Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Snarie  even off topic , maar 'mijn Telenet' werkt nog niet hier ook hetzelfde probleem.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Snarie  schreef:

@Arnie  Hoe heb je de modem gereset? Via resetknop achteraan de modem, modem herstarten in 'mijn telenet' of terug naar fabrieksinstellingen? Dit laatste werkt trouwens nog steeds niet bij mij (zie vorige post)


Netstekkker eruit, 20 seconden wachten en terug erin. That's it 😉

Als ik het goed begrepen had gaat de patch verloren bij een factory reset (8 seconden reset ingedrukt houden).


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

er is normaal gezien een software update beschikbaar voor cv8560e 🙂 

 

Cos_95
Freshman Meerweter
Berichten: 71
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Cru 

 

Klopt, maar voor zover ik weet hebben ze wel nog geen releasedatum gegeven voor wanneer deze uitgerold gaat worden.

Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Hoeveel maanden wordt dat al beloofd  🤔 ...

Eerst zien en dan geloven 😊

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik geef even een update in deze thread, om volledig transparant te zijn naar iedereen die aan het wachten is op een fix vanuit Telenet. Woensdag namiddag 18/11 heb ik van de modem engineers vernomen dat de nieuwe softwareversie voor de E-router momenteel intern wordt getest bij enkele medewerkers en dat deze mogelijks een fix bevat voor de IPv6 problemen.

 

Zij gaven me aan dat ik de modem van enkele klanten uit deze thread al mocht upgraden en voorzien van de nieuwe softwareversie. Ik moest vervolgens een keuze maken en heb 4 leden geselecteerd om de nieuwe software te testen. Dit zijn: @Snarie@Scotchy@kccoyote en @Cos_95. Waarom zij? Ik heb iedereen in deze thread opgelijst en vervolgens gekeken naar wanneer jullie voor het laatst aanwezig waren op De Netweters maar ook naar je activiteit binnen deze thread. Ik kan helaas niet iedereen van de upgrade voorzien, aangezien ik daar geen toestemming voor gekregen heb. 

 

Fingers crossed! Hopelijk zijn de testen en resultaten positief en kunnen we dit terugkoppelen naar de modem engineers. 

Of en wanneer deze softwareversie in het algemeen uitgerold zal worden naar alle E-routers? Daar heb ik momenteel geen zicht op. Zoals ik eerder al aangaf is dit een test. Hoop alvast dat jullie deze transparantie kunnen waarderen.

 

PS. Ter verduidelijking: dit is dus niet de manuele workaround die bij @Arnie, @RMO, @igvfer en @VinzzB werd toegepast, dit is effectief nieuwe software. 

 

 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Scotchy
Professional Weetjesweter
Berichten: 31
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik gebruik sinds gisteren de kandidaat-firmware. Tot nu toe werkt IPv6 zoals het hoort met mijn eigen router achter de E-router.

 

Ik doe wat aanvullende tests voor sommige edge-cases (bijv. Meerdere routers, opeenvolgende PD etc.) en heb een aantal setups gevonden die (nog?) niet werken, maar tot dusver lijkt het veelbelovend voor de meeste use-cases (één WAN-interface & meerdere LAN-interfaces)

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Scotchy  schreef:

Ik gebruik sinds gisteren de kandidaat-firmware. Tot nu toe werkt IPv6 zoals het hoort met mijn eigen router achter de E-router.


Goed dat je dit meldt!  Bij deze een warme oproep aan de andere Netweters die deze software hebben ontvangen om ook hun feedback hier neer te schrijven. We worden er allemaal beter van 🙂


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cos_95
Freshman Meerweter
Berichten: 71
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Steven-E 

 

Ik heb de software nog niet ontvangen, ik heb mijn gegevens iets later doorgegeven waardoor ik de upgrade nog niet heb ontvangen. Wanneer ik deze ook heb laat ik zeker iets weten hoe het bij mij werkt.

kccoyote
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Kan bevestigen dat het met de software update meteen werkte.

Mikrotik router met amplifi HD routers als access points.

Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Graag wat meer details dan simpel "het werkt"  😊?

SLAAC WAN adres?

/56 IPv6 range?

 

Scotchy
Professional Weetjesweter
Berichten: 31
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

Graag wat meer details dan simpel "het werkt"  😊?

SLAAC WAN adres?

/56 IPv6 range?

 


SLAAC: ja. Uw WAN ontvangt een IP6-adres van de / 64 van de E-router en ook een / 60-prefix via DHCP6-PD.

0 Likes
Casper
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
WOW, overzichtelijk! My smart Valentine Say what?! Alles op zijn plek!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Hey Allemaal

Na een verkeerde nieuwe modem gekregen te hebben omwille van speedboost en afschuwelijke en zelfs licht beledigende klantendienst ervaringen om dan eindelijk de juiste zogenaamde E router vast te krijgen. Begon de pret echt, zoals iedereen meldt is bij mij ook op men pfsense ipv6 helemaal omzeep (zoals iedereen werkte men EMTA-modem ook zonder problemen). Na veel gelees om weer mee te zijn in de threads ben ik blij te horen dat we toch al in test fase zijn en het er goed uit begint te zien.

 

hopelijk kunnen we binnenkort allemaal weer genieten van een werkende ipv6 setup.

 

@Suzy heb jij al meer informatie over rollout?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Casper  schreef:

 

Suzy heb jij al meer informatie over rollout?


@Casper het bericht van Suzy is welgeteld 1 dag oud. Dus nee, ik denk niet dat er al meer informatie beschikbaar is ... 🙄

 

Quote:

"Of en wanneer deze softwareversie in het algemeen uitgerold zal worden naar alle E-routers? Daar heb ik momenteel geen zicht op. Zoals ik eerder al aangaf is dit een test. Hoop alvast dat jullie deze transparantie kunnen waarderen."


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Jammer dat men de E-router ook niet gewoon als een modem-only toelaat te configuren.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes