Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ok, dat wist ik niet.

Is er dan nog een reden om voor sommige toestellen DHCPv6 stateless aan te zetten op de CV8560e?

Indien niet, dan wordt het veel eenvoudiger.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:
Of is er op dit moment nog helemaal geen integratie tussen "Mijn Telenet" en "DHCPv6 Stateful" en zet Telenet dit voorlopig manueel aan adhv het MAC adres dat je doorgeeft?

 


Er is op dit moment nog geen integratie. De aanpassing om terug naar stateful te switchen wordt manueel op de router gedaan door Telenet, nadat deze zijn volledige config geladen heeft. Daarom ook dat de aanpassing verdwijnt als de config opnieuw geladen wordt, bijvoorbeeld na een aanpassing op mijn.telenet.

De aanpassing staat ook volledig los van MAC pass-through. Deze betreft de DHCPv6 server config voor de LAN interface van de E-router. Ik heb zelfs al twee eigen routers gelijktijdig eraan gekoppeld (de één die voor MAC pass-through geconfigureerd staat, de ander vanzelfspreken niet). Beide ontvingen een prefix. Ik had wel wat andere problemen, maar heb me daar verder niet lang mee bezig gehouden. In de toekomst zullen twee eigen routers op de E-router LAN sowieso geen gesupporteerde setup zijn voor IPv6, omdat daar onvoldoende prefix'es beschikbaar zullen zijn (vanaf het moment dat ze /57 gaan gebruiken ipv /60, wat de bedoeling is).

 


@NofanTasi schreef:

Ik ben ook benieuwd, overigens, draait de DHCPv6 server in geval van 'workaround' op de E-router zelf (of is er relay)?


De DHCPv6 server draait op de router zelf.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@RMO  schreef:

@Steven-E 
Android ondersteunt zelfs Stateless DHCP niet. Een van de lead Android developers heeft gewoon een enorme hekel aan DHCPv6 en weigert daardoor support toe te voegen in Android.

 

Nu, Stateless DHCP is ook niet echt meer nodig de dag van vandaag. SLAAC heeft de dag van vandaag RDNSS, waardoor DNS servers en zelfs DNS search list gewoon mee (kunnen) komen via de RA.

https://tools.ietf.org/html/rfc8106

mijn pfSense doet dat by default bijvoorbeeld. Ik heb de DNS resolver (unbound) enabled op de router, en in de RA staat dus gewoon het IP van de router als advertised DNS server.


RDNSS+DNSSL in RA is in zekere zin ook een stateful gebeuren (met timeouts etc...). Dus is er kennelijk de DHCPv6 op de E-router 'workaround' en de RDNSS+DNSSL op de eigen-router (pfSense in jouw geval). Of dit tot duplicates kan leiden weet ik niet, misschien verhindert IPv6 ND zulks sowieso. Al zijn er Internet Drafts in de maak welke (zoals ND "RDNSS option" uit RFC8106) nog nieuwe ND opties voorstellen om (als client) nog duidelijker te maken wat men ondersteunt en/of vraagt. Hier gebruik ik zelfs 2 RA servers (slechts 1 adverteert zich als gateway natuurlijk) en het gebeurt dat clients 2 adressen krijgen, of nemen (wat geen kwaad kan). Voor LAN verkeer geef if overigens ook eenvoudige fe80::N link local adressen aan belangrijke toestellen zodat die eenvoudig lokaal te vinden en te herkennen zijn, zo is hier, bijvoorbeeld, fe80::1 steeds de default gateway op een subnet.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
RMO
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
On a roll... Tien op tien! A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik was deze week wat aan het testen/spelen met OPNsense in een VM.

Tijdens de default setup van OPNsense vraagt die blijkbaar dus de facto een IPv6 PD aan de upstream router (wat goed is) maar kent die dan integraal toe aan de LAN side (wat grappig is). Resultaat was dus dat ik zag dat de OPNsense de /60 dus mooi kreeg, maar dus toekende aan de LAN poort, ipv een /64 met dan bijvoorbeeld default prefix ID 0 ofzo. Best grappig.

 

Maar hierdoor kan ik ook bevestigen wat eerder in deze thread aangegeven werd : de CV8560E geeft momenteel perfect meerdere PDs uit, echter is het enkel de laatst uitgegeven PD die routeerbaar is. Mijn pfSense zat dus zonder IPv6 connectiviteit. Na een reboot van pfSense, werkte de IPv6 connectiviteit terug, en gelukkig kreeg die dezelfde PD terug toegekend.


NB, normaal zou deze maand OPNsense 20.7 moeten gereleased worden

https://opnsense.org/about/road-map/

 

zal op dat moment wss eens switchen van pfSense naar OPNsense en zien hoe goed dat draait (of niet). "voordeel" van OPNsense is dat ik in principe enige issues zelf zou kunnen oplossen en submitten gezien het open source is, hoewel ik wel verwacht dat ik eerst wel wat studiewerk zal hebben lol.

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik vraag me toch af of, en hoe, Telenet, vooral voor de 99.99% klanten met CV8560E zonder eigen-router, wat zoal gaat veranderen. Voor die (grote meerderheid) van klanten werkt momenteel alles goed met stateless SLAAC. Ik vermoed dat ze stateful DHCPv6 niet als default gaan kiezen (misschien wel als optie in 'Mijn Telenet'), al was het maar om Android gebruikers niet te benadelen, en, of stateless+stateful de oplossing wordt, of is, daar twijfel ik ook aan, want, wie garandeert dat die beiden geen adres conflicten introduceren, ... IPv6 ND misschien?

Ik vraag me ook af : schrijft en built Telenet zelf de modem software (in welk geval ze de RA en DHCP software desnoods kunnen aanpassen)?

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
RMO
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
On a roll... Tien op tien! A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Snelste oplossing zou een toggle in "Mijn Telenet" zijn, gezien dit idd een "advanced setting" is.

 

Of ze moeten de passthrough overzetten naar de nu ongebruikte WAN poort.

 


@NofanTasi  schreef:

Ik vraag me ook af : schrijft en built Telenet zelf de modem software (in welk geval ze de RA en DHCP software desnoods kunnen aanpassen)?


Zonder echte kennis van zake: wss krijgen ze van de modem fabrikant een basis package waarop ze kunnen verder bouwen. Immers kan je dit soort modems in andere landen gewoon zelf als particulier kopen en aansluiten op het kabelnetwerk. In die landen komt de modem gewoon met een basis software pre-installed die dit soort functionaliteit onboard heeft.

0 Likes
GuyDB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Alles op zijn plek! Jij bent af! Handje vol! Follow the reader, reader!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Goedemorgen

Deze voormiddag is mijn modem herstart en na het inschakelen van DHCP6 op mijn WAN interface binnen pfSense, zie ik nu een IPv6 adres op de WAN poort verschijnen. Voor het LAN moet ik nog even verder kijken, want zoals gezegd ben ik nog een n00b op IPv6 vlak en moet ik me nog vertrouwd maken met het lingo en de achterliggende technieken.

 

Maar het ziet er dus naar uit dat Telenet is gestart met een bredere uitrol van de IPv6 oplossing.

|========================|
|Talk is cheap, supply exceeds demand.|
|========================|
Tags (3)
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@GuyDB  schreef:

Goedemorgen

Deze voormiddag is mijn modem herstart en na het inschakelen van DHCP6 op mijn WAN interface binnen pfSense, zie ik nu een IPv6 adres op de WAN poort verschijnen. Voor het LAN moet ik nog even verder kijken, want zoals gezegd ben ik nog een n00b op IPv6 vlak en moet ik me nog vertrouwd maken met het lingo en de achterliggende technieken.

 

Maar het ziet er dus naar uit dat Telenet is gestart met een bredere uitrol van de IPv6 oplossing.


Ik denk niet dat je nu nog een prefix op je LAN zal hebben.

De WAN zijde van je router krijgt zijn prefix via SLAAC, en dat heeft niets met de nieuwe aanpassingen op de modem te maken.

De prefix op je LAN wordt meegegeven via stateful DHCPv6.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GuyDB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Alles op zijn plek! Jij bent af! Handje vol! Follow the reader, reader!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Hey Steven-E, dat is inderdaad wat ik nu vaststel. Te vlug victorie gekraaid 😊

|========================|
|Talk is cheap, supply exceeds demand.|
|========================|
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@RMO  schreef:
[...]

Immers kan je dit soort modems in andere landen gewoon zelf als particulier kopen 

[...]


Kan je hier, of mij persoonlijk, coordinaten geven van waar men bijvoorbeeld CBN (Compal Broadband Netwerk) aparatuur als particulier kan kopen?

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@NofanTasieen verkoopadres voor CBN modem/routers ken ik niet, maar een Frtizbox 6490 is vrij verkoopbaar in Duitsland, en bijvoorbeeld volop te vinden op ebay.de of amazon.

De vraag is natuurlijk of je die op het Telenet netwerk kunt aktiveren.

 

Ik vermoed dat Telenet op basis van je MAC adres direct de "juiste" config (en wellicht zelfs firmware) files naar je device stuurt (via TR-069). Zij zullen wel een database hebben met alle MAC adressen en type nummers. Het zal dan waarschijnlijk fout gaan als je een vreemd MAC adres wilt registeren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Het zou me verwonderen dat je het mac adres niet kan aanpassen.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@janne_man  schreef:

Het zou me verwonderen dat je het mac adres niet kan aanpassen.


Dat zal wel kunnen denk ik, maar als Telenet dan middels provisioning een CV8560E config naar je Fritzbox stuurt ben je nog niet geholpen. Natuurlijk heb je geen ontvangen config file nodig, maar als er aan de Telenet-zijde een error optreed zal het modem wellicht niet aktief komen.

Het zou zeker interessant zijn mocht het werken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Wordt het snelheidsprofiel ook niet naar de modem gepushed?

Telenet zal hier wel controle over willen houden.

 

Maar we dwalen af van de IPv6 materie 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Steven-E 

Het blijft in die mate 'IPv6 specifiek', in dat, bepaalde gebruikers met eigen-router, net vanwege de CV8560E met zijn bizarre IPv6 eigenschappen, welke bovendien enige DOCSIS 3.1 Telenet device is, maar, niet met 'Mijn Telenet', als modem-only geconfigureerd kan worden, op zoek gaan naar mogelijke DOCSIS 3.1 'modem-only' alternatieven. Al was het maar om, voor alle zekerheid, 2 werkende modems in huis te hebben, waarbij, toegegeven, 1 modem weliswaar wel werkt, maar, eventueel niet door Telenet gesupporteerd is. Welnu: ik persoonlijk ga geen extra tijd of extra geld spenderen aan een extra CV8560E of een extra CV7160E. Een CD8000 vind ik eigenlijk ideaal, maar ik weet niet hoe er aan te geraken, en, de Fritz!Box 6591 is zeker OK, maar, duur en overkill. De 6591 behuist en implementeert namelijk zo wat alles wat men wensen kan, maar, ik heb enkel een ultra-domme, super betrouwbare, modem-only nodig, dus, zou ik, jammer genoeg, bijna alles moeten dis-ablen op die Fritz!Box. Zelfs de CBN poep-simpele CD8000 eMTA biedt meer dan ik nodig heb (o.a. telefonie, maar, dat zet ik dan gewoon af moest ik er een hebben). Maar, misschien wordt het uiteindelijk later toch de 'Europese' Fritz!Box 6591, want de, wellicht goede, maar, USA centric Netgear, Motorola, en ARRIS 'cable modem' modellen gaan, in EU, misschien niet eens werken (ze werken niet eens overal in USA ...), en, CBN blijkt, tot het tegendeel is aangetoond, nergens te koop. Tenslotte, een Fritz!Box, zelfs al is hij modem-only, draait nog een belachelijk groot aantal, onnodige, daemons (precies omdat het een multi-purpose device is). Als men de custom Freetz firmware installeert (wat ik steeds doe op Fritz!Box, maar de 6591 is nog niet ondersteund), dan kan men alles wat niet past keurig verwijderen. Mijn technisch hart bloedt als ik een algemeen device koop, wanneer ik een specifiek device nodig heb. Dan is misschien een DIY PCIE cable modem card op custom mini-pc device de oplossing, maar, ook die blijken niet, of moeilijk, in DOCSIS 3.1 te bestaan.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes