Beantwoorden
AVdV
Freshman Beetjesweter
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Onstabiel internet

Telenet, wat is er aan de hand!?!?

De laatste tijd voortdurend zeer onstabiel internet! Vandaag de hele dag kortstondig internet die dan telkens weer uitviel. En na meermaals herstarten van modem, powerline, decoder enz kregen we dan wel verbinding met onze wifi maar geen dataverbinding. 

Telenet laat de laatste tijd echt ernstig te wensen over. Reeds meerdere techniekers zijn hier bij ons over de vloer geweest maar het probleem ligt TOTAAL NIET IN ONZE WONING maar IN onze STRAAT, want ook onze buren kampen allemaal met dezelfde Telenet-problemen.

Daarenboven is de mobiele dataverbinding ook al onmogelijk of zeer slecht in onze woonomgeving (Meulebeke/Marialiop)! Doe hier toch dringend iets aan!!!

Naast de erbarmelijke dataverbinding is er op de koop toe ook nog eens de verminderde bereikbaarheid van jullie diensten. Vroeger was die tot in de late uren bereikbaar. Nu krijg je enkel een voicemail te horen die je doorverwijst naar een AI chatbot die dan algemene maar geen doeltreffende oplossingen opsomt en waar je geen stap meer vooruitkomt. De chat op de app geeft aan dat je een medewerker kan spreken van 7 tot 23u. Niets is minder waar! 

Er wordt bovendien dan ook doorverwezen naar de website of de app maar laat die dus niet bereikbaar zijn als je geen dataverbinding of mobiel internet hebt! Begrijpe wie begrijpen kan! 

We hebben internet nodig voor onze job, onze hobby én onze domotica. 

We zullen niet langer klant blijven als deze problemen niet zeer snel en correct opgelost raken. 

Telenet = duurste internet, met steeds maar stijgende prijzen maar tegelijkertijd ook steeds mindere en telkens slechtere kwaliteit. Er bestaan betere providers... We gaan andere providers contacteren. Telenet verliest ons op korte termijn als jarenlange (bijna 30 jaar) trouwe klant!!!

Titel gewijzigd door sleeman(mod) | Vorige titel: Erbarmelijk

19 reacties
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

Onstabiel internet

Ik snap dat je gefrustreerd bent, echter is dit niet het juiste kanaal om die te uiten aangezien het je niet vooruit zal brengen.

Dien klacht in bij Telenet, wordt die niet goed behandeld of brengt die geen oplossing dan dien je klacht in bij de ombudsdienst.

Ontevreden? Laat het ons weten

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Experienced Meesterweter
Jij bent een pro! Ere-Krak Krak 2021 Krak 2022

Onstabiel internet

Helaas is het verhaal van @AVdV  geen uitzondering.
Wij ervaren sinds augustus 2025 exact dezelfde problemen. Het meest frustrerende is niet alleen de instabiliteit, maar de onmacht. Je wordt telkens door de molen van de helpdesk gehaald ("heeft u de modem al herstart?"), terwijl de fout op straatniveau zit, want tientallen huishoudens in de straat ondervinden op hetzelfde moment dezelfde problemen.

Ondertussen weten we na dieper onderzoek dat het probleem wordt veroorzaakt door een ondercapaciteit op een node van Telenet (dat honderden huishoudens bediend), beheerd door Wyre. Alleen: Wyre vindt de issues niet van die mate om een uopgrade te verantwoorden. Einde verhaal ...

Het is een publiek geheim dat de samenwerking tussen Telenet en netwerkbeheerder Wyre stroef loopt bij dit soort capaciteitsproblemen.
Als klant betaal je voor een duur product, maar word je desondanks het slachtoffer van een interne pingpongshow tussen provider en beheerder. In zo’n situatie is een bellen naar de helpdesk nutteloos, dus ik begrijp de noodzaak om dit hier publiekelijk te delen volledig.

Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
luc55
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Onstabiel internet

Waarschijnlijk ligt het aan een overbelaste node kast  de laatste tijd zijn er veel nieuwe klanten bijgekomen zeker bij de budget aanbieders

Nu wordt alles mooie verdeeld over de 4 aanbieders om iedereen internet te geven .

Het is gekend dat er werken moeten gebeuren aan netwerk daar staat Wyre  voor in 

Wanneer deze werken gebeuren geen idee , hoelang je moet wachten geen idee 

Ze moeten een vergunning aanvragen en ook mensen moeten ze hebben dat zal het moeilijkste van allemaal zijn de mensen voor de werken 

Voor de mobile data op je telefoon zal je toch nog eens contact moeten nemen 

Heb je nu al 5g of niet dan zullen ze bezig zijn aan de antennes 

De chat werkt goed en bellen naar de klantendienst werkt goed natuurlijk een oplossing zullen ze niet kunnen bieden meteen 

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Onstabiel internet

@luc55  schreef:

Waarschijnlijk ligt het aan een overbelaste node kast  de laatste tijd zijn er veel nieuwe klanten bijgekomen zeker bij de budget aanbieders

Nu wordt alles mooie verdeeld over de 4 aanbieders om iedereen internet te geven .

