Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Over IPv6 op de nieuwe CV8560E router al dan niet in combinatie met MAC Passthrough zijn hier al ettelijke posts versleten. En niet altijd even gestructureerd, wat het (in de eerste plaats voor mezelf, maar ik vermoed voor iedereen) moeilijk maakt om de juiste info terug te vinden.

 

Daarom heb ik de 25 pagina's van deze tread (die veel breder gaat dan IPv6) eens doorgenomen en de meest waardevolle posts ivm met IPv6 op deze modem/router hieronder opgelijst.

Ik stel voor dat we de IPv6 discussie op de E-router hier verder zetten, en het ook enkel houden bij het IPv6 topic.

 

Conclusie van ondergaande posts: Telenet deelt voorlopig geen /56 subnet uit via DHCPv6 Prefix delegation, maar wel een /60 subnet.   Dit subnet wordt door de router/firewall van de klant gebruikt als IPv6 network aan de LAN kant.

Blijkbaar heeft meeste consumer apparatuur meer moeite met die /60 prefix en vereist dit wat extra configuratie, terwijl het bij een /56 subnet meestal out-of-the-box werkt.

Telenet zou het voor zijn klanten dus een pak eenvoudiger maken door met een /56 subnet te werken.

 

De laatste update die @Suzy van Telenet kreeg vat het mooi samen:

 

De update werd ondertussen uitgerold op de CV8560E, echter op deze modem zal je geen aparte prefix krijgen voor IPv6. Een eigen router zal steeds een subprefix krijgen van de /56 die aan de E-Router uitgedeeld wordt. In de huidige software krijgt een eigen router (die IPv6 prefix delegation dient te ondersteunen) een /60 prefix toegekend van de E-Router. Er is echter geen garantie dat dit steeds dezelfde /60 prefix is. Mogelijks wordt in de toekomst een grotere prefix uitgedeeld. 

 

 

Hier een lijst van interessante posts de voorbije 6 maanden:

 

10/1/2020 @Suzy  - over /56 prefix op de E-router

https://www.netweters.be/uqeik96587/board/message?board.id=Instellingen_software_en_hardware&message...

 

26/1/2020 @De_Kim  - IPv6 werkende op USG router met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

5/2/2020 @RMO  - IPv6 wekende op PfSense met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

21/2/2020 @Suzy  - /56 prefix uitgesteld naar 16/3/2020

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

20/3/2020 @Suzy  - na update software E-router: voorlopig enkel een /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

23/3/2020 @Snarie  - IPv6 werkende op Fritzbox met /60 prefix

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-acti...

 

1/6/2020 @Ex-Netweter  - samenvatting problematiek

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Docsis-3-1-E-router-CV8560E-bridging-actief/m-p/96452#M16285

 

19/10/2020 @Scotchy workaround in afwachting van een definitieve fix dmv ND Proxy - voor gevorderde gebruikers en enkel op specifieke apparatuur of mits installatie van extra software. Bovendien niet ideaal want als Telenet een andere prefix toekent moet de configuratie worden aangepast.
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

20/11/2020 Telenet test intern een nieuwe software voor de CV8560E met een potentiële fix voor de IPv6 problemen achter een eigen router/firewall. Ook een beperkte groep van eindgebruikers test mee. Hun feedback klinkt alvast positief!

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/pa...

 

15/2/2021 Upgrade Modem software met support voor IPv6 Prefix Delegation

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/td-p/96759/page/32#M21427 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
576 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Dag @WimRotor , en welkom.

Ik heb juist bij "mijn telenet" gekeken. Mijn eigen router (UDM Pro) is zichtbaar in het lijstje van Verbonden gebruikers (toestellen), zoals te verwachten enkel met het toegewezen IPv6 adres.

Voor IPv4 gebruik ik de mac-passthrough functie, met als gevolg dat de e-router hier zich niet mee bezig houdt, van zodra de e-router packet analyzer het destination mac-adres herkent, en ziet dat de pay-load IPv4 is, zal dit gewoon gebridged worden.

 

Wat betreft de IPv6 firewall; deze betreft enkel de prefix direct aan de e-router verbonden (/60). Als je de IPv6 firewall uitschakelt zou je hosts op dit direkt verbonden netwerk moeten kunnen pingen, ook van buitenaf. Aangenomen het apparaat zelf blokkeert dit zelf niet.

Dit is bij de UDM bijvoorbeeld het geval. Default worden inkomende ICMPv6 pakketjes gedropped.

 

De e-router IPv6 firewall heeft geen werking over de andere prefixes. Zelfs wanneer ik de firewall op de e-router aanschakel kan ik nog steeds van buitenaf apparaten die zich achter mijn UDM bevinden via IPv6 bereiken (afhankelijk natuurlijk van de IPv6 firewall instellingen op de UDM router).

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@WimRotor  schreef:

[...]

Dit desondanks de aanpassing van /60 als prefix length op de WAN interface in USG. 

[...]

Daar stond nog steeds /56 (oude setting van vorige modem)


Voordien schreef je ook:

[...] mijn eigen router WAN ifc krijg IPv6 /128 [...]


Het lijkt me alsof je eigen USG router gemakkelijk in de war geraakt wat WAN interface prefix length betreft. Ook, als ik het goed begrijp, de GUI en CLI komen niet overeen. Weet je toevallig welke DHCP v6 client software en versie op je router draait?

Ik vermoed dat 'add_ifprefix: invalid prefix length 60 + 8 + 64' een DHCP v6 server software log is (60 + 8 + 64 > 128 en daarom start de server en de PD niet)

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

De DHCPv6 client is misschien afhankelijk van de OS versie.

Mijn UDM Pro (unifi-OS 1.9.3) gebruikt odhcp6c


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WimRotor
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Complimentendag A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Arnie 

 

Bedankt voor de info ! 

Goed om te weten hoe de firewall van router zich gedraagt

 

Maar inderdaad, zelfs nu, alles op IPv6 werkt, ik heb 2 LANs die mooi hun eigen prefix toegedeeld krijgen. Desondanks zie ik bij "mijn telenet - verbonden gebruikers" mijn eigen router met ipv6 NIET (meer) staan. "Niet meer" want dat was voordien wel het geval. 

Nu, op zich minder erg natuurlijk, alles werkt verder wel ... 

0 Likes
WimRotor
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Complimentendag A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@NofanTasi 

 

Bedankt voor de info. 

Klopt inderdaad!

Uit de log had ik inderdaad die info kunnen zien mbt 'add_ifprefix: invalid prefix length 60 + 8 + 64'

Dat deed me dan ook in die richting verder zoeken (op google en soortgelijke use cases) 

 

Klopt, als ik iets aanpas in de GUI gerelateerd aan de USG PRO, dan wordt op de router zelf de prefix /60 weerom overschreven door /56. Die prefix (/56) lijkt precies iets default te zijn in de router zelf. 

 

Ik heb hiervoor bij Ubiquity een support case aangemaakt.

 

Al heb ik een klein vermoeden dat ik gewoon via CLI alle IPv6 config moet verwijderen van de WAN interface en dan opnieuw pushen vanaf de GUI (cloudkey) 

 

Software versie van de USG PRO: 4.4.55.5377109

Type model : USG-Pro-4

Ter info: binnen enkele dagen ontvang ik mijn UDM PRO.

De USG wordt dan factory default gereset, samen met de Cloudkey GEN2+

 

Betreft die /128 op de WAN IFC, ik heb deze bij andere gebruiker met UDM PRO (en CV8560-E) ook zo zien staan. Maar dit geheel ter zijde. 

 

Om op je vraag over versie DHCPv6 te antwoorden, met welk CLI commando (of eventueel GUI) kan ik die info opvragen? 

 

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Eigenlijk verbaasd het me dat de onderhandeling van een prefix niet lukte. In principe configureer je immers een prefix length hint (see rfc8168).

Wanneer je eigen router een prefix lengte /56 aanvraagt (omdat dit nog in de config stond), en de server dit niet aanbieden kan, zou deze gewoon de /60 moeten kunnen aanbieden, en zou jouw router deze moeten accepteren.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@WimRotor  schreef:

 

Betreft die /128 op de WAN IFC, ik heb deze bij andere gebruiker met UDM PRO (en CV8560-E) ook zo zien staan. Maar dit geheel ter zijde. 

 

Om op je vraag over versie DHCPv6 te antwoorden, met welk CLI commando (of eventueel GUI) kan ik die info opvragen? 

 


WAN /128 is typisch voor een modem-only Point-to-Point link naar de Provider. Bijvoorbeeld: ik heb een CV7160E en mijn OpenWRT router WAN krijgt /128 met exact een IPv6 neighbor (Telenet):

root@router:~# ip -6 nei | grep eth1 | grep REACHABLE
fe80::eeee:ffff:gggg:hhhh dev eth1 lladdr AA:BB:CC:DD:EE:FF router ref 1 used 0/0/0 probes 1 REACHABLE
root@router:~# ip -6 add | grep /128 | grep global
inet6 2a02:bbbb:cccc:dddd::eeee:ffff:gggg:hhhh/128 scope global dynamic

 

De DHCPv6 client en versie zijn systeem package afhankelijk. Misschien kan je met het ps UNIX commando het process en zijn naam spotten. Sommige commandos tonen hun versie met --version of -v. OpenWRT gebruikt een minimale DHCPv6 client (genaamd odhcp6c) waarvan ik de versie niet te weten kom. Ik vroeg het enkel uit interesse omdat, voor zover ik me herinner, sommige DHCPv6 client software niet altijd naar behoren werkt. En een verwittigd mens is er twee waard. Hoe dan ook, jouw DHCPv6 client software werkt nu kennelijk wel goed.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Zelfde probleem op de UDM Pro. Deze gebruikt odhcp6c, er is echter geen version optie available.

Aan de WAN zijde eveneens een /128 IPv6 global adres (dus ptp met de e-router), en een fe80 /64 adres om met lokale hosts op hetzelfde "subnet" te kunnen communiceren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MikeH
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Hier idem, ipv6 is gewoon niet werkend te krijgen op mijn  Dream machine Pro...
Heeft iemand dit wel werkend gekregen?

Heb naar de klantendienst gebeld en kreeg te horen dat dit issue nog niet opgelost is, en ik dus op de volgende update moet wachten. Maar met hoe lang dit al aan lijkt te slepen, dit is toch niet normaal meer? Als ik iets op deze manier in productie breng ben ik mijn job kwijt...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Het IPv6 probleem is opgelost, en dit werkt perfect in combinatie met de UDM Pro. Ik gebruik dit zelf nu ongeveer een jaar, naar volle tevredenheid.

Hier nog even opnieuw de instellingen.

 

Deze instellingen zijn belangrijk voor het WAN network:

 

Screenshot from 2021-06-29 18-53-14.png

 

En onder de network instellingen, voor elk netwerk waarop je IPv6 wilt aktiveren:

 

Screenshot from 2021-06-29 18-49-59.png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MikeH
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

He Arnie, thanks voor de reactie!
Dit zijn exact de instellingen die ik heb staan, toch lijkt het hier niet te werken...  op de EMTA modem had ik geen issue...  dit is echt bizar :S

Screenshot 2021-06-29 at 20.06.54.pngScreenshot 2021-06-29 at 20.04.59.png

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Dag @MikeH , ik heb je privé berichtje beantwoord, maar misschien interesssant voor het bredere publiek. Als je nu juist de CV8560E router nieuw ontvangen hebt, is het goed mogelijk dat deze niet goed geprovisioneerd is. Gebeurt helaas wel vaak.

Kijk even bij mijn telenet, of de rotuer correct weergegeven wordt, zoals onderstaand:

 

mijn-telenet-e-router.pngIndien dit niet juist is, dan kan er van alles mis gaan, en zul je bijvoorbeeld ook geen "Bridging" kunnen instellen voor IPv4.

 

Lees ook even het bericht van @WimRotor op pagine 36, 05-06-2021 06:54


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

IPv6 op de CV8560E (E-router)

Ik had in een ander topic issues met mijn Netgear Orbi om op de CV8560E IPV6 werkende te krijgen.

Sinds de algemene uitrol van de fix voor prefix delegation lukt het me nu wel. Ik kan de info in het oude topic niet meer updaten, maar wil ter volledigheid wel delen hoe het nu (goed) werkt bij mij.

CV8560E router, bridging geactiveerd op MAC van de WAN-kant van mijn Orbi, en dan in de Orbi bij Geavanceerd -> instellingen IPV6 -> AutoDetect kiezen (niet autoconfig). Dan stelt ie DHCP correct in.

Wat ook belangrijk is: laat je DNS-instellingen ook via DHCP binnenkomen. Ik had daar initieel die van CloudFlare en Google staan (1.1.1.1, 1.0.0.1 en 8.8.8.8), maar dan bleef m'n IPV6 test falen.

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 op de CV8560E (E-router)

@Wimmme Cloudflare en Google hebben ook IPv6 DNS servers die je kan configureren.

Voor Cloudfare zijn dit bijv 2606:4700:4700::1111 en 2606:4700:4700::1001.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

IPv6 op de CV8560E (E-router)


@Wimmme  schreef:

Ik kan de info in het oude topic niet meer updaten, maar wil ter volledigheid wel delen hoe het nu (goed) werkt bij mij.

CV8560E router, bridging geactiveerd op MAC van de WAN-kant van mijn Orbi, en dan in de Orbi bij Geavanceerd -> instellingen IPV6 -> AutoDetect kiezen (niet autoconfig). Dan stelt ie DHCP correct in.


Bedankt om ons op de hoogte te houden dat alles goed werkt.

Om verwarring te vermijden, wil ik toch nog eens benadrukken dat het activeren van de MAC bridge eigenlijk niet relevant is in de discussie over IPv6.

 

Voor IPV4 heb je inderdaad de keuze om gebruik te maken van de Mac bridge:

  • zonder de Mac bridge zal je eigen router een IPv4 adres krijgen in het subnet van de E-router, je hebt dus een "dubbele NAT", maar voor de rest zal alles perfect werken.
  • met de Mac bridge zal je eigen router een extern IPv4 adres krijgen, wat handiger is i.v.m. met bereikbaarheid van buitenaf.

Wat IPv6 betreft krijgt de eigen router, naast één /64 IPv6 adres op de WAN poort, ook nog een /60 IPv6 prefix via PD (uit de /56 range die aan de E-router is toegekend).

Maar dat is totaal onafhankelijk van de MAC bridge ...