Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
morpheus
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Arnie Hierbij de details van het packet

 

TAM0Qnpxe1.png

 

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@NofanTasi  schreef:

@Arnie 

fwiw

Je vorige hexdump (die je in wireshark kan importeren) had ook een 'IA_NA optie' en reeds een non-zero 'elapsed time'. Of dit belangrijk is weet ik niet. Kijk ook eens of de IP TTL van een werkende pcap steeds 1 is (en die van een niet werkende steeds >1, je vorige was 255). Of dit belangrijk is weet ik ook niet, maar: stel dat de server software alles met TTL>1 als niet link-local behandelt, dan is er een probleem (want de destinatie is wel degelijk (in dit geval multicast) link-local). Zulks zou een bug in de server software kunnen zijn of toch niet conform het Postel robustness principe. Mijn excuses op voorhand als deze opmerkingen naderhand niet terzake blijken.

 


Ja, ik weet het. Het aantal configuratie-opties in de Fritzbox is beperkt. Ik heb verschillend instellingen geprobeerd. Een aantal heeft betrekking of er achter de eigen router nog een andere router hangt (wat niet het geval is), dus zijn die normaal eigenlijk niet relevant.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Snarie @GlennR

Kunnen jullie misschien eens een pcap van een DHCPv6 packet van Fritz!Box resp. Mikrotik posten (hex of expanded in wireschark) waarop wel een server respons komt? Kijk misschien ook eens naar de IP TTL. Ergens moet een verschil zitten met niet werkende packets.

 

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
kccoyote
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@GlennR kan je me misschien je settings eens tonen? Niet dat ik denk dat er veel verschil in kan zitten, maar ik krijg dus dit:

kccoyote_0-1591786767324.png

(ether1->5 zijn bridge-wan en ether6->10 zijn bridge-lan voor mij)

 

kccoyote_2-1591786868074.png

Zo staat het momenteel bij mij, maar normaal had ik "adress" nog aangevinkt en "use peer dns" afgevinkt (had dat al aangepast adhv jouw screenshot, ook al had ik dat ervoor ook al gedaan).
RouterOS is v6.47

 

Ik zou al bijna tot bij jou willen komen en die router er aanhangen om te zien of het een router probleem of een modem-probleem is. Het lijkt wel alsof bepaalde individuele modems in een of andere gecorrumpeerde staat bevinden waardoor ipv6 niet meer naar behoren werkt.

Het is misschien de moment niet voor dit soort ongein, maar is er iemand in het Antwerpse waarbij dit werkt en die het ziet zitten om een wildvreemde van een forum binnen te laten om zijn eigen router aan te sluiten om te zien of ipv6 PD werkt op zijn router op jouw internet aansluiting? 😁

0 Likes
GlennR
Professional Weetjesweter
Berichten: 44
O dierbaar België.. On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@kccoyote 

 

 

mikrotik 1.PNG

 

Ik heb de settings via de CLI ingegeven met volgende commands:
(google was very friendly to me 😂

De # zijn eigen nota's en dienen niet ingegeven te worden. 

Deze zijn ingegeven op een basis out of the box config van de mikrotik. 

 

 

# setup IPV6:


/ipv6 nd

set [ find default=yes ] disabled=yes


/ipv6 dhcp-client

add add-default-route=yes interface=ether1 pool-name=general-pool6 request=prefix

 

print

# nu Zou je de ipv6 prefix moeten zien toegewezen door TLn aan je router


#set fixedipv6 :1 to router itself:
/ipv6 address

add address=::1 from-pool=general-pool6 interface=bridge advertise=yes


#set anouncement to internal devices:

