Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik twijfel er niet aan dat de info correct is: wat je beschrijft is exact hoe het zou moeten zijn, en zoals het nu reeds perfect werkt voor een router achter de HGW (CH7465LG-TN).

 

Ik probeer alleen te helpen met troubleshooten, vandaar mijn vraag aan de Netweters met IPv6 problemen, om eens te proberen met/zonder bridge ...

Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@NofanTasi  schreef:

@Arnie  schreef:

Ik heb vandaag de overstap van CV6181E naar CV8560E gemaakt, om te kunnen profiteren van de hogere snelheid.

kan je bij benadering cijfers geven die expliciet tonen dat CV8560E werkelijk duidend sneller is voor jou dan CV6181E? Voor mij, bij benadering, presteren beiden gelijk : 800 down / 50


Sorry, off-topic in de IPv6 discussie, maar ik wil dit even rechtzetten ...

Een CV6181E kan onmogelijk deze snelheid halen. Dit is een 8*4 Docsis 3.0 modem, met andere woorden een maximale download van 400 Mit/s.

@NofanTasiheeft het over een CV7160E 🤔

 

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Steven-E kudos voor het samenbrengen van dit onderwerp op De Netweters! Er waren inderdaad al heel wat threads hierover in circulatie. Of threads die uit het niets dan toch plots over IPv6 begonnen te gaan op de E-Router. 

 

Ik heb ondertussen nogmaals bevestigd gekregen van enkele collega's dat er geen issue is. Dit is de info die met me gedeeld werd:

 

  • IPv6 werkt als designed
  • MAC bridging is van toepassing voor IPv4: je krijgt een (extra) IPv4 adres voor je eigen router. Hier is er nog een issue met routers die de broadcast flag in de DHCP discover enabled hebben (vooral Fortigate). Dit wordt opgelost bij de volgende software release (richtdatum werd niet meegegeven).
  • Voor IPv6 is alle functionaliteit routed. Je eigen router krijgt op zijn WAN-poort een (SLAAC) IPv6-adres uit de /64 prefix die de E-Router gebruikt op zijn LAN-interface. Via prefix delegation zal de eigen router een /60 prefix krijgen. Je eigen router kan dan verder opsplitsen in /64 subnets om te gebruiken op zijn LAN-interface(s).
  • Opgelet! Je eigen router aansluiten op een LAN-poort van de CV8560E E-Router (NIET de blauwe poort) en je eigen router moet prefix delegation ondersteunen.

Hopelijk is dit nog eens een extra bevestiging voor iedereen. Ik geef zeker wel de feedback door dat deze informatie mogelijks ook op een klantenservice artikel gedeeld moet worden om verwarring te vermijden of gewoon duidelijkheid te scheppen. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Ex-Netweter  schreef:

@NofanTasi  schreef:

@Arnie  schreef:

Ik heb vandaag de overstap van CV6181E naar CV8560E gemaakt, om te kunnen profiteren van de hogere snelheid.

kan je bij benadering cijfers geven die expliciet tonen dat CV8560E werkelijk duidend sneller is voor jou dan CV6181E? Voor mij, bij benadering, presteren b eiden gelijk : 800 down / 50


Sorry, off-topic in de IPv6 discussie, maar ik wil dit even rechtzetten ...

Een CV6181E kan onmogelijk deze snelheid halen. Dit is een 8*4 Docsis 3.0 modem, met andere woorden een maximale download van 400 Mit/s.

@NofanTasiheeft het over een CV7160E 


Correct en dank @Ex-Netweter ! Ik had CV6181E inderdaad verward met CV7160E.

Vandaar mijn o.a. ongepaste vraag naar snelheid in vorige post, waarvoor excuses.

 

{*niet* 'like'-en aub}
kccoyote
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Ex-Netweter ik kan bevestigen dat 'bridge' aan of uitzetten niets verschil maakt voor mij.


