Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Scotchy
Professional Weetjesweter
Berichten: 31
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:

@Scotchy de /64 prefix echt bridgen via NDP proxy, dat lukt me niet.
Ik ben dus verplicht te Natten vrees ik. Nu, die officiële /64 langs de binnenkant maakt deel uit van mijn eigen gereserveerde /56 van Telenet.  Er is geen kans dat die /64 ergens anders op het internet gebruikt wordt. Moesten er applicaties zijn die moeilijk doen, dan laat ik het hier weten.

Die Google Traslate werkt perfect trouwens, indrukwekkend!


Als u slechts één / 64-subnet nodig heeft, hoeft u dit niet aan uw WAN-interface toe te wijzen. U kunt het aan uw LAN-netwerk toewijzen en het via het WAN naar de Telenet-router proxy met NDProxy met behulp van link-local adressen.

Dus helemaal geen NPTv6. Het is alleen vereist als u meerdere interne / externe netwerken heeft.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Scotchy  schreef:
Als u slechts één / 64-subnet nodig heeft, hoeft u dit niet aan uw WAN-interface toe te wijzen. U kunt het aan uw LAN-netwerk toewijzen en het via het WAN naar de Telenet-router proxy met NDProxy met behulp van link-local adressen.

Dus helemaal geen NPTv6. Het is alleen vereist als u meerdere interne / externe netwerken heeft.


Super, dit werkt!  Geen NAT meer. @Scotchy you're the man!


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Scotchy
Professional Weetjesweter
Berichten: 31
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:


Super, dit werkt!  Geen NAT meer. @Scotchy you're the man!


Geweldig!

Misschien een link in de originele post plaatsen voor mensen die niet op de patch willen wachten ... Ik moest vorige week de hele 20 pagina's doorlopen en het was best moeilijk met alle zijbesprekingen ... Hoewel dat misschien een reden zijn om het verder uit te stellen ... Ik weet hoe het gaat, ik werk in het veld;).

Om anderen te helpen die geïnteresseerd zijn maar geen "pro" -grade routers hebben, zou het mogelijk moeten zijn om hetzelfde resultaat te bereiken met een Raspberry Pi en een smart switch om als de NDProxy te fungeren.

OpenWRT heeft ook een NDProxy-plug-in zoals @NofanTasi eerder vermeldde.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Hey @Scotchy 

 

Doe ik, moet ik wel navragen want ik heb momenteel geen rechten om dit zelf te doen.

 

En uitstellen is geen optie: zowel jij als ik zijn doorgewinterde IT'ers. Ik zelf geef cursus over Palo Alto Networks, maar deze configuratie specifiek was ook nieuw voor mij. Heb hier er uren mee zitten prutsen, maar was wel leuk 😉  Maar dit kan je niet verwachten van de modale Telenet klant.

 

Dus Telenet nee, uitstellen is geen optie !!!  De klanten smachten naar de fix! 🙂


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Scotchy  schreef:

Ik bedoelde dat ik 3 verschillende / 64 prefixen moet toewijzen voor mijn 3 LAN-interfaces (pc's, servers, IoT-apparaten).

Je kan misschien je /64 verder opdelen met een extra PD router ?

Toegegeven:

0) het is misschien niet RFC compliant

 (is /64 niet het PD minimum? ik moet het opzoeken)

1) dan wordt het pas lelijk 😞

2) nog steeds is het spijtig, en verspilling, om maar /64 van de /56 te gebruiken

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Scotchy
Professional Weetjesweter
Berichten: 31
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

inderdaad, dat is een andere optie ... die SLAAC zou verbreken ... Voorlopig heb ik gewoon 3 ULA / 64-subnetten gemaakt die ik vertaal naar hetzelfde GUA / 64-voorvoegsel. mijn interfaces krijgen elk ook een / 64 uit het (niet-routeerbare) eerste / 60-net, dat ik vervolgens samenvoeg in het enkele routeerbare / 64. het risico op botsingen is verwaarloosbaar, dus ik heb ervoor gekozen om het voorlopig te negeren. Ik heb firewallregels die reflectie en intra-subnetcommunicatie blokkeren. als de patch klaar is, moet ik gewoon de NPT verwijderen en het zou moeten werken zonder de instellingen van de eindmachine te wijzigen of de connectiviteit te verliezen

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Scotchy  schreef:

[...] als de patch klaar is, moet ik gewoon de NPT verwijderen


Mijn excuses als ik dit niet in detail begreep:

Bedoel je met NPT dat je IPv6 NAT gebruikt samen met v6 ND Proxy?

Want: met IPv6 NAT werkt CV8560E ook zonder v6 ND Proxy (met een linux router).

Maar dat is ook alleen maar een zuur appletje voor de dorst.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Scotchy
Professional Weetjesweter
Berichten: 31
Say what?! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

NPT en NDProxy lossen 2 afzonderlijke problemen op.
De NDProxy stelt het / 64-prefix van de Telenet-router bloot aan de LAN-interface van mijn eigen router.
Met NPT kan ik intern meer dan een enkele / 64 prefix gebruiken.

NPTv6 is een vorm van 1: 1 NAT. In vergelijking met uitgaande NAT krijgt elke client aan de LAN-kant echte IPv6-connectiviteit en unieke IPv6-adressen (GUA's). De vertaling vindt plaats in beide richtingen (WAN <-> LAN).

Ik hoef dit alleen te doen omdat de Telenet-router me momenteel niet meer dan één / 64 prefix kan aanbieden, maar in mijn geval heb ik een / 60 nodig.

Het prefix / 64 kan 2 ^ 64 unieke IP-adressen bevatten, en dankzij DAD (Duplicate Address Detection) zou dit geen verbindingsprobleem moeten opleveren. Ik zou echter idealiter helemaal geen NPT willen gebruiken. Dit zal mogelijk zijn wanneer de Telenet-router mij een / 60-prefix aanbiedt.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Scotchy  schreef:
Misschien een link in de originele post plaatsen voor mensen die niet op de patch willen wachten ... Ik moest vorige week de hele 20 pagina's doorlopen en het was best moeilijk met alle zijbesprekingen ... Hoewel dat misschien een reden zijn om het verder uit te stellen ... Ik weet hoe het gaat, ik werk in het veld;).

@Scotchy de vermelding is toegevoegd in de startpost van dit topic.

Ik heb proberen te verwoorden dat dit zeker geen reden is voor Telenet om te wachten met een fix 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Sinds gisteren is het niet meer mogelijk om de CV8560E terug te zetten naar fabrieksinstellingen.

Is dit bij iedereen zo? Is er een update op komst?

Knipsel8560.PNG

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Snarie 

Probeer nog eens. Als het aanhoudt, dan het toestel herstarten.

0 Likes
devilkin
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Happy New Year! Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Wou ik onlangs eens ten gronde gaan spelen met IPv6, kreeg ik dit niet werkende en uiteindelijk op dit topic uitgekomen.

 

Is er al meer nieuws van Telenet's kant uit? 't lijkt nu toch stom dat we nog bvb een tunnel broker zouden moeten gaan gebruiken (zoals HE)

0 Likes
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Sinds eind oktober, toevallig net na het uitvoeren van werken in mijn straat door Telenet, ontving mijn router geen IPv6-PD meer via de Pass-through functionaliteit (als test user voor de 'patch'). In de router logging verscheen dezelfde problematiek als voorheen. Als eerste conclusie ging er dus vanuit dat de configuratie (van mijn modem of een netwerkcomponent bij Telenet) werd aangepast en dat mijn patch ongedaan werd gemaakt. Ik had echter nog geen tijd om dat verder uit te zoeken en te staven

 

Vandaag had ik wat tijd om meer testen en na het herstarten van mijn modem bleek ik terug een IPv6 PD range te krijgen.

 

Bij deze wou ik dat even melden.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb het ook al een aantal keren gehad dat de PD expired raakte, en geen renewal mogelijk was. Een reset van de e-router verhielp het probleem.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Arnie  Hoe heb je de modem gereset? Via resetknop achteraan de modem, modem herstarten in 'mijn telenet' of terug naar fabrieksinstellingen? Dit laatste werkt trouwens nog steeds niet bij mij (zie vorige post)

0 Likes