Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Merci, daar was ik me van bewust, maar dat was net één van de problemen.

In de Orbi kan je géén IPV6-adressen ingeven voor DNS (Duh ! ), die stonden fixed op de IPV4 adressen, wat net voor issues gaf bij het testen van IPV6-compatibiliteit via externe websites 😉 
Ik vang dat nu intern op met oa dnsmasq 😉

0 Likes
Uloga
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Heeft iemand dit nu al werkende gekregen op een Mikrotik? 

Ik probeer een prefix binnen te halen maar dat lijkt niet te lukken (config werkte wel op een andere provider)

 

Het enige wat ik kan binnentrekken is een IPv6 address, geen prefix.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Model?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik gebruik inmiddels sinds geruime tijd een UDM-pro, maar heb voorheen ook een Fritzbox (4040) en Mikrotik router in gebruik gehad. Met al deze modellen werkte de IPv6 prefix delegation goed.

Ik zal eens kijken of ik de config nog kan terugvinden.

 

EDIT: Hier in deze video wordt het eigenlijk goed uitgelegd. De prefix length-hint is in ons geval /60.

https://www.youtube.com/watch?v=WEpLrDQw8eQ

De adressen die je op je eigen LAN verdeeld moeten net als in de video wel een /64 lengte hebben.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Uloga
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Het is een Mikrotik CCR1009, als ik daarop een prefix vraag (zoals ik bij m'n vorige provider kreeg) dan krijg ik niets binnen. Enkel als ik een "address" opvraag.

0 Likes
de_ripper
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ligt het aan mij of lijkt ipv6 nog niet volledig te werken op de e router?

Paar x een lease gehad, maar nu zit het weer vast op searching.

 

Gebruik een mikrotik hap ac2, pool prefix /64 en prefix hint ::/60.

 

Bedankt alvast!

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Dag @de_ripper , welkom. Bij mij werkt IPv6 super stabiel, sinds nu ongeveer 2 jaar. Ik denk dus toch dat er iets in de config niet juist is. In ieder geval lijkt het geen algemeen probleem te zijn.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
de_ripper
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Hey Arnie,

 

Ik heb nog eens alles zitten dubbelchecken, en het probleem zat idd bij mij :), ik was iets te veel aan het blokkeren, oeps.

Uloga
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Hey, kan je mij evt een export sturen van je hAP config? 

Ik krijg het niet werkende helaas 😞

0 Likes
de_ripper
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

heb je een berichtje gestuurd!

 

Mocht de export niet werken laat je het maar weten, kan altijd proberen je verder te helpen om het op te zetten op de mt

0 Likes
slyoldfox
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Dit is voor mensen die gebruik maken van een Synology RT2600ac als router in bridge opstelling.

 

Ik heb een tijdje de IPv6 setup laten liggen omdat ik er even geen tijd voor had. Maar nu even uitgespit:

 

Als ik onder 'Internet > Ipv6 setup', DHCPV6-PD gebruik, krijg ik en IPV6 address, met /64 prefix. Dit adres is GELIJK aan wat je onder mijn telenet terug vindt onderaan (bij verbonden gebruikers, waarbij het MAC adres overeenkomt met het MAC adres van je bridging MAC adres).

 

Jammergenoeg detecteert de Synology interface de prefix NIET.

 

Dit is wél in de logs te zien:

 

SynologyRouter> tail -f /var/log/dhcp-client.log

May 3 21:24:53 SynologyRouter dhclient: IA_PD status code Success: "Here's your existing lease: 1 prefix(es)."
May 3 21:24:53 SynologyRouter dhclient: XMT: Request on eth0, interval 920ms.
May 3 21:24:53 SynologyRouter dhclient: RCV: Reply message on eth0 from fe80::6802:b8ff:fe86:c03.
May 3 21:24:53 SynologyRouter dhclient: IA_PD status code Success: "Assigned 1 prefix(es)."

 

Als je even gaat spieken op volgende locatie kan je die prefix terugvinden:

 

SynologyRouter> cat /etc/dhclient/ipv6/dhcpv6.lease.eth0

 

ia-pd 32:76:4c:96 {
starts 1651605893;
renew 43200;
rebind 69120;
iaprefix 2a02:1810:3e1c:XXXX::/60 {
starts 1651605893;
preferred-life 86400;
max-life 259200;
}
option dhcp6.status-code success "Assigned 1 prefix(es).";
}

 

Vreemd genoeg is dit een prefix die NERGENS op de mijn.telenet.be pagina terug te vinden, maar de prefix valt natuurlijk wél binnen de prefix van de /56 die op je mijn.telenet.be staat.

 

De truuk is om nu de Synology wat te misleiden. Je schakelt over op "manual" in IPv6 en je vult de prefix manueel in in de GUI.

 

Verifieer na het opslaan van die prefix met een /60 het bestand:

 

SynologyRouter> cat /etc/sysconfig/networking/ipv6-eth0

 

In het blok "prefix=" werd daar bij mij een verkeerd prefix berekend, waarom weet ik niet. Ik ga er wellicht een bug report voor openen bij Synology.

 

Editeer deze file en vul daar wél het juiste prefix in. Meestal gaat het om aanpassen van een "aa00" naar "aa20" ofzo.

 

Ga nu naar Local Network > IPv6.

 

Als daar IPv6 aanstond en je krijgt een rood veld met melding dat het prefix niet herkend is, zet je deze even af en sla je op. Je zal zien dat het foute prefix hier nog instaat.

 

Nadat het opgeslaan is komt het juiste prefix wel zichtbaar in de UI. (bij mij dus met "aa20").

 

Zet de IPv6 bij Local Network weer aan. Even wachten tot je locale hosts die oppikken. En klaar.

 

 

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@slyoldfox  schreef:

Vreemd genoeg is dit een prefix die NERGENS op de mijn.telenet.be pagina terug te vinden, maar de prefix valt natuurlijk wél binnen de prefix van de /56 die op je mijn.telenet.be staat.

 

Dat is niet vreemd. Dat is normaal.

Dit is juist omdat het een prefix is, binnen de voor jouw aansluiting gereserveerde /56 prefix. De e-router verdeeld de /56 in 16 verschillende /60 prefixes, en kent er daarvan één aan jouw eigen router wanneer deze om een prefix vraagt. Probeelm: je zult niet zeker altijd dezelfde prefix aangeboden worden.

Theoretisch zou je achter je eigen route nog andere routers kunnen plaatsen en de prefix nog verder opdelen.

 

Telenet ondersteunt het niet om meedere IPv6 routers aan de e-router aan te sluiten. Ze gaan de eigenlijk heel verspillend met de /60 prefixes om. Daarom dat er ook plannen zijn (of in ieder geval waren) om de /60 allocatie te veranderen naar /57.

Dat zou ook het voordeel hebben dat je altijd dezelfde prefix ontvangt. Er zijn er dan immers maar 2 mogelijk; de eerste voor het lokale LAN, de tweede voor jouw eigen router.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
slyoldfox
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Even terug inpikken op mijn eigen geknutsel. Ik heb het ook even met Synology Support onder handen genomen.

 

Ze adviseerden me van de automatische detectie (die DHCPv6-PD voorstelt) te negeren en te kiezen voor "IPv6 Relay" (ook wel IPv6 Passthrough genoemd).

 

De naam "Relay" deed me eerder denken aan een NAT setup dus was ik er vanaf gebleven.

 

In zorgt de functie ertoe dat het uitdelen van de IPs voor de achterliggende clients door de Telenet servers afgehandeld worden. En niet meer door een interne DHCP. Voor mij betreft perfect aanvaardbaar op dit punt.

 

Je krijgt dan inderdaad één van de IPs uit de prefix die op de mijn.telenet.be pagina staat.

 

Weer wat bijgeleerd 🙂

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Toch even een klein pijnpunt herhalen.

 

Men krijgt dus /56 ... in mijn geval: ...:a00:....

(er zijn andere providers die een /48 geven)

Nu: 0x0a00 is 0000 1010 0000 0000

en: de /56 mask eindigt bij horizontale bar:

0000 1010 | 0000 0000


Typisch verdeelt men de laatste bits voor LAN subnets, bijvoorbeeld /64 subnets.

a00 /64
a01 /64
a02 /64
etc...


Een probleem nochtans is dat subnet a00 niet ter beschikking is.


Het wordt namelijk voor de WAN zijde van de e-router gebruikt.

Wat overigens een volledig subnet verspilt.

 

Concreet wil dat zeggen dat iemand (zoals ik) die een modem heeft en de volle /56 onder eigen beheer heeft problemen krijgt wanneer de (3.0) modem door een (3.1) e-router vervangen zou worden. Want, ik ben mijn LANs netjes en zuinig beginnen nummeren van 0. Ik moet dus (in mijn geval zo goed als alle) adressen, en mogelijke adres filters her en der, veranderen.

 

notebene:

Het gaat bovendien om statische adressen en er is dus ook DNS wat moet aangepast worden. Kortom, geen dag om naar uit te kijken. Telenet heeft overigens geen oplossing voor business statische ipv6 adressen met e-router. Die klanten zitten voorlopig vast aan 3.0 modem. Voor mij (en anderen) is het daarom (tevergeefs?) wachten op 3.1 modem met behoud van volledig /56 beheer, en ik sla 3.1 router graag over.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
WouterC
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dat loopt vlotjes. TV-box / TV-app / telenttv.be Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Heeft er iemand dit werkende gekregen met OpenWrt?
Zo ja, kun je de config eens posten?

Thx 

0 Likes