Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Dag Netweters,

 

Als één van de test gebruikers voor IPv6 op de CV8560E routers breng ik bij deze even een korte update. De 'patch' werd 3 maanden geleden op mijn e-router uitgevoerd en sindsdien werkt IPv6 (en IPv4 / Dual stack) naar behoren en zonder noemenswaardige onderbrekingen. In de eerste week na het uitvoeren van de patch was er wel nog een probleem met de verbinding. Er was plots een zeer slechte verbinding op de WAN poort met veel pakket drops. Na het rebooten van mijn eigen router werkte alles weer naar behoren. Ik weet niet of het probleem aan mijn eigen router of aan de TN router lag. Alleszins, sindsdien heb ik geen problemen meer gehad.

 

Hopelijk komt er snel een fix voor iedereen!

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik behoor ook tot de kleine groep van testers (ik was zelfs de eerste, als resultaat van de gezamelijke trouble-shooting). Het is spijtig dat het zo lang duurt voordat deze aanpassing voor iedereen beschikbaar is.

Ik begrijp de positie van Telenet wel. Ondanks dat we hier met een flink groepje tezamen zijn, die graag deze "feature" werkend willen zien, vertegenwoordigen wij waarschijnlijk nog niet 1% van het aantal Telenet klanten. Vermoedelijk zelfs een pak minder. De meeste klanten zijn tevreden met hun internet connectivitieit. Direkt aan de router aangesloten werkt dit perfect voor IPv4 en IPv6. Daarmee voldoet Telenet ook aan het nakomen van hun aangeboden dienst.

Het is enkel voor de speciaaltjes, zoals wij, die een eigen router willen gebruiken dat er wat problemen met IPv6 zijn. Dit zal in orde komen, maar voordat een aanpassing die enkel maar voor een heel klein groepje gebruikers relevant is, naar alle klanten uitgerold wordt moet er natuurlijk wel heel goed getest worden. Dit vergt tijd.

Het uitbreiden van de testgroep heeft voor Telenet geen meerwaarde meer. Het is enkel extra adminstratie om bij te houden bij welke gebruiker er iets speciaals gedaan is.

Zoals voorheen al gezegd; nog een beetje geduld.

Voor diegene waarvoor IPv6 achter de eigen router erg belangrijk is, die kunnen misschien eens kijken naar IPv6 pass-through, zoals dit schijnbaar met sommige routers mogelijk is, of anders het gebruik van ip6in4 tunnelling naar een "IPv6 tunnel broker", zoals bijvoorbeeld hier.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TeStDrUiF
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Suzy je mag mijn vraag om opgenomen te worden in testgroep negeren.

Besloten om zelf even wat rond te bellen en uiteindelijk technieker laten langskomen die nog een 24*8 CV7160E EMTA 3.0 modem in zijn auto had liggen. kwartiertje later terug ipv6 delegation en netwerk connectiviteit zoals voordien.

 

Kan nu weer verder en binnen paar jaar zal nieuwste model ook wel deftig werken/geconfigureerd zijn. tis niet dat ik 10gbps snelheden nodig heb in de nabije toekomst waarvoor ik een docsis 3.1 nodig heb 🙂

Monnolo11
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Say what?! Alles op zijn plek! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Arnie, bedankt voor de update. Hoe dan ook, zelfs als we een kleine groep voor Telenet zijn, vind ik het jammer dat een bedrijf nog steeds meer tijd besteedt aan het aanpassen van instellingen op hun eigen router in plaats van simpelweg de vrijheid te geven om je eigen router te kiezen. Dus voor ons die besloten hebben om onze eigen router te gebruiken, zou ik in ieder geval wat meer moeite doen om zo'n basisfunctie te implementeren die niet eens ter discussie staat bij ISP's van andere Europese landen. Wat mij betreft, denk ik dat ik naar een andere ISP zal overschakelen zodra deze beschikbaar komt in het gebied.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Monnolo11  Telenet heeft je al altijd de vrijheid gegeven om een eigen router te hebben of te gebruiken. Eerst met de modem only nu met de e-router waarbij je door mac passtrough een publiek IPadres krijgt en de e-modem alleen als modem functioneert.

Op IPv4 werkt alles normaal zoals het hoort op IPv6 is er een probleem.

En die mac pass trough is vergelijkbaar met wat ze bij VDSL doen. Daar plaatsen ze ook een router maar je kan er een eigen router aanhangen en een PPPoE verbinding maken om een rechtstreeks publiek IP adres te krijgen.

En wees maar gerust het komt goed en België, o.a. dankzij Telenet, behoort tot de top wat betreft IPv6 integratie.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@igvfer"top wat betreft IPv6 integratie": maar dan moet ze wel werken. Voor de rest volg ik @Monnolo11 . Ik had 2 aansluitingen met de CV8560E. 1 is ondertussen overgezet naar EDPnet omwille van dit probleem. Eenmaal fiber beschikbaar is, is het bye bye Telenet met de andere aansluiting ook. EDPnet bied een perfect werkende /56 aan op je eigen modem/router.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Snarie  Wat is de reden dat je de Telenet aansluiting nog behoudt? Backup voor het tragere EDPnet of omgekeerd? Anders kostelijke bedoening dacht ik zo. 😁



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@igvferDe 2 aansluitingen waren op 2 verschillende adressen. Op 1 adres overgeschakeld omdat VDSL 100Mb/s beschikbaar is. Op het andere adres voorlopig geen alternatief voor Telenet beschikbaar.

