Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:


Arnie en RMO zijn, in samenwerking met Telenet, een specifieke configuratie (DHCPv6 stateful ipv stateless) aan het testen waarmee Prefix Delegation eindelijk werkt op de CV8560E router.

Zolang die niet algemeen wordt uitgerold naar iedereen heeft het geen zin om te testen, want je zal geen prefix krijgen. Dus nog effe geduld 😉 


Ik heb op regelmatige basis feedback aan Telenet doorgegeven. Alles werkt goed en stabiel. Op het moment heb ik twee LAN's achter mijn Fritzbox aktief, beide met een eigen IPv6 netwerk, ontvangen via Prefix Delegation.

Telenet is nu aan het kijken hoe ze dit deftig kunnen oplossen en een fix in de CV8560E kunnen integreren. Er is nog geen timeline bekend, maar er wordt aktief aan gewerkt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Sinds maandag werd de workaround ook op mijn e-router geactiveerd en heb ik alvast enkele succesvolle testen uitgevoerd.

Na de aanpassing door Telenet kreeg mijn pFsense onmiddellijk de PD prefix. Ik had echter hetzelfde probleem als @RMO eerder meldde. Mijn LAN toestellen kregen netjes IPv6 adressen (met prefix ID 6), maar mijn pfsense firewall blokkeerde al het IPv6 verkeer. Bijkomend bleek ook dat mijn toestellen geen IPv6 dns servers doorkregen.

Een eenvoudige reboot van de router verhielp de problemen. IPv6 trafiek wordt gerouteerd en mijn toestellen krijgen netjes al de nodige informatie via DHCPv6 (assisted mode).

Ook het vernieuwen van de prefix werkt en mijn Android toestel (Samsung S9 met Android 10) heeft eveneens twee IPv6 adressen (één ervan is SLAAC).

Op het eerste zicht dus een deftige workaround!

RMO
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
On a roll... Tien op tien! A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@GuyDB 
Zoals anderen al aangaven, ff wachten op de permanente fix.
Qua settings in pfSense is het simpel hoor.
WAN interface: DHCPv6 en prefix delegation size 60
LAN interface: track interface, en je prefix ID ingeven die je voor dat subnet wil gebruiken

@VinzzB 
Je hebt wss ook gezien dat er intussen een bug item voor bestaat in pfSense Redmine. Grappig genoeg was er iemand anders op het Netgate forum die net hetzelfde issue had en die enkele uren voor mij postte, dus bewijs genoeg dat het een bug in pfSense is. Hopelijk pikken ze het snel genoeg op en brengen ze het naar 2.4.5 p2 ofzo, ipv dat we moeten wachten op 2.5.0, whenever that comes out...


Misschien vraag voor iedereen: welke mix van routers hebben we intussen hier waar we mee aan het testen zijn? Enkelen en mijzelf hebben pfSense, ik heb Fritzbox al enkele keren zien passeren, zijn er nog andere types? Heeft iemand hier bijvoorbeeld Ubiquiti ofzo?

0 Likes
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@RMO  schreef:

...
@VinzzB 
Je hebt wss ook gezien dat er intussen een bug item voor bestaat in pfSense Redmine.

...


idd, ik had al gezien dat ze er aparte issues van gemaakt hebben. Het kan wel even duren voor ze terug een versie uitgeven. Ik verwacht pas een (stable) update over enkele maanden.

 

Ik kan enkel testen met mijn pfsense box (qotom i7-7500U). Ik heb hier nog een oude Securifi Almond+ (een kickstarter project) liggen maar die kan helaas geen IPv6 aan. Ook al hadden ze dat wel beloofd. Mja, met kickstarters weet je nooit wat je krijgt, als je het al krijgt.

 

0 Likes
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Samsung S5 op Android 6.0.1: werkt met IPv6

Samsung J5 op Android 5.1.1: werkt met IPv6

Samsung S3 op Android 4.3: Krijgt enkel IPv4 adres. Geen IPv6

 

Getest met mobiele Chrome en FF browsers.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@RMO   Ik heb hier een ubiquity edge router. Ik heb nu gewoon de basisinstelling gedaan met 2 netwerken. Ik krijg naast IPv4 publiek IP adres met 2 LAN's (192.168.1.0 en 192.168.2.0) ook op dezelfde interfaces een publiek IPv6 adres met een /56 prefix en ID 00 (dus xxxx:xxxx:xxxx:xx00: enz.: ) en 2 LAN's met prefix /56 en ID11 (dus xxxx:xxxx:xxxx:xx11:enzovoort) en ID12 (xxxx:xxxx:xxxx:xx12:enzovoort)



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@igvfer 

/56 prefixen op WAN en LAN lijkt me af te wijken van wat anderen op eigen router achter CV8560E hebben. Ik dacht: een /64 (uit je /56 prefix) op de WAN (typisch :xx00: voor laaste bits van het mask) en verder een /60 PD (typisch :xxy0: voor laaste bits van het mask, bij jou :xx10:) om /64 LAN netwerken uit te delegeren (bijvoorbeeld, bij jou, :xx11: /64).

Heb je toegang tot ubiquity commando lijn (ik neem aan linux?) en kan je de prefixen tonen?

