Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

@Arnie  schreef:

Er moeten nog een aantal testen gedaan worden, alvorens de fix in produktie genomen kan worden. Hier wordt nu aan gewerkt. Zoiets vergt helaas tijd, maar is ook wel begrijpelijk.


Eigenlijk begrijp ik dat niet.

  1. dit sleept nu al maanden aan (de "fix" dateert al van juni) 🤔.
  2. Dit werk al jaren goed met de huidige HGW (CH7465LG-TN), met stateless DHCPv6.Waarom niet met de nieuwe modem, dut is toch ook een "HGW", maar zonder WiFi ??

Hier wordt nu gesproken van een "software" release. Voor zover ik het - tot nu toe - begrepen heb, was het een instelling (configuratie) ...
De nodige "sense of urgency" ontbreekt hier volledig 😴 ...


@Ex-Netweter de instelling/configuratie aanpassing in de modem was enkel om de workaround toe te passen en te testen. Er zijn maar een handvol klanten waarbij die werd gedaan. De workaround leek te werken (kijk maar naar @Arnie zijn ervaringen). Daardoor had men eerst de intentie een apart traject op te zetten, zodat geïmpacteerde klanten een individueel dossier konden laten openen via de klantendienst. Maar uiteindelijk is er intern beslist dit niet te doen (bij een wijziging in Mijn Telenet is de configuratie namelijk terug default en heb je geen workaround meer). Wat dus betekent dat je als klant moet wachten op een fix via de software.

 

De finale fix moet effectief worden uitgerold op alle E-Routers via een software release. Ik heb deze week nog om een update gevraagd en ze konden me  niet meer vertellen dan "we zijn het aan het testen, slaagt de test dan kunnen we het uitrollen in een FUT (geen details) of eventueel direct naar de field". Ik blijf het opvolgen.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@NofanTasi  schreef:

@Cru  schreef:

mercury modem is meestal de standaard (wigo's, all internet, tv box...) 

Ik kijk op URL https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/business/klantenservice/wireless-modem-instellen0 ...

Is een van die 4 de 'mercury' modem?


Als @Cru het over de "mercury" modem heeft, bedoelt waarschijnlijk hij de CH7546LG-TN 🙂.
Ik zou het ook duidelijker vinden als we de juiste modemnaam gebruiken, in plaats van de interne Telenet codetaal 🤔.

 


@NofanTasi  schreef:

Laat Telenet een eigen router toe achter een CH8568LG?

Zo ja:

- Kan de CH8568LG in 'mijn telenet' als brigde (of eventueel IPv4 MAC Passtrough) geconfigureerd worden naar eigen router?

- Werkt, in tegenstelling tot de CV8560E, IPv6 PD wel op CH8568LG naar eigen router?

- Gebruikt Telenet de CH8568LG ook voor business klanten met vast IP adres?

- Is de CH8568LG een valabel docsis 3.1 alternatief voor mijn CV7160E docsis 3.0 modem?

[i.e: als eenvoudige layer 2 bridge met vast IPv4 adress en vaste /56 IPv6 range]


De CH8568LG is de Docsis 3.1 opvolger van de CH7465LG, het is dus een HGW met WiFi.

Deze kan niet in bridge ingesteld worden, en is dus zeker géén Docsis 3.1 alternatief voor de CV7160E.

 

Wat betreft IPv6 is dit een goede vraag, waar we nog geen duidelijk antwoord op hebben.

Als het werkt zoals zijn voorganger (CH7465LG), dan is het design dat je via IPv6 PD een /60 prefix krijgt, uit de /56 range van de modem.

 

Op je vraag of Telenet "toelaat" dat je een eigen router gebruikt achter de CH8568LG is het antwoord natuurlijk "Ja" (sedert wanneer zou Telenet kunnen verbieden wat jij achter een modem gebruikt 😃) ...

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

@NofanTasi  schreef:

@Cru  schreef:

mercury modem is meestal de standaard (wigo's, all internet, tv box...) 

Ik kijk op URL https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/business/klantenservice/wireless-modem-instellen0 ...

Is een van die 4 de 'mercury' modem?


Als @Cru het over de "mercury" modem heeft, bedoelt waarschijnlijk hij de CH7546LG-TN 🙂.
Ik zou het ook duidelijker vinden als we de juiste modemnaam gebruiken, in plaats van de interne Telenet codetaal 🤔.

 


@NofanTasi  schreef:

Laat Telenet een eigen router toe achter een CH8568LG?

Zo ja:

- Kan de CH8568LG in 'mijn telenet' als brigde (of eventueel IPv4 MAC Passtrough) geconfigureerd worden naar eigen router?

- Werkt, in tegenstelling tot de CV8560E, IPv6 PD wel op CH8568LG naar eigen router?

- Gebruikt Telenet de CH8568LG ook voor business klanten met vast IP adres?

- Is de CH8568LG een valabel docsis 3.1 alternatief voor mijn CV7160E docsis 3.0 modem?

[i.e: als eenvoudige layer 2 bridge met vast IPv4 adress en vaste /56 IPv6 range]


De CH8568LG is de Docsis 3.1 opvolger van de CH7465LG, het is dus een HGW met WiFi.

Deze kan niet in bridge ingesteld worden, en is dus zeker géén Docsis 3.1 alternatief voor de CV7160E.

 

Wat betreft IPv6 is dit een goede vraag, waar we nog geen duidelijk antwoord op hebben.

Als het werkt zoals zijn voorganger (CH7465LG), dan is het design dat je via IPv6 PD een /60 prefix krijgt, uit de /56 range van de modem.

 

Op je vraag of Telenet "toelaat" dat je een eigen router gebruikt achter de CH8568LG is het antwoord natuurlijk "Ja" (sedert wanneer zou Telenet kunnen verbieden wat jij achter een modem gebruikt 😃) ...


ja mercury is dus de ch7465lg

typt wat gemakkelijker (laatste jaren meest gebruikte modem, moet dus vaak mercury typen) 🙂 

0 Likes
TeStDrUiF
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Suzy mag ik vragen om ook opgenomen te worden in de testgroep.
Ben zelf netwerkingenieur en heb opleiding gegeven aan een hoop netwerk techniekers die nu zelf bij/voor telenet werken.

Had een oude docsis 2.0 en het was tijd voor iets nieuws maar nergens nog een EMTA modem te vinden 😞

Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@SuzyUitrol naar een beperkt select groepje is geen oplossing. Iedere klant heeft recht op dezelfde dienstverlening. Naar 1 jaar wordt het tijd dat een algemene release gebeurd.

Monnolo11
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Say what?! Alles op zijn plek! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Suzy ik ben het met @Snarie eens dat we allemaal deze update zouden moeten ontvangen, aangezien deze situatie een tragikomedie aan het worden is.
Maar mocht Telenet alsnog besluiten om de update release vast te houden, kan ik dan ook opgenomen worden in de testgroep zoals gevraagd door @TeStDrUiF ?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Monnolo11  Uiteraard heeft iedere klant recht op het beste. Maar het nu aangekaarte probleem is iets dat wij (ik en nog een aantal andere) via diverse contacten hebben ten berde gebracht. En wij hebben als proefpersonen gediend voor de voorlopige oplossing, elk individueel en dat kunnen ze niet voor elke klant doen. Die oplossing moet nu uitgerold worden zodat dit voor iedereen beschikbaar komt. En het is niet omdat alles sneller gaat dat oplossingen er in een vingerknip zijn. Geduld is nog altijd een mooie deugd. En zoals elk antwoord een nieuwe vraag opwerpt mag je er zeker van zijn dat ze na deze oplossing een ander probleem zullen moeten oplossen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Monnolo11
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Say what?! Alles op zijn plek! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@igvfer Ik begrijp je punt, maar klanten kunnen wekenlang geduldig zijn. Hier wordt de situatie maandenlang gesleept en zonder tekenen dat deze binnenkort zal worden vrijgegeven / opgelost. Zoals in mijn vorige bericht schreef, zou mijn eerste optie inderdaad zijn om de oplossing voor alle klanten vrij te geven. Ik heb voorgesteld om alleen als alternatief deel uit te maken van de bètagroep voor het geval Telenet de fix nog steeds niet zou vrijgeven, waardoor klanten die niet in de bètagroep zitten, nog steeds in deze tragikomische limbo zitten.

0 Likes
kccoyote
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@igvfer "Geduld is een mooie deugd" is altijd wat makkelijker te poneren als alles voor je werkt he.

Ik ben deze mooie deugd ondertussen al sinds 20 februari aan het uitoefenen, de datum van mijn eerste post op het vorige topic hieromtrent.

Wat ik een minder mooie deugd vind is dat Telenet me nog altijd de volle pot aanrekent voor een service die niet werkt zoals beloofd, zonder ook maar enige communicatie hieromtrent tenzij we een community manager periodiek lastigvallen die dan niet anders kan zeggen dan "ze zijn ermee bezig". Het feit dat we weten dat er al maanden een fix is, maar dat die slechts naar een aantal gelukkigen is uitgerold, maakt het er alleen maar erger op.

Ik wil **bleep** krijgen waar ik voor betaal.



0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Snarie  schreef:

@SuzyUitrol naar een beperkt select groepje is geen oplossing. Iedere klant heeft recht op dezelfde dienstverlening. Naar 1 jaar wordt het tijd dat een algemene release gebeurd.


We wachten allemaal op de algemene release.

Maar ik vind de vraag van sommige gebruikers om - in afwachting - opgenomen te worden in het "select" testgroepje een gegronde vraag.

Een "neen" heb je, een "ja" kan je krijgen 😊...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@kccoyote  Los van je vraag en je topic. Waar vind je die belofte van IPv6 op een eigen router? Voor zover ik vermoed werkt je internet zoals het hoort. Ik zie bij alle providers maar een paar beloftes: Een bepaalde snelheid, een bepaald volume voor een bepaalde prijs. Hoe ze dit willen tot stand brengen zie ik nergens vermeld.

En inderdaad het duurt lang maar dat is nu eenmaal zo. Het heeft ook meer dan een jaar geduurd voor we op de HGW meer portforwardings en portswitching gekregen hebben. Het heeft lang geduurd voor IPv6 firewall rules correct werkten op de HGW.

Je geduld zal beloond worden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Wel, de tijd is intussen er rijp voor om IPv6 (en ook prefix delegation) als basisfunctionaliteit te mogen beschouwen. Dit maakt deel uit van de IPv6 standaarden.

 

Als ik internet koop bij een ISP dan zou ik me over de goede werking van deze functie vandaag geen vragen meer hoeven te moeten stellen. 😉

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

@Snarie  schreef:

@SuzyUitrol naar een beperkt select groepje is geen oplossing. Iedere klant heeft recht op dezelfde dienstverlening. Naar 1 jaar wordt het tijd dat een algemene release gebeurd.


We wachten allemaal op de algemene release.

Maar ik vind de vraag van sommige gebruikers om - in afwachting - opgenomen te worden in het "select" testgroepje een gegronde vraag.

Een "neen" heb je, een "ja" kan je krijgen 😊...


Dit is inderdaad een gegronde vraag, één die nogal werd gesteld in deze thread. Toen heb ik aangegeven dat dit niet meer mogelijk is. Het werd intern bekeken en er werd beslist dat ze niet op individuele basis gingen werken om het "werkende" te krijgen. Er wordt gewerkt aan een algemene fix en die wordt (hopelijk snel) uitgerold. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Scotchy
Professional Weetjesweter
Berichten: 31
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Met OPNsense lukt het me om IPv6 te gebruiken ... met een Outbound NAT ...

 

Pc's op mijn netwerk kunnen nog steeds IPv6-websites bereiken. Het omgekeerde is ook mogelijk via port-forwarding. Niet echt handig om IPv6 te hebben als het is om het te gebruiken als een IPv4 ...

 

@Suzy, mag ik deze patch ook op mijn modem hebben? 🙂

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Scotchy  schreef:

Met OPNsense lukt het me om IPv6 te gebruiken ... met een Outbound NAT ...

Elke NAT (en Port Forwarding) werkte, ook bij mij, voor IPv6, inderdaad net zo goed als voor IPv4 (toen ik, een half jaar geleden, ook een CV8560E had). En, voor sommigen is dit, (tijdelijk) misschien, een voldoende workaround. Maar: een (der) reden(en) van bestaan en beoogde vooruitgang van IPv6 is globale connectiviteit per adres. Alles via een (1) publiek adres moeten blijven regelen is precies waar men liever (zeker met business account en/of met vaste IP range) voorgoed van af will.

{*niet* 'like'-en aub}
Tags (1)
0 Likes