Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Hello,

Ik heb dus een een bericht gekregen van Telenet dat mijn modem Docsis CH6643E moet worden vervangen wegens de ouderdom.(2010_2012).

Ik heb vandaag gebeld naar Telenet en de nieuwe modem Eurodocsis F@ST3896LG-TN besteld.

Er werd me gezegd langs de telefoon dat de installatiekost door een technieker 85 euro bedroeg. Ik zei dat ik daarmee akkoord was.

Vrijdag 17 november 2023 tussen 10h en 14h30 komt de technieker de nieuwe modem plaatsen. 

Maar.... na de telefoon bestelling bij Telenet keek ik op mijn laptop in de postbus. Daarin is een e-mailbericht van Telenet toegekomen met een afrekening van €135. 

Zie bijlage. Hoe is dit te verklaren? Is dit gerechtvaardigd?

Er staat duidelijk in het eerste bericht  van Telenet dat ik kreeg dat mijn huidige modem Docsis 3.0 CH6643E gratis kan worden vervangen door een nieuwe Telenet modem.

Waarom moet ik nu 50 euro betalen voor het vervangen van mijn modem?

Graag uw advies hierover?

Dank bij voorbaat.

Mvg,gil telenet antwoord 14 nov  2023 vervanging modem.png ingekort.png

gigi 

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: De Telenet modem is niet gratis!!!

 

0 Likes
109 reacties
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Hello,

Ik ben op zoek naar een nieuwe Wi-Fi 6(ax) kaart voor mijn msi cr 61 latop(release datum 2014).

Er is een website Fruugo die deze Wi-Fi netwerkkaarten verkoopt .Maar ik twijfel welke Wi-Fi kaart ik precies moet kopen. Het moet wel een Wi-Fi6 kaart zijn die de nieuwe Telenet modem Docsis 3.1 F@ST3896LG-TN ondersteunt.


Weet iemand van jullie waar ik die kan kopen en welke Wi-Fi 6 kaart ik moet kopen om met mijn motherboard in mijn msi cr61 laptop i-3 4100M cpu samen te kunnen werken?
Weet iemand van jullie hier raad op?

Ik ben benieuwd.
grtz,
gigi

gil   wif kaart in latop msi cr61 gilbert  9 dec  2023.jpggil Wifi mini card 9 dec  2023 op internet Fruuze.png

 

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2720
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

De Telenet-modem is niet gratis!

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

De Telenet-modem is niet gratis!

Begin toch n iet met een laptop open te doen voor zoiets. Gebruik hiervoor een extern toestel (USB).

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Ja dat heb ik ook gedaan. Ik heb een Belkin N300 micro usb wireless adapter aangesloten op de laptop en de Wi-Fi verbinding met d nieuwe laptop is uitstekend.

grtz,

gigi

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Hello,

Ik ken het ipv4- en ipv6 adres van mijn Lenovo laptop die een goede Wi-Fi verbinding heeft met de nieuwe Telenet modem docsis 3.1 F@ST3896LG-TN .

Mijn laptops msi cr61 2M i-3 4100M en msi cr61 2M i-5 4200M kunnen geen Wi-Fi verbinding maken met de nieuwe Telenet modem.

Als ik een Belkin micro usb wireless adapter aansluit op de 2 msi cr 61 2M laptops, werken ze allebei uitstekend met de nieuwe Telenet modem.

Ik kan dus ook de ipv4- en ipv6 adressen zien met deze Wi-Fi verbinding.

Vermits de ipv4- en ipv6 DNS-servers adressen voor alle toestellen dezelfde zijn blijft er alleen nog de vraag over hoe ik het ipv4- en ipv6 adres kan zien of verkrijgen voor mijn 2 laptops msi cr61 2M? Deze kan ik niet zien met cmd in "uitvoeren"(run) en in de Opdrachtprompt intyp ipconfig /flush enter en daarna ipconfig /release.

Moet ik dit vragen aan de support van Telenet of kan iemand van jullie me hierbij helpen?

grtz,

gigi

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Welk ipv4-en ipv6 adres heb ik voor mijn msi cr61 2M ?

 

 

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

De Telenet-modem is niet gratis!

Volgens mij is dit de 5de keer dat u hetzelfde vraagt, maar op een andere manier.

U krijgt geen IP/Wifi verbinding met sommige (oudere) laptops, waar op ik al replied heb: update the drivers vd wifi kaart, maar dit lijkt u of niet te willen doen, of niet te geloven of ... geen idee.  Uw goed recht natuurlijk, maar dan moet je ook kunnen aanvaarden dat het niet werkt denk ik.

Nu sluit u een WiFi USB adaptor aan, die wel werkt, en wil nu proberen de IPs te achterhalen vd oorspronkelijke kaart ?? Dat kan natuurlijk niet, want er zijn er geen, ook niet via iets ertussen.

Kan zijn dat ik het fout begrijp, mijn excuses dan, maar oudere laptops met een non-compatible WiFi6 driver zijn echt geen uitzondering.  Heeft u ondertussen al geprobeerd een driver ervoor te zoekenen die te upgraden ?  Het heeft weinig nut als je dat niet wil proberen om work-arounds te zoeken.  Uiteraard kan u als workaround een USB wifi dongle gebruiken, en connected geraken, maar dat zogrt er natuurlijk niet voor dat uw on-board wfi gaat werken, maar zo kan u de oudere laptops wel blijven gebruiken natuurlijk, niets mis mee.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1615
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

De Telenet-modem is niet gratis!


@gigi  schreef:

Deze kan ik niet zien met cmd in "uitvoeren"(run) en in de Opdrachtprompt intyp ipconfig /flush enter en daarna ipconfig /release


Met  het commando ipconfig /release zal je natuurlijk nooit een IP adres kunnen zien. Het woord "release" wil zeggen: vrijgeven (dan verdwijnen alle toegekende IP adressen)

Gebruik dus liever het commando ipconfig /all


@gigi  schreef:

Moet ik dit vragen aan de support van Telenet of kan iemand van jullie me hierbij helpen?


Nee, de Telenet Helpdesk houdt zich (gelukkig) niet bezig met wat er zich op jouw lokaal netwerk afspeelt. En ook niet met domme vragen.

Trouwens, op "Mijn Telenet" kan je alle IP adressen zien van alle toestellen die je hebt aangesloten (zowel bedraad als per WLAN).

Ga naar "Mijn Telenet", dan naar Modem > Verbonden toestellen.

 

Gezien dit nog altijd over hetzelfde probleem gaat (WiFi problemen met jouw 2 laptops) is het volstrekt onnodig en onwenselijk, zelf zeer storend, als je telkens een nieuwe topic opent. En dat werd jou al meermaals gezegd. Wij worden daar zo moe van ... 🤔

0 Likes
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

De Telenet-modem is niet gratis!

kijk eens in de instellingen van de kaart in apparaatbeheer , bij geavanceerde eigenschappen, naar wifi land (band) instelling, kies band 1-13 voor 2.4 ghz en als het 5 ghz is dat niet werkt ken ik ze niet juist vanbuiten, 25-36 100-136 ofzo, en dan zal je (waarschijnlijk wel )kunnen verbinden. als de netwerkwifikaart van een goed genoege serie is en dus deze instelling heeft natuurlijk

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

De Telenet-modem is niet gratis!

Je trekt verkeerde conclusies uit je vaststellingen en zoekt nodeloos naar iets wat er niet is.

Een toestel dat er niet in slaagt om te verbinden met het netwerk maakt zichzelf een adres 169.254.X.X aan.

Het toestel krijgt normaal zijn adres van de DHCP server. In een enkelvoudige installatie met de modem (HGW) van Telenet, is deze server ingebakken in het router gedeelte van de de HGW.

