Beantwoorden
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Hier een nieuwe thread om de discussie "eigen hardware" en "vrije keuze" verder te voeren


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
112 reacties
Ex-Netweter
 

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra


@flip1953  schreef:

Neen, je kan de modem niet vervangen door een ander merk.


Daar kan wel. De FRITZ!Box 6660 Cable bijvoorbeeld functioneert op het Telenet-netwerk.
Het is gewoon een kwestie van het CM MAC-adres te registreren via http://activeer.telenet.be/

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@Ex-Netweter 

Hier ben ik ook zeker dat dit niet kan. 

Het achterliggend systeem kent enkel maar de Mac adressen van de Telenet modems zelf en niet van een ander merk. Dus met andere woorden dit werkt niet want je kan een ander modem , lees die niet van Telenet afkomstig is , niet provisoren.  Niet geprovisoneerd betekend dus geen verbinding met het netwerk. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra


@patrick37  schreef:

@Ex-Netweter 

Hier ben ik ook zeker dat dit niet kan.


Heb je het al geprobeerd?
Desnoods neem je contact op met de Telenet-klantendienst om het CM MAC manueel te provisioneren.
Het kan wel.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@Ex-Netweter 

Heb zelf modems genoeg geprovisioneerd bij Telenet. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra


@Ex-Netweter  schreef:


Daar kan wel. De FRITZ!Box 6660 Cable bijvoorbeeld functioneert op het Telenet-netwerk.
Het is gewoon een kwestie van het CM MAC-adres te registreren via http://activeer.telenet.be/


Jammer genoeg is deze weg van een modem te provisioneren nog niet voor iedereen weggelegd. Het is trouwens de dag van vandaag niet vanzelfsprekend dat iemand zelf een modem koopt en hierin slaagt om deze werkend te krijgen. Dat het kan is een ander verhaal...alleen is het nog niet mainstream. 

MAAR ik ben alleszins opgelucht dat hier een nieuw lid op het forum komt met ook een duidelijk standpunt over vrije modemkeuze. Jammer genoeg zijn hier nog genoeg leden die het nut er niet van inzien van een dergelijke vrije modemkeuze. Hierdoor bloeit telkens het onderwerp dood en blijft Telenet deze verplichting maar volhouden.

Zie bijvoorbeeld dit onderwerp: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Vrije-hardwarekeuze-Pro-en-contra/td-p/137796

Met een vrije modemkeuze had het topic op dit forum over het hinderlijk lawaai van de nieuwste modem van Telenet nooit zo hevig geweest. Zie: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/CH8568LG-modem-maakt-hinderlijk-veel-licht-en-lawaai/td-p/96834 

Ook daar heb ik 'vrije modemkeuze' eens laten vallen, maar helaas...sommigen blijven sommige de weg van Telenet hierin verdedigen: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/CH8568LG-modem-maakt-hinderlijk-veel-licht-en-lawaai/td-p/96834/page/8#M23208


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Er is blijkbaar nog altijd een groot misverstand over het verschil tussen een modem en een router.

Nee, je kan de Telenetmodem niet vervangen, eerstens omdat een modem only niet meer bestaat. Tweedens omdat Telenet enkel nog modem/routers gebruikt en het modem gedeelte moet nog altijd uit hun range komen. Dat is niet anders.

Wat wel kan is een modem router vragen die geen Wifi heeft en deze kan je dan ook gebruiken in bridge modus zodat je een eigen ROUTER (geen MODEM) erachter kan hangen die dan een eigen publiek IPadres (IPv4) krijgt.

Daar kan je wel de TV Nox aanhangen MAAR NIET de vroegere digicorder of digibox die moet nog altijd aan de Telenet HGW (modem/router) gehangen worden.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra


@igvfer  schreef:

Er is blijkbaar nog altijd een groot misverstand over het verschil tussen een modem en een router.


Ik ben er vrij zeker van dat @Ex-Netweter bijzonder goed weet wat het verschil is tussen een router en modem. Dat merk je aan zijn woordkeuze en een correcte link naar een modem only model van een bepaalde fabrikant.

Er zijn jammer genoeg nog steeds mensen overtuigd dat een eigen modem een bijzonder moeilijk en lastig proces is. In feite is het best heel eenvoudig en kan het principieel zo meteen geregeld zijn met een beetje goede wil van Telenet  

 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Inderdaad, een modem zorgt voor de correcte omzetting van het kabelsignaal, in dit geval, of het glasvezels signaal, of het xDSL signaal naar het correcte signaal dat uw ROUTER kan verwerken. En veel keuzevrijheid zal je daar niet in hebben, dus ik zie niet in waarom we daar zo'n spel moeten over maken. Voor mij is het van het grootste belang dat dit signaal correct op mijn router komt en dat is de verantwoordelijkheid van de provider. En liefst geen experimenten op de coax of glasvezel of wat dan ook door eigen modems die dan eventueel storingen veroorzaken.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Ik denk dat we hier nu alle argumenten (pro's en contra's) aan het herhalen zijn van de discussie die we hier al hadden:

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra - De Netweters

 

@mods 

Misschien kan deze discussie samengevoegd worden met de bestaande topic? Dan kan iedereen nog eens rustig herlezen wat er toen al gezegd werd ...

Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 504
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? JACKPOT!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@flip1953 Done


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

@igvfer 

Ik begrijp echt niet waarom je tegen vrije modem keuze bent.

Dat er al dan niet veel andere keuzes zijn, kan volgens mij geen argument zijn pro of contra vrije modemkeuze.

Ook het argument dat men toestellen die niet comform zijn zou aansluiten, heeft niets van doen met de vrije keuze. Allicht waren en zijn er toch gebruikers die eens experimenteren met een ander toestel, gewoon uit nieuwsgierigheid, voor de fun , ...

Het is evident dat bij vrije keuze het toestel moet beantwoorden aan bepaalde normen en keuringen.

De vergelijking met de meter van de nutsmaatschappij gaat volgens mij niet op. Alles tot en met de meter is van de nutsmaatschappij, alles na de meter is van de klant.

Oude situatie (volgens vonnis van de rechtbank bij betwisting in Leuven tussen TVD en Telenet voor gebruik van de kabel in de gemeenschappelijke ruimtes): Alles tot en met de modem is eigendom van de kabelmaatschappij. Huidige situatie: alles tot en met het aftappunt is eigendom van de kabelmaatschappij. De aftapkabel is eigendom van de gebruiker, de modem(router) is eigendom van de kabelmaatschappij en alles daarna ligt bij de gebruiker.

 

Misschien kan er ook eens nagedacht worden wat de huidige HGW's van Telenet ook omvat naast modem en router.

Wat ik vermoed:

- een stuk beveiliging (Safespot+)

- ip-telefoon (waardoor je analoge toestellen kan aansluiten

- de functie 1919 van de vaste telefoon

- ...

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Moeten we deze discussie eigenlijk nog voeren? Vrije modemkeuze komt er sowieso aan.

Het zal niet langer Telenet zijn die hun gebruikers zal verplichten om Telenet modems te gebruiken, in tegendeel: Telenet zal verplicht worden vrije modemkeuze toe te laten.

https://www.computable.be/artikel/nieuws/infrastructuur/7308289/5440850/vrije-modemkeuze-eindgebruik...

 

Uit dit artikel:
"De vrije modemkeuze maakt onderdeel uit van Europese regels over netneutraliteit. Dat principe betekent bijvoorbeeld ook dat providers geen internetverkeer mogen blokkeren en niet onnodig mogen beperken."

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra


@Steven-E  schreef:

Moeten we deze discussie eigenlijk nog voeren? Vrije modemkeuze komt er sowieso aan.


Absoluut! Dit onderwerp moet levend gehouden worden. Denk je niet dat er achter de schermen een heel lobby werk gebeurt? Telenet heeft alle baat bij om dit zolang mogelijk uit te stellen.

Mensen worden ‘ongerust’ gemaakt dat door een vrije modemkeuze er veel problemen gaan ontstaan. Storingen op de kabel waardoor gans het straat problemen kan ondervinden enzovoort.  

Niets van alles is hiervan waar. Maar toch…een heleboel mensen gaan mee in dit verhaal. Of ze gaan mee in het verhaal dat een modem maar een stom bakje is dat gewoon een signaal omzet. 🤔 Er wordt dan wel eens vergeten dat diverse modem chipsets andere prestaties neerzetten in hoe zo’n signaal wordt omgezet.

Dat er nog steeds mensen niet begrijpen dat er enkel en alleen maar voordelen te winnen zijn is al een feit dat het lobbywerk werkt. In landen waar vrije modemkeuze al jaren een feit is werkt het perfect en zie je in een electro zaak diverse modems in alle maten en kleuren op de toonbank staan. 

Het topic van vrije modemkeuze moet dus in de agenda blijven staan zodat onze toezichthouder het eindelijk eens serieus gaat aanpakken en Telenet gaat verplichten om het toe te staan.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

OK, ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt.  Er zal idd wel wat gelobbyd worden achter de schermen. Imho ligt de uitkomst vast, maar Telenet zal zich natuurlijk blijven inzetten om die beslissing zo lang mogelijk uit te stellen.
Ik deel je standpunt dus volledig, moest dat niet duidelijk zijn.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
FransGeerts
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Wereld gedichtendag Complimentendag Leesbeest! Mooi, mooi!

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra

Wordt het nu toch tijd voor vrije modem keuze in België 😉

0 Likes