 

{*niet* 'like'-en aub}
Tags (1)
0 Likes
RMO
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
On a roll... Tien op tien! A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik ben ook wel benieuwd wat de config precies is op die Ubiquiti.

Zelf was ik recent aan het kijken richting aan UDM Pro als wat meer "alles in 1" device, maar veel lijkt nog in beta te zijn en nog te ontbreken als je geävanceerde dingen doet

https://community.ui.com/questions/UDM-Features-missing-from-UDM-and-or-controller/faa5646e-476b-41a...

IPv6 PD lijkt wel te werken, maar basis dingen zoals DHCP relay zijn gemarkeerd als Beta voor zover ik zie, en ik heb geen vermelding gezien van DHCPv6 relay.

Ook meer geävanceerde DNS configs lijken niet echt mogelijk te zijn, itt pfSense waar ik makkelijk DNS over TLS kan implementeren en de nodige domain forwards riching AD kan doen.

0 Likes
morpheus
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@igvfer Heb jij dan ook al de fix op je CV8560E gekregen? Ik heb een ERX, maar zie nog geen IPv6. PD staat bij mij wel op /60.

0 Likes
YannickV
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb ook een edgerouter x... PD ingesteld op /60. Nog even geduld op de definitieve fix 🙃

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@RMO  schreef:


Misschien vraag voor iedereen: welke mix van routers hebben we intussen hier waar we mee aan het testen zijn? Enkelen en mijzelf hebben pfSense, ik heb Fritzbox al enkele keren zien passeren, zijn er nog andere types? Heeft iemand hier bijvoorbeeld Ubiquiti ofzo?


Ik heb ook al een Mikrotik RouterBoard getest. Die werkt ook goed.

 

De prefix-hint die je kunt configureren op je eigen router, om daarmee een prefix-lengte aan te vragen, wordt overigens door Telenet genegeerd. Ongeacht van de gevraagde prefix length, zal je altijd /60 ontvangen (voor het moment nog, plan is dit te veranderen in /57).

Zoals de naam al zegt is het een hint, dus geen RFC verbintenis om dit ook aan te bieden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Voor de mensen waar de workaround actief is op de CV8560e router: werkt de PD nu correct, ongeacht of je het MAC adres van je router hebt ingebracht voor "bridging" op "Mijn Telenet"?

Heb je het MAC adres van je router op een andere manier (mail, telefoon, ...) moeten doorgeven aan Telenet?

 

Maw stel dat je 2 eigen routers hebt, en je hebt voor slechts ééntje bridging geconfigureerd voor Ipv4.

Krijgen beide routers correct een prefix voor hun LAN segmenten via prefix delegation?

En als ik goed gelezen heb werken de Android devices ook nog via DHCPv6 stateless?

 

Wat ik wil begrijpen: hoe bepaalt Telenet welk device met DHCPv6 stateless werkt (Android devices hebben dit nodig want geen ondersteuning voor SLAAC), en welk device met DHCPv6 stateful (nodig voor je eigen router).

 

Misschien is dit via het ingeven van het MAC adres voor bridging?  Aangezien je dit normaal enkel doet voor je eigen router zou Telenet dit kunnen meenemen om voor dit MAC adres ook DHCPv6 stateful te enablen, en de rest te bedienen met DHCPv6 stateless.

 

Of is er op dit moment nog helemaal geen integratie tussen "Mijn Telenet" en "DHCPv6 Stateful" en zet Telenet dit voorlopig manueel aan adhv het MAC adres dat je doorgeeft?

 

Just thinking out loud.

 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


Wat ik wil begrijpen: hoe bepaalt Telenet welk device met DHCPv6 stateless werkt (Android devices hebben dit nodig want geen ondersteuning voor SLAAC), en welk device met DHCPv6 stateful (nodig voor je eigen router).

@Steven-E 

Je bedoelt: Android devices hebben dit nodig want ze hebben enkel ondersteuning voor SLAAC (i.e. geen ondersteuning voor stateful DHCPv6), correct?

 

Ik ben ook benieuwd, overigens, draait de DHCPv6 server in geval van 'workaround' op de E-router zelf (of is er relay)?

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ja, sorry was niet volledig.

SLAAC en stateless dhcp gaan doorgaans samen. Stateless dhcpv6 wordt gebruikt om extra info door te geven aan SLAAC clients, extra info zoals DNS servers voor IPv6.

 

https://www.ictshore.com/free-ccna-course/dhcpv6-basics/


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
RMO
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
On a roll... Tien op tien! A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Steven-E 
Android ondersteunt zelfs Stateless DHCP niet. Een van de lead Android developers heeft gewoon een enorme hekel aan DHCPv6 en weigert daardoor support toe te voegen in Android.

 

Nu, Stateless DHCP is ook niet echt meer nodig de dag van vandaag. SLAAC heeft de dag van vandaag RDNSS, waardoor DNS servers en zelfs DNS search list gewoon mee (kunnen) komen via de RA.

https://tools.ietf.org/html/rfc8106

mijn pfSense doet dat by default bijvoorbeeld. Ik heb de DNS resolver (unbound) enabled op de router, en in de RA staat dus gewoon het IP van de router als advertised DNS server.