0 Likes
Monnolo11
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Say what?! Alles op zijn plek! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Hallo @igvfer, ik weet niet zeker waarom je zo krachtig een situatie verdedigt die objectief gezien moeilijk te verdedigen is. Maar ik waardeer je passie 🙂

Wat betreft de vrijheid van router, wil ik nog een laatste ding toevoegen, aangezien dit OT is: ik geloof dat het heel verkeerd is om de situatie van Telenet te vergelijken met andere Belgische ISP's, aangezien andere ISP's dezelfde politiek toepassen. En vanaf het moment dat de ISP mij oplegt om hun eigen router te gebruiken (zelfs al is het "gewoon als een modem"), houdt deze vrijheid op te bestaan.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Monnolo11Telenet heeft al altijd een eigen router toegestaan. En ik zie dat je nog altijd meegaat in het misverstand wat het verschil is tussen een router en een modem. Met een router geraak je het netwerk niet op daarvoor heb je een modem nodig, hetzij voor VDSL, hetzij voor kabel, hetzij voor glasvezel, hetzij zelfs voor de vroegere inbellijn. Pas dan kan je er een router op aansluiten.

Dat er een probleem is met IPv6 op een eigen router ontken ik niet. Maar het bewijst ook de complexiteit. IPv6 zou alles simpeler maken maar ik zie zoveel varianten, zelfs het zo verguisde NAT duikt ook in IPv6 op.

Ik begrijp dat je uw eigen router wil gebruiken. Dat is je keuze voor je eigen interne netwerk. Maar mijn mening is dat Telenet en bij uitbreiding andere providers moet zorgen voor een aansluitpunt in mijn woning waarop ik mijn netwerk kan aansluiten en of ze dat nu doen met een modem only, een modem router dat maakt mij niet uit. En het moet werken zoals je terecht zegt en ze zijn ermee bezig om het op te lossen. Over de snelheid waarop ze het oplossen is een ander paar mouwen maar ik heb in het verleden al meermaals meegemaakt dat snelle fixes soms maar halve fixes zijn. Dus geduld voor een oplossing.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Scotchy
Professional Weetjesweter
Berichten: 31
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik ben erin geslaagd om IPv6 te laten werken zonder de patch ... Best lelijk, maar met een NDProxy, zoals https://github.com/DanielAdolfsson/ndppd, werkt IPv6 prima en het gebruikt het /64-prefix van de Telenet-router zelf.

 

 

Capture d’écran 2020-10-19 à 01.56.20.png

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Scotchy  schreef:

Ik ben erin geslaagd om IPv6 te laten werken zonder de patch ... Best lelijk, maar met een NDProxy, zoals https://github.com/DanielAdolfsson/ndppd, werkt IPv6 prima en het gebruikt het /64-prefix van de Telenet-router zelf.


Nice, en ja best wel lelijk 🙂 Zeker niet geschikt als oplossing voor de modale gebruiker.

Maar wel leuk als knutselprojectje 🙂  Draait die daemon op je eigen router?  Wat voor operating system draait hierop?  Iets open source waardoor je toegang hebt om extra dingen te installeren?
Of heb je iets apart dual homed opgezet met 1 interface op de WAN (die luistert naar de neighbour discovery messages) en dan een tweede interface op de LAN die advertisements uitstuurt met als next hop je router?  In dat geval nog lelijker 🙂


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Scotchy
Professional Weetjesweter
Berichten: 31
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Alles werkt op een enkele machine met 2 NIC's, de MAC-passthrough van de Telenet router wordt naar de WAN-poort van deze router geleid.
Mijn besturingssysteem is opnsense en ik heb de ndproxy gecompileerd via de FreeBSD-poorten.

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Scotchy  schreef:

Ik ben erin geslaagd om IPv6 te laten werken zonder de patch ... Best lelijk, maar met een NDProxy, [...]


Proficiat! Lelijk zou ik het niet noemen (er bestaat, zo blijkt, een RFC voor NDP-Proxy (rfc4389), en, sommige routers, zo blijkt (o.a. OpenWRT), staan toe NDP-Proxy te configureren (of het ook werkt op CV8560E kan ik niet testen)). Ik zou het eerder spijtig noemen omdat er, in dit geval, zo veel IPv6 adressen verloren gaan. Eigenlijk is NDP-Proxy een v6 equivalent voor functionaliteit waarvoor in v4 soms Proxy ARP gebruikt wordt.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Scotchy  schreef:

Alles werkt op een enkele machine met 2 NIC's, de MAC-passthrough van de Telenet router wordt naar de WAN-poort van deze router geleid.
Mijn besturingssysteem is opnsense en ik heb de ndproxy gecompileerd via de FreeBSD-poorten.


Geweldig!  Je post heeft men interesse gewekt, en blijkbaar kan ik jouw methode ook gebruiken op mijn Palo Alto firewall (die helemaal geen IPv6 prefix delegation ondersteunt).
Ik heb een artikel gevonden van iemand die het met NDP Proxy aan de praat heeft: https://thisbridgeistheroot.com/blog/configuring-ipv6-on-a-palo-alto

 

Eén van de eerste dingen die ik moet doen is een fixed IPv6 adres configureren op mijn trust en untrust interface. Op "Mijn Telenet" zie ik mijn /56 prefix.  Weet jij hoe ik hier 2 prefixen uit kan distilleren voor op mijn 2 firewall interfaces?

 

Hier een screenshot vanuit Mijn Telenet.

Telenet-modem_-_Geavanceerde_instellingen.png

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes