24751
netweters
|
152349
antwoorden
|
20691
vragen
|
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn telenet aansluiting.
wanneer de stroom onderbroken is geweest, blijft de modem offline.
Het helpt soms als ik de versterker en de modem uit de stroom trek en dan terug insteek (dat is ook wat telenet helpdesk me steeds aanraadt om te doen).
maar ook dat werkt soms niet. De modem blijft dan heel lang offline (dagen aan een stuk) en komt dat plots weer online.
Helpdesk heeft me vervolgens voorgesteld dat een technieker zou langskomen, maar tussen het maken van de afspraak en de datum van de afspraak kwam de modem weer vanzelf online, dus hebben we de afspraak afgezegd.
Iemand eens een gelijkaardig probleem gehad, en wat kan de oorzaak zijn?
De internet (coax) kabel komt het huis binnen en gaat naar een versterker (zwart langwerpig bakje) en vandaar naar de modem die ernaast hangt.
of zouden jullie aanraden toch sowieso eens een technieker te laten langskomen?
De installatie is van 2022.
Bedankt voor jullie tips!
Opgelost! Ga naar oplossing.
@ENThero7 bel naar Telenet en vraag dat ze uw modem uitlezen (logs). Daar kan je meestal zien wat er aan de hand is.
Ik vermoed dat je modem niet meer goed werkt en dat je die moet inwisselen bij een Telenet center.
@kristofDW Dank voor je antwoord!
Telenet is langsgeweest. diagnose is 1) de "TOF" was defect en werd vervangen, en 2) het signaal is dat via de coax kabel binnenkomt is eigenlijk zwak waardoor de modem nog wel bleef werken zo lang hij stroom had, maar het signaal was te zwak om de modem na een stroomonderbreking terug online te krijgen.
Het vervangen va de TOF heeft blijkbaar gewerkt want alles is nu terug normaal; er werd mij toch aangeraden een nieuwe coax kabel te leggen.
vriendelijke groeten!
Nog een vlugge oplossing
Hierbij meer info werken en kabels dan weet je wat moet doen
http://static.telenet.be/assets/netaanleg/pdf/Werfbrochure_NL.pdf
U hebt hier op Netweters recent verschillende keren deze link gepost, met onder andere de lijst van "netwerkpartners per gemeente" (Fluvius, Telenet).
Gelieve deze compleet achterhaalde link niet meer te gebruiken: alle netwerkactiviteiten van Fluvius en Telenet, zowel coax als fiber, werden dit jaar samengevoegd tot Wyre.
Dit werd U al meermaals meegedeeld, maar je schijnt het niet te willen begrijpen 🤔.
De correcte link naar de Wyre Werfbrochure is nu: Wyre_Werfbrochure_NL.pdf (versie juni 2023)
Waar is Wyre actief?
Vlaanderen
De diensten van Wyre zijn over heel Vlaanderen beschikbaar. Voor vragen of hulp bij uw aansluiting richt u zich dus tot Wyre in alle gemeenten van de provincies Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant.
Kan je de betreffende dienst verzoeken om de achterhaalde link naar de Telenet Werfbrochure te vervangen door een link naar de correcte Wyre Werfbrochure?
@luc55 op welke pagina heb jij deze URL gevonden naar de werfbrochure die jij hier deelt? Dan geven we het door. Wij vinden hem alvast terug op deze pagina: Netwerkkabels tijdelijks verplaatsen of verwijderen.
@flip1953 bedankt om ons even te vermelden. We zullen het doorgeven, zodra we de nodige info van luc55 hebben ontvangen.
Via Google kom je meteen uit op enkele pdf's en pagina's met verwijzingen
@flip1953 Ondertussen hebben we hier een antwoord op ontvangen.
Onze collega's lieten weten dat er op onze Telenet pagina's over de kabelaansluiting inderdaad nog wat zaken vernieuwd of gealigneerd moeten worden. Dit gaat in kwartaal 2 van 2024 sowieso gebeuren.
In de tussentijd mogen klanten zeker en vast de Wyre-brochure blijven gebruiken als richtlijn.
Wij verhuizen naar een nieuwbouw, wie moet er wat doen om internet in het gebouw te krijgen ?
Mvg
Karin Denckens
Titel gewijzigd door Philippe (mod) | Vorige titel: Wij verhuizen naar een nieuwbouw
Hier kan je de nodige info vinden: Telenet installeren? Vink eerst dit af.
Deze Telenet site is eigenlijk verouderd, ook de link naar de "Telenet Werfbrochure" (waar er nog sprake is van hun verschillende netwerkpartners volgens de gemeente).
Misschien ook eens kijken naar: Netaanleg | wyre , en de "Wyre Werfbrochure" die meer recent is: Werfbrochure_1.pdf (wyre.be)
De verouderde werfbrochure werd al eens doorgegeven aan @Moderator . Nu dus een reminder.
Welke andere info klopt er niet? Die pagina wordt in ieder geval nog bijgewerkt aangezien Fiber toegevoegd werd.
In concreto moet jij of je elektrieker een coax (zwarte coax, UV bestendig) klaarleggen lang genoeg om aan te sluiten op de verdeeldoos op straat.
Je werkt best naar de toekomst toe met een buis (10cm diameter, heb je eventueel ook ruimte om een glasvezel erin te trekken. Voorzie er een trekdraad of 2 in.). Dit tot aan de perceelsgrens met de straat. Is de afstand groter dan moet je daar de kabel opgerold laten. Telenet gaat dan eventueel onder het voetpad of onder de straat waar het nodig is. Tot 30 meter is een kabel van 6mm voldoende tot 50 meter is dat een 9 mm dacht ik.
Binnen moet je kabel uitkomen in je technische ruimte van waaruit je dan coaxen en UTP kan plaatsen in je huis waar je het wenst.
Bel lang genoeg op voorhand voor een aansluiting zeker als er ondergravingen of het openleggen van het voetpad noodzakelijk is want daarvoor moeten ze soms aanvragen doenbij de gemeente. Eens de aansluiting gedaan kan je dan een afspraak maken om de effectieve aansluiting te laten doen door de Telenettechnieker.
Als je een voortuin hebt is het eigenlijk het slimste om vooraan tegen de perceelsgrens met de straat en put te metselen. Aan de kant van het huis laat je alle buizen vande nutsvoorzieningen aansluiten. Aan de kant van de straat steek je enkele stukken buis die je volspuit met piepschuim. Put het best 80 cm diep en minstens 60 op 60 met een deksel. Op die manier kan je er altijd aan en moet je oprit nooit meer opengegooid worden.