Er wordt nooit en zelfde ipv4 adres gegeven aan twee toestellen die gelijktijdig verbonden zijn.

Door eerst een test te doen met toestel 1, en daarna met toestel 2 kan je uiteraard toevallig hetzelfde adres krijgen. In uw concrete geval is het iets minder toevallig omdat het onderdeel dat de netwerkverbinding maakt in beide gevallen hetzelfde fysische toestel is (de usb netwerkkaart).

Tot daar voor ipv4

Een toestel dat verboden is krijgt een adres in de range van de prefix. Daarnaast heeft het ook nog andere ipv6 adressen waarbij sommige adressen niet de prefix gebruiken en enkel lokaal toegankelijk zijn.

Met de opdracht ipconfig zonder daar iets bij te voegen krijg je in CMD of Command mode de verschillende ipv6 adressen die dan aangeduid worden als Tempory ipv6 of Link local.

 

 

 

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

De Telenet-modem is niet gratis!


@gigi  schreef:

ipconfig /flush enter en daarna ipconfig /release.


Deze commando's hebben tot doel het aan de netwerk kaart toegekende ip adres te wissen. Normaal doe je daarne een ipconfig /renew om een nieuw adres aan te vragen.

Dit werkt natuurlijk enkel indien de netwerk adapter ook herkent is door het operating systeem.

Met het commando ipconfig (zonder opties) kun je zien welke netwerk adapter het operating systeem kent. Ik vermoed dat de ingebouwde adapter niet herkent/ondersteund wordt. Dat zou je via de "device manager" kunnen bekijken, of er een categorie "Network adapters" is, en wat daaronder zit.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Thanks voor uw antwoord.
Je trekt verkeerde conclusies uit je vaststellingen en zoekt nodeloos naar iets wat er niet is
Ja dat is eigen aan een leek op dit gebied.


Een toestel dat er niet in slaagt om te verbinden met het netwerk maakt zichzelf een adres 169.254.X.X aan.
Ja dat klopt .Ik heb ondertussen bijgeleerd. De DHCP -server maakt automatisch een nieuw ip adres aan als er geen bestaand ip adres aanwezig is en registreert deze ook terzelfdertijd.
Het toestel krijgt normaal zijn adres van de DHCP server. In een enkelvoudige installatie met de modem (HGW) van Telenet, is deze server ingebakken in het router gedeelte van de de HGW.
Mag ik weten wat de abbrevation HGW precies betekent?

Er wordt nooit en zelfde ipv4 adres gegeven aan twee toestellen die gelijktijdig verbonden zijn.
Dat heb ik ondertussen kunnen vaststellen met "cmd in "uitvoeren of run" te typen en daarna in de Opdrachtprompt de commando line in te voeren: ipconfig /flushdns Enter -ipconfig /release te typen.

Dan zie je dat alle ipv4 en ipv6 adressen verschillend worden aangeduid.
Er wordt nooit en zelfde ipv4 adres gegeven aan twee toestellen die gelijktijdig verbonden zijn.
Door eerst een test te doen met toestel 1, en daarna met toestel 2 kan je uiteraard toevallig hetzelfde adres krijgen. In uw concrete geval is het iets minder toevallig omdat het onderdeel dat de netwerkverbinding maakt in beide gevallen hetzelfde fysische toestel is (de usb netwerkkaart).
Tot daar voor ipv4
Heel correct.

Een toestel dat verboden is krijgt een adres in de range van de prefix. Daarnaast heeft het ook nog andere ipv6 adressen waarbij sommige adressen niet de prefix gebruiken en enkel lokaal toegankelijk zijn.
Met de opdracht ipconfig zonder daar iets bij te voegen krijg je in CMD of Command mode de verschillende ipv6 adressen die dan aangeduid worden als Tempory ipv6 of Link local.

