Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Even eens polsen bij de gebruikers van de CV8560E, een paar maanden nu al na de release van de software die Prefix Delegation mogelijk maakt op deze Telenet modem/router.

 

Draait alles stabiel?  Blijft de prefix behouden of moeten jullie af en toe een herstart uitvoeren van modem en/of eigen router?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb geen problemen meer ondervonden sinds de nieuwe firmware op de e-router draait. Na de eerste maand maand moest ik wel eens de e-router herstarten omdat de PD niet meer doorkwam op mijn pfsense box. Maar sindsdien niet meer voorgehad. Bij mij draait alles al enkele maanden stabiel nu.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Bij mij juist hetzelfde. Inmiddels werkt alles al meerdere maanden zonder onderbreking.

Mijn telenet-lan gebruikt de eerste /60 prefix (6700, en eigenlijk wordt enkel maar /64 gebruikt).

Mijn eigen router (UDM Pro) ontvangt de twee /60 prefex (6710). De wordt in /64 stukjes verdeeld over de achterliggende LAN's.

Ik heb dus al maanden "vaste" IPv6 adressen voor mijn hosts. Mocht de prefix eens veranderen is dat geen probleem - de dyndns naam blijft gelijk.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:

Even eens polsen bij de gebruikers van de CV8560E, een paar maanden nu al na de release van de software die Prefix Delegation mogelijk maakt op deze Telenet modem/router.

 

Draait alles stabiel?  Blijft de prefix behouden of moeten jullie af en toe een herstart uitvoeren van modem en/of eigen router?


Werkt prima.

Warlord_Zico
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Werkt perfect met mijn PfSense.

devilkin
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Happy New Year! Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Is er een zicht op hoe vaak de PD range kan wijzigen? Ik ben bezig met wat config goed te zetten in Opnsense, maar twijfel of ik langs de LAN kant zelf ga configureren, of een 'track interface' ga doen. 

 

Het eerste heeft het voordeel dat ik de interface een mooi :1 adres kan geven, het 2e heeft als voordeel dat mocht de range wijzigen ik niks speciaals moet doen.

 

(reden van de vraag: m'n IPv4 WAN ip durft wel eens te wijzigen bij een langere downtime)

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@devilkin  schreef:

 

(reden van de vraag: m'n IPv4 WAN ip durft wel eens te wijzigen bij een langere downtime)


@devilkin  sorry om je vraag met een vraag te beantwoorden.

 

Durft je IPv6 WAN ip ook wel eens te wijzigen?

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
devilkin
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Happy New Year! Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@NofanTasi geen idee, 'k had het tot hiertoe nog niet geactiveerd 😉

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb nu ongeveer een jaar IPv6 PD aktief, en heb ik al die tijd steeds dezelfde /56 prefix ontvangen van Telenet voor mijn aansluiting.

De /56 wordt verdeeld in /60 prefix, waarbij de eerste voor het Telenet LAN gebruikt wordt. Het tweede /60 prefix ontvangt mijn router om voor achterliggende LAN te gebruiken (opgedeeld in /64 netwerken).

 

Enkel wanneer ik soms met meerdere routers aan het testen was ontving ik soms de derde of vierde /60 prefix. Onder normale omstandigheden hebben mijn apparaten dus altijd hetzelfde IPv6 adres.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Conclusie is dus als ik het goed begrijp:

1. Zolang je dezelfde modem blijft houden, krijg je hetzelfde /56 prefix. Na een modelwissel zou dit wellicht wijzigen?

2. Zolang je achter de E-router dezelfde eigen router gebruikt, houd je hetzelfde /60 prefix.

Na een routerwissel (of verschillende routers achter dezelfde E-router) kan het /60 prefix veranderen 

 

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

Conclusie is dus als ik het goed begrijp:

1. Zolang je dezelfde modem blijft houden, krijg je hetzelfde /56 prefix. Na een modelwissel zou dit wellicht wijzigen?


Ik vermoed dat dit juist is, maar heb hier geen ervaring mee. Ik gebruik nog altijd dezelfde E-router (CV8560E).

 


2. Zolang je achter de E-router dezelfde eigen router gebruikt, houd je hetzelfde /60 prefix.

Na een routerwissel (of verschillende routers achter dezelfde E-router) kan het /60 prefix veranderen 


Een routerwissel zelf vormt geen probleem. Ik had voorheen een FB4040 achter mijn E-router, en heb deze later vervangen door een UDM-Pro. Beide ontvangen dezelfde /60 prefix (de 2de uit het /56 netwerk). Je gaat pas een derde, vierde...of 15-de prefix ontvangen wanneer je gelijktijdig, of snel na elkaar (binnen de DHCPv6 lease-period) meerdere eigen routers achter je E-router aansluit.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WimRotor
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Complimentendag A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Mag ik even aansluiten met mijn probleem in deze post series? 

Ondertussen bijna elk berichtje gelezen 🙂

Vooral de laatste berichten sinds 15/02 zijn eerder van toepassing, gezien de recente firmware update voor de CV8560E modem. 

