Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Ex-Netweter
 

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@igvfer  schreef:

 

test02.PNG


Ik zie op jouw Windows PC volgende IPv6 DNS Servers:

2001:1608:10:25::1c04:b12f

2001:1608:10:25::9242:d69b

Ik dacht dat je voor Telenet volgende DNS Servers moest gebruiken:

2a02:1800:100::45:1

2a02:1800:100::45:2

Dat zijn toch de DNS Severs die ik krijg op een Fritz!Box achter een modem-only.

En ook dezelfde die @Snarie kreeg (zie screenshot) op zijn Fritz!Box achter de E-router.

0 Likes
morpheus
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Eens gaan kijken op Mijn Telenet (wat een slechte interface is dat toch).

 

Bij bridging staat volgende uitleg achter het vraagteken:

Bridging laat toe om een apart publiek IPV4-adres en een aparte /56 IPV6 prefix toe te wijzen aan één intern toestel. Andere interne toestellen krijgen (zoals in een gewone situatie) een lokaal IPV4/IPV6-adres toegewezen van de DHCP-server op de modem (of eventueel via SLAAC in het geval van IPV6). Interne communicatie tussen het toestel met bridging en de andere interne toestellen is niet mogelijk.

Duidelijk niet het geval dus.

 

Verder vallen volgende zaken me op bij geavanceerde instellingen:

  • WAN-configuratie
    • IP-adres: een IPv4 adres dat binnen mijn /23 range ligt
    • IP-adres (IPv6): 2a02:181f:1:61a3:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx
    • Prefix (IPv6): 2a02:1811:b723:5d00::/56
  • Verbonden gebruikers (toestellen)
    • IPv6: 2a02:181f:0:61a3:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx

Dit laatste IPv6 zou ik dus verwachten op mijn router, maar er is niets te zien.

 

Maar dan bij modemtesten:

  • IPv6-verbinding: niet gelukt (IPv6 wordt niet ondersteund door je toestel) 🤔
  • IPv6-adres: n/a
  • IPv4/IPv6 dual stack-verbinding: Gelukt

Wat een soep.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Ex-Netweter  Net zoals je voor IPv4 je eigen keuze kan instellen van DNS servers kan je dit met IPv6 ook. De keuze van DNS servers is vrij. Dit is dus in deze PC voor mij vast ingesteld.

Ook kan je zelf manueel een IPv6 adres instellen. Mijn IPv4 adres intern heb ik ingesteld op 192.168.0.99 en niets belet mij om een een IPv6 adres in te stellen in de zin van prefix/64::99.

Dus zoiets: 2a02:1811:xxxx:xx00::99 of voluit: 2a02:1811:xxxx:xx00:0000:0000:0000:0099

Intern zou dit een stuk makkelijker werken dan hoef ik maar als link local dit adres te onthouden :

fe80::99



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@morpheus  schreef:

Eens gaan kijken op Mijn Telenet (wat een slechte interface is dat toch).

 

Bij bridging staat volgende uitleg achter het vraagteken:

Bridging laat toe om een apart publiek IPV4-adres en een aparte /56 IPV6 prefix toe te wijzen aan één intern toestel. Andere interne toestellen krijgen (zoals in een gewone situatie) een lokaal IPV4/IPV6-adres toegewezen van de DHCP-server op de modem (of eventueel via SLAAC in het geval van IPV6). Interne communicatie tussen het toestel met bridging en de andere interne toestellen is niet mogelijk.

Momenteel is het volgens mijn bron /60

Duidelijk niet het geval dus.

 

Verder vallen volgende zaken me op bij geavanceerde instellingen:

  • WAN-configuratie
    • IP-adres: een IPv4 adres dat binnen mijn /23 range ligt
    • IP-adres (IPv6): 2a02:181f:1:61a3:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx
    • Prefix (IPv6): 2a02:1811:b723:5d00::/56
  • Verbonden gebruikers (toestellen)
    • IPv6: 2a02:181f:0:61a3:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx
    • Dit lijkt mij eerder het IP adres dat het router gedeelte krijgt (WAN) van de Telenetmodem/router. Uw eigen router krijgt geen IPv6 adres net zoals bij mij.

Dit laatste IPv6 zou ik dus verwachten op mijn router, maar er is niets te zien.

 

Maar dan bij modemtesten:

  • IPv6-verbinding: niet gelukt (IPv6 wordt niet ondersteund door je toestel) 🤔
  • IPv6-adres: n/a
  • IPv4/IPv6 dual stack-verbinding: Gelukt

Wat een soep.


Ik denk dat ze bij Telenet ook nog aan het uitzoeken zijn. En het is maar door de respons van klanten zoals ons dat ze kunnen reageren. Want ik zie via mijn intern  contact dat hij dit item wel volgt op de Netweters.

Laat ons hopen. Het heeft ook een tijd geduurd voor ze op de vorige modems die IPv6 correct werkend gekregen hebben. Ik heb toen ook dikwijls gereageerd en het was die contactpersoon die mij toen gecontacteerd heeft (rechtstreeks) en het ook voor mij heeft opgelost. Eerst een bugfix voor mij alleen en daarna algemeen door de programmeurs.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
morpheus
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@igvfer  schreef:
Momenteel is het volgens mijn bron /60
Dit lijkt mij eerder het IP adres dat het router gedeelte krijgt (WAN) van de Telenetmodem/router. Uw eigen router krijgt geen IPv6 adres net zoals bij mij.

Ik denk dat ze bij Telenet ook nog aan het uitzoeken zijn. En het is maar door de respons van klanten zoals ons dat ze kunnen reageren. Want ik zie via mijn intern  contact dat hij dit item wel volgt op de Netweters.

Laat ons hopen. Het heeft ook een tijd geduurd voor ze op de vorige modems die IPv6 correct werkend gekregen hebben. Ik heb toen ook dikwijls gereageerd en het was die contactpersoon die mij toen gecontacteerd heeft (rechtstreeks) en het ook voor mij heeft opgelost. Eerst een bugfix voor mij alleen en daarna algemeen door de programmeurs.

 


Ik zal het nog eens op /60 zetten, duid resetten, router herstarten én modem herstarten. Dat zal echter niet voor meteen zijn, maar ik hou jullie op de hoogte.

 

Ik hoop van dienst te kunnen zijn met mijn bevindingen hier. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@morpheus  Ik heb het al geprobeerd. Geen praat in te krijgen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Suzy ik denk dat we op het punt zijn gekomen dat we wat Telenet zegt “ werkt als designed” mogen ontkrachten.

 

Er zijn gewoon teveel problemen op verschillende toestellen. En wat @Ex-Netweter zegt klopt wel: als het op een HGW met wifi werkt, tevens met een /60 prefix, dan zou het op de CV8560e ook moeten werken, zonder dat de klant iets moet aanpassen. Er moet dus effectief wel iets verkeerd zijn met de IPv6 implementatie op de CV8560e.

 

Kan jij nog eens aandringen op voldoende focus hierop ?

Aan de efforts van de testen van de Netweters zal het niet liggen.

Merci 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
morpheus
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Kloppen de IPv6 waarden op Mijn Telenet eigenlijk wel? Zie mijn post hierboven met rood, groen en blauw aangeduide delen. Want als wat ze uitdelen al van in het begin niet klopt, dan is er natuurlijk voor ons weinig aan te doen.

0 Likes
YannickV
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@morpheus  schreef:

@igvfer  schreef:
Momenteel is het volgens mijn bron /60
Dit lijkt mij eerder het IP adres dat het router gedeelte krijgt (WAN) van de Telenetmodem/router. Uw eigen router krijgt geen IPv6 adres net zoals bij mij.

Ik denk dat ze bij Telenet ook nog aan het uitzoeken zijn. En het is maar door de respons van klanten zoals ons dat ze kunnen reageren. Want ik zie via mijn intern  contact dat hij dit item wel volgt op de Netweters.

Laat ons hopen. Het heeft ook een tijd geduurd voor ze op de vorige modems die IPv6 correct werkend gekregen hebben. Ik heb toen ook dikwijls gereageerd en het was die contactpersoon die mij toen gecontacteerd heeft (rechtstreeks) en het ook voor mij heeft opgelost. Eerst een bugfix voor mij alleen en daarna algemeen door de programmeurs.

 


Ik zal het nog eens op /60 zetten, duid resetten, router herstarten én modem herstarten. Dat zal echter niet voor meteen zijn, maar ik hou jullie op de hoogte.

 

Ik hoop van dienst te kunnen zijn met mijn bevindingen hier. 


Ik heb het nog eens aangepast naar /60 op edgerouter X maar bij mij werkt het alvast ook niet.

 

Zoals @Steven-E al zei: Er is volgens mij toch wel echt iets aan de hand. Dat we allemaal iets over het hoofd zien is nu minder en minder waarschijnlijk.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik heb zojuist met wireshark een trace genomen van het verkeer tussen mijn FB4040 router en de CV8560E van Telenet.

Ik zie dat mijn eigen router een IPv6 prefix /64 leert via ICMPv6 voor de WAN interface. Vanaf dat moment is mijn router een IPv6 client die zelf IPv6 gebruiken kan voor ping6, dns en ander verkeer.

 

Mijn router stuurt vervolgens een DHCPv6 verzoek voor een /60 prefix en prefix delegation (solicitation XID). Op dit pakket volgt geen antwoord. Met regelmatige interval wordt dit telkens opnieuw gestuurd, maar blijft steeds onbeantwoord.

 

Ik heb de trace naar een contact binnen Telenet gestuurd. Ze zijn er naar aan het kijken. Hopelijk kunnen ze aan de hand van de trace file beter beoordelen waar de fout ligt.

Voor het moment zie ik vanuit mijn router geen fout in de manier waarop deze probeert te onderhandelen. Het is onduidelijk waarom de CV8560E niet antwoord.

