24805
netweters
|
152821
antwoorden
|
20742
vragen
|
Voor de locatie van het NTP heeft het BIPT zich gebaseerd op de richtsnoeren die op Europees niveau werden opgesteld. Het BIPT acht dat een vrije modemkeuze eindklanten in staat zou kunnen stellen om gemakkelijker te veranderen van operator op dezelfde netwerkinfrastructuur, wat voor een versterking van de concurrentie op de telecommarkt kan zorgen, en om eventueel zelf bewust te kunnen kiezen voor een meer duurzaam toestel of een toestel met extra functionaliteiten, zoals bijvoorbeeld op vlak van veiligheid of WiFi mogelijkheden.
België is geen uitzondering met dit standpunt: in een 10-tal landen, waaronder bijvoorbeeld Nederland, Finland, Duitsland en Italië, bestaat dezelfde visie en kunnen eindklanten reeds vrij een modem kiezen. Voor aansluitingen op een kopernetwerk en glasvezelnetwerk, kan men de locatie van het netwerkaansluitpunt voorstellen als de wandcontactdoos waarmee de modem verbonden wordt. Voor een aansluiting op een coaxnetwerk, is dit de zwarte netwerkverdeler waarop de modem wordt aangesloten.
Echter wat betreft TV-diensten, verwacht het BIPT dat er geen alternatieve TV-settopboxen zullen ontwikkeld worden (omwille van een gebrek aan marktvraag en toekomstige netwerkontwikkelingen), waardoor een gelijkaardig besluit hierover dan ook weinig nut heeft. Dat heeft tot gevolg dat de eindklanten wel nog de TV-settopbox van de operator moet blijven gebruiken. Ook klassieke telefoonverbindingen en diensten met hogere kwaliteitsniveaus (typisch voor zakelijke diensten) worden uitgesloten van dit besluit.
Met het oog op een vlotte ontwikkeling van modems door geïnteresseerde partijen, moeten alle operatoren de kenmerken van de NTPs en de technische specificaties van de modems en routers publiceren zes maanden na de inwerkingtreding van dit besluit. Binnen een termijn van twaalf maanden na de inwerkingtreding van dit besluit moeten operatoren de nodige IT-aanpassingen uitvoeren die volgen uit dit besluit. Eindgebruikers moeten dus twaalf maanden na de inwerkingtreding van dit besluit, wat neerkomt op 1 november 2024, hun eigen eindapparatuur kunnen aansluiten op het netwerk.
Voor meer informatie: Jimmy Smedts | Woordvoerder Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie Ellipsgebouw C | Koning Albert II-laan 35 bus 1 | 1030 Brussel T +32 2 226 88 22 | M +32 478 63 91 82 | www.bipt.be
Dat is inderdaad net hetgeen ik aanhaalde in mijn post hier wat hoger 😉
De fabrikant geeft ondersteuning op je aangekochte apparatuur. (bijvoorbeeld https://be.avm.de/service/)
Eigenlijk verbetert de situatie enorm in vergelijking met vandaag, je hebt steeds een publiek IP-adres voor servertoepassingen zoals een extern bereikbare NAS, je kan je DNS-servers wijzigen moest er een website niet bereikbaar zijn, signaalwaardes van het fysieke medium (coax of fiber) kan je aflezen op je eigen modem, etc...
Dus je hebt altijd zwart-op-wit bewijs wanneer Telenet geen of slecht signaal levert. Vandaag moet je onmiddellijk de klantendienst bellen zonder enig vermoeden of bewijs van wat er fout zou kunnen zijn aangezien de Telenet-modem volledig dichtgetimmerd is.
Telenet moet natuurlijk nog steeds een stabiel internetsignaal leveren en daar ondersteuning op aanbieden.
@Master-Magic bedankt om dit nieuws van het BIPT te delen op De Netweters. Altijd interessant voor ons om te zien hoe jullie naar zo'n onderwerp kijken, al weten we van sommige leden wel al langere tijd of ze voorstander of tegenstander zijn. 😉
We hebben gisteren proactief enkele collega's aangesproken, omdat we wel wat vragen hadden verwacht. Maar het enige dat we op dit moment kunnen meegeven is dit:
Telenet is momenteel de impact van dit besluit op onze systemen en op het netwerk aan het analyseren.
@patrick37 schreef:Vrees er wel voor dat als je voor je eigen hardware kiest je geen ondersteuning hebt. Het gaat dan om eigen apparatuur wat je gebruikt en daar kan Telenet niet voor instaan en dat zal een nadeel zijn als je daar voor kiest.