Een overbelaste nods is niet het gevolg van nieuwe klanten bij de "budget aanbieders" (hey!, Base?), want die bieden veel lagere snelheden aan (resp. 200/10 en 200/2  Mbps) ....

Een overbelaste node is vooral het gevolg van een onwerkbare overboeking door de hoge snelheden die Telenet aanbiedt op zijn ONE/One Up abbo's (resp. 500/1000 Gbps).

Als je weet dat de totale (download) capaciteit op de coax momenteel ca 3 Gbps is, en deze capaciteit gedeeld wordt voor alle huishoudens op één NODE (meer dan 200?), dan begrijp je dat de snelheden die Telenet belooft nooit gehaald kunnen worden tijdens de drukke uren.

Er zijn geen wondermiddelen om dit probleem op te lossen ...

• overgaan naar fiber, maar dat loopt zowel bij Proximus/Fiberklaar als bij Wyre aanzienlijk trager dan gepland.
  • ontdubbelen van nodes waar het capaciteitsprobleem het grootst is.
  • op korte termijn: verhogen van de bandbreedte van 850Mhz naar 1Ghz (dit wordt momenteel op verschillende plaatsen uitgerold).
  • verder verhogen van de bandbreedte naar 1.2 Ghz (het netwerk zou daar in principe klaar moeten voor zijn: remember "de grote Netwerf" ?).
  • stop DVB-C (gebruik van vrijgekomen frequenties voor internet).
  • multicast voor IPTV (ik denk dat het overschakelen naar IPTV op dit ogenblik ook veel bandbreedte in beslag neemt: als 200 huishoudens 's avonds gelijktijdig op 2 schermen een HD programma bekijken (8-10 Mbps), heb je al een bandbreedte van 3-4 Gbps nodig), daarboven nog de andere streaming (Netflix etc).

Hiermee beweer ik niet dat dit het probleem is van de TS, ik reageer hier alleen op de opmerking over een overbelaste node.

schreef:

Er bestaan betere providers... We gaan andere providers contacteren. Telenet verliest ons op korte termijn als jarenlange (bijna 30 jaar) trouwe klant!!!

Hoe meer klanten Telenet verlaten, hoe minder duk op de kabel, en hoe beter voor de klanten die blijven, toch?

luc55
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Onstabiel internet

Toevallig zijn er ook Hey klanten die tijdens de piek uren ook last hebben van te traag internet 

En na 3 dagen de boel annuleren en hun niet opgezegde Vdsl blijven houden , dit wordt al een tijdje aangeraden als je overstapt 

om het eerst uit te testen ,

zo zijn er ook Scarlet klanten die nu helemaal geen last meer hebben van problemen  omdat nu veel klanten  de goedkopere coax aansluiting nemen 

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

Onstabiel internet

@luc55  Scarlet dat coax gebruikt, dat is nieuw, ze gebruiken toch de vdsl lijn van Proximus ???

en met de laatste berichten van Telenet-wyre dat fluvius bedenkingen heeft bij hun fiber aansluitingen en de rest denken die om uit de groep te stappen omdat ze meer problemen hebben dan aansluitingen en het niet snel gaat.

denk dat daar ook nog wat verlate aanpassingen zijn door de interne problemen.

De fiber aanleg in België is echt een grap als je in de omringende landen ziet op hoeveel plekken ze daar al fiber hebben, en het meestal goedkoper is dan hier in België.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
Slimmen
Experienced Beetjesweter
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Onstabiel internet

@Steven-E  schreef:

Wij ervaren sinds augustus 2025 exact dezelfde problemen. Het meest frustrerende is niet alleen de instabiliteit, maar de onmacht.

Hoezo onmacht? Dat moet je mij toch eens uitleggen. Jij beslist toch volledig zelf welke provider je in huis haalt?
Proximus heeft meer klanten dan Telenet.
Bestel Proximus en je stabiliteitsproblemen zijn onmiddellijk opgelost.

Steven-E
Experienced Meesterweter
Jij bent een pro! Ere-Krak Krak 2021 Krak 2022

Onstabiel internet

@Slimmen  schreef:

@Steven-E  schreef:

Wij ervaren sinds augustus 2025 exact dezelfde problemen. Het meest frustrerende is niet alleen de instabiliteit, maar de onmacht.

Hoezo onmacht? Dat moet je mij toch eens uitleggen. Jij beslist toch volledig zelf welke provider je in huis haalt?
Proximus heeft meer klanten dan Telenet.
Bestel Proximus en je stabiliteitsproblemen zijn onmiddellijk opgelost.

Ik heb het hier over onmacht om bij Telenet iets gedaan te krijgen omwille van de gedeeldelijke verantwoordelijkheden en belangen tussen Telenet en Wyre.
Als eindklant sta je nergens.
Ik heb trouwens een bevraging gedaan in de buurt om in kaart te brengen wie er nog in hetzelfde schuitje zit. Daar is heel veel uitgekomen, ondermeer dat Proximus in onze straat eveneens niet stabiel is.  Bovendien biedt Proximus/MV/Scarlet hier max 100Mbps down aan (VDSL2), dus daar heb ik nie veel zin in.

Maar zodra er fiber komt in de straat, of dit nu van Wyre of Fiberklaar is, schakel ik over.

Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
sleeman
Moderator
Al 25 duimen! Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Onstabiel internet

Hoi AVdVF,

Dank je dat je dit zo duidelijk met ons deelt. We begrijpen heel goed hoe frustrerend en onaanvaardbaar dit voor je is, zeker wanneer je al langere tijd met instabiel internet kampt en dit ook je werk, domotica en dagelijkse leven beïnvloedt. Onze oprechte excuses voor het ongemak én voor het gevoel dat je hier niet voldoende in begeleid werd. Dit is niet de ervaring die we onze klanten willen bieden.

We bekijken dit graag verder samen om zo snel mogelijk tot een structurele oplossing te komen. Kan je iets laten weten via onze chat? https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/algemeen/contact/maak-kennis-met-onze-chatbot.....

Dank je wel voor je geduld tot nu toe, we begrijpen dat dit zwaar op de proef wordt gesteld.🙁

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSleeman
Moderator

AVdV
Freshman Beetjesweter
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Onstabiel internet

Via de chat hebben we dit issue ook aangekaart en kregen als antwoord dat er infrastructuurproblemen zijn in onze buurt waar Telenet weet van heeft en dat we geduld moeten hebben tot wanneer een oplossing wordt gevonden. Alleen kan niet worden gezegd wanneer dat zal zijn. 

Op onze opmerking dat we het een totaal klantonvriendelijk antwoord vinden aangezien we toch 100% betalen voor iets wat maar 75% of minder werkt kregen we antwoord dat bij een 8u lang ONONDERBROKEN panne er een tegemoetkoming bestaat. Een al even klantonvriendelijke regel aangezien de panne niet ONONDERBROKEN is maar alles om de zoveel tijd even terug functioneert. 

Op onze opmerking dat we dan zullen overstappen naar een andere, betere provider kregen we als antwoord een link doorgestuurd waar we ons abonnement kunnen opzeggen. Conclusie: Telenet is liever een trouwe (30 jaar!) klant kwijt dan een degelijke oplossing te bieden. Triestig!! 

Slimmen
Experienced Beetjesweter
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Onstabiel internet

@Steven-E  schreef:

Ik heb het hier over onmacht om bij Telenet iets gedaan te krijgen omwille van de gedeeldelijke verantwoordelijkheden en belangen tussen Telenet en Wyre.
Als eindklant sta je nergens.

Vote with your wallet.

Als eindklant beslis je nog altijd wie jouw geld krijgt.

Cafépraat van de buren zou ik niet zomaar geloven. 

Test VDSL zelf eens uit en oordeel daarna.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Onstabiel internet

Sowieso - vriendelijk, maar kordaat - compensatie vragen aan Telenet. Mijn ervaring is dat ze daar gevoelig voor zijn, maar het ligt eraan wie je aan de lijn hebt. Is het een Hollandse met krijsende kinderen in de achtergrond, leg dan maar neer en probeer het opnieuw bij de volgende.

Zo ben ik zelf ook van 'we kunnen daar niets aan doen' naar 'is xx euro korting per maand voldoende compensatie voor u mijnheer' gegaan.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
luc55

Onstabiel internet

Voor de compensatie ben je best dat wacht tot opgelost is 

Hou de eerste e-mail of chat bericht goed bij met de datum op voor bewijs 

Die stuur je door via dit adres 

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/je-gegevens-aanpassen/je-abonnement/ik-heb-een...

Ze zullen je dan bellen , voor de rest zal jezelf een oplossing moeten zoeken of zo je kiest dat zelf 

luc55

Onstabiel internet

Scarlet gebruikt Vdsl en fiber alleen 

Mensen die zeker moeten thuis werken nemen best een 2 aanbieder en niet op zelfde netwerk  om een back up te hebben 

Zelfstandige en mensen in bijberoep hebben dit al langer natuurlijk wel een extra kost van 29 euro 

Maar geen gezever met de baas of klanten die je niet kunnen bereiken