Ik had het al geprobeerd met een andere Mikrotik op een andere LAN-poort aan te sluiten, maar om het 'wat als die setting alles om zeep helpt' uit te sluiten heb ik het MAC-address verwijderd op 'mijn telenet'. Ik krijg dan (uiteraard) een 192.168.0.x ipv4 adres op mijn router maar de ipv6 client krijgt gewoon geen antwoord van de modem.

@Arnie de Fritzbox die blijkbaar werkt is een 7590, geen 4040 zoals die van jou. Ik weet niet hoezeer die fabrikant zijn firmwares gelijk houdt tussen modellen, maar dit kan een reden zijn.

 

@Steven-E geen probleem hoor - ik hoor graag suggesties. Enkel moeten horen "works as designed" terwijl het dat duidelijk niet doet en ik hierdoor sinds februari zonder ipv6 zit wordt op den duur frustrerend - zeker als mensen dat zeggen die zelf niet hetzelfde soort modem of de bridge functionaliteit niet gebruiken. Dat snap je uiteraard ook wel.

 

@Suzy "IPv6 werkt als designed". Ik weet dat je enkel de boodschapper bent, maar zou ik je dan even mogen vragen om door te geven dat dit eigenlijk bijna bij niemand werkt? Als ik de antwoorden hier bekijk en op het vorige topic, dan durf ik ook te betwijfelen dat de personen waarbij het niet werkt maar een zootje ongeregeld is dat niets van netwerken afkent, integendeel.

Op de CV8560E krijg ik met pfSense, Mikrotik of een huis-tuin-en-keuken Asus, die allemaal PD claimen te ondersteunen, geen subnet van de modem. Het speelt hier geen rol of mac-passthrough/bridge aanstaat op mijn-telenet.
Op een CH7465LG-TN werkt dit *WEL* met dezelfde Mikrotik. Maar daar kan je dan geen mac-passthrough/bridge instellen voor ipv4 natuurlijk.

0 Likes
kccoyote
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

kccoyote_0-1591392278796.png

Zo gek veel settings zijn er trouwens niet op zo'n Mikrotik voor de ipv6 dhcp client...
Op de modem-only werkte het zonder Prefix Hint en kreeg ik meteen een ::/56.
Verder heb ik zowat elke combinatie van checkboxes al geprobeerd 😉

 

Altijd blijft de status op "searching" staat, wat volgens de docs van Mikrotik gewoon wil zeggen dat hij "solicit" paketjes verstuurd en wacht op een "advertise" paket (https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:IPv6/DHCP_Client)

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@kccoyote  schreef: [...]

Altijd blijft de status op "searching" staat, wat volgens de docs van Mikrotik gewoon wil zeggen dat hij "solicit" paketjes verstuurd en wacht op een "advertise" paket (https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:IPv6/DHCP_Client)


Kan je een packet capture doen en kijken naar de DUID UUID welke de DHCP client stuurt? Wie weet is de waarde misschien onverwacht of zijn niet alle RFC versies van dat veld ondersteund.

 

{*niet* 'like'-en aub}
Tags (1)
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@kccoyoteik heb helaas geen 7590 maar kan mij slecht voorstellen dat het daar wel mee zou werken. Erg verschillend zijn de modellen niet op het gebied van (ipv6) code.

De 4040 heeft geen ingebouwd VDSL modem, maar gewoon een WAN poort, om te gebruiken achter een modem dus prima geschikt voor aan de CV8560E.

Ik heb juist nog even met een 7390 geprobeerd, helaas ook zonder succes. Is er meer informatie bekend over de 7590, zoals software versie en instellingen?

 

Ondertussen heb ik met behulp van wireshark even het data-verkeer nagekeken wat uitgewisseld wordt tussen de CV8560E en een PC, en ook tussen de CV8560E en mijn fritzbox. Ik geraak er niet echt uit.

Ik zie dat de fritzbox een correct dhcpv6 verzoek uitstuurd, vraged naar een prefix lengte 60 en ook Prefix Delegation, maar hierop antwoord de CV8560 niet.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@NofanTasiin geval van mijn Fritzbox-en (even een test met de 4040 en 7390) hangt deze ook bij het sturen van Solicit XID pakketjes, zonder antwoord te krijgen.

DUID: 00030001&wan-macaddress

Hier is een dump van één packet:

0000   33 33 00 01 00 02 98 9b cb d6 76 5f 86 dd 60 00   33........v_..`.
0010   00 00 00 83 11 ff fe 80 00 00 00 00 00 00 9a 9b   ................
0020   cb ff fe d6 76 5f ff 02 00 00 00 00 00 00 00 00   ....v_..........
0030   00 00 00 01 00 02 02 22 02 23 00 83 93 f7 01 75   .......".#.....u
0040   98 1b 00 08 00 02 19 d4 00 01 00 0a 00 03 00 01   ................
0050   98 9b cb d6 76 5f 00 0e 00 00 00 03 00 0c cb d6   ....v_..........
0060   76 5f 00 00 00 00 00 00 00 00 00 19 00 29 cb d6   v_...........)..
0070   76 5f 00 00 00 00 00 00 00 00 00 1a 00 19 00 00   v_..............
0080   00 00 00 00 00 00 3c 00 00 00 00 00 00 00 00 00   ......<.........
0090   00 00 00 00 00 00 00 00 14 00 00 00 06 00 12 00   ................
00a0   17 00 38 00 1f 00 19 00 03 00 11 00 52 00 53 00   ..8.........R.S.
00b0   56 00 10 00 04 00 00 03 68                        V.......h

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

In een van de test captures die ik een tijd geleden deed zie ik enkel een client confirm pakket gevolgd door een server reply pakket, geen client solicit pakket, maar, ik heb er geen goed idee van (zelfs na snel lezen van rfc8415) waarom dit verschil.

Een ander verschil is de hop limit (1 in mijn confirm pakket en 255 in jouw solicit pakket).

In alle geval lijkt het wel of verschillende routers verschillende client implementaties hebben.

Ook: 255 is een, denk ik, onnodig grote waarde vooral omdat de destinatie het link local multicast address ff02::1:2 ('all DHCP agents') is [een link local pakket wordt niet geforward en hoeft geen extra hops af te leggen]

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
RMO
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
On a roll... Tien op tien! A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Steven-E 
ik bevestig dat IPv6 PD nog altijd niet werkt op pfSense.
Ik draai momenteel 2.4.5-RELEASE , wat de recentste available versie is.

 

Ik zie wel in de opkomende 2.4.5 p1 wat patches voor DHCPv6, maar weet niet of die hier een invloed zullen op hebben.

 

https://docs.netgate.com/pfsense/en/latest/releases/2-4-5-p1-new-features-and-changes.html

vooral deze bug is interessant

 

https://redmine.pfsense.org/issues/9634

 

dus of het aan pfSense of aan Telenet ligt... nu, het heeft gewerkt op een bepaald moment, dus ergens is er toch een mismatch.

 

Voorlopig ben ik dus verplicht om IPv6 NAT te gebruiken en intern een fd5 adres range uit te delen (equivalent van private IPv4 ranges).

zehn
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb ook een mikrotik router en tot op heden ook nog geen succes voor IPv6. Volgens bovenstaande post van @Suzy zou het moeten werken...

Hier blijft hij ook op 'searching' hangen als ik om een ::/60 prefix vraag. In wireshark zie ik dat de router Solicit pakketjes verstuurdt, zonder enige respons. Geen idee hoe ik dat nog verder kan debuggen?

Mijn IPv6 kennis is eerder beperkt, maar met de informatie van bovenstaande post kan je niet zo heel veel meer verkeerd doen. En zoals je zegt zijn er niet zoveel combinaties te proberen met de IPv6 DHCP client....

Ik ben nog steeds benieuwd naar een (nieuwe) bevestiging dat het nu werkt en met welke instellingen dan.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Eventjes ter informatie.

Gisteren mij eens bezig gehouden met het proberen aan de praat krijgen van de Ubiquity Edge router , model ER-X-SFP.
Vaststelling: IPv4 werkt zoals het hoort. Ik krijg netjes een publiek IP adres enz. IPv6 krijg ik niet aan de praat. Op geen enkel manier. Alhoewel dit gewerkt heeft zoals het hoort via mijn vorige (witte) HGW (docsis 3.0). Daar kreeg de WAN netjes een IPv6 adres in de range van de HGW genre xxxx:xxxx:xxxx:xx00:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx en aan de LAN zijde een netwerk een IPv6 genre xxxx:xxxx:xxxx:xxff:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx. Dus een ander subnet.

Ik gebruik dit netwerkje enkel om te experimenteren. Dus de rest is nog altijd aangesloten zoals het hoort via het HGW gedeelte.

Daar krijgt alles zoals het hoort een correct IPv4 en IPv6 adres. Wat wel eigenaardig is dat, als ik naar https://whatismyipaddress.com/  ga mijn IPv6 adres niet gedetecteerd wordt.

Ik blijf zoeken volgende week maar blijkbaar zit er toch nog iets verkeerd in de combinatie van deze modem met een eigen router via de Mac Passthrough.

Goed idee van @Steven-E om dit te centraliseren.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@iedereen

Eerst en vooral aan iedereen kudos voor het testen en helpen meedenken.

Goed dat we hier alles over de IPv6 in één topic samenbrengen!

 

De informatie vanuit Telenet, die zowel via @Suzy als via @Steven-E (via via een Telenet engineer) beschrijft héél duidelijk hoe het designed is.

Maar de conclusie tot nu toe is, denk ik, dat het niet werkt zoals designed ☹️

 

We hebben hier dus 3 verschillende IPv6 implementaties:

  1.  Modem only (CV7160E): werkt als designed: router krijgt een /56 prefix (via PD), WAN poort krijgt een /64 adres (SLAAC)
  2.  HGW (CH7465LG-TN): werkt als designed: achterliggende router krijgt een /60 prefix uit het /56 prefix van de HGW, en de WAN poort krijgt een /64 adres uit het LAN van de HGW.
  3.  E-router (CV8560E): design is hetzelfde als de HGW, alleen het werkt niet 😮.

Het eigenaardige is, dat dit niets te maken heeft met de instellingen, want met dezelfde router IPv6 instellingen blijkt het wel te werken op de HGW, maar niet op de E-router- zoals blijkt uit verschillende posts in deze topic.

En wij die dachten dat de E-router eigenlijk een "HGW zonder WiFi" was … maar blijkbaar zijn er meer verschillen dan alleen "geen WiFi" ...

 

Het zou dan ook heel hulpzaam zijn als de personen die beweren dat het "werkt zoals designed" (Telenet via @Suzy  en de engineer via @Steven-E ) hier enkele screenshots zouden kunnen posten, zoals:

  1. de IPv6 instellingen van één werkende router (pfsense, Mikrotik, Asus …).
  2.  de resulterende IPv6 status (/64 SLAAC adres en /60 prefix).

Wie aanvaardt de uitdaging 😊?

 

 

 

 

Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Arnie  schreef:

@kccoyoteik heb helaas geen 7590 maar kan mij slecht voorstellen dat het daar wel mee zou werken. Erg verschillend zijn de modellen niet op het gebied van (ipv6) code.

De 4040 heeft geen ingebouwd VDSL modem, maar gewoon een WAN poort, om te gebruiken achter een modem dus prima geschikt voor aan de CV8560E.

Ik heb juist nog even met een 7390 geprobeerd, helaas ook zonder succes. Is er meer informatie bekend over de 7590, zoals software versie en instellingen?


Het verschil tussen een Fritz!Box 4040 en een 7530/7590 is inderdaad het VDSL2/vectoring modem gedeelte.

Als beide op de meest recente Firmware draaien (07.14 voor de 4040 en 07.12/07.13 voor de 7590/7530, dan ga ik ervan uit dat de IPv6 instellingen en menus identiek zijn.

 

De 7390 is al een oud beestje, en al een tijdje niet meer geüpdatet (laatste versie 06.85?).

0 Likes