 

Situatie: 

Ik had reeds 10 jaar een eigen modem van Telenet waarbij IPv4 en IPv6 perfect tot op eigen router kwamen en bij IPv6 was ik ook in staat om mijn meerdere LANs te voorzien van een andere IPv6 prefix. 

In voorbereiding van de TV BOX heb ik mijn modem ingeruild voor een CV8560E modem (had gelezen dat IPv4 bridging EN IPv6 DHCP6-PD nu ook beide mogelijk zijn)

 

Vaststelling: 

1) Na het ingeven van MAC adres eigen router via expert instellingen op mijn telenet, merk ik dat bij het overzicht "verbonden gebruikers (toestellen)" mijn eigen router niet bij komt te staan. 

Terwijl zonder bridging actief op de modem, komt de eigen router er wel bij te staan (weliswaar met private ip adres, wat op zich logisch is). Ik merk bij anderen dat bij hen in bridging mode hun eigen router wel te zien is.  

Nu, mijn eigen router krijgt wel degelijk een public IP adres, so far so good zou ik dank denken? 

Opmerking: 't is exact hetzelfde public IP dat mijn eigen router ook kreeg bij de oude modem, terwijl het public IP in "mijn telenet" voor de nieuwe modem een andere public ip is. 

 

Screenshot 2021-06-04 at 11.35.09.png

 

2) mijn eigen router WAN ifc krijg IPv6 /128 en prefix delegation naar de andere LAN ifcs lukt niet (geen IPv6) daar te merken. 

 

Dit /128 IPv6 komt uit de range van de /56 prefix zoals ik kan zien op "mijn telenet" portaal. 

Wat configuratie op de USG betreft, had ik deze initieel laten staan zoals voorheen bij de oude/vorige modem. Zijnde prefix list /56 op de WAN en DHCPv6-PD op de LAN geactiveerd met een ID referentie bv "1" voor LAN1, "2" voor LAN2, etc ... (werkte perfect op de oude modem) 

 

Door deze lange mail thread te lezen heb ik de prefix op WAN (eigen router) aangepast naar /60 

 

Screenshot 2021-06-04 at 11.34.17.pngScreenshot 2021-06-04 at 11.34.53.png

 

3) Controle door telenet helpdesk

Ook naar aanleiding van jullie feedback, heb ik telenet helpdesk gebeld om te controleren of mijn modem de allerlaatste firmware zou hebben, dit bleek zo te zijn en de vriendelijke man heeft nog eens een reset (herstart) gestuurd naar de modem. 

 

Ben een beetje einde raad op dit moment. 

Heb ik verkeerde instellingen op eigen router gebruikt? 

Ontbreekt er toch nog iets op de modem, waar ik geen vat op heb, en telenet helpdesk niet voor opgeleid is? 

 

Bij andere reacties hier lees ik een soortelijk probleem, maar dat wordt dan even later afgemeld dat het "van zelf" opgelost was 🙂 
In die fase zit ik nog niet 🙂 Even langer wachten? 🙂 

 

Hopelijk hebben jullie een goede tip voor mij? 

 

Tags (3)
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Kan men geen, of alle, of sommige van je USG WAN en LAN IPv6 interface adressen v6 pingen van elders op het Internet? Je mag me die adressen in PM geven dan kan ik zelf eens proberen.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
WimRotor
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Complimentendag A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Heb zelf een VPS in datacenter waar IPv6 geconfigureerd is. Vanop mijn eigen router kan ik die server pingen. Andersom niet, nu veronderstel dat dit louter een security rule is die actief staat en dus mogelijks ingress ICMPv6 drop. 

 

Bij wijze van test heb ik eens de firewall feature gedisabled op de E-router en ik merk op dat mijn eigen router nu wel een entry heeft bij het overzicht "Verbonden gebruikers", samen met de digirecorder. (weet niet of het ene een gevolg is van het andere, misschien is de "mijn telenet" portaal geen real-time pagina) 

 

Prefix delegation naar alle andere LANs werkt niet nog, Maw, andere IPv6 icmpv6 testen vanaf andere toestellen kan ik nog niet uitvoeren. 

0 Likes
WimRotor
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Complimentendag A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Afgelopen 2 dagen diepe duik in de IPV6 wereld genomen 🙂 

Dat loont 🙂 De oplossing gevonden. 

 

Volgens logging bleek er toch nog steeds iets mis te zijn met de prefix delegation: 

show dhcpv6-pd log
Jun/05/2021 06:00:36: add_ifprefix: invalid prefix length 60 + 8 + 64

Dit desondanks de aanpassing van /60 als prefix length op de WAN interface in USG. 

 

Uiteindelijk door op de router via CLI in te loggen en controles te doen, merkte ik op dat de push van deze prefix length NIET in de configuratie van de router zelf aangepast werd ! 😞

Daar stond nog steeds /56 (oude setting van vorige modem) 

 

Ik heb een manuele aanpassing via CLI gedaan. 

set interfaces ethernet eth2 dhcpv6-pd pd 0 prefix-length 60

 

Et voila, ca marche ! 🙂 

 

Even deze update, kan maar helpen voor als nog iemand dergelijk probleem zou ondervinden.