Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ook getest op 2 FritzBoxen die achter een CV8560E hangen

  • Fritz!Box WAN poort krijgt netjes één IPv6 /64 adres van de E-router
  • Fritz!Box krijgt een /60 subnet uit de /56 van de E-router

De update zelf duurde wel een tijdje met verschillende reboots, waarbij de Fritz!Box herhaaldelijk een intern IPv4 adres kreeg (192.168.0.xx).

IPv4 Max passtrough bridge tijdelijk gedeactiveerd tijdens de update?

 

Pas na 2 uur zag ik dat de Fritz!Box terug een extern IPv4 kreeg.

0 Likes
morpheus
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Yes, hier ook ipv6 met een EdgeRouter X. Reboot was niet nodig bij mij.

 

Mijn instellingen: prefix-length /60

Adressen:

  • ERX Internet: xxxx:xxxx:xxxx:xx00::fda9/128
  • ERX Eth01: xxxx:xxxx:xxxx:xx30:xxxx:xxxx:xxxx:e647/64
  • ERX Switch: xxxx:xxxx:xxxx:xx31::1/64
  • LAN Device: xxxx:xxxx:xxxx:xxxx31:xxxx:xxxx:xxxx:8b57

Ik heb dit een tijdje laten liggen, en indertijd wat "geprutst" met allerlei instellingen, dus geen idee meer hoe de vork weer juist aan de steel zat.

0 Likes
Warlord_Zico
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Werkt ook op mijn Pfsense ( /60 prefix )

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

Ook getest op 2 FritzBoxen die achter een CV8560E hangen


Bedoel je 2 FritzBoxen tegelijk testen (zo niet, mijn excuses voor misverstand)? Ik neem aan dat, indien tegelijk, dan enkel 1 FritzBox een publiek IPv4 adres krijgt. Maar misschien krijgen ze beiden een (andere) publieke IPv6 /60 range?

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Neen, op 2 verschillende locaties waar ik remote access heb.

Sorry voor het misverstand ...

0 Likes
cybergeek
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Werkt ook met een Draytek via PD (/60 op de LAN).

0 Likes
cybergeek
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Kleine correctie (/60 PD, /64 op de LAN). Laat mailen is niet altijd handig.

headincloud
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ok, welke prefix moet ik nu instellen op mijn USG in de IPV6 DHCP settings? /60 of /64? Ik zie beide hier constant passeren en het is mij totaal niet duidelijk welke prefix nu op wat betrekking heeft. Ik maak gebruik van de mac pass-through en mijn USG krijgt dus het publiek IP.

 

En hoe zit het dan met prefix-delegation op mijn USG? Maakt het nu uit op welk nummer ik begin (0, 1,...) ? Echt waar, hoe meer ik er over lees hoe minder ik er van snap. Het is gewoon onmogelijk om hier duidelijke informatie over te vinden. Ipv4 ken ik als mijn broekzak, maar ipv6 is gewoon een zooitje waar alleen cisco-certified experten iets van snappen denk ik...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

De MAC-passthrough betreft enkel IPv4 en heeft met Ipv6 niks te maken.

 

De bedoeling is dat IPv6 juist door de router gerouteerd wordt, en niet gebridged, dit met hulp van Prefix Delegation.

De WAN poort van je USG zal (net als elke PC die aan de CV8560E verbonden is) een IPv6 adres ontvangen, met een /64 prefix. Dit werkte altijd al. Met dit adres kan de router zelf via IPv6 communiceren.

Sinds de firmware upgrade zal je router daarnaast via DHCPv6 ook een /60 prefix ontvangen. Dat is eigenlijk een blok of "subnet" van IPv6 adressen. De router zal uit dit blok adressen kunnen uitgeven aan achterliggende hosts, zodat deze ook IPv6 connectiviteit ontvangen.

In de USG config kun je bij de IPv6 instellingen van de WAN interface deze prefix size opgeven, zodat de router effectief naar een /60 prefix zal vragen. In principe is dat niet zo van belang; zelfs als je een andere lengte vraagt zal de CV8560E toch een /60 geven.

Op de LAN netwerken waar je IPv6 connectiviteit wilt hebben dien je "IPv6 Interface Type" op Prefix Delegation te zetten, en de WAN port te selecteren als "IPv6 Prefix Delegation Interface". Althans, zo werkt het op de UDM Pro.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
headincloud
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Heb prefix size ingesteld op /60, en op de usg werkt `ping6 ipv6.google.com`, maar daar stopt het ook. Op mijn LAN werkt het totaal niet. 

 

Op LAN staat IPv6 Interface Type op "Prefix Delegation", IPv6 RA staat ook aan, en heb zowel geprobeerd met Prefix ID 0 als 1. `ping6 ipv6.google.com` werkt op geen enkel toestel, terwijl ik wel een IPv6 adres toegewezen krijg. Ik ben wel business klant (business fibernet abbo), geen idee of dit uitmaakt voor prefix size.

 

 

0 Likes
headincloud
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

USG al eens gereboot, maar maakt geen verschil.

 

Echt waar, ik snap niet wat ik nog verkeerd doe. Met mijn vorige modem werkte IPv6 perfect, en nu met het nieuw model is het gewoon een ramp. IPv6 bestaat 20 jaar, dat zou toch al tijd genoeg moeten zijn voor Telenet en modem-fabrikanten om dit deftig te implementeren op al hun toestellen.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Post eens wat screenshots van je config. Dan kijken we mee.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Hier zijn de instellelingen van mijn UDM. Eigenlijk heel simpel. Misschien helpt dat.

 

Het WAN netwerk:

UDM-WAN.png

 

Het LAN netwerk:

UDM-LAN.png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
headincloud
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Nevermind.

 

Ineens werkt het. Ik heb nochtans niets aangepast...

 

Deze morgen werkte het nog niet, en nu ineens na de middag wel... begrijpen wie begrijpen kan.

 

 

PietjeNetweter
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ook bij mij lukt het nu, ik werk met pfsense.

 

Ik heb wel een probleem dat mijn pc nu en dan ipv6 connectiviteit verliest, ik weet nog niet of het na slaapstand van de computer is of na enige tijd wachten. Als ik mijn netwerkinterface terug down en up zet terug ok. Iemand suggesties ?

0 Likes