24816
netweters
|
152908
antwoorden
|
20752
vragen
|
Als ik op mijn laptop van het werk verbinding maak (van thuis uit) met de VPN werkt mijn internet niet meer. Dat zou te maken hebben met de range van mijn IP-adres.
Na een gesprekje met ChatGPT heb ik de range al proberen aan te passen van mijn IP-adres, maar toch werkt het niet (ik ben een leek, dus ook niet evident om uit te zoeken wat ik precies moet doen). ChatGPT vroeg me nu om aan Telenet het volgende te vragen: Blokkeert mijn modem UDP 500, UDP 4500 of IP-protocol ESP?
Daar kunnen zij helaas niet op antwoorden en ze verwijzen mij naar hier voor hulp.
Alvast bedankt voor de hulp!
Titel gewijzigd door Anaïs(mod) | Vorige titel: Internet werkt niet wanneer VPN ingeschakeld
chatGPT weet niet alles he :-).
Ik zie niet in wat IP range precies te maken zou hebben met VPN en/of packet drops.
Wat bedoel je overigens met "de range van je IP netwerk" ? Over welke "range" gaat het ?
Maar bon, een VPN opent een poort outbound, en voor zover ik weet blokkeert Telenet geen outbound poorten. Inbound wel, uiteraard, om access te verhinderen van buitenuit naar je modem/home.
Denk dat er misschien wat verduidelijking nodig is
IPs kunnen waarsch wel geblokkeerd worden, eerder dan bepaalde VPN service zou ik denken. Als een IP als malicious wordt tagged ergens, zou die idd geblokeerd kunnen worden, maar lijkt me dan eerder dat iedereen die de VPN gebruikt er last zou van hebben.
In huidige tijden van veel homework, lijkt het me straf dat Telenet, of eender welke andere operator, VPN services zou blokkeren, alles kan natuurlijk, maar lijkt onwaarschijnlijk.
Dit probleem kan optreden als je de VPN-verbinding configureert om de standaardgateway in het externe netwerk te gebruiken.
Deze instelling overschrijft de standaardgatewayinstellingen die je opgeeft in de TCP/IP-instellingen. (bij de meeste staat dit op automatisch).
Is het correct dat je via een VPN verbinding maakt met je werk van thuis uit?Of probeer je met je werklaptop via een VPN toegang te krijgen tot je eigen netwerk?
Alles draait om routering. In je VPN-instellingen kun je bepalen dat al het internetverkeer lokaal wordt afgehandeld,dus via je eigen internet en niet via de VPN,terwijl de verbinding met servers en mapping wel via de VPN verloopt.
Voor informatie over welke poorten Telenet zal blokkeren, kun je terecht op de volgende website:
Hoi,
Het gaat inderdaad over VPN verbinding maken met het werk van thuis uit. Ik kan verbinding maken met de VPN, maar dan heb ik dus geen toegang meer tot internet, wat maakt dat ik van thuis uit altijd moet switchen tussen VPN aanzetten of uitzetten 🙂
Heb je enig idee hoe ik die VPN-instellingen kan aanpassen zodat dit probleem van de baan is? Ik hoor het graag!
Groetjes,
Isabelle
Als je vpn-verbinding beheert wordt door je werkgever, dan kan die beslist hebben dat je niet vrij mag surfen van op het werk. Zodra je thuis je verbinding maakt met de vpn van je werk, ben je op je werk en val je dan ook onder dezelfde beperkingen.
Als je wel mag surfen en het is via de vpn van de werkgever, dan moet daar het nodige gedaan worden om dat toe te laten. Dat is dan een instelling in de vpn-server.