Beantwoorden
gargle
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Alles op zijn plek! Jij bent af! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Hallo allemaal.

 

Eind oktober had ik plots ipv6 problemen.  Ik heb toen mijn modem gereset en mijn router gereboot.  Ik heb toen ook hier mijn belevenissen gepost.  Op 23 februari én vandaag 5 maart heb ik opnieuw ipv6 problemen.  https://ipv6-test.com/ en https://test-ipv6.com/ zeggen dat ze geen ipv6 adres detecteren, supporteren.  Ik heb mijn modem gereset en mijn router gereboot.  Ipv6 werkt nog steeds niet.

https://allestoringen.be/storing/telenet/ zegt dat er geen storingen zijn maar de kaart van België kleurt blauw in en rond Brussel, waar ik woon.

Ben ik de enige hier met problemen?  Moet ik even geduld hebben of kan ik nog extra troubleshooting steps ondernemen?

 

Titel gewijzigd door Philippe (mod) | Vorige titel: ik heb opnieuw ipv6 problemen

25 reacties
Charlez
Experienced Weetjesweter
Berichten: 32
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! On a roll...

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Is dit iets wat per regio/node uitgerold wordt? Als ik men prefix van /60 naar /57 aanpas dan krijgt ik geen ipv6.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Eigenlijk zou die instelling geen onderscheid mogen maken. Indien je een /57 vraagt (de instelling Prefix Length suggestion) kan Telenet je dit enkel maar aanbieden indien dit beschikbaar is, en zo geconfigureerd is. Wanneer je HGW enkel een /60 beschikbaar heeft zal dit aangeboden worden. Omgekeerd geldt ook.

Na de omstelling van vorige week vragen nog veel routers een /60, zullen echter een /57 krijgen.

De instelling heeft eigenlijk enkel dan zin, indien de provider verschillende Prefix lenghts beschikbaar heeft, wat bij de Telenet HGW niet het geval is.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Zoals jullie zelf al hebben aangegeven, is er eerder deze maand een aanpassing gebeurd. We hebben intern voor wat meer uitleg en informatie gevraagd, die hebben we ondertussen gekregen. Ik deel dan ook graag met jullie wat er precies is gewijzigd. Voor ons is de informatie erg technisch, maar vermoed dat jullie hier zeker en vast de nodige informatie uit kunnen halen. 😉

Situatie voorheen

 

---------- coax ---------- CV8506E  ----------------- eth --------------- 3rdPtyRouter

           --------->                                                   ------->

        /56 IPv6 prefix                              /60 IPv6 subprefix of the /56 received


De CV8560E krijgt een /56 prefix op zijn wan interface. Van deze /56 zal de CV8560E een /60 subdelegeren, die de 3rd party router kan verdelen over zijn LAN-segmenten. Op deze manier kan hij 16 subnetten maken op zijn LAN. 

Situatie na de aanpassing

---------- coax ----------- CV8506E  ----------------- eth --------------- 3rdPtyRouter

           --------->                                                    ------->

         /56 IPv6 prefix                              /57 IPv6 subprefix of the /56 received

De CV8560E krijgt een /56 prefix op zijn wan interface. Van deze /56 zal de CV8560E een /57 subdelegeren, die de 3rd party router kan verdelen over zijn LAN-segmenten. Op deze manier kan hij 128 subnetten maken op zijn LAN. 

Wat is de verwachte impact op de installatie van de klant? 

  1. Er wordt niets gewijzigd voor IPv4
  2. Normaal gesproken is er geen verandering nodig in de configuratie op de 3rd party router. Sommige 3rd party routers sturen een prefix hint, dus wordt genegeerd door CV8560E. Sommige meer geavanceerde gebruikers kunnen hier misschien statische dingen doen door een configuratiewijziging op te roepen, maar dit zou zeer beperkt moeten zijn.
  3. Als de 3rd party router rechtstreeks is verbonden met de CV8560E via ethernet, zou deze normaal gesproken een 'intf down' moeten detecteren op zijn ethernet link naar de CV8560E, en opnieuw IPv6-verkeer moeten initiëren (dhcpv6), dus een nieuwe prefix/prefix-lengte krijgen. Als de 3rd party router echter verbonden is met de CV8560E met één of meer apparaten ertussen, bijvoorbeeld een switch, zal de 3rd party router de 'intf down' van de CV8560E niet opmerken en proberen de oude prefix/prefix-lengte te blijven gebruiken. In dit geval zal een herstart van de interface van de wan intf van de 3rd party router of een herstart van de 3rd party router dit verhelpen. Zo niet, dan heeft de gebruiker geen IPv6-connectiviteit totdat de oude prefix/prefix-lengte verloopt, wat een kwestie van dagen is, afhankelijk van wanneer het gebeurt. 

 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

gargle
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Alles op zijn plek! Jij bent af! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

For the record, mijn openwrt router is rechtstreeks verbonden met de CV8560E via ethernet maar heeft volgens mij geen 'intf down' gedetecteerd op zijn ethernet link naar de CV8560E.  Ik heb mijn router en mijn CV8560E moeten herstarten.

anthony_ve
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

@SuzyIs er al nieuws over wanneer het algemene probleem met IPv6-connectiviteit zou opgelost raken? Zelf heb ik geen 3rd party router, maar toch heb ik geen IPv6-connectiviteit meer sinds de aanpassing.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?


