Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

'MAC Adres' is voor IPv4 en er is inderdaad maar 1 globaal IPv4 adres per klant

'DUID' is voor IPv6 range per klant

op de CV8560E kon ik (voor vast IP) DUID niet aanpassen (en DUID was van modem zelf)

op de CV7160E kan ik (voor vast IP) DUID wel aanpassen (en ik geef DUID van mijn router)

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Even mijn geheugen opfrissen, maar als ik mij goed herinner is het MAC address OSI layer 2 (Data Link Layer), terwijl IP (zowel IPv4 alsook IPv6) layer 3 zijn (Network Layer).

 

Telenet kan perfect beslissen dat ze achter hun CV8560E maar één router willen toelaten met Prefix Delegation. Als het beperkt wordt tot één router kunnen ze de prefix in de toekomst eventueel vergroten van /60. Achter je eigen router kun je dan de grote prefix verder opsplitsen.

De beperking voor één router kan perfect gekoppeld kunnen worden aan het MAC adres wat de klant ingeeft onder de MAC-passthrough / "bridging" setting. Niet strikt noodzakelijk, maar het meest waarschijnlijke scenario is dat ipv4 en ipv6 routing inderdaad in dezelfde router zal worden gedaan.

Het zou eventueel voor test-setups interessant kunnen zijn meerdere IPv6 routers direct aan de Telenet router te koppelen, maar ik denk niet dat dit een veel voorkomend scenario is wat ze willen supporteren. Als je meerdere prefixes nodig heb kun je dit vanuit één eigen router opsplitsen. Voordeel voor Telenet is dat ze dan één groot fixed size prefix kunnen aanbieden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Vanalles is uiteraard mogelijk, zowel voor v4 als v6.

 

Bij EDPnet, bijvoorbeeld (ik spreek over statische ranges en adressen) kreeg men 1 adres A op een point-to-point (/32 v4, 128 v6) link en een willekeurige range R van adressen (hoe meer hoe duurder voor v4). Je router kan de klus klaren om beide subnets te verbinden. Bij Telenet (niet zo bij EDPnet) is A gebonden aan (v4) mac adres, of, (v6) mac adres based duid-ll, en voor v4 krijgt men 1 adres terwijl voor v6 het bij Telenet blijkbaar af hangt van modem type e.g.: CV8560E krijgt /56 en CV7160E krijgt /56 plus de /128 (zoals bij EDPnet). Akkoord, een extra /128 is minder zuinig. Maar bij EDPnet kreeg men zelfs een (groter) /48 subnet. De mogelijkheid om meerdere routers toe te laten per modem lijkt me een vrije keuze van de provider (als hun modem en fysische layer het toe laat). Bij EDPnet is elke connectie gebonden aan een (Layer 1) telefoon lijn. Of men die kan splitten naar meerdere routers weet ik niet, ik heb er nooit van gehoord en ik had het nooit nodig (alhoewel, op bepaald druk moment had ik 3 EDPnet lijnen 😃). Hoe het er precies op de (Layer 1) kabel aan toe gaat weet ik niet, maar, vermits die kabel door velen gebruikt wordt lijkt meerdere routers per gebruiker inderdaad minder onmogelijk dan bijvoorbeeld voor telefoon lijn.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Arnie  schreef:

Telenet kan perfect beslissen dat ze achter hun CV8560E maar één router willen toelaten met Prefix Delegation.


Inderdaad. Prefix delegation gebeurt via DHCPv6.

Zoals bij DHCPv4 zou Telenet met statische leases kunnen werken voor prefix delegation, op basis van een mac-address. Een beetje zoals je bij IPv4 fixed IP adressen via DHCP kan uitdelen ook op basis van het MAC-adres.  Als je daarnaast geen dynamische pool definieert op de DHCP server dan krijgen enkel de geregistreerde MAC adressen een IP adres, en de rest niet.

Dus zo zou het ook met PD kunnen werken.

 

@Arnie Maar waarom denk je dat dit het geval zou zijn? Heb je dit ergens opgevangen?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:

@Arnie Maar waarom denk je dat dit het geval zou zijn? Heb je dit ergens opgevangen?


Misschien heb ik je betoog niet goed gelezen en/of begrepen (mea culpa), maar: wat exact bedoel je met dit (wat het geval zou zijn, en, misschien, ergens opgevangen)?

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@NofanTasi  schreef:

@Steven-E  schreef:

@Arnie Maar waarom denk je dat dit het geval zou zijn? Heb je dit ergens opgevangen?


Misschien heb ik niet goed gelezen of begrepen, maar: wat bedoel je met dit (wat het geval zou zijn)?

 


Sorry, idd niet duidelijk.

Dus ik doelde op dat Telenet enkel een prefix via PD zou geven naar de router waarvan je Het MAC adres hebt opgegeven op Mijn Telenet (mac passthrough).


