Private MAC en IP adressen in screenshots?
Ik begrijp dat het een goed gebruik is om publieke IP adressen, gebruikersnamen enz. verborgen te houden uit het forum, en dus berichten of screenshots waarin deze voorkomen te blokkeren. Dat is ter bescherming van de gebruiker zelf. Geen discussie.
Ik heb zelf echter ook al voorgehad dat een screenshot met daarin private IP adressen, zoals gedefinieerd in RFC 1918 (bijv. 192.168.0.0/16) gefilterd werd. Dat is natuurlijk overbodig. Een voorbeeld wordt moeilijk begrijpbaar als er geen adressen in vermeld kunnen worden.
Ook zie ik dat MAC adressen van interne apparatuur gefilterd wordt. Is dit niet overbodig? Hier zie ik toch geen privacy of hacker gevaar in als het MAC adres van mijn PC bijvoorbeeld op het forum zichtbaar zou zijn.
Wat zijn hier de richtlijnen? Zijn hier afspraken over? Soms lijkt het afhankelijk van de kennis van de Krak op dit gebied (en dat is geen kritiek over hun kennis, maar ik kan begrijpen dat de één mischien eerder een Game of GSM guru is dan een netwerk professional).
Een MAC address is enkel zichtbaar en bereikbaar binnen het lokale subnet.

Meten is weten. Gissen is missen.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Opgelost! Ga naar oplossing.