@anthony_ve  schreef:

Is er al nieuws over wanneer het algemene probleem met IPv6-connectiviteit zou opgelost raken? Zelf heb ik geen 3rd party router, maar toch heb ik geen IPv6-connectiviteit meer sinds de aanpassing.


Wat bedoel je met het "algemene probleem met IPv6-connectiviteit" ?

De aanpassing van een prefix-lengte van /60 naar /57 heeft alleen invloed op 3rd party routers aangesloten op een CV8560E. De Telenet modem zelf krijgt een /56 prefix, dat is niet veranderd.

Toestellen direct aangesloten op de E-router zijn hiervan in theorie niet betroffen, en krijgen één IPv6 /64 adres van de modem. Deze toestellen moet je in "Mijn Telenet" zien staan met zowel hun IPv4 als hun IPv6 adres.

Als dat niet het geval is moet je de Helpdesk bellen. Want dat zou erop wijzen dat IPv6 op jouw E-router uitgeschakeld is (door deze aanpassing ??), en alleen de Helpdesk kan IPv6 terug activeren in je modem.

anthony_ve
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

@flip1953Daarmee bedoel ik dat ik sinds de aanpassing geen IPv6-connectiviteit meer heb (cf. mijn vorige reactie). In Mijn Telenet zie ik onder "Geavanceerde instellingen" voor "LAN - subnet IPv6", "IP-adres (IPv6)" en "Voorvoegsel (IPv6)" overal een IPv6 adres/prefix staan. Maar onder "Verbonden toestellen" zie ik voor geen enkel toestel een IPv6 adres (een probleem met de DHCP server van de modem?).

Aangezien ik al een half jaar of zo niets veranderd heb aan de configuratie van de Telenet router en het verlies van IPv6-connectiviteit samenviel met de aanpassing, lijkt het me logisch dat dit probleem effectief ook veroorzaakt is door de aanpassing. En aangezien @Master-Magic hierop gereageerd had dat het probleem bij Telenet ligt, nam ik aan dat het een algemeen probleem is.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Ik zou niet zoveel aandacht en waarde hechten aan hetgeen in mijn Telenet staat (dat is spijtig). Ik heb eens alles afgelopen en voor elke toestel gekeken of er een ipv6 adres stond. Slechts één keer stond er één. Ik heb op vijf toestellen de test met   test-ipv6.com gedaan. Vijf keer kreeg ik 80 % (omdat icpm gefilterd is).

Het probleem van het niet correct tonen van ipv6 adressen in mijn Telenet  en het bij jou niet verkrijgen van een ipv6 adres (heb je gecontroleerd met ipconfig (windows) of ifconfig (linux)?) zijn volgens mij twee totaal verschillende problemen.

anthony_ve
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Update: de klantendienst heeft mijn modem gereset en IPv6 werkt weer. Bedankt aan iedereen voor de hulp.

Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Blij dat ik dit topic gevonden heb. Ik heb een OPNsense achter m'n modem hangen, en de IPV6 deed het niet meer door de /60 prefix.

Just for the record: weet er iemand hoe het met het mobiele netwerk zit ?

Ik gebruik een 4G modem als backup internet. Voor IPV4 doet die het prima, voor IPV6 krijg ik wel een adres maar dat lijkt toch niet lekker te werken.

Ik gebruik hiervoor een Netgear LM1200, vermoedelijk doet die het niet goed met DHCPV6 maar gebruikt die SLAAC.

Ragdd
Experienced Beetjesweter
Berichten: 14
Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader! Twee handen vol!

Ipv6 werkt niet - algemeen issue of niet?

Sorry om deze thread te hijacken.

Ik en 2 vrienden hebben ook probleem met IPv6.
Onze modem is de CV8560E bridged en IPv4 is in orde want onze Netgear R7800 krijgt een externe IPv4 adres.
Probleem is IPv6, als deze actief is dan zijn er verschillende Android apps op onze Samsung GSM die extreem traag opstarten omdat ze connectie met internet willen maken.
Vb app Snelnieuws of Weather Pro.
Ander probleem is downloaden van grote files via gelijk welke webbrowser bijna iedere keer time out geef, moet dan in de browser iedere keer keizen dat deze her probeerd.
Indien IPv6 uit staat op onze router of we connecteren via 4/5G via Proximus of Telenet, zijn deze problemen weg.
Wel is het zo dat na onze modem een unmanaged switch staat op Digitale Telenet TV van juiste IP-range te voorzien.
Aan die switch hangt ook onze Neatgear R7800 router om internet bedraagd en draadloos te geven aan andere apparaten zoals smartphones, pc's etc...
Instellingen op ionze R7800 router i.v.m. IPv6 heb ik gekozen als type internet verbinding:
doorsturen, automatisch detecteren en DCHP.
Bij deze instellingen krijg ik steeds die problemen.
Nu staat IPV6 op uit, kan dit voor een of andere reden kwaad?
Welke settings van IPV6 internet verbinding zou ik moeten kiezen in onze Netgear R7800 router?