Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Dat was ik idd vergeten te vermelden. Ik had enkel de patch. Als het niet te lang meer duurt voordat de nieuwe firmware wordt uitgerold dan kan ik eventueel nog wel even wachten. En anders mogen ze altijd de patch of beta firmware er (terug) op zetten 🙂

 

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

@thesource  schreef:

Heeft er iemand enig idee of en hoe we gaan kunnen zien of onze router de nieuwe firmware gekregen heeft eens die gereleased wordt?


Heel eenvoudig:

  1. Gewoon afwachten en deze topic in de gaten houden. Ik neem aan (lees: hoop) dat de Netweters de eersten zullen zijn die geïnformeerd worden dat Telenet gestart is met het uitrollen van de firmware update (nietwaar @Suzy 🙂) ??
  2. ...

@Ex-Netweter helemaal correct! Ik blijf het achter de schermen opvolgen en vraag regelmatig naar updates om vinger aan de pols te houden. Al vermoed ik dat Telenet nu met de eindejaarsperiode niet echt nog nieuwe software releases gaat uitrollen. Maar zodra ik een datum heb, zijn jullie de eerste die het weten! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@NofanTasi  schreef:

@Suzy  schreef:

 

PS. Ter verduidelijking: dit is dus niet de manuele workaround die bij @Arnie, @RMO, @igvfer en @VinzzB werd toegepast, dit is effectief nieuwe software. 

 


Hi beste @Suzy 

Dank om deze community zorgvuldig te managen. Ik heb een vraag...

Wie maakt de (ik neem aan: CV8560E (E-router) firmware en 'Mijn Telenet' web configuratie) 'nieuwe software'? Als het Telenet zelf is (CBN firmware source code kan men bekomen), en zelfs ook als het CBN is voor de firmware, mag ik een eenvoudige feature voorstellen (welke misschien, zo zou ik vermoeden, reeds in CBN firmware, maar nog niet in Telenet configuratie aanwezig is)? namelijk: de WAN en LAN interfaces optioneel (en configureerbaar per klant en misschien per type abonnement) te 'L2-bridgen' i.p.v. te 'L3-routen', zo, dat men, in feite, een minimale modem-only functionaliteit bereikt, wat, in het algemeen, het "'eigen-router' achter 'Telenet modem'" vereenvoudigt en verbetert (en, in het bijzonder, het v4 'MAC passthrough' alternatief niet nodig heeft, en ook, de volledige v6 /56 PD kan verwezenlijken (i.p.v. het onvolledige /60 PD alternatief)), in het bijzonder voor klanten met vast IP. De 'Mijn Telenet' web configuratie kan, wat deze optionele modus keuze betreft, enigszins van de CV7160E herbruikt worden (want die is goed).


@NofanTasi Het heeft even geduurd, waarvoor mijn excuses. Maar hieronder vind je het antwoord dat ik heb terug gekregen van onze engineers. Meer informatie konden ze me niet geven. Dus hopelijk is dit toch voor een gedeelte een antwoord op je vraag. 😉

 

Technisch is een "bridged-only" 8560 geen probleem. Zoiets bestaat of kan ontwikkeld worden, maar om met één product zowel de klassieke deployment te kunnen doen als een router erachter te supporteren, is een keuze. 

 

Er zijn verschillende redenen voor de keuze van een CV8560E in passthrough modus voor IPv4 en subdelegatie voor IPv6. Dit is de beste manier om met 1 modem en 1 software versie meerdere klanten tevreden te kunnen stellen. Sommigen klanten hebben misschien helemaal geen nood aan of interesse in een digicorder, maar Telenet moet als bedrijf natuurlijk voor meerdere klanten tegelijk iets realiseren. 

 

Overigens gaan we de sub-delegatie van /60 optrekken naar /57. Maar als we eerlijk zijn, /60 betekent 16 subnets voor in de LAN. En 16 verschillende lans in een residentiële woning kan je niet direct een beperking noemen. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Duidelijk en zeer redelijk antwoord!


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@SuzyBedankt voor de snelle interventie! Het werkt weer naar behoren.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Suzy  schreef:

Overigens gaan we de sub-delegatie van /60 optrekken naar /57. Maar als we eerlijk zijn, /60 betekent 16 subnets voor in de LAN. En 16 verschillende lans in een residentiële woning kan je niet direct een beperking noemen. 


Ik was hier van op de hoogte, maar was gevraagd het nog niet publiek te maken. Nu dat dit het geval is kan ik mededelen dat dit voor ons erg goed nieuws is.

Niet omdat we zoveel adressen nodig hebben, maar op deze manier zullen we altijd dezelfde prefix ontvangen op onze eigen router.

In de huidige config ontvangen we een /56 die opgedeeld wordt in 16 prefixes met een lengte van /60. De eerste prefix van /60 is altijd in gebruik direkt aan de CV8560E.

De prefix die we op onze eigen router ontvangen kan varieren.

Nu heb ik bijvoorbeeld 6710. Ik heb ook al eens 6720, 6730, 6740 of 6750 ontvangen.

 

$ ssh root@router sed -n -e 2p -e 3p /tmp/dhcpv6.leases
prefix = 2a02:18xx:xxxx:6710::;
prefixlen = 60;
$ 

 

Bij opspliting van de /56 in twee /57 prefixes zullen we dit probleem niet langer hebben. De eerste /57 prefix is opnieuw direkt aan de CV8560E, de tweede prefix voor onze eigen router.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Arnie  schreef:

Bij opspliting van de /56 in twee /57 prefixes zullen we dit probleem niet langer hebben. De eerste /57 prefix is opnieuw direkt aan de CV8560E, de tweede prefix voor onze eigen router.


Dat klopt, en, dat is ook beter nieuws voor 'vaste IP' gebruikers, alleen, ... ik heb, toevallig, op de modem-only /56 delegatie, een adressering geimplemetreerd die overlapt met die eerste /57 prefix 🙄 ... ik zou dus (in praktijk alle) vaste IPv6 adressen moeten veranderen als ik overstap naar de /57 CV8560E 3.1 oplossing. Gelukkig is die aanpassing dan eenmalig.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Suzy  schreef:


@NofanTasi Het heeft even geduurd, waarvoor mijn excuses. Maar hieronder vind je het antwoord dat ik heb terug gekregen van onze engineers. Meer informatie konden ze me niet geven. Dus hopelijk is dit toch voor een gedeelte een antwoord op je vraag. 😉

 

Technisch is een "bridged-only" 8560 geen probleem. Zoiets bestaat of kan ontwikkeld worden, maar om met één product zowel de klassieke deployment te kunnen doen als een router erachter te supporteren, is een keuze. 

 


Uiteraard geen excuses nodig, integendeel: dank om tussen persoon naar engineering te zijn. De engineering uitleg is klaar en duidelijk.

 

Ik begrijp dat één type modem niet alle deployments hoeft te doen. Zelfs als het kan. Misschien moeten er dan voor docsis 3.1 meerdere type modems aangeboden worden (pakweg een L3 type 'router' (al dan niet met WiFi), en, een L2 type 'bridge' voor eigen-router deployment, zeker voor business vast IP). CBN heeft dergelijke docsis 3.1 modems.

 

De /57 delegatie is een goed vooruitzicht (maar nog steeds, weliswaar veel minder dan nu met /60, IPv6 addres verspilling).

 

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@NofanTasi  schreef:


Dat klopt, en, dat is ook beter nieuws voor 'vaste IP' gebruikers, alleen, ... ik heb, toevallig, op de modem-only /56 delegatie, een adressering geimplemetreerd die overlapt met die eerste /57 prefix 🙄 ... ik zou dus (in praktijk alle) vaste IPv6 adressen moeten veranderen als ik overstap naar de /57 CV8560E 3.1 oplossing. Gelukkig is die aanpassing dan eenmalig.


Inderdaad, dat zal dan nodig zijn, maar zoals je zegt, gelukkig is dat éénmalig.

Voor je eigen netwerken zul je prefixes moeten gaan gebruiken uit de bovenste helft van de /56.

Uit de onderste helft zal de eerste /64 prefix direkt verbonden zijn aan de CV8560E.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ThomasD
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Even ter verduidelijking want ik zie hier veel informatie maar weet niet welke nu van mensen is die een bèta hebben gehad en wat niet.

 

Ik heb een USG achter de CV8560E in mac-passtrough staan. Ik krijg hier geen ipv6 op. Is dit momenteel nog steeds correct dat dit niet werkt of doe ik iets verkeerd? Is de nieuwe firmware waar hier een paar berichten terug over wordt geschreven hiervoor dan de oplossing?

 

Ben wat verward omdat er in het de originele post links staan naar werkende configuraties, maar ik het niet aan de praat krijg en ook in verdere berichten lees dat dit nog een probleem is...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@ThomasD  schreef:

Is dit momenteel nog steeds correct dat dit niet werkt of doe ik iets verkeerd? Is de nieuwe firmware waar hier een paar berichten terug over wordt geschreven hiervoor dan de oplossing?

 


Voor een werkende Prefix Delegation heb je ofwel de patch of de nieuwe beta-firmware nodig. Beide zijn niet publiek beschikbaar, maar enkel voor een select groepje van test-gebruikers.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Met zowel de patch (die ik voorheen in gebruik had) alsook de nieuwe firmware (die ik sinds 1 dec 2020 in gebruik) verlies ik af en toe de prefix.

De DHCPv6 renew lijkt niet te werken. Ik heb niet kunnen capturen of mijn Fritzbox geen request stuurt, of dat de e-router stopt met antwoorden (ik vermoed dat laatste).

 

Na een reset van de CV8560E werkt alles weer.

Misschien moet ik eens proberen wireshark voor een lange periode te laten capturen, met een aktief capture filter voor enkel DHCPv6 packets.

 

Zijn er andere test gebruikers die hetzelfde probleem ervaren?

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ThomasD
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ok, dus ik doe niets verkeerd bij het configureren, het is dus nog een probleem.. dan wacht ik geduldig op de uitrol van de firmware 🙂

thesource
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Suzy zit er nog beweging in? 😁

kccoyote
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Arnie inderdaad, nu 2x gehad dat IPv6 connectiviteit wegvalt.

 

Router reboot helpt niet, modem reboot wel. Lijkt me dus inderdaad nog een bug, maar wel eentje met een tussentijd van weken.

0 Likes