOX IP ten opzichte van mijn huidige Digibox HD, het gaat dan vooral over stembediening, kleinere afmetingen en een lager stroomverbruik. Zijn er ook echte voordelen? (mijn huidige TV ondersteunt geen 4K en ik heb geen interesse in betalende streamingdiensten zoals Netflix of Streamz)
Opgelost! Ga naar oplossing.
100%: Live TV, Terugkijk TV & Opnames tellen NIET mee in het internet verbruik, alleen de APP's op de TV-boxen. De klantendienst weet niet waarover ze spreken, zoals op veel vlakken.
Eenvoudig uitgelegd: Verkeer van IPTV loopt over een aparte 'internetsnelweg', dat niet dezelfde weg aflegt dan regulier internetverkeer, en telt dus niet mee in het verbruik. Ik ken gezinnen met die Telenet IPTV-boxen, waar ik hun vaak help, en dus toegang heb tot de Klantenzones: en regulier TV 'verbruik' gaat NOOIT van hun meter af. Echt waar.
(Voorbeeld: Mijn grootouders hebben het 150 GB (echt belachelijk in 2025 voor die prijs, maar soit) met TV abo. En 2 IPTV-boxen, omdat deze veel minder stroom verbruiken dan de oudere Digiboxes- & corders. Ze gebruiken NOOIT internet, en kijken alleen maar TV via de TV-boxen. En guess what: hun meter staat elke maand op 0 GB.)
Zelfde wat mijn moeder betreft: die heeft ook Easy Internet 150 GiB (vziw in feite nog altijd 300 GiB) met TV Iconic (IP box) en een heel laag verbruik. Weer een typisch voorbeeld van iemand op de helpdesk die niet op de hoogte is.
Soms is er blijkbaar een gebrek aan een minimum van gezond boerenverstand. Stel dat het rechtsreeks tv kijken met de ip tv-box zou meegeteld worden in het verbruik, dan creëer je daar een enorme discriminatie tussen de kijker met de ip tv-box en de kijker met een decoder in zijn toestel (de coax tv-box, Digicorder, Digibox en CI+). Als je Iconic tv hebt, betaal je voor het lineair kijken. De keuze dit Telent maakt door je al dan niet een ip tv-box te geven maakt niets uit.
De mensen van callcenter doen hun best
Natuurlijk als er geen script is daar loopt het al verkeerd
Dan zit je met de tv boxen er is tv box 1 versie, tv box versie 2 en tv box ip daar is hier al veel verwarring over
Ze hadden ze beter een naam of nr geven of kleur nu is het verwarrend
En ze zouden het beter simpel maken en veel zaken schrapen
Natuurlijk Ai zal veel overpakken zou kunnen dat ze daarmee geen zaken meer echt aanpassen wand de tv box ip is meer dan een jaar op de markt
https://press.telenet.be/telenet-lanceert-meest-compacte-en-milieuvriendelijke-tv-box-van-belgie#
AI is een modewoord. Voor eenvoudige regels heb je geen AI nodig. Ik zie niet in wat er hier verwarrend aan is. Al hetgeen wat je met een Digicorder kan doen dat inbegrepen is in je abonnement is ook inbegrepen in je abonnement als je een Tv-box gebruikt. Of je dat signaal nu binnenkrijgt via dvb-c of via stremming is niet relevant.
On moet ook niet gaan afkomen met ja maar als ik dat nu doe via dit of dat apparaat, dan is dat toch hetzelfde. Neen want dan gebruik je het toestel van Telenet niet en gebruik je extra mogelijkheden.
@ChristofM heeft dit gisteren nogmaals voor jullie intern nagevraagd en we hebben hier al antwoord op. Het is opnieuw bevestigd door onze tv engineering collega's: live-tv, opnames en TV-theek tellen niet mee voor je verbruik, de apps op je TV-box dus wel. De collega's bekijken om dit te verduidelijken in de informatie op telenet.be.
@Suzy schreef:Het is opnieuw bevestigd door onze tv engineering collega's: live-tv, opnames en TV-theek tellen niet mee voor je verbruik, de apps op je TV-box dus wel.
@Suzy Bedankt voor de duidelijkheid:
Terugkijk TV en Streamz via het Telenet platform tellen niet mee (dat telt als TV-theek).
Streamz via de Streamz app (ook op de TV-box) telt normaal wél mee.
Ik lees net wel dat op de TV-box "binnenkort" enkel de Streamz app overblijft. Of dat invloed heeft op bovenstaande logica is niet duidelijk.
Hoe kijk ik Streamz via Telenet?(...)Opgelet: Binnenkort bekijk je Streamz alleen nog op de best mogelijke manier: rechtstreeks via de Streamz-app op je Telenet TV-box en mobiele
toestellen.Bron: Streamz: de beste Vlaamse en internationale series | Telenet
@flip1953 schreef:
@Suzy schreef:
Het is opnieuw bevestigd door onze tv engineering collega's: live-tv, opnames en TV-theek tellen niet mee voor je verbruik, de apps op je TV-box dus wel.
@Suzy Bedankt voor de duidelijkheid:
- live-tv, opnames en TV-theek tellen niet mee ... hoort "terugkijk-TV" (7 dagen terug via de TV-gids) ook niet in dit lijstje (of is dat onder de noemer "TV-theek")?
- de apps op je TV-box dus wel ... hoe zit he met de "Streamz" App op de TV-Box?
@flip1953 terechte vragen!