/ipv6 nd

add interface=bridge ra-interval=20s-60s


#Basic Firewall setup voor IPV6:
/ipv6 firewall filter
add chain=input action=drop connection-state=invalid comment="Drop (invalid)"
add chain=input action=accept connection-state=established,related comment="Accept (established, related)"
add chain=input action=accept in-interface=ether1 protocol=udp src-port=547 limit=10,20:packet comment="Accept DHCP (10/sec)"
add chain=input action=drop in-interface=ether1 protocol=udp src-port=547 comment="Drop DHCP (>10/sec)"
add chain=input action=accept in-interface=ether1 protocol=icmpv6 limit=10,20:packet comment="Accept external ICMP (10/sec)"
add chain=input action=drop in-interface=ether1 protocol=icmpv6 comment="Drop external ICMP (>10/sec)"
add chain=input action=accept in-interface=!ether1 protocol=icmpv6 comment="Accept internal ICMP"
add chain=input action=drop in-interface=ether1 comment="Drop external"
add chain=input action=reject comment="Reject everything else"
add chain=output action=accept comment="Accept all"
add chain=forward action=drop connection-state=invalid comment="Drop (invalid)"
add chain=forward action=accept connection-state=established,related comment="Accept (established, related)"
add chain=forward action=accept in-interface=ether1 protocol=icmpv6 limit=20,50:packet comment="Accept external ICMP (20/sec)"
add chain=forward action=drop in-interface=ether1 protocol=icmpv6 comment="Drop external ICMP (>20/sec)"
add chain=forward action=accept in-interface=!ether1 comment="Accept internal"
add chain=forward action=accept out-interface=ether1 comment="Accept outgoing"
add chain=forward action=drop in-interface=ether1 comment="Drop external"
add chain=forward action=reject comment="Reject everything else"

 

 

@NofanTasi 

Als ik deze avond wat tijd heb zal ik zon pakketje uitzoeken. 

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb een Mikrotik besteld, en als het goed is wordt deze vandaag nog bezorgd. Ik zal dan proberen of deze wel werkt aan mijn CV8560E. Net als @kccoyote begon ik me ook af te vragen of er wellicht verschillen zijn in de configuraties van de CV8560E's.

Volgens mijn contact bij Telenet is dit niet het geval.

Ik ben dus heel benieuwd of ik een werkende IPv6 verbinding kan opbouwen met de Mikrotik op mijn Telenet aansluiting. Ik zal dan zeker ook een pcap maken.

Stay tuned.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kccoyote
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Arnie @GlennR ik denk niet dat dit er veel zal toe doen, maar ik heb een RB2011 en een RB3011.
Beide geven hetzelfde resultaat.
De RB2011 staat volledig op default settings, met uitzondering van ipv6 uiteraard, want dat is een aparte package.

0 Likes
GlennR
Professional Weetjesweter
Berichten: 44
O dierbaar België.. On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Hierbij nog even de volledige settings:

mikrotik.PNG

0 Likes
kccoyote
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@GlennR thanks -- de andere settings zijn bij mij identiek (lees: default 🙂)

Nu, ik heb me bezig gehouden met mijn router op een modem-only (CV7160E), een hgw (CH7465LG-TN) en mijn eigenste e-router (CV8560E) aan te sluiten. Dank aan mijn goede vriend die een modem-only heeft en naast iemand woont met een HGW.

 

  • Modem-only --> ipv6 PD werkt met ::/56 prefix
    CV7160E - modem-only.png
  • HGW --> ipv6 PD werkt met ::/60 prefix
    hgw - CH7465LG-TN.png
  • e-router --> werkt niet (met "bridge" aan/uit, speelt geen rol -- screenshot is met bridge uit)

    erouter - CV8560E.png

 

Hierbij dus de bevestiging van wat we eender in de thread al veronderstelden. Belangrijk detail hierbij is dat dit met identiek dezelfde hardware en configuratie gebeurd is.

Het enige wat nog ontbreekt is dat ik niemand ken met een e-router die blijkbaar wel werkt, om deze router aan te hangen en zo bevestiging te krijgen dat niet alle CV8560's gelijk zijn qua instellingen/configuratie, moest het daar wel werken met deze router...