Telenet biedt ook geen ondersteuning op jouw TV toestel (dat is eigen apparatuur), maar toch moeten ze ervoor zorgen dat hun signaal goed is, en dat je goed beeld krijgt. Als je "blokjes" in je beeld hebt, zegt de Helpdesk toch ook niet "eigen schuld, het is jouw TV toestel". Ze proberen jou te helpen, en als het telefonisch niet lukt sturen ze een technieker om uit te meten waar de "blokjes" vandaan komen.
Of het TV toestel van Telenet komt, of zelf gekocht hebt, maakt geen verschil.
Zo moet je ook de ondersteuning zien van "eigen apparatuur" ...
@Suzy schreef:Het enige dat we op dit moment kunnen meegeven is dit:
Telenet is momenteel de impact van dit besluit op onze systemen en op het netwerk aan het analyseren.
Telenet wist al jaren dat dit besluit er zat aan te komen. De "analyse van de impact op de systemen en het netwerk" heeft Telenet dus al lang gedaan 🤔.
Er is zelfs een grote discussie aan vooraf gegaan tussen het BIPT en de verschillende providers.
Ze krijgen nu nog één extra jaar uitstel om iets te implementeren wat ze al lang hadden zien aankomen. Het zal dus allemaal wel goed meevallen 🤗.
Geen idee waarom iedereen hier zo negatief over doet.
@flip1953 omdat er ook onkundige mensen zich een eigen modem gaan laten aansmeren in de winkels om te gebruiken bij telenet en als er iets is ze geen ondersteuning van telenet zullen krijgen op hun modem probleem, de winkels zullen zeggen, het probleem ligt bij telenet en telenet zal zeggen dat het ligt bij de eigen modem.
ook zal er geen controle kunnen zijn vanuit telenet of er iets scheelt aan de modem of daarachter, allemaal dingen die voor problemen kunnen zorgen.
je kan wel zeggen, wie er niks van kent gebruikt best de toestellen van telenet zelf maar je weet zelf dat er nog mensen zijn die hen van alles laten aansmeren om toch iets verkocht te krijgen, zelf aan mensen die niks kennen van toestellen op het kabel netwerk.
Dit lijkt mij fantastisch nieuws!
Dit betekend toch eindelijk volledige eigen controle over je router en netwerk of niet?
En zullen we dan kunnen afstappen van de *hel* dat mijn telenet is voor aan je router te geraken?
Ja, op 1 november 2024 ben je weer baas over je eigen thuisnetwerk. (als je zelf een eigen compatibele (kabel)modem aankoopt.)
Ja en op werkdagen ben je binnen het uur aangesloten op het netwerk
Omdat je alles hebt moet je gewoon nog een login krijgen en je bent vertrokken en geen dag verlof kwijt
@Ex-Netweter Met mijn eigen mesh router ben ik nu al baas over mijn eigen netwerk. Je eigen netwerk laten afhangen van je provider is niet echt slim.
Als je een waterlek hebt in huis moet je ook niet lopen naar de watermaatschappij, als je problemen hebt met je gasketel moet je ook niet bij je gasleverancier zijn.
Het is gewoon logisch dat je je thuisnetwerk zelf beheerd en niet afhankelijk bent telenet en zijne brol.
@SiliconWolf schreef:En zullen we dan kunnen afstappen van de *hel* dat mijn telenet is voor aan je router te geraken?
Je zal nog éénmalig "Mijn Telenet" nodig hebben om de gegevens van je eigen modem in te geven.
Daarna zal je inderdaad Mijn Telenet niet meer nodig hebben om aan je router te geraken.
Yep. Bij mij zal die telenet router snel buitenliggen. Niet dat ik die slecht vind, maar je hebt er nul komma nul controle over. Er zal snel een unifi cable modem tussenzitten in de plaats, inline firewall en nadien mn eigen router. Zal leven stuk makkelijker maken doordat er geen dubbele NAT meer is (Ik weet dat telenet 1 modem model heeft die kan bridgen, maar dan nog...). Het werd wel tijd dat dit eraan kwam. Eindelijk...
Simpel op te lossen door een statement in het contract toe te voegen dat voor wie eigen modem gebruikt ondersteuning enkel op basis van best effort is.
Mensen met beperkte kennis van IT kunnen dan misschien een modem+router kiezen uit een beperkte lijst waarop telenet wel ondersteuning geeft. Mensen die wel voldoende kennis in huis hebben om eigen router, firewall etc... te configureren blijven dan volledige vrije keuze hebben
Denk niet dat Telenet dit gaat doen.
Het zal er denk ik op neerkomen jij plaatst je eigen hardware , niet van Telenet , dan regel je ook de problemen als ze er zijn. Plaats je hardware van Telenet dan ondersteunen we alles bij problemen. Of er gaat een technieker komen tegen betaling om je probleem op te lossen als je eigen hardware geplaatst hebt.