 

Inderdaad, de manier waarop volgens Telenet de configuratie zou moeten werken (/56 voor het netwerk aan de LAN kant van de CV8560E, en vervolgens /60 voor het LAN van de eigen router) komt niet overeen met de help-tekst bij de "bridge" setting op mijn-telenet.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
VinzzB
Freshman Meerweter
Berichten: 47
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

i


@Arnie  schreef:

Ik heb zojuist met wireshark een trace genomen van het verkeer tussen mijn FB4040 router en de CV8560E van Telenet.

Ik zie dat mijn eigen router een IPv6 prefix /64 leert via ICMPv6 voor de WAN interface. Vanaf dat moment is mijn router een IPv6 client die zelf IPv6 gebruiken kan voor ping6, dns en ander verkeer.

 

Mijn router stuurt vervolgens een DHCPv6 verzoek voor een /60 prefix en prefix delegation (solicitation XID). Op dit pakket volgt geen antwoord. Met regelmatige interval wordt dit telkens opnieuw gestuurd, maar blijft steeds onbeantwoord.

 


Ik kan ook bevestigen dat het nog niet werkt op pfSense 2.4.5. En ik heb van alles geprobeerd. Het lijkt wel of ik op een of andere blacklist sta voor IPv6.

Bij het uitvoeren van een packet trace kwam ik tot dezelfde conclusie als @Arnie 

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Toch even onderscheid maken tussen 2 issues

 

1. sommigen (niet allen) hebben dhcpv6 problemen op de router.

 

2. voor sommigen (allen?) zonder dhcpv6 problemen op de router, zijn de devices op de (v)LAN(s) niet IPv6 verbonden met het Internet (zelfs al krijgen ze en/of hebben ze een globaal IPv6 adres).

 

issue 1 troubleshooten kan volledig lokaal gebeuren op de router interfaces.

issue 2 troubleshooten kan gedeeltelijk ook lokaal op de router interfaces en op de devices op de (v)LAN(s) gebeuren, maar kan ook gedeeltelijk end-to-end over het Internet gebeuren. Ik heb een werkende IPv6 verbinding en kan helpen (iedereen met een werkende IPv6 verbinding kan helpen).

 

fwiw: zelfs voor CV7160E werken niet alle (ik testte enkel een aantal linux router/distro varianten) dhcpv6 implementaties, meerbepaald dhcpcd (ik testte laatste versie 8.1.9) v6 client werkt niet (http://roy.marples.name/projects/dhcpcd), maar wie precies fout is (dhcpcd of CV7160E) weet ik niet. Andere implementaties (gentoo dibbler + radvd, openwrt odhcp6c, gentoo ISC dhclient, ubuntu network manager) werken allen wel.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Bij mij werkte vorige week alles nog goed via een CV6181E modem-only model.

De IPv6 problemen ontstonden na de overschakeling op een CV8560E router model. Verder is er in mijn opstelling niets veranderd. Mijn Ubuntu 20.04 PC krijgt geen IPv6 global address van mijn router meer, na de overschakeling op het nieuwe Telenet router model.

Ik zie dat mijn eigen router wel wil. Deze stuur RFC confirm een verzoek voor een prefix van /60 en Prefix Delegation (IAPD), maar ontvangt dit niet.

Bij gevolg is mijn router nu enkel IPv6 client, geen router, deelt hij ook geen IPv6 adressen op de LAN uit. Dit kan ik via de config eventueel forceren door een eigen staitsche prefix te gebruiken, maar dat heeft eigenlijk geen zin.

 

De CV7160E modellen zijn net als de CV6181E modem-only. Eventuele IPv6 problemen bij die modellen zullen zeer waarschijnlijk een andere oorzaak hebben.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Steven-E  schreef:

@Suzy ik denk dat we op het punt zijn gekomen dat we wat Telenet zegt “ werkt als designed” mogen ontkrachten.

 

Er zijn gewoon teveel problemen op verschillende toestellen. En wat @Ex-Netweter zegt klopt wel: als het op een HGW met wifi werkt, tevens met een /60 prefix, dan zou het op de CV8560e ook moeten werken, zonder dat de klant iets moet aanpassen. Er moet dus effectief wel iets verkeerd zijn met de IPv6 implementatie op de CV8560e.

 

Kan jij nog eens aandringen op voldoende focus hierop ?

Aan de efforts van de testen van de Netweters zal het niet liggen.

Merci 😉


Ik stuur het nogmaals intern door, @Steven-E. We geven niet op! 😉 Bedankt alvast allemaal om het zo uitvoerig te testen op jullie eigen setups en jullie bevindingen hier te plaatsen. Dit maakt het makkelijker om het intern door te sturen, zodat de collega's met kennis van zaken zelf jullie bevindingen kunnen doornemen. 

 

Keep you posted, zodra ik zelf terug meer info heb. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

RMO
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
On a roll... Tien op tien! A born reader! Handje vol!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@NofanTasi 

interesting. pfSense gebruikt dhcpcd als IPv6 DHCP client denk ik? Zou mss wel iets verklaren. Moet ik eens doublechecken.