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Mooi gedaan @kccoyote !

Dit is inderdaad een bewijs dat er een fundamenteel gedrag is in het gedrag van beide homegateways CH7465LG-TN en CV8560e.

 

Ik denk dat Telenet hier wel wat mee is, en zij hebben natuurlijk ook al deze modems om mee te testen. Mijn 2 cents: de DHCPv6 server op de CV8560e werkt niet optimaal of is niet goed geconfigureerd (deze wordt gebruikt voor prefix delegation).

 

PS: Ik had een Edge router X besteld om zelf ook te kunnen testen, maar die was 15min na aansluiten al "bricked". Firmware upgrade failed en blijkbaar was de originele image op flash ook weg. Factory reset deed niet veel, zonder image. Helaas heeft dit doosje geen consolepoort, dus terug op weg naar Bol.com ...


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb vandaag ook de MikroTik HEX RB750GR3 router binnen gekregen, en gelijk even geprobeerd met de minimale config zoals @GlennR deze gepost had hier in het forum.

De setup die bij hem wel werkt Mikrotik achter de CV8560E lijkt bij mij dus niet te werken.

Ik ontvang op de Mikrotik (RouterOS 6.47) geen prefix. Ik zal later vanavond een pcap nemen, en de config nog eens een keer nakijken.

Het lijk er dus op dat sommige CV8560E gebruikers, zoals @Snarie en @GlennR wellicht geluk hebben dat het bij hen wel werkt, omdat de 8560 toch een klein beetje anders geconfigureerd is, of andere SW versie gebruikt.

Als ik het goed heb is setup met de Mikrotik nu gelijk aan die van GlennR. Bij hem werkt het wel, bij mij niet.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Kan men, om te vergelijken, de CV8560E firmware versie te weten komen op 'Mijn Telenet'?

 

Voor CV7160E niet, op eerste zicht.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@NofanTasi  schreef:

Kan men, om te vergelijken, de CV8560E firmware versie te weten komen op 'Mijn Telenet'?Voor CV7160E niet, op eerste zicht.

 


Dat zou interessant zijn, maar helaas. Mijn telenet toont enkel "DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS)"


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

imho:

Als iets soms werkt en soms niet tussen verschillende RFC gebonden partijen, dan is dat een (al dan niet bekende en/of ge-fix-ed) bug (van een of beide partijen). Uitzonderlijk is het een design fout in de RFC waaraan beide partijen met de beste wil van de wereld niets kunnen verhelpen. Dan dient/wordt de RFC ge-fix-ed. In mijn geval CV8560E had ik soms situaties waarbij IPv6 pakweg dag 1 werkte en dag 2 niet meer. Met identieke setup. Het stopte ergens tussenin gewoon met werken! Maar ik heb zo veel verschillende dingen in snel tempo op korte tijd getest, getraced en gecaptured dat de vorige setup misschien de volgende een eindige tijd beinvloedde. En, dit is alweer 2 maand geleden of zo (mijn n00b introductie tot Telenet) en nu niet meer voldoende relevant.

 

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Troubleshooting and testing continues......

Vandaag is mijn CV8560 ge-upgrade naar een nieuwe SW versie (beta). Helaas mocht dit niet baten. De Fritzbox stuurt nog steeds zijn DHCPv6 Sollicit packets zonder daarop antwoord te ontvangen.

Schijnbaar is de "bridging" setting in mijn telenet wel van belang. Prefix-Delegation zal enkel aangeboden worden aan het vastgelegde mac-address. Je kunt dus niet (zoals voor een test wilde doen) twee eigen routers op de CV8560E aansluiten en proberen op beide IPv6 te routeren.

Ik zal later vanavond het mac-address in mijn telenet aanpassen van het Fritzbox adres naar het address van mijn nieuwe Mikrotik router. Eens proberen of het daarmee nu wel wil lukken.

 

Mocht dat werken kan ik in ieder geval even de pcaps vergelijken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.