Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Kudos voor @Arnie en enkele andere Netweters!

Heel goed dat er een diagnose gesteld is, en zelfs een workaround gevonden is.

En dat Telenet dus onderkent dat er een probleem is.

Deze zaken duren meestal het langst.  Een fix komt er nu wel.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@NofanTasi  schreef:

@Arnie 

Heb jij toevallig een (niet al te oud) Android device en heeft dat device nu inderdaad 'problemen' met stateful mode? Ik ken de (vast IP + CV7160E) implementatie van Telenet niet (stateful of stateless) maar mijn up to date Android 10 lijkt, op eerste zicht, probleemloos ...

Ik heb juist even een access-point aan het 192.168.0.0/24 net van de CV8560E gekoppeld. Mijn GSM (Android 10) verbindt zich probleemloos en ontvangt een ipv4 en ipv6 address (score 10/10 bij ipv6.test-ipv6.com).

Het probleem betreffende de androids ken ik niet echt, maar er is wel één en ander over te vinden op internet, zoals bijvoorbeeld hier.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
YannickV
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Bedankt @Arnie!

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Nog twee vraagjes

 

1) Bij (werkend) @Snarie setup zie ik dat de eigen router /64 upstream prefix :0700: en de host downstream prefix :0750: als laatste (netwerk) bits hebben, het is te zeggen: het /60 delegation prefix is disjunct met het upstream prefix (waaruit eigen router met slaac een adres 'kiest'). Ik zie niet onmiddellijk deze waarden bij anderen omdat ze (niet ten onrechte) gemaskeerd zijn. Maar ik meen me te herinneren dat, destijds, bij mij, de prefixen niet disjunct waren (e.g. :0a00: en :0a01:). Het kan best zijn dat zulks kwam door mijn foutieve eigen router configuratie, waarvoor op voorhand mijn excuses. Maar toch even vragen: voor, na verloop, niet werkende setup, wat zijn de upstream /64 en PD /60 laatste 4 prefix hexadecimale waarden op eigen router?

 

2) Een andere domme vraag misschien: kan men niet stateless en stateful tegelijk ondersteunen? IPv6 ND (neighbor discovery) zou toch duplicates moeten uitsluiten? Alweer op voorhand mijn excuses als ik de bal nogmaals mis sla.

 

update stateless en stateful tegelijk ondersteunen blijkt nog in Draft :

https://tools.ietf.org/id/draft-templin-6man-dhcpv6-ndopt-09.html

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@morpheus  schreef:

Dan vraag ik me wel af welke mode ze gebruiken op de modem-only waar het wel werkt voor alle toestellen?


Hier is het niet de modem die zorgt voor IPv6, maar direct de Telenet DHCP servers.

Deze staan blijkbaar goed ingesteld, net als de HGW's ...

 

@Steven-E  schreef:

Kudos voor @Arnie en enkele andere Netweters!

Heel goed dat er een diagnose gesteld is, en zelfs een workaround gevonden is.

En dat Telenet dus onderkent dat er een probleem is.

Deze zaken duren meestal het langst.  Een fix komt er nu wel.

Als ik het goed begrijp is dit gewoon een instelling die verkeerd staat (stateless > statefull mode). Hiervoor is wellicht niet eens een software update nodig, maar een (kleine) aanpassing in de provisioning file?

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@NofanTasi  schreef:

Nog twee vraagjes

 

1) Bij (werkend) @Snarie setup zie ik dat de eigen router /64 upstream prefix :0700: en de host downstream prefix :0750: als laatste (netwerk) bits hebben, het is te zeggen: het /60 delegation prefix is disjunct met het upstream prefix (waaruit eigen router met slaac een adres 'kiest'). Ik zie niet onmiddellijk deze waarden bij anderen omdat ze (niet ten onrechte) gemaskeerd zijn. Maar ik meen me te herinneren dat, destijds, bij mij, de prefixen niet disjunct waren (e.g. :0a00: en :0a01:). Het kan best zijn dat zulks kwam door mijn foutieve eigen router configuratie, waarvoor op voorhand mijn excuses. Maar toch even vragen: voor, na verloop, niet werkende setup, wat zijn de upstream /64 en PD /60 laatste 4 prefix hexadecimale waarden op eigen router?

 

Mijn router heeft nu een /64 IPv6 op de WAN startend met de prefix 2a02:18xx:xxxx:xx00.

De prefix ontvangen via PD op mijn Fritzbox voor zijn LAN is 2a02:18xx:xxxx:xx10 / 60

De bedoeling van Telenet is deze prefix in de toekomst te vergroten naar /57

Dat geeft de mogelijkheid die zelf nog verder op te splitsen in meerdere /60 netwerken.

 

In de oude modem-only setup had je een router minder, en kon je de volledige /56 prefix op je eigen router ontvangen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

...:xx00:.../64 WAN en ...:xx10:.../60 LAN (PD) is disjunct en kennelijk OK 😔

Wat (IPv6) router-achter-router betreft:

hopelijk komt Telenet uiteindelijk ook met een docsis 3.1 modem-only

(misschien een CBN CD8000 eMTA Telenet variant als opvolger voor de CV7160E).

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik hou op regelmatige tijden de status van IPv6 op mijn router in de gaten, met name de timers van de prefix.

Alles werkt nog steeds goed. Elke 12 uur zie ik een renew van de prefix:

Via GUI interface (copy paste):

23-06-2020 09:43 IPv6 prefix: 2a02:18xx:xxxx:xx10::/60, Valid for: 259194/86394s
23-06-2020 09:35 IPv6 prefix: 2a02:18xx:xxxx:xx10::/60, Valid for: 216497/43697s
22-06-2020 22:15 IPv6 prefix: 2a02:18xx:xxxx:xx10::/60, Valid for: 257310/84510s
22-06-2020 17:50 IPv6 prefix: 2a02:18xx:xxxx:xx10::/60, Valid for: 229837/57037s
22-06-2020 14:47 IPv6 prefix: 2a02:18xx:xxxx:xx10::/60, Valid for: 240841/68041s
22-06-2020 11:33 IPv6 prefix: 2a02:18xx:xxxx:xx10::/60, Valid for: 252634/79834s

 

Ook de eventsmanager van de Fritzbox toont de refresh:

root@fritz:/var/mod/root# eventsdump | grep prefix
22.06.20 21:43:18 IPv6 prefix was updated successfully. New prefix: 2a02:18xx:xxxx:xx10::/60
22.06.20 09:43:18 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2a02:18xx:xxxx:xx10::/60

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Bedankt om dit mee uit te spitten @Arnie!


Ik blijf het wel wat straf vinden dat je iemand binnen Telenet moet kennen voordat er daadwerkelijk actie ondernomen wordt. We zijn ondertussen vier maanden verder sinds mijn eerste melding... Als ik mijn factuur vier maanden niet betaal dan hadden ze mij wsl al lang afgesloten. Maar als zij niet leveren waarvoor wij betalen dan doen ze alsof hunne neus bloed.


Ma bon, ik hoop dat het nu snel opgelost wordt!

 

evt wil ik ook wel testen. 😉 Ik heb 4 verschillende android phones gaande van android 4 tot android 10. 😛

RMO
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
On a roll... Tien op tien! A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb dankzij @Suzy dezelde workaround op mijn modem applied gekregen als @Arnie 
Sure enough

image.png

 

Zoals je hier kan zien, mijn LAN_GUEST en LAN_IOT netwerk zijn in pfSense via SLAAC en IPv6 PD van een IP voorzien. Je kan mooi zien dat die uit een /60 van de /56 komen.

 

De andere LAN subnetten gebruiken voorlopig nog een private IPv6 range, die ga ik later vandaag om zetten en verder testen qua IPv6 connectiviteit e.d.

I'll keep you posted 🙂

kccoyote
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Moeten we nu allemaal hier aan @Suzy gaan vragen om onze modem aan te laten passen zodat hij werkt? 🤔

 

Voor zover dat nog niet duidelijk was, bij deze: "Ik zou ook graag een werkende modem hebben, Suzy". 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@kccoyote dat is niet de bedoeling. We weten dat jullie allemaal een fix willen. 😉

 

De collega's intern hadden me enkel gevraagd om 1 of 2 klanten te vragen om de tijdelijke workaround te testen. @Arnie is dit aan het testen en @RMO nu ook. Het is effectief de bedoeling om (hopelijk snel) een permanente fix te implementeren op de E-Router via de software. 

 

Een nadeel van deze tijdelijke workaround is dat je geen wijzigingen meer mag uitvoeren via Mijn Telenet eens in orde gebracht voor je. Want wijzigingen op Mijn Telenet zorgen ervoor dat de setting die ze aanpassen terug naar de vorige waarde gaat. Dus als je de workaround wil testen, moet je hier rekening mee houden. Het is namelijk niet de bedoeling om deze aanpassing achterliggend steeds opnieuw uit te voeren. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Suzy Als het op voorhand wordt vermeld dat we geen instellingen mogen aanpassen tot aan de definitieve fix dan is dat voor mij geen enkel probleem. 🙂 Dus, als je een groter testpubliek wilt, voeg me gerust toe.

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

En ik dacht ook dat je de modem niet mocht rebooten, want de tijdelijke fix wordt niet bewaard.

Vandaar ook het woord "tijdelijk" 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RMO
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
On a roll... Tien op tien! A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Right, more testing, en deze keer hopelijk genoeg van mijn IP adressen uitgeblankt 🙂
Ik heb mijn normaal client subnet nu ook omgezet naar IPv6 PD en SLAAC, enkel mijn management en server subnet gebruiken nog een private fd range via IPv6 NAT en DHCPv6.

in pfSense:

image.png
LAN_CLIENTS gebruikt prefix ID 1
LAN_GUEST gebruikt prefix ID a
LAN_IOT gebruikt prefix ID b
perfect dus meerdere subnetten uit de single /60 PD

meer zelfs, ik denk dat pfSense zelfs maximum 16 subnetten kan definiëren voor PD auto assign, als ik de GUI zie

image.png

"0 to f"

en een /60 geeft je dus net die 16 subnetten. Die tekst lijkt echter statische tekst, niet dat pfSense dat afgleid heeft uit de PD.

ipconfig op mijn PC, looks good

image.png

note hier wel, en da's een belangrijke voor degene die pfSense gebruiken, als je dus de unbound DNS resolver geconfigureerd hebt op pfSense zal die altijd in de RA zitten die uit pfSense komt, tenzij je "router only" selecteert voor de RA, maar ja, dan werkt SLAAC niet. Dat kan wat issues geven moest je ergens een custom DNS server willen definiëren, gezien zeker Windows dus IPv6 DNS servers prefereert over IPv4 DNS servers.

DNS resolving naar dat delegated IP adres op pfSense werkt ook perfect

image.png


all in all : is very nice! Ik zal dit dus ff laten runnen, zien of de prefix ook mooi vernieuwd wordt na zijn looptijd door pfSense.