Mag ik vragen wat het verschil is tussen een adres in de range van de prefix en een ipv6 adres dat enkel lokaal toegankelijk is?

Ik heb op de msi cr61 2M laptop waar geen Wi-Fi verbinding mogelijk is met de spiksplinternieuwe Telenet modem Docsis 3.1 F@ST3896LG-TN, met de commando CMD in "uitvoeren " of "run " en in de Opdrachtprompt de commando line : ipconfig /release ingetypt.
Dan krijg je een overzicht van de ipv4 en ipv6 adressen, subnet masker en gateway.

Vermits ik met mijn Lenovo laptop die een uitstekende Wi-Fi connection heeft in Netwerk bij WIFI- Eigenschappen de ipv4 en ipv 6 adressen zie staan en ook alle andere netwerk instellingen, kan ik een goede vergelijking maken met de msi cr61 2M laptop die geen Wi-Fi verbinding kan maken met Telenet.

Op de screenshot die ik heb gemaakt van de netwerkkaart die in de msi cr61 2M laptop steekt die geen Wi-Fi verbinding heeft met de Telenet modem, zie je duidelijk dat mijn wireless netwerk kaart geen Wi-Fi connection kan maken.
No operation can be performed on Wi-Fi while it has its media disconnected.

Voilà. Dit betekent ofwel is de draadloze netwerkkaart stuk of is de bestaande driver Realtec RTL8723AE Wireless LAN Adapter 802.11n PCI-E NIC niet meer in orde.
Deze driver is niet meer te vinden op de website van Realtec.
Ook op andere websites is het noppes. Ja ze zijn er wel, maar allemaal met een release datum 2013,terwijl mijn driver is:2013.12.331.2016.

Leverancier Microsoft.

Er blijft maar één optie over: een nieuwe draadloze netwerkkaart kopen die geschikt is om een Wi-Fi verbinding te maken met de nieuwe Telenet modem.
grtz,
gigi

gil   cmd ipconfig release 14 dec  2023.png

 

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Thanks again.

U krijgt geen IP/Wifi verbinding met sommige (oudere) laptops, waar op ik al replied heb: update the drivers vd wifi kaart, maar dit lijkt u of niet te willen doen, of niet te geloven of ... geen idee. Uw goed recht natuurlijk, maar dan moet je ook kunnen aanvaarden dat het niet werkt denk ik.


Sorry maar ik denk dat hier een misverstand heerst.
Ik heb meermaals de website van Realtec bezocht, maar deze hebben geen drivers die nog geschikt zijn voor een updating van mijn bestaand stuurprogramma 2013.12.331.2016.
Op andere websites met stuurprogramma's is deze driver ook niet te vinden.


De verschillende websites die tools en progs zoals Drivermax Free, Helpsoft driver updater enz. aanbieden die automatisch de drivers vernieuwen en herstellen mijd ik ten zeerste.
Dit wegens de vele negatieve berichtgevingen in reviews dat deze enkel de bestaande drivers beschadigen om daarna een betaald programma van hen aan te kopen die dit dan weer oplost.
Daar doe ik niet aan mee. Trouwens de Microsoft community waarschuwt daar ten zeerste voor.

Nog een misverstand.
Nu sluit u een WiFi USB adaptor aan, die wel werkt, en wil nu proberen de IPs te achterhalen vd oorspronkelijke kaart ?? Dat kan natuurlijk niet, want er zijn er geen, ook niet via iets ertussen.

Dat weet ik natuurlijk ook wel. Maar deze Belkin N300 micro usb wireless adapter biedt de mogelijkheid om het verschil te zien tussen een goed werkende en een niet werkende draadloze netwerkkaart.

Kan zijn dat ik het fout begrijp, mijn excuses dan, maar oudere laptops met een non-compatible WiFi6 driver zijn echt geen uitzondering. Heeft u ondertussen al geprobeerd een driver ervoor te zoeken en die te upgraden ? Het heeft weinig nut als je dat niet wil proberen om work-arounds te zoeken.

Ook op het forum kan men mijn oude Realtec RTL 8723AE wireless Lan adapter 802.11n PCI-E NIC niet vinden van een recente release datum.
Het is raar dat op de Realtec website wel de Realtec RTL8723BE en Realtec RTL8723DE die zijn geüpdated kunnen worden gedownload. Maar niet mijn Realtec RTL8723AE.
Het is precies of dat ze het erom doen.

Dus blijft er maar één optie over :een nieuwe draadloze netwerkkaart kopen met een geschikte driver.
Op de website Fruugo staan er verschillende wireless network adaptors voor mini pcie inbouw in de laptop. Maar de reviews op het internet over deze online webwinkel zijn ronduit slecht te noemen.https://reviews.be/fruugo-reviews

De websites Aliexpress en Amazone bieden heel goedkope wireless netwerkkaarten aan.
Reeds voor €10 en op Bol.com kun je dezelfde dreaadloze netwerk adapter vinden voor €45.
grtz,
gigi

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Oké. 

Weet jij waarom er in mijn Thuisnetwerk bij Modem staat aangeduid; Verbonden Toestellen (0)?

Zie ook de screenshots en lees nog eens wat je hebt geschreven!

Geen ip 's met ipconfig /release zucht.... er staan WEL ipv6 adressen met ipconfig /release

En de andere screenshot: zucht.... er staat enkel het  ipv 4 adres met ipconfig /all geen ipv6 adressen

Natuurlijk blijf ik wel beleefd! Maar verkeerde informatie doorgeven is ook geen pluspunt.

grtz,

gil   printsreen voor de netweters 16 dec 2023.pnggil  voor de netweters printscreen cmd ipconfig all 16 dec  2023.pnggigi

 

 

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Bedankt voor de aangeboden hulp. 

Zie screenshot.

Verder geen instellingen voor de netwerkkaart in Apparaatbeheer.

grtz,

gigi

gil  voor de netweters geavanceerd 16 dec  2023.png

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Thanks again.

Thank you.
Deze commando's hebben tot doel het aan de netwerk kaart toegekende ip adres te wissen. Normaal doe je daarne een ipconfig /renew om een nieuw adres aan te vragen.
Uw antwoord is correct.
Als ik het commando ipconfig /release en daarna het commando config /renew toepas, dan krijg ik een nieuw ipv4 adres.

Wordt dit nieuwe ipv4 adres getoond na het toepassen van ipconfig /renew?
Geldt dit nieuwe ipv4 adres uitsluitend voor de laptop waarop je dit aanvraagt?

Veroorzaakt dit nieuwe ipv4 adres geen problemen met mijn andere laptops en Samsung Galaxy Tablets?

gil voor de netwetes 16 dec 2023.pngDit werkt natuurlijk enkel indien de netwerk adapter ook herkent is door het operating systeem.

Dus in Apparaatbeheer bij Netwerkadapters onder Eigenschappen kijken.
Daar staat dat het apparaat correct werkt.
Zie screenshot.

Ik heb ook een screenshot gemaakt van ipconfig zonder opties.
Daarop zie je dat de utp kabel was aangesloten en weer ontkoppeld.
Van een Wi-Fi verbinding is geen teken te bespeuren.
Media ontkoppeld en geen Domein naam dus geen telenet.be

Duidelijke aanwijzing dat er geen Wi-Fi connection met de spiksplinternieuwe Telenet modem kan worden gemaakt.

Maar wat het verschil is tussen : Wireless LAN adapter Wi-Fi en Wireless LAN adapter LAN -verbinding*1 begrijp ik niet.
Ook staat er:
Wireless LAN adapter LAN-verbinding*2
Kunt u me dat uitleggen?

Thanks in advance.

gigigil voor de netweters   16 dec  2023.png

 

 

0 Likes