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:

Dus ik doelde op dat Telenet enkel een prefix via PD zou geven naar de router waarvan je Het MAC adres hebt opgegeven op Mijn Telenet (mac passthrough).


Dan moet 'Mijn Telenet' gewoon meerdere MAC en DUID velden in web GUI voorzien (en hopelijk ook kunnen implementeren).

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@NofanTasi  schreef:


Dan moet 'Mijn Telenet' gewoon meerdere MAC en DUID velden in web GUI voorzien (en hopelijk ook kunnen implementeren).

 


Niet alleen dat, ze zouden ook prefix'es in verschillende lengtes moeten gaan ondersteunen, wat technisch wel mogelijk is, maar meer routing werk voor de CV8560E betekent.

Ik weet niet of de CV8560E dat aankan? Geen idee van de specs van dit apparaat.

Nu geven ze een fixed /60 prefix lengte, waarvan je er inderdaad verschillende zou kunnen verdelen. ALs er sprake is van maar één router zou dit vergroot kunnen worden, eventueel tot /57.

 

Daarnaast zou het ook verwarring kunnen opleveren dat je pass-through zou kunnen configureren voor één MAC address voor IPv4 (daarvan krijg je er tenslotte maar één, en gezien de kosten denk ik dat we ook niet mogen verwachten dat dit er meer zullen worden), maar wel meerdere IPv6 routers kunt ingeven.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Om toch weer even terug te keren tot het thema waarom PD achter een CV8560E bij sommige wel werkt, maar bij de meesten niet. Een zoek-de-verschillen onderzoekje zou handig zijn.

Volgens mij hebben we enkel maar twee personen die melden dat het bij hun wel werkt:

@Snariedie een Fritzbox 7590 (sw 7.13 int) en ook 7490 (sw 7.12) getest heeft

@GlennRdie een MikroTik HEX RB750GR3 gebruikt

 

Bij de meeste onder ons (waarvan sommige dezelfde Mikrotik hw en config gebruikt hebben) werkt het niet.

@Snarieen @GlennR zouden jullie eens een DHCPv6 pcap kunnen delen? Of zouden jullie mij (via privé-bericht) misschien eens jullie MAC-address van de CV8560E willen doorgeven? Thnx.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Of stuur het anders aub even naar @Suzy   Ik zal haar vragen het dan intern door te sturen naar de juiste persoon. Alvast bedankt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
TbR
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Arnie Zo werkt DHCPv6-PD dus niet he. De subnetting op IPv6 moet in 4-bit veelvouden gedaan worden. En vanaf bit 64 zit je op local-link (dus 1 LAN). Telenet kan dus niet zomaar /57 uitdelen, want dat is niet conform. Het feit dat ze /56 aan de HGW geven en /60 intern via DHCPv6-PD opdelen is perfect conform en zou op technisch vlak ook nooit een probleem mogen zijn. Het feit dat ze /60 gebruiken is ook niet de oorzaak van de problemen. Zoals @kccoyote al postte: 1 mikrotik router op 3 verschillende Telenet modems getest, 2 keer perfect resultaat, enkel op de CV8560E niet.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@TbR  schreef:

@Arnie Zo werkt DHCPv6-PD dus niet he. De subnetting op IPv6 moet in 4-bit veelvouden gedaan worden. En vanaf bit 64 zit je op local-link (dus 1 LAN). Telenet kan dus niet zomaar /57 uitdelen, want dat is niet conform. 


Wel, ik heb geruchten gehoord dat de /60 effectief een /57 zou worden op de CV8560e.

Technisch kan dit dus wel, maar het wordt idd aangeraden om prefixen af te ronden op de nibble 4 bits. "Aangeraden", niet "verboden".


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TbR
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Steven-E  Ja, je hebt gelijk. Het probleem is echter dat het echt wel afgeraden wordt en dat veel implementaties er (foutief) van uit gaan... oh well, dat zal dan langs de client kant wel gefixt worden 🙂

 

Dit lijkt me bijvoorbeeld een goede start: https://www.ripe.net/publications/docs/ripe-690.

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@TbR  schreef:

[...] En vanaf bit 64 zit je op local-link (dus 1 LAN) [...]


Interessant ... waar staat dat ergens beschreven in RFC of Draft?

Ik dacht dat ook de 10 leading bits van FE80 noodzakelijk waren voor link-local unicast adressering, e.g. (sommige bits overschreven):

$ ifconfig enp4s0 | egrep -i '(link|global)'
inet6 2a02:1807:xxxx:xxxx::2 prefixlen 64 scopeid 0x0<global>
inet6 fe80::xxxx:xxxx:xxxx:xxxx prefixlen 64 scopeid 0x20<link>

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Dat klopt effectief, maar als je wil kan je ook dit weer veranderen.

Al heb ik nog geen implementaties gezien waar er afgeweken wordt van deze /64 